한국철도는 2004년 4월 고속철도의 개통과 더불어 1개 열차 당 18량(특실4량, 일반실14량)으로 고정 편성된 KTX를 경부선과 호남선에 운행하고 있다. 각 열차는 일반실 14량 중 2개 호차(17.18호차)를 자유석 전용 객차로 지정하여 112개의 좌석을 대상으로 자유석을 운영하고 있으며, 이는 자유석승차권 구입 고객은 물론 정기승차권 소지자의 승차 편의도 고려하기 위한 제도이다. 현행 자유석제도는 개통 초기인 점을 감안하여, KTX의 안정적인 운영을 도모함과 동시에 가급적 자유석 이용 고객이 서서 가는 불편이 발생하지 않도...
한국철도는 2004년 4월 고속철도의 개통과 더불어 1개 열차 당 18량(특실4량, 일반실14량)으로 고정 편성된 KTX를 경부선과 호남선에 운행하고 있다. 각 열차는 일반실 14량 중 2개 호차(17.18호차)를 자유석 전용 객차로 지정하여 112개의 좌석을 대상으로 자유석을 운영하고 있으며, 이는 자유석승차권 구입 고객은 물론 정기승차권 소지자의 승차 편의도 고려하기 위한 제도이다. 현행 자유석제도는 개통 초기인 점을 감안하여, KTX의 안정적인 운영을 도모함과 동시에 가급적 자유석 이용 고객이 서서 가는 불편이 발생하지 않도록 하기 위하여 자유석 운영 좌석 범위 이내에서 자유석승차권 판매 매수를 적절히 조정·통제하면서 안정적으로 운영해 오고 있다. 자유석제도는 KTX의 신속성을 바탕으로 고객에게는 저렴한 가격에 언제든지 열차를 이용 할 수 있다는 점이 가장 큰 매력이며, 운영자의 입장에서는 한정된 좌석으로 보다 많은 여객을 운송하여 수익성을 향상시킬 수 있다는 점과 정기·부정기·회수승차권 등 좌석을 지정하지 않고 판매하는 다양한 영업정책의 시행이 가능하다는 장점이 있는 좌석 운영 제도이다. 그러나, 현행의 자유석제도는 안정적인 운영을 너무 강조한 나머지 오히려 수익성이 저하되는 역효과가 발생될 우려가 있으며, 곧이어 적용될 수익관리시스템의 지원 영역에도 포함되어 있지 못하기 때문에, 자유석의 장점을 활용하는 적극적인 마케팅 정책과 제도적인 운영이 어느 때보다 필요한 시기라고 하겠다. 이에, 본 연구는 철도 여객영업수익을 향상하기 위한 방안의 하나로 현행 KTX 자유석제도 운영 현황을 분석하고 향후 자유석제도의 활성화를 위해 준비하고 개선하여야 할 내용에 대하여 연구하였다.
