기존의 파형강판 구조물은 원형 및 아치 형상을 가진 구조물로써 축력이 모멘트에 비하여 상당히 크므로 축력에 의한 지배 구조물 이었으나, 파형강판 박스 컬버트 구조물은 모멘트가 축력에 비해 매우 크므로 휨지배 구조물로써의 구조적 특징을 가진다. 이에 본 연구에서는 국내 여건 및 파형강판 박스 컬버트 구조물 단면에 대한 휨 강도를 평가하였다. 파형강판 휨 강도는 실험을 통하여 제시하였다. 실험체는 이음부 시험체와 이음부 없는 시험체로 구분하여 실험...
기존의 파형강판 구조물은 원형 및 아치 형상을 가진 구조물로써 축력이 모멘트에 비하여 상당히 크므로 축력에 의한 지배 구조물 이었으나, 파형강판 박스 컬버트 구조물은 모멘트가 축력에 비해 매우 크므로 휨지배 구조물로써의 구조적 특징을 가진다. 이에 본 연구에서는 국내 여건 및 파형강판 박스 컬버트 구조물 단면에 대한 휨 강도를 평가하였다. 파형강판 휨 강도는 실험을 통하여 제시하였다. 실험체는 이음부 시험체와 이음부 없는 시험체로 구분하여 실험을 하였으며, 파형강판의 두께는 5.45mm ~ 7.01mm까지 실험을 수행하였다. 파형강판 박스 컬버트 단면을 전산해석을 통하여 상부의 안정성 검토를 수행하였다. 박스 컬버트는 상부 중심부에 정모멘트가 크게 발생하므로 이 구간에 대해서 단면력을 통한 안정성 검토를 수행하였다. 전산해석에서 적용되어진 파형강판의 두께는 7.01mm이다.
기존의 파형강판 구조물은 원형 및 아치 형상을 가진 구조물로써 축력이 모멘트에 비하여 상당히 크므로 축력에 의한 지배 구조물 이었으나, 파형강판 박스 컬버트 구조물은 모멘트가 축력에 비해 매우 크므로 휨지배 구조물로써의 구조적 특징을 가진다. 이에 본 연구에서는 국내 여건 및 파형강판 박스 컬버트 구조물 단면에 대한 휨 강도를 평가하였다. 파형강판 휨 강도는 실험을 통하여 제시하였다. 실험체는 이음부 시험체와 이음부 없는 시험체로 구분하여 실험을 하였으며, 파형강판의 두께는 5.45mm ~ 7.01mm까지 실험을 수행하였다. 파형강판 박스 컬버트 단면을 전산해석을 통하여 상부의 안정성 검토를 수행하였다. 박스 컬버트는 상부 중심부에 정모멘트가 크게 발생하므로 이 구간에 대해서 단면력을 통한 안정성 검토를 수행하였다. 전산해석에서 적용되어진 파형강판의 두께는 7.01mm이다.
Box culverts made of deep-corrugated structural steel plate(381×140mm) can provide the economical alternative to short span bridges where a large hydraulic area and low vertical clearance are required. The box culverts cross section consists of flat side plates, small curved haunch plates, and large...
Box culverts made of deep-corrugated structural steel plate(381×140mm) can provide the economical alternative to short span bridges where a large hydraulic area and low vertical clearance are required. The box culverts cross section consists of flat side plates, small curved haunch plates, and large curved crown plates. Because they have the distinctly different shapes from conventional arch-type metal culverts, the design concept in which the metal culverts carry a major portion of their loads through soil-structure interaction, cannot be applicable to box culverts. Box Culverts characteristically develope high moments at the haunch and at the crown. In order to design the box culverts, the designer should know the moment resistances of flat and curved plate as well as the bolted seam of two plates. But, the moment resistances of a small curved haunch plate and a bolted seam of plates are difficult to predict theoretically by the sectional modulus and the yield strength of the steel. In this study, a series of flexural tests were conducted on the plain deep corrugated steel plates, bolted lap plates, and the haunch plates to investigate their flexural behaviors and determine the ultimate moment resistance capacities. The test results show that the plain section can develope on average 1.26 times of theoretical full plastic moment resistances, and the bolted seam can develope on average 83% of moment resistance of plain section.
Box culverts made of deep-corrugated structural steel plate(381×140mm) can provide the economical alternative to short span bridges where a large hydraulic area and low vertical clearance are required. The box culverts cross section consists of flat side plates, small curved haunch plates, and large curved crown plates. Because they have the distinctly different shapes from conventional arch-type metal culverts, the design concept in which the metal culverts carry a major portion of their loads through soil-structure interaction, cannot be applicable to box culverts. Box Culverts characteristically develope high moments at the haunch and at the crown. In order to design the box culverts, the designer should know the moment resistances of flat and curved plate as well as the bolted seam of two plates. But, the moment resistances of a small curved haunch plate and a bolted seam of plates are difficult to predict theoretically by the sectional modulus and the yield strength of the steel. In this study, a series of flexural tests were conducted on the plain deep corrugated steel plates, bolted lap plates, and the haunch plates to investigate their flexural behaviors and determine the ultimate moment resistance capacities. The test results show that the plain section can develope on average 1.26 times of theoretical full plastic moment resistances, and the bolted seam can develope on average 83% of moment resistance of plain section.
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