자동차가 대중화되면서 보다 높은 품질과 안전성, 편의성, 신뢰성 증대 요구됨에 따라 자동차의 안전성 향상을 위하여 자동변속기 장착율이 급격히 증가되고 자동차 보급률이 높아짐에 따라 급발진으로 추정되는 사고가 빈번하게 신고되면서 원인 규명이 사회 문제화되었다. 급발진 사고로 인한 자동차회사와 피해자들 간에 원인과 책임 소재에 대한 논란이 계속되면서 상반된 주장에 대하여 제작사나 소비자에 책임이 있는지 판별하기란 매우 힘든 일 이다. 실험용 엔진 및 자동차는 급발진 사고가 가장 많은 차종을 대상으로 선정하였으며, 모의실험은 엔진동력계에 실험 엔진을 설치하여 수행하는 엔진 단품시험과 ...
자동차가 대중화되면서 보다 높은 품질과 안전성, 편의성, 신뢰성 증대 요구됨에 따라 자동차의 안전성 향상을 위하여 자동변속기 장착율이 급격히 증가되고 자동차 보급률이 높아짐에 따라 급발진으로 추정되는 사고가 빈번하게 신고되면서 원인 규명이 사회 문제화되었다. 급발진 사고로 인한 자동차회사와 피해자들 간에 원인과 책임 소재에 대한 논란이 계속되면서 상반된 주장에 대하여 제작사나 소비자에 책임이 있는지 판별하기란 매우 힘든 일 이다. 실험용 엔진 및 자동차는 급발진 사고가 가장 많은 차종을 대상으로 선정하였으며, 모의실험은 엔진동력계에 실험 엔진을 설치하여 수행하는 엔진 단품시험과 차대동력계에 실험 자동차를 설치하여 실시하는 실차시험으로 수행하였다. ISC 전개상태에서 실험 엔진별로 상승할 수 있는 최고회전수는 차종별로 다소 차이가 있으나, 최고 4,500rpm정도까지 상승함을 알 수 있었으며, 출력과 토크와의 비교선도를 살펴보면 최대출력이 9kw~13kw정도로 엔진 전부하 상태(WOT)에서의 출력에 7~14%정도 수준이였다. ISC전개시 최대토크는 73N · m~104N · m이었으며, 이는 엔진 전부하 상태에서 최대토크의 32~49%정도에 해당되었다. 엔진으로 공급되는 연료가 많다고 출력이 증가되지 않으며, 이론 공연비 14.7:1보다 희박한 영역에서도 토크가 떨어 졌으며, 이보다 더 희박해지면 엔진이 정지됨을 알 수 있었다. 자동차의 구동력은 연료와 공기가 적정하게 혼합된 공연비 범위내에서 가장 크게 나타났으며, 공급되는 연료량이 너무 많아지거나 적어지면 엔진토크는 오히려 감소하여 결국에는 시동이 꺼지게 됨을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 ISC 오작동에 의하여 급발진이 발생되지 않는 것으로 판단되었다.
자동차가 대중화되면서 보다 높은 품질과 안전성, 편의성, 신뢰성 증대 요구됨에 따라 자동차의 안전성 향상을 위하여 자동변속기 장착율이 급격히 증가되고 자동차 보급률이 높아짐에 따라 급발진으로 추정되는 사고가 빈번하게 신고되면서 원인 규명이 사회 문제화되었다. 급발진 사고로 인한 자동차회사와 피해자들 간에 원인과 책임 소재에 대한 논란이 계속되면서 상반된 주장에 대하여 제작사나 소비자에 책임이 있는지 판별하기란 매우 힘든 일 이다. 실험용 엔진 및 자동차는 급발진 사고가 가장 많은 차종을 대상으로 선정하였으며, 모의실험은 엔진동력계에 실험 엔진을 설치하여 수행하는 엔진 단품시험과 차대동력계에 실험 자동차를 설치하여 실시하는 실차시험으로 수행하였다. ISC 전개상태에서 실험 엔진별로 상승할 수 있는 최고회전수는 차종별로 다소 차이가 있으나, 최고 4,500rpm정도까지 상승함을 알 수 있었으며, 출력과 토크와의 비교선도를 살펴보면 최대출력이 9kw~13kw정도로 엔진 전부하 상태(WOT)에서의 출력에 7~14%정도 수준이였다. ISC전개시 최대토크는 73N · m~104N · m이었으며, 이는 엔진 전부하 상태에서 최대토크의 32~49%정도에 해당되었다. 엔진으로 공급되는 연료가 많다고 출력이 증가되지 않으며, 이론 공연비 14.7:1보다 희박한 영역에서도 토크가 떨어 졌으며, 이보다 더 희박해지면 엔진이 정지됨을 알 수 있었다. 자동차의 구동력은 연료와 공기가 적정하게 혼합된 공연비 범위내에서 가장 크게 나타났으며, 공급되는 연료량이 너무 많아지거나 적어지면 엔진토크는 오히려 감소하여 결국에는 시동이 꺼지게 됨을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 ISC 오작동에 의하여 급발진이 발생되지 않는 것으로 판단되었다.
