국문초록 특수학교의 장애인 편의시설 실태 및 개선방안 공주대학교 교육대학원 초등특수교육 전공 박종석 이 연구는 특수학교에 설치된 장애인 편의시설 설치 현황을 조사하고 그 문제점을 분석하여 그 결과를 기초로 장애인 편의 증진을 위한 개선 방향을 탐색하여 장애학생들의 교육환경에 질적 향상을 도모하기 위하여 D광역시와 C지역 특수학교 8개교를 대상으로 편의시설 설치 현황 및 문제점과 개선 방안을 조사하였다. 이 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 매개시설중 휠체어가 접근할 수 있는 주출입구접근로는 전체가 75%로 나타나, 정신지체 장애 학교가 가장 낮았다. 장애인전용 주차구역은 조사 대상 8개 학교가 활용 및 사용에 적합하도록 되어있었다. 주출입구와 통로의 높이 차이가 기준에 맞게 설치된 학교는 88%로 조사되었다. 출입문은 점형 블록이 설치된 학교는 13%로 시각장애학교만 설치되어 있으며. 출입문의 높이 차이가 있는 학교는 13%, 출입문의 턱이나 홈이 있는 학교가 25%로 나타났다. 내부시설은 장애학생의 복도 및 통로의 통행이 가능한 학교는 88%, 복도와 바닥면의 높이 차이가 있는 학교가 25%로 나타났다. 시각장애인 감지용 시설에 대하여는 설치된 학교가 13%로 나타났으며, 복도 측면 손잡이는 조사대상학교 모두 설치되어 충분히 확보된 것으로 나타났다. 계단 및 승강기에 있어 참이 설치된 곳은 63%였으며 장애인용 승강기가 설치된 학교는 50%로 나타났다. 그러나 승강기의 ...
국문초록 특수학교의 장애인 편의시설 실태 및 개선방안 공주대학교 교육대학원 초등특수교육 전공 박종석 이 연구는 특수학교에 설치된 장애인 편의시설 설치 현황을 조사하고 그 문제점을 분석하여 그 결과를 기초로 장애인 편의 증진을 위한 개선 방향을 탐색하여 장애학생들의 교육환경에 질적 향상을 도모하기 위하여 D광역시와 C지역 특수학교 8개교를 대상으로 편의시설 설치 현황 및 문제점과 개선 방안을 조사하였다. 이 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 매개시설중 휠체어가 접근할 수 있는 주출입구접근로는 전체가 75%로 나타나, 정신지체 장애 학교가 가장 낮았다. 장애인전용 주차구역은 조사 대상 8개 학교가 활용 및 사용에 적합하도록 되어있었다. 주출입구와 통로의 높이 차이가 기준에 맞게 설치된 학교는 88%로 조사되었다. 출입문은 점형 블록이 설치된 학교는 13%로 시각장애학교만 설치되어 있으며. 출입문의 높이 차이가 있는 학교는 13%, 출입문의 턱이나 홈이 있는 학교가 25%로 나타났다. 내부시설은 장애학생의 복도 및 통로의 통행이 가능한 학교는 88%, 복도와 바닥면의 높이 차이가 있는 학교가 25%로 나타났다. 시각장애인 감지용 시설에 대하여는 설치된 학교가 13%로 나타났으며, 복도 측면 손잡이는 조사대상학교 모두 설치되어 충분히 확보된 것으로 나타났다. 계단 및 승강기에 있어 참이 설치된 곳은 63%였으며 장애인용 승강기가 설치된 학교는 50%로 나타났다. 그러나 승강기의 조작판 등에 점자 표시가 되어 있는 학교는 없었다. 휠체어리프트나 에스컬레이터나 설치된 학교는 없었다. 휠체어가 이동할 수 있는 경사로가 설치되어 있는 학교는 88%로 나타났다. 위생시설은 장애인 전용 화장실이 설치된 학교는 전체 조사 대상 학교의 88%로 전용화장실을 활용할 수 있는 학교는 75%가 가능한 것으로 밝혀졌다. 시각장애 학생들이 화장실의 위치나 남녀 화장실을 구분할 수 있도록 점자가 설치되어 있는 학교는 25%, 화장실의 높이 차이가 제거된 화장실은 25%로 조사되었다. 대변기의 양변기 설치는 88%가 설치된 것으로 조사되었으며 휠체어 사용자용 세면대는 50%의 학교가 설치되었다. 안내시설은 시각장애인의 보행 편의를 위한 감지용 점형 블록 또는 유도용 선형 블록이 설치되어 있는 학교는 13%로 조사되었다. 