TV 프로그램의 성역할 정형화에 대한 고등학생의 인식조사 연구 : 서울시 남녀공학 고등학생 중심으로 (A) study of researching high school students' perceptions of traditional gender-roles on TV programs원문보기
광속화된 정보화시대에 혁신을 거듭하고 있는 TV는 미디어 환경의 주체인 청소년에게 미래사회를 준비하는 정보의 원천이 되는 한편, 오히려 성 고정관념에 기초한 성역할 태도를 고착시키는 도구가 되고 있다. 따라서 청소년이 미래지향적 성역할 태도를 형성하고 개인의 능력개발을 통해 자유로운 삶을 경영할 수 있도록 교육적 도움을 제공하기 위해 그들의 실제적인 의식을 살펴보는 일이 필요하다. 본 연구는 TV 프로그램의 성역할 정형화에 대한 고등학생의 인식...
광속화된 정보화시대에 혁신을 거듭하고 있는 TV는 미디어 환경의 주체인 청소년에게 미래사회를 준비하는 정보의 원천이 되는 한편, 오히려 성 고정관념에 기초한 성역할 태도를 고착시키는 도구가 되고 있다. 따라서 청소년이 미래지향적 성역할 태도를 형성하고 개인의 능력개발을 통해 자유로운 삶을 경영할 수 있도록 교육적 도움을 제공하기 위해 그들의 실제적인 의식을 살펴보는 일이 필요하다. 본 연구는 TV 프로그램의 성역할 정형화에 대한 고등학생의 인식을 설문조사하였고, 그 결과를 통해 고등학생에게 요청되는 실질적인 양성평등교육의 방향을 모색하였다.본 연구에서 수행한 설문조사의 자료들을 분석한 결과, 학생들이 진보적인 성역할 태도를 형성하는데 TV가 역기능을 수행함으로써 사회·문화적으로 부정적인 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다.첫째, 조사에 참여한 고등학생 전체의 73.2%가 ‘TV 프로그램에 성차별적 모습이 포함되어 있다’, 67.5%가 ‘TV 프로그램의 성차별적 모습이 자신의 가치관 형성에 영향을 줄 것이다’라고 응답한 반면, 52.5%는 ‘TV 등장인물의 이미지와 자신이 기대하는 이상적 이미지가 일치한다’고 대답하였다. 그리고 고등학생 전체가 성차별적인 모습을 많이 볼 수 있는 TV 프로그램 1순위로 드라마 부문을, 2순위로 예능·오락 부문을 선택하였다. 둘째, 여학생이 남학생보다 ‘우리사회의 양성불평등정도’, ‘TV 프로그램에 포함된 성차별정도’ 및 ‘TV 프로그램의 성차별적 모습이 가치관 형성에 미치는 영향정도‘를 더 높게 인식하였다. 또한 성차별적인 모습을 많이 포함한 1·2순위 부문인 「드라마」와 「예능·오락」부문의 세부 성차별적 요소들에서 여학생이 남학생보다 성차별성을 더 높게 인식하였다. 그러나 ‘TV 등장인물의 이미지와 자신이 기대하는 이상적 이미지의 일치정도’에 대해서는 성별에 따른 인식차이를 나타내지 않았다. 그리고 고등학생 전체는 「스포츠·만화·뉴스·광고·시사교양」부문의 성차별적 요소들에 대해 성차별성을 분명히 인식하고 있었다.셋째, 고등학생 전체가 ‘드라마에 성차별적 내용이 포함되어 있다’고 인식한 것과 ‘예능·오락에 성차별적 내용이 포함되어 있다’고 인식한 것 사이에 통계적으로 상당한 상관관계를 나타내었다. 드라마 및 예능·오락 각 부문에 대한 성차별성 인식과 ‘TV 프로그램에 포함된 성차별정도’에 대한 인식 사이에는 통계적으로 충분한 상관관계를 보였다.이상에서 살펴본 바와 같이, TV 프로그램이 전통적인 성역할 태도를 사회화하고 있는 문제점을 개선하기 위해서는 사회전반의 협력 속에 교육현장의 노력이 절실히 요구된다. 학교는 학생의 성차를 고려한 구체적인 교육내용을 포함하면서 남녀학생 모두에게 일상의 맥락에서 성역할에 대한 합리적 판단과 실천력을 길러주는 양성평등교육과정을 전개해야 한다. 방송제작자는 청소년의 양성평등의식을 선도할 책임감을 발휘하여 건전하고 품질 높은 프로그램들을 방송해야 한다. 더불어 국가는 대중에게 양성평등의식을 고양시키는 지원체계를 구축하여 교육환경을 변화시키고 사회분위기를 조성하는 일에 주력해야 한다. 이러한 노력을 통해 남녀학생 모두에게 남성과 여성이 좋은 동반자임을 주지시킴으로써 성역할 고정관념이 지배하는 성차별문화를 양성평등문화로 바꾸어 나가게 하는 동기를 지속적으로 자극해야 할 것이다.결론적으로, 우리의 양성평등교육은 진정한 의미의 양성평등의식을 확립시키고 실천력을 신장시킬 수 있는 교육과정을 운영하여, 학생들이 성차별적 교육을 경험하는 일을 예방하고, 정형화된 성역할 관계를 극복할 수 있는 교육을 경험하게 하는 데서 출발해야 하며, 궁극적으로 양성이 공존하고 서로 이해하는 방향을 지향해야 할 것이다.
광속화된 정보화시대에 혁신을 거듭하고 있는 TV는 미디어 환경의 주체인 청소년에게 미래사회를 준비하는 정보의 원천이 되는 한편, 오히려 성 고정관념에 기초한 성역할 태도를 고착시키는 도구가 되고 있다. 따라서 청소년이 미래지향적 성역할 태도를 형성하고 개인의 능력개발을 통해 자유로운 삶을 경영할 수 있도록 교육적 도움을 제공하기 위해 그들의 실제적인 의식을 살펴보는 일이 필요하다. 본 연구는 TV 프로그램의 성역할 정형화에 대한 고등학생의 인식을 설문조사하였고, 그 결과를 통해 고등학생에게 요청되는 실질적인 양성평등교육의 방향을 모색하였다.본 연구에서 수행한 설문조사의 자료들을 분석한 결과, 학생들이 진보적인 성역할 태도를 형성하는데 TV가 역기능을 수행함으로써 사회·문화적으로 부정적인 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다.첫째, 조사에 참여한 고등학생 전체의 73.2%가 ‘TV 프로그램에 성차별적 모습이 포함되어 있다’, 67.5%가 ‘TV 프로그램의 성차별적 모습이 자신의 가치관 형성에 영향을 줄 것이다’라고 응답한 반면, 52.5%는 ‘TV 등장인물의 이미지와 자신이 기대하는 이상적 이미지가 일치한다’고 대답하였다. 그리고 고등학생 전체가 성차별적인 모습을 많이 볼 수 있는 TV 프로그램 1순위로 드라마 부문을, 2순위로 예능·오락 부문을 선택하였다. 