본 논문은 슈만(Robert Schumann : 1810~1856)의 연가곡 「여인의 사랑과 생애(Frauenliebe und Leben) Op.42」 에 관한 조사연구이다. 슈만은 19세기 낭만주의의 가장 중요한 작곡가중 한사람으로서, 그는 다양한 장르의 음악을 작곡하였는데, 그중 260여곡의 가곡은 낭만주의 예술가곡사에 있어 높은 경지를 이루었다고 볼 수 있다. 슈만의 연가곡 「여인의 사랑과 생애」 는 작시자 샤미소(Adalbert von Chamisso : 1781~1838)의 시(詩)를 바탕으로 했으며, 그 중 8개의 곡을...
본 논문은 슈만(Robert Schumann : 1810~1856)의 연가곡 「여인의 사랑과 생애(Frauenliebe und Leben) Op.42」 에 관한 조사연구이다. 슈만은 19세기 낭만주의의 가장 중요한 작곡가중 한사람으로서, 그는 다양한 장르의 음악을 작곡하였는데, 그중 260여곡의 가곡은 낭만주의 예술가곡사에 있어 높은 경지를 이루었다고 볼 수 있다. 슈만의 연가곡 「여인의 사랑과 생애」 는 작시자 샤미소(Adalbert von Chamisso : 1781~1838)의 시(詩)를 바탕으로 했으며, 그 중 8개의 곡을 붙인 예술가곡으로서 한 여인이 한 남자를 만나 사랑에 빠진 후 약혼, 결혼, 출산과 남편의 죽음으로 미망인에 이르기까지의 과정을 작곡한 것으로 피아노의 역할에 특히 많은 비중이 두어, 성악과 피아노간의 선율과 형식 그리고 리듬을 여러 가지로 바꾸어 2중주를 하듯 피아노 부분에서 부각을 시켜 성악부분에 끌려가지 않는 독특한 특성을 부여시키면서 창작되어진 작품이라고 볼 수 있다. 서정적인 면에서 볼 때 이 작품은 원작의 평범한 사랑과 인생의 여정을 표현함을 넘어서 슈만과 클라라가 실제로 체험한 것과 동시 일치되는 실제로 현실적으로 반영됨과 동시에 서정적으로 표명된 여인(실제 클라라의 위치)의 심리적 상황을 예감할 수 있다고 본다. 서론에서는 이 곡을 연구조사하게 된 목적과 연구방법을 제시하였고, 본론에서는 슈만가곡의 일반적 특징 및 작시자 샤미소에 관하여 간략하게 언급하였으며, 시를 번역하고 시의 내용과 반주와의 관계를 악보를 위주로 조사 연구하여 제시하였다. 끝으로 본론의 연구를 통해 「여인의 사랑과 생애」 전 8곡의 내용을 종합 · 요약하고 각 곡들간의 감정의 폭발이나 마음의 심연 그리고 열애의 대상등을 상호 연관성있게 살펴보았으며, 이러한 작품연주를 통하여 임해야 할 마음가짐에 대해 언급하면서 결론을 맺었다.