유도 및 안내 설비는 설치된 학교는 없었다. 경보 및 피난 설비는 비상 경보등이 설치된 학교는 13%로 조사되었다. 기타시설은 관람석 및 열람석은 조사대상학교 중 설치된 학교는 없는 것으로 나타났다. 접수대 및 작업대를 설치한 학교는 38%로 나타났으며 지체부자유 학교를 제외하고는 접수대 및 작업대 하부에 휠체어의 발판 등이 들어갈 여유가 없어 미흡한 것으로 나타났다. 공중전화가 설치된 학교는 38%, 우체통이 설치된 학교는 13%로 나타났다. 결론적으로 각종 편의시설 설치에 관한 기준이나 규정은 있지만 실제 편의시설을 설치할 수 있는 지원 방안이 마련되어 있지 못하다. ‘장애인·노인·임산부등의 편의 증진 보장에 관한 법률’이 1998년 4월부터 시행되어 2000년 4월10일까지 의무적으로 규정에 적합하게 설치하도록 되어 있으나 장애인 편의시설에 대한 인식 부족으로 특수학교의 편의시설이 기준에 맞지 않게 설치되고 개·보수 없이 지연되고 있다. 특수학교에서 장애 학생들이 편리하고 자유롭게 이동하는 것은 아주 어려운 일이다. 이를 해결하기 위해서는 관련부처에서는 예산편성과 함께 재정지원이 뒤따를 때 특수학교의 편의시설은 ‘장애인·노인·임산부등의 편의 증진 보장에 관한 법률’ 및 동 시행령, 시행규칙에 의하여 설치되고 개·보수될 것이다. 편의시설의 대부분은 지체장애인을 대상으로 한 시설이 주를 이루고 있는 반면 시각장애, 청각장애 학생을 위한 편의시설은 미흡하다. 특수학교의 학생은 단순장애뿐만 아니라 중복장애를 가진 학생들이 많다. 편의증진법에 의무적으로 설치하도록 규정된 편의 시설을 정신지체학교, 시각장애 학교, 지체부자유 학교로 구분하여 편의시설을 설치하기보다는 모든 장애 학생들의 접근권과 교육권을 보장하기 위해 편의시설이 설치되어야 할 것이다. 효율적인 학습활동을 고려한 편의시설이 마련되어야 할 것이다. 단지 안전한 이동과 편리함뿐만 아니라 장애 학생에게 학습권을 보장할 수 있는 편의 시설이어야 한다. 편의시설이 어떤 특정 장애인에게만 필요한 것이 아니라 모든 사람에게 편리한 시설이라는 인식이 필요하다. 장애 학생이 편리하게 이용 가능한 시설이라면 비장애 학생에게도 편리한 시설일 것이며 이러한 편의시설에 대한 투자와 연구는 장애 학생, 비장애 학생 모두에게 편리함을 줄 수 있는 시설이라는 관점에서 설치되고 관리되어야 할 것이다.
국문초록 특수학교의 장애인 편의시설 실태 및 개선방안 공주대학교 교육대학원 초등특수교육 전공 박종석 이 연구는 특수학교에 설치된 장애인 편의시설 설치 현황을 조사하고 그 문제점을 분석하여 그 결과를 기초로 장애인 편의 증진을 위한 개선 방향을 탐색하여 장애학생들의 교육환경에 질적 향상을 도모하기 위하여 D광역시와 C지역 특수학교 8개교를 대상으로 편의시설 설치 현황 및 문제점과 개선 방안을 조사하였다. 이 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 매개시설중 휠체어가 접근할 수 있는 주출입구접근로는 전체가 75%로 나타나, 정신지체 장애 학교가 가장 낮았다. 장애인전용 주차구역은 조사 대상 8개 학교가 활용 및 사용에 적합하도록 되어있었다. 주출입구와 통로의 높이 차이가 기준에 맞게 설치된 학교는 88%로 조사되었다. 출입문은 점형 블록이 설치된 학교는 13%로 시각장애학교만 설치되어 있으며. 출입문의 높이 차이가 있는 학교는 13%, 출입문의 턱이나 홈이 있는 학교가 25%로 나타났다. 내부시설은 장애학생의 복도 및 통로의 통행이 가능한 학교는 88%, 복도와 바닥면의 높이 차이가 있는 학교가 25%로 나타났다. 시각장애인 감지용 시설에 대하여는 설치된 학교가 13%로 나타났으며, 복도 측면 손잡이는 조사대상학교 모두 설치되어 충분히 확보된 것으로 나타났다. 계단 및 승강기에 있어 참이 설치된 곳은 63%였으며 장애인용 승강기가 설치된 학교는 50%로 나타났다. 