둘째, 여학생이 남학생보다 ‘우리사회의 양성불평등정도’, ‘TV 프로그램에 포함된 성차별정도’ 및 ‘TV 프로그램의 성차별적 모습이 가치관 형성에 미치는 영향정도‘를 더 높게 인식하였다. 또한 성차별적인 모습을 많이 포함한 1·2순위 부문인 「드라마」와 「예능·오락」부문의 세부 성차별적 요소들에서 여학생이 남학생보다 성차별성을 더 높게 인식하였다. 그러나 ‘TV 등장인물의 이미지와 자신이 기대하는 이상적 이미지의 일치정도’에 대해서는 성별에 따른 인식차이를 나타내지 않았다. 그리고 고등학생 전체는 「스포츠·만화·뉴스·광고·시사교양」부문의 성차별적 요소들에 대해 성차별성을 분명히 인식하고 있었다.셋째, 고등학생 전체가 ‘드라마에 성차별적 내용이 포함되어 있다’고 인식한 것과 ‘예능·오락에 성차별적 내용이 포함되어 있다’고 인식한 것 사이에 통계적으로 상당한 상관관계를 나타내었다. 드라마 및 예능·오락 각 부문에 대한 성차별성 인식과 ‘TV 프로그램에 포함된 성차별정도’에 대한 인식 사이에는 통계적으로 충분한 상관관계를 보였다.이상에서 살펴본 바와 같이, TV 프로그램이 전통적인 성역할 태도를 사회화하고 있는 문제점을 개선하기 위해서는 사회전반의 협력 속에 교육현장의 노력이 절실히 요구된다. 학교는 학생의 성차를 고려한 구체적인 교육내용을 포함하면서 남녀학생 모두에게 일상의 맥락에서 성역할에 대한 합리적 판단과 실천력을 길러주는 양성평등교육과정을 전개해야 한다. 방송제작자는 청소년의 양성평등의식을 선도할 책임감을 발휘하여 건전하고 품질 높은 프로그램들을 방송해야 한다. 더불어 국가는 대중에게 양성평등의식을 고양시키는 지원체계를 구축하여 교육환경을 변화시키고 사회분위기를 조성하는 일에 주력해야 한다. 이러한 노력을 통해 남녀학생 모두에게 남성과 여성이 좋은 동반자임을 주지시킴으로써 성역할 고정관념이 지배하는 성차별문화를 양성평등문화로 바꾸어 나가게 하는 동기를 지속적으로 자극해야 할 것이다.결론적으로, 우리의 양성평등교육은 진정한 의미의 양성평등의식을 확립시키고 실천력을 신장시킬 수 있는 교육과정을 운영하여, 학생들이 성차별적 교육을 경험하는 일을 예방하고, 정형화된 성역할 관계를 극복할 수 있는 교육을 경험하게 하는 데서 출발해야 하며, 궁극적으로 양성이 공존하고 서로 이해하는 방향을 지향해야 할 것이다.
TV has had more influence on adolescents, who are sensitive to the latest information, with the help of advanced technology in an information-oriented society. In other words, TV has been not only a major source of information but also a tool infusing distorted gender-role attitudes into them. Thus,...
TV has had more influence on adolescents, who are sensitive to the latest information, with the help of advanced technology in an information-oriented society. In other words, TV has been not only a major source of information but also a tool infusing distorted gender-role attitudes into them. Thus, adolescents need to acquire future-oriented gender-role attitudes that can lead them to have flexibility in their lives and show their capabilities regardless of genders at birth.In order to help students have the practical school education towards the equality of the sexes, this study attempted to research high school students'''''''''''''''' perceptions of sexual discrimination on TV programs.The results confirmed that TV has had socio-culturally negative effects on adolescents by interfering with their building up progressive gender-role attitudes.First, 73.2% of high school students who had participated in this research responded that TV programs included contents with sexual discrimination. 