한국철도는 2004년 4월 고속철도의 개통과 더불어 1개 열차 당 18량(특실4량, 일반실14량)으로 고정 편성된 KTX를 경부선과 호남선에 운행하고 있다. 각 열차는 일반실 14량 중 2개 호차(17.18호차)를 자유석 전용 객차로 지정하여 112개의 좌석을 대상으로 자유석을 운영하고 있으며, 이는 자유석승차권 구입 고객은 물론 정기승차권 소지자의 승차 편의도 고려하기 위한 제도이다. 현행 자유석제도는 개통 초기인 점을 감안하여, KTX의 안정적인 운영을 도모함과 동시에 가급적 자유석 이용 고객이 서서 가는 불편이 발생하지 않도록 하기 위하여 자유석 운영 좌석 범위 이내에서 자유석승차권 판매 매수를 적절히 조정·통제하면서 안정적으로 운영해 오고 있다. 자유석제도는 KTX의 신속성을 바탕으로 고객에게는 저렴한 가격에 언제든지 열차를 이용 할 수 있다는 점이 가장 큰 매력이며, 운영자의 입장에서는 한정된 좌석으로 보다 많은 여객을 운송하여 수익성을 향상시킬 수 있다는 점과 정기·부정기·회수승차권 등 좌석을 지정하지 않고 판매하는 다양한 영업정책의 시행이 가능하다는 장점이 있는 좌석 운영 제도이다. 그러나, 현행의 자유석제도는 안정적인 운영을 너무 강조한 나머지 오히려 수익성이 저하되는 역효과가 발생될 우려가 있으며, 곧이어 적용될 수익관리시스템의 지원 영역에도 포함되어 있지 못하기 때문에, 자유석의 장점을 활용하는 적극적인 마케팅 정책과 제도적인 운영이 어느 때보다 필요한 시기라고 하겠다. 이에, 본 연구는 철도 여객영업수익을 향상하기 위한 방안의 하나로 현행 KTX 자유석제도 운영 현황을 분석하고 향후 자유석제도의 활성화를 위해 준비하고 개선하여야 할 내용에 대하여 연구하였다.
From the opening of KTX in April 2004, Korail is operating KTX in Kyungbu line and Honam line, in which each train services with the volume of 18 cars(4 cars of 1st class, 14 coach cars). Each train offers 112 'open seats(First-come-First-Served Seat)'by setting 2 cars as an exclusive use for open s...
From the opening of KTX in April 2004, Korail is operating KTX in Kyungbu line and Honam line, in which each train services with the volume of 18 cars(4 cars of 1st class, 14 coach cars). Each train offers 112 'open seats(First-come-First-Served Seat)'by setting 2 cars as an exclusive use for open seats among 14 coach cars, whose service is designed to afford a convenience to the customers buying open seat tickets as well as the passengers with commuter tickets. The current open seat system contrives to stabilize KTX operation as a beginning phase of KTX and to avoid the inconvenience of standing for customers who buy open seat tickets by selling tickets properly within the number of open seats supplied. The open seat system attracts customers to facilitate the use of trains with discount price, and attracts the supplier to have a chance to increase revenue by the efficient use of limited seats and also have many marketing chances of using open seats such as selling the commuter, irregular, and recovery tickets. However, since the current open seat system has focused on the stable operation, it has shown somewhat the opposite effect of decreasing train profitability. So at this time, it is more necessary to adopt the aggressive marketing policy and the systematic support which activate the usefulness of the open seat system. In this thesis, the author analyses the current operation details of the open seat system in KTX and seeks to investigate the proper policy to activate the open seat system, by which hopes to result in more profit increase of passenger trains.
From the opening of KTX in April 2004, Korail is operating KTX in Kyungbu line and Honam line, in which each train services with the volume of 18 cars(4 cars of 1st class, 14 coach cars). Each train offers 112 'open seats(First-come-First-Served Seat)'by setting 2 cars as an exclusive use for open seats among 14 coach cars, whose service is designed to afford a convenience to the customers buying open seat tickets as well as the passengers with commuter tickets. The current open seat system contrives to stabilize KTX operation as a beginning phase of KTX and to avoid the inconvenience of standing for customers who buy open seat tickets by selling tickets properly within the number of open seats supplied. The open seat system attracts customers to facilitate the use of trains with discount price, and attracts the supplier to have a chance to increase revenue by the efficient use of limited seats and also have many marketing chances of using open seats such as selling the commuter, irregular, and recovery tickets. However, since the current open seat system has focused on the stable operation, it has shown somewhat the opposite effect of decreasing train profitability. So at this time, it is more necessary to adopt the aggressive marketing policy and the systematic support which activate the usefulness of the open seat system. In this thesis, the author analyses the current operation details of the open seat system in KTX and seeks to investigate the proper policy to activate the open seat system, by which hopes to result in more profit increase of passenger trains.
주제어
#철도여객 영업수익 자유석제도
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