그러나 승강기의 조작판 등에 점자 표시가 되어 있는 학교는 없었다. 휠체어리프트나 에스컬레이터나 설치된 학교는 없었다. 휠체어가 이동할 수 있는 경사로가 설치되어 있는 학교는 88%로 나타났다. 위생시설은 장애인 전용 화장실이 설치된 학교는 전체 조사 대상 학교의 88%로 전용화장실을 활용할 수 있는 학교는 75%가 가능한 것으로 밝혀졌다. 시각장애 학생들이 화장실의 위치나 남녀 화장실을 구분할 수 있도록 점자가 설치되어 있는 학교는 25%, 화장실의 높이 차이가 제거된 화장실은 25%로 조사되었다. 대변기의 양변기 설치는 88%가 설치된 것으로 조사되었으며 휠체어 사용자용 세면대는 50%의 학교가 설치되었다. 안내시설은 시각장애인의 보행 편의를 위한 감지용 점형 블록 또는 유도용 선형 블록이 설치되어 있는 학교는 13%로 조사되었다. 유도 및 안내 설비는 설치된 학교는 없었다. 경보 및 피난 설비는 비상 경보등이 설치된 학교는 13%로 조사되었다. 기타시설은 관람석 및 열람석은 조사대상학교 중 설치된 학교는 없는 것으로 나타났다. 접수대 및 작업대를 설치한 학교는 38%로 나타났으며 지체부자유 학교를 제외하고는 접수대 및 작업대 하부에 휠체어의 발판 등이 들어갈 여유가 없어 미흡한 것으로 나타났다. 공중전화가 설치된 학교는 38%, 우체통이 설치된 학교는 13%로 나타났다. 결론적으로 각종 편의시설 설치에 관한 기준이나 규정은 있지만 실제 편의시설을 설치할 수 있는 지원 방안이 마련되어 있지 못하다. ‘장애인·노인·임산부등의 편의 증진 보장에 관한 법률’이 1998년 4월부터 시행되어 2000년 4월10일까지 의무적으로 규정에 적합하게 설치하도록 되어 있으나 장애인 편의시설에 대한 인식 부족으로 특수학교의 편의시설이 기준에 맞지 않게 설치되고 개·보수 없이 지연되고 있다. 특수학교에서 장애 학생들이 편리하고 자유롭게 이동하는 것은 아주 어려운 일이다. 이를 해결하기 위해서는 관련부처에서는 예산편성과 함께 재정지원이 뒤따를 때 특수학교의 편의시설은 ‘장애인·노인·임산부등의 편의 증진 보장에 관한 법률’ 및 동 시행령, 시행규칙에 의하여 설치되고 개·보수될 것이다. 편의시설의 대부분은 지체장애인을 대상으로 한 시설이 주를 이루고 있는 반면 시각장애, 청각장애 학생을 위한 편의시설은 미흡하다. 특수학교의 학생은 단순장애뿐만 아니라 중복장애를 가진 학생들이 많다. 편의증진법에 의무적으로 설치하도록 규정된 편의 시설을 정신지체학교, 시각장애 학교, 지체부자유 학교로 구분하여 편의시설을 설치하기보다는 모든 장애 학생들의 접근권과 교육권을 보장하기 위해 편의시설이 설치되어야 할 것이다. 효율적인 학습활동을 고려한 편의시설이 마련되어야 할 것이다. 단지 안전한 이동과 편리함뿐만 아니라 장애 학생에게 학습권을 보장할 수 있는 편의 시설이어야 한다. 편의시설이 어떤 특정 장애인에게만 필요한 것이 아니라 모든 사람에게 편리한 시설이라는 인식이 필요하다. 장애 학생이 편리하게 이용 가능한 시설이라면 비장애 학생에게도 편리한 시설일 것이며 이러한 편의시설에 대한 투자와 연구는 장애 학생, 비장애 학생 모두에게 편리함을 줄 수 있는 시설이라는 관점에서 설치되고 관리되어야 할 것이다.
ABSTRACT The Present of the Convenience Facilities of the Special Schools and the implication for the it's plan Jong-Seok, Park Department of elementary special education Graduate School of special education Kongju National University Supervised by Prof. Sam-Sup Kim, Ph. D. I want to make it get bet...