67.5% of them anticipated that contents with sexual discrimination on TV programs would influence on their values. However, 52.5% of them answered that they regarded characters on TV programs as their ideal role models. And all students indicated that a drama was identified as the first place, which showed the most contents with sexual discrimination, followed by an entertainment program.Second, there were significant differences due to students'''''''''''''''' genders: Female students more highly perceived ''''''''''''''''the extent of sexual discrimination in our society'''''''''''''''', ''''''''''''''''the extent of contents with sexual discrimination on TV programs'''''''''''''''', and ''''''''''''''''the extent of influence of contents with sexual discrimination on TV programs on their values'''''''''''''''' than male students did. The former more highly perceived the extent of sexual discrimination on detailed elements in a drama and an entertainment program than the latter did, too. However, there was no difference between both students'''''''''''''''' perceptions of ''''''''''''''''the extent of regarding characters on TV programs as their ideal role models''''''''''''''''. And all students evidently perceived sexual discrimination on sports, an animation, news, an advertisement, and a current event and cultural program.Third, each of a drama and an entertainment program had good relation to all students'''''''''''''''' perceptions of ''''''''''''''''the extent of contents with sexual discrimination on TV programs'''''''''''''''' and ''''''''''''''''the extent of influence of contents with sexual discrimination on TV programs on their values''''''''''''''''.Judging from these findings, schools should make every effort in cooperation with society to solve the problem of TV''''''''''''''''s socialization with sexual stereotype. To equip students with rational judgement and practice of the gender-role attitudes based on the equality of the sexes, schools need to provide students with the practical courses that are considered their genders and demonstrated the equality of the sexes in individual behaviors and value systems in an everyday context. The courses should raise male students'''''''''''''''' awareness against sexual discrimination and their voluntary help for female. Also, they should enhance female students'''''''''''''''' will and actual deed to overcome sexual discrimination. And TV producers need to supply students with high quality programs, taking the equality of the sexes into consideration. Keeping up with them, the government needs to improve educational environment by constructing social support systems uplifting the equality of the sexes. These efforts will gradually make students internalize the partnership between male and female and finally change culture with sexual discrimination into that with the equality of the sexes in our society.In conclusion, our approach to the equality of the sexes in school education ought to prevent students from experiencing the sexual discrimination at schools. And further, it should start out to enable students to be clearly aware of and overcome latent gender-role attitudes based on sexual discrimination. Ultimately, it ought to seek for better understanding and harmonious coexistence between male and female.