본 논문은 슈만(Robert Schumann : 1810~1856)의 연가곡 「여인의 사랑과 생애(Frauenliebe und Leben) Op.42」 에 관한 조사연구이다. 슈만은 19세기 낭만주의의 가장 중요한 작곡가중 한사람으로서, 그는 다양한 장르의 음악을 작곡하였는데, 그중 260여곡의 가곡은 낭만주의 예술가곡사에 있어 높은 경지를 이루었다고 볼 수 있다. 슈만의 연가곡 「여인의 사랑과 생애」 는 작시자 샤미소(Adalbert von Chamisso : 1781~1838)의 시(詩)를 바탕으로 했으며, 그 중 8개의 곡을 붙인 예술가곡으로서 한 여인이 한 남자를 만나 사랑에 빠진 후 약혼, 결혼, 출산과 남편의 죽음으로 미망인에 이르기까지의 과정을 작곡한 것으로 피아노의 역할에 특히 많은 비중이 두어, 성악과 피아노간의 선율과 형식 그리고 리듬을 여러 가지로 바꾸어 2중주를 하듯 피아노 부분에서 부각을 시켜 성악부분에 끌려가지 않는 독특한 특성을 부여시키면서 창작되어진 작품이라고 볼 수 있다. 서정적인 면에서 볼 때 이 작품은 원작의 평범한 사랑과 인생의 여정을 표현함을 넘어서 슈만과 클라라가 실제로 체험한 것과 동시 일치되는 실제로 현실적으로 반영됨과 동시에 서정적으로 표명된 여인(실제 클라라의 위치)의 심리적 상황을 예감할 수 있다고 본다. 서론에서는 이 곡을 연구조사하게 된 목적과 연구방법을 제시하였고, 본론에서는 슈만가곡의 일반적 특징 및 작시자 샤미소에 관하여 간략하게 언급하였으며, 시를 번역하고 시의 내용과 반주와의 관계를 악보를 위주로 조사 연구하여 제시하였다. 끝으로 본론의 연구를 통해 「여인의 사랑과 생애」 전 8곡의 내용을 종합 · 요약하고 각 곡들간의 감정의 폭발이나 마음의 심연 그리고 열애의 대상등을 상호 연관성있게 살펴보았으며, 이러한 작품연주를 통하여 임해야 할 마음가짐에 대해 언급하면서 결론을 맺었다.
This is a thesis on Robert Schumann's song cycle, 「Frauenliebe and Leben」 Op.42. Schumann has been acknowleged as one of the leading composers since Romanticism of the 19th century. He composed a variety of different styles of music including about 260 songs as well, which makes him reach high reput...
This is a thesis on Robert Schumann's song cycle, 「Frauenliebe and Leben」 Op.42. Schumann has been acknowleged as one of the leading composers since Romanticism of the 19th century. He composed a variety of different styles of music including about 260 songs as well, which makes him reach high reputation in Romantic music and art songs. This thesis covered his own musical features, shown in his works, through his love song 「Frauenliebe and Leben」. Sthumann's 「Frauenliebe and Leben」 is an art song which is made of 8 poems written by a poet, Adalbert von Chamisso(1781~1838) with the story of a woman's life: her love with a man, marriage, childbirth, and separation by death since in love with a man. It gives much more weight to the role of the piano, which makes it sound like a musical duet with vocal and piano music and the use of a long postlude is especially remarkable. In introduction, the purpose and methods of study to make an analysis of this song cycle are presented. In the main subject, an overall characteristic of Schumann's songs is introduced and a brief information on a poet, Chamisso is given. Futhermore, the relationships between the story of poems and the accompaniment of songs is explained by reviewing the interpretation of poems and music. In conclusion, for giving a performance, the pianist's role is being emphasized so as to convey the contents of poems very well and the performer's technical attitude is being clarified by summarizing the consequence of a detailed analysis.
This is a thesis on Robert Schumann's song cycle, 「Frauenliebe and Leben」 Op.42. Schumann has been acknowleged as one of the leading composers since Romanticism of the 19th century. He composed a variety of different styles of music including about 260 songs as well, which makes him reach high reputation in Romantic music and art songs. This thesis covered his own musical features, shown in his works, through his love song 「Frauenliebe and Leben」. Sthumann's 「Frauenliebe and Leben」 is an art song which is made of 8 poems written by a poet, Adalbert von Chamisso(1781~1838) with the story of a woman's life: her love with a man, marriage, childbirth, and separation by death since in love with a man. It gives much more weight to the role of the piano, which makes it sound like a musical duet with vocal and piano music and the use of a long postlude is especially remarkable. In introduction, the purpose and methods of study to make an analysis of this song cycle are presented. In the main subject, an overall characteristic of Schumann's songs is introduced and a brief information on a poet, Chamisso is given. Futhermore, the relationships between the story of poems and the accompaniment of songs is explained by reviewing the interpretation of poems and music. In conclusion, for giving a performance, the pianist's role is being emphasized so as to convey the contents of poems very well and the performer's technical attitude is being clarified by summarizing the consequence of a detailed analysis.
주제어
#Schumann, Robert 연가곡 반주 Frauenliebe und leben 슈만
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.