ABSTRACT The Present of the Convenience Facilities of the Special Schools and the implication for the it's plan Jong-Seok, Park Department of elementary special education Graduate School of special education Kongju National University Supervised by Prof. Sam-Sup Kim, Ph. D. I want to make it get better in educational environment of disabled students in the special school and analize the problem. On the basis of this result I looked for the ways of improvement for the convenience facilities of disabled students. To advance the quality of educational enviroment for disabled students, I've surveyed the present of the Convenience Facilities, the problems, and the ways of improvement through the special schools in D great city and C area. Here's the present of the Convenience Facilities. First, I examined medium, inner facility sanitary facility, guidance faililty, leading facility, and other things according to the grade of disablity at those schools. I've got to know, there's a lot of short for disabled students and sight disorder 3except for the parking lot for disabled only, handles of side of the corridor. Most of the Facilities were leaned. In case of the school for mental weakness, The government think that the students who are in mental weakness school can move more conveniently and safely than students who are in school of the disabled and school of the blind, We can say there are misunderstanding, indifference, and financial problems. However, Every facilities for the every type of disorder must be set entirely in every school. Because the disorder may appeared complexly As the special school has the unique educational request for the disabled students, the educational convenience facilities are very important. The improvement of convenience facilities of the special school is not only for the minor disabled but also guarantee the approach right as basic human right, and also it can provide all of us with clean and convenient environment. The following is about the problems and the solutions in establishment the convenience facilies at the special school. There are standards and rules for establishment of convenience facilities, But there is no support. The ligistlation about guarantee improvement of convenience for the disabled, the old. the pregnant women' has been carried out since April, 1998. Therefore, we have to establish the convenience facilities suitable for the rules by April 10, 2000. obligatorily. To solve this problem, the government has to write budget and give them financial support. And then the convenience facilities of the special school can be established and improved according to The legislation about guarantee improvement of convenience for the disabled, the old, the pregnant women' and enforcement regulations and enforcement ordinance. Most of the convenience facilities are for the disorder but there is not many facilities for the sight disorder and the hearing disorder. There are not only simple disabled students but also many complex disabled students in many special school. The convenience Facilities must be established to guarantee the approach right and the educational right for every disabled students not to be parted each kind of disabled; school of the mental weakness, school of the sight disorder, school of the disabled. Effective learning activity friendly facilities must be provided. The investment and study about these facilities has to be managed to give convenience to all the disabled students and even the ordianry students
ABSTRACT The Present of the Convenience Facilities of the Special Schools and the implication for the it's plan Jong-Seok, Park Department of elementary special education Graduate School of special education Kongju National University Supervised by Prof. Sam-Sup Kim, Ph. D. I want to make it get better in educational environment of disabled students in the special school and analize the problem. On the basis of this result I looked for the ways of improvement for the convenience facilities of disabled students. To advance the quality of educational enviroment for disabled students, I've surveyed the present of the Convenience Facilities, the problems, and the ways of improvement through the special schools in D great city and C area. Here's the present of the Convenience Facilities. First, I examined medium, inner facility sanitary facility, guidance faililty, leading facility, and other things according to the grade of disablity at those schools. I've got to know, there's a lot of short for disabled students and sight disorder 3except for the parking lot for disabled only, handles of side of the corridor. Most of the Facilities were leaned. In case of the school for mental weakness, The government think that the students who are in mental weakness school can move more conveniently and safely than students who are in school of the disabled and school of the blind, We can say there are misunderstanding, indifference, and financial problems. However, Every facilities for the every type of disorder must be set entirely in every school. Because the disorder may appeared complexly As the special school has the unique educational request for the disabled students, the educational convenience facilities are very important. The improvement of convenience facilities of the special school is not only for the minor disabled but also guarantee the approach right as basic human right, and also it can provide all of us with clean and convenient environment. The following is about the problems and the solutions in establishment the convenience facilies at the special school. There are standards and rules for establishment of convenience facilities, But there is no support. The ligistlation about guarantee improvement of convenience for the disabled, the old. the pregnant women' has been carried out since April, 1998. Therefore, we have to establish the convenience facilities suitable for the rules by April 10, 2000. obligatorily. To solve this problem, the government has to write budget and give them financial support. And then the convenience facilities of the special school can be established and improved according to The legislation about guarantee improvement of convenience for the disabled, the old, the pregnant women' and enforcement regulations and enforcement ordinance. Most of the convenience facilities are for the disorder but there is not many facilities for the sight disorder and the hearing disorder. There are not only simple disabled students but also many complex disabled students in many special school. The convenience Facilities must be established to guarantee the approach right and the educational right for every disabled students not to be parted each kind of disabled; school of the mental weakness, school of the sight disorder, school of the disabled. Effective learning activity friendly facilities must be provided. The investment and study about these facilities has to be managed to give convenience to all the disabled students and even the ordianry students
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