TV has had more influence on adolescents, who are sensitive to the latest information, with the help of advanced technology in an information-oriented society. In other words, TV has been not only a major source of information but also a tool infusing distorted gender-role attitudes into them. Thus, adolescents need to acquire future-oriented gender-role attitudes that can lead them to have flexibility in their lives and show their capabilities regardless of genders at birth.In order to help students have the practical school education towards the equality of the sexes, this study attempted to research high school students'''''''''''''''' perceptions of sexual discrimination on TV programs.The results confirmed that TV has had socio-culturally negative effects on adolescents by interfering with their building up progressive gender-role attitudes.First, 73.2% of high school students who had participated in this research responded that TV programs included contents with sexual discrimination. 67.5% of them anticipated that contents with sexual discrimination on TV programs would influence on their values. However, 52.5% of them answered that they regarded characters on TV programs as their ideal role models. And all students indicated that a drama was identified as the first place, which showed the most contents with sexual discrimination, followed by an entertainment program.Second, there were significant differences due to students'''''''''''''''' genders: Female students more highly perceived ''''''''''''''''the extent of sexual discrimination in our society'''''''''''''''', ''''''''''''''''the extent of contents with sexual discrimination on TV programs'''''''''''''''', and ''''''''''''''''the extent of influence of contents with sexual discrimination on TV programs on their values'''''''''''''''' than male students did. The former more highly perceived the extent of sexual discrimination on detailed elements in a drama and an entertainment program than the latter did, too. However, there was no difference between both students'''''''''''''''' perceptions of ''''''''''''''''the extent of regarding characters on TV programs as their ideal role models''''''''''''''''. And all students evidently perceived sexual discrimination on sports, an animation, news, an advertisement, and a current event and cultural program.Third, each of a drama and an entertainment program had good relation to all students'''''''''''''''' perceptions of ''''''''''''''''the extent of contents with sexual discrimination on TV programs'''''''''''''''' and ''''''''''''''''the extent of influence of contents with sexual discrimination on TV programs on their values''''''''''''''''.Judging from these findings, schools should make every effort in cooperation with society to solve the problem of TV''''''''''''''''s socialization with sexual stereotype. To equip students with rational judgement and practice of the gender-role attitudes based on the equality of the sexes, schools need to provide students with the practical courses that are considered their genders and demonstrated the equality of the sexes in individual behaviors and value systems in an everyday context. The courses should raise male students'''''''''''''''' awareness against sexual discrimination and their voluntary help for female. Also, they should enhance female students'''''''''''''''' will and actual deed to overcome sexual discrimination. And TV producers need to supply students with high quality programs, taking the equality of the sexes into consideration. Keeping up with them, the government needs to improve educational environment by constructing social support systems uplifting the equality of the sexes. These efforts will gradually make students internalize the partnership between male and female and finally change culture with sexual discrimination into that with the equality of the sexes in our society.In conclusion, our approach to the equality of the sexes in school education ought to prevent students from experiencing the sexual discrimination at schools. And further, it should start out to enable students to be clearly aware of and overcome latent gender-role attitudes based on sexual discrimination. Ultimately, it ought to seek for better understanding and harmonious coexistence between male and female.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.