고등학교 음악교과서의 서양 음악사 서술방식에 관한 연구 : 감상 영역을 中心으로 (A) Study on stating style of high school music textbook on the history of western music : focused on the domain of appreciation원문보기
교과서 내용 중 서양음악사 부분은 기초이론 과목의 한 부분으로써 중등학교 음악교육 중에서 극히 작은 부분에 속한다. 또 학생들이 음악 감상을 하는데 이해를 도와주는 한 부분으로 교육되어지고 있다. 본 연구는 8종의 고등학교의 음악교과서에서 서양 음악사를 다루는 부분을 집중적으로 비교 고찰하였다. 즉 각 교과서에서 서양 음악사의 서술 방식 및 내용에 관한 전반적인 내용과 시대구분 등을 교과서별로 비교하여 얻어진 결과를 토대로 서술 방식의 측면에서...
교과서 내용 중 서양음악사 부분은 기초이론 과목의 한 부분으로써 중등학교 음악교육 중에서 극히 작은 부분에 속한다. 또 학생들이 음악 감상을 하는데 이해를 도와주는 한 부분으로 교육되어지고 있다. 본 연구는 8종의 고등학교의 음악교과서에서 서양 음악사를 다루는 부분을 집중적으로 비교 고찰하였다. 즉 각 교과서에서 서양 음악사의 서술 방식 및 내용에 관한 전반적인 내용과 시대구분 등을 교과서별로 비교하여 얻어진 결과를 토대로 서술 방식의 측면에서 문제점과 작곡가에 대한 시대 구분의 잘못된 분류 및 연대표기에 있어서 나타나는 상이한 문제점 등을 지적하고 있다. 이를 통해 학생들이 연대표기 및 서양 음악사의 서술방식과 내용 등에 있어 보다 정확한 역사 기술에 의한 서양 음악사를 이해할 수 있도록 하며, 어떤 특정 시기 혹은 작곡가를 강조함으로써 전체적인 음악사를 이해하는데 편중되지 않도록 단계적이고 균형 있게 구성된 서양 음악사를 익힐 수 있도록 체계적인 편성이 필요함을 인식하게 되었다. 또한 서양의 음악이 지금 우리의 현실에서 우리와 무관하지 않다면, 우리는 그 음악에 관심을 가져야하며 자연히 그 음악사를 알아야 하고, 그들 나름대로의 특별한 의미가 있듯이 우리에게도 우리 나름대로의 의미가 있다. 그들이 보는 서양음악사가 있는 것과 마찬가지로 우리가 보는 서양음악사가 필요하며, 우리의 서양음악사는 그들이 써줄 수 없다는 것이다. 따라서 교사들이 많은 관심을 통해 서양 음악사가 지니는 중요성을 인식하고, 이에 대한 교과서의 문제점을 보완, 수정하여 나름대로 자기만의 수업에 맞게 재구성함으로써 서양음악사와 감상프로그램을 학생들이 보다 폭넓고 체계적으로 접하게 할 필요가 있다고 본다. 서양 음악사를 음악수업 함에 있어 효과적인 교육방법에 대한 연구가 계속되기를 바라며, 본 논문이 그러한 노력에 조금이나마 도움이 될 수 있기를 기대한다.
교과서 내용 중 서양음악사 부분은 기초이론 과목의 한 부분으로써 중등학교 음악교육 중에서 극히 작은 부분에 속한다. 또 학생들이 음악 감상을 하는데 이해를 도와주는 한 부분으로 교육되어지고 있다. 본 연구는 8종의 고등학교의 음악교과서에서 서양 음악사를 다루는 부분을 집중적으로 비교 고찰하였다. 즉 각 교과서에서 서양 음악사의 서술 방식 및 내용에 관한 전반적인 내용과 시대구분 등을 교과서별로 비교하여 얻어진 결과를 토대로 서술 방식의 측면에서 문제점과 작곡가에 대한 시대 구분의 잘못된 분류 및 연대표기에 있어서 나타나는 상이한 문제점 등을 지적하고 있다. 이를 통해 학생들이 연대표기 및 서양 음악사의 서술방식과 내용 등에 있어 보다 정확한 역사 기술에 의한 서양 음악사를 이해할 수 있도록 하며, 어떤 특정 시기 혹은 작곡가를 강조함으로써 전체적인 음악사를 이해하는데 편중되지 않도록 단계적이고 균형 있게 구성된 서양 음악사를 익힐 수 있도록 체계적인 편성이 필요함을 인식하게 되었다. 또한 서양의 음악이 지금 우리의 현실에서 우리와 무관하지 않다면, 우리는 그 음악에 관심을 가져야하며 자연히 그 음악사를 알아야 하고, 그들 나름대로의 특별한 의미가 있듯이 우리에게도 우리 나름대로의 의미가 있다. 그들이 보는 서양음악사가 있는 것과 마찬가지로 우리가 보는 서양음악사가 필요하며, 우리의 서양음악사는 그들이 써줄 수 없다는 것이다. 따라서 교사들이 많은 관심을 통해 서양 음악사가 지니는 중요성을 인식하고, 이에 대한 교과서의 문제점을 보완, 수정하여 나름대로 자기만의 수업에 맞게 재구성함으로써 서양음악사와 감상프로그램을 학생들이 보다 폭넓고 체계적으로 접하게 할 필요가 있다고 본다. 서양 음악사를 음악수업 함에 있어 효과적인 교육방법에 대한 연구가 계속되기를 바라며, 본 논문이 그러한 노력에 조금이나마 도움이 될 수 있기를 기대한다.
The history of western music in the text book is a minor part of music education at secondary schools as one of fundamental subjects. It's also used to help students to understand music. In this study, the parts dealt with the history of western music of eight high school music text books are intens...
The history of western music in the text book is a minor part of music education at secondary schools as one of fundamental subjects. It's also used to help students to understand music. In this study, the parts dealt with the history of western music of eight high school music text books are intensively compared and studied. It was pointed out problems of stating style, wrong chronologic classification of composers, and inconsistency of chronologic chart based on the results of comparison of text books. This is to help students to understand western music history by correctly written statement on chronologic chart and music history in text books. It needs to systematically compile textbooks to understand western music history written in systematic and balanced, not to emphasize only a certain time or composers. As long as western music is related to us at present, we should interest in western music and try to understand its history. As it may have a special meaning, we also have a meaning to understand it. There is the history of western music viewed by westerners and also by us. Accordingly, teachers should have more interests and recognize the importance of western music history and re-compile textbooks by correcting and adjusting problems to help students to widely and systematically contact with western music history and listening programs. It expects further studies on effective educational methods for the history of western music class at schools and the study would be help in further studies.
The history of western music in the text book is a minor part of music education at secondary schools as one of fundamental subjects. It's also used to help students to understand music. In this study, the parts dealt with the history of western music of eight high school music text books are intensively compared and studied. It was pointed out problems of stating style, wrong chronologic classification of composers, and inconsistency of chronologic chart based on the results of comparison of text books. This is to help students to understand western music history by correctly written statement on chronologic chart and music history in text books. It needs to systematically compile textbooks to understand western music history written in systematic and balanced, not to emphasize only a certain time or composers. As long as western music is related to us at present, we should interest in western music and try to understand its history. As it may have a special meaning, we also have a meaning to understand it. There is the history of western music viewed by westerners and also by us. Accordingly, teachers should have more interests and recognize the importance of western music history and re-compile textbooks by correcting and adjusting problems to help students to widely and systematically contact with western music history and listening programs. It expects further studies on effective educational methods for the history of western music class at schools and the study would be help in further studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.