As public demand for reliable motor vehicles with high quality and convenience, motor vehicles with an automatic transmission were introduced in the market. With an increase of such vehicles, alleged sudden accelerations were frequently reported. Investigation of causes of sudden acceleration became...
As public demand for reliable motor vehicles with high quality and convenience, motor vehicles with an automatic transmission were introduced in the market. With an increase of such vehicles, alleged sudden accelerations were frequently reported. Investigation of causes of sudden acceleration became public concerns. Between victims to sudden acceleration and vehicle manufacturers it became an important issue that who was responsible. In this study the possibility of sudden acceleration was investigated due to the malfunction of an idle speed controller(ISC) caused by defects in parts or equipment. The sample engine and sample vehicles were chosen based on the frequency of sudden acceleration accident occurrences, the most frequent model being chosen for the study. Two types of simulation test were conducted: one where the engine is installed on the engine dynamometer and the other where the vehicle was set on the chassis dynamometer. though the maximum engine RPM that can be reached with ISC set at fully opened position varies depending on different engine type, the sample engine reached a maximum RPM of 4,500 without load and ISC set to full open position. With load, the RPM was reduced. The brake power, with fully opened ISC, ranged from 9 to 13kw or about 7 to 14 percent of the brake power under full engine load. The maximum torque ranged from 73 to 104 N·m, about 32 to 49 percent of the maximum torque under WOT conditions. It was shown that brake power did not increase simply with more fuel supply and torque fell at low air-fuel ratios from which it could be concluded that the engine could stall at sufficiently low air-fuel ratios The maximum torque was obtained only at suitable air-fuel ratio. When the fuel was either over supplied or under supplied, the torque fell and eventually led to engine stall. From this, it could be concluded that ISC failure (or malfunction) could not be the cause behind sudden acceleration accidents.
As public demand for reliable motor vehicles with high quality and convenience, motor vehicles with an automatic transmission were introduced in the market. With an increase of such vehicles, alleged sudden accelerations were frequently reported. Investigation of causes of sudden acceleration became public concerns. Between victims to sudden acceleration and vehicle manufacturers it became an important issue that who was responsible. In this study the possibility of sudden acceleration was investigated due to the malfunction of an idle speed controller(ISC) caused by defects in parts or equipment. The sample engine and sample vehicles were chosen based on the frequency of sudden acceleration accident occurrences, the most frequent model being chosen for the study. Two types of simulation test were conducted: one where the engine is installed on the engine dynamometer and the other where the vehicle was set on the chassis dynamometer. though the maximum engine RPM that can be reached with ISC set at fully opened position varies depending on different engine type, the sample engine reached a maximum RPM of 4,500 without load and ISC set to full open position. With load, the RPM was reduced. The brake power, with fully opened ISC, ranged from 9 to 13kw or about 7 to 14 percent of the brake power under full engine load. The maximum torque ranged from 73 to 104 N·m, about 32 to 49 percent of the maximum torque under WOT conditions. It was shown that brake power did not increase simply with more fuel supply and torque fell at low air-fuel ratios from which it could be concluded that the engine could stall at sufficiently low air-fuel ratios The maximum torque was obtained only at suitable air-fuel ratio. When the fuel was either over supplied or under supplied, the torque fell and eventually led to engine stall. From this, it could be concluded that ISC failure (or malfunction) could not be the cause behind sudden acceleration accidents.
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