바이올린은 16세기초 이탈리아에서 만들어진 음향적으로 가장 완벽한 악기 가운데 하나로서 주법이나 음질에 있어 끊임없이 연구, 발전되어 왔다. 그 결과 지금은 그 기능에 있어서도 독주 악기로서 뿐만 아니라 앙상블, 심포니 등의 기악음악 전반에 걸쳐서 확고한 위치를 차지하고 있다. 바이올린은 그 기능과 더불어 음악전반에서 차지하는 위치에 걸맞게 다양한 주법을 가지고 있는데 18세기 이후부터는 주법적인 차이로 인해서 바이올리니스트들의 유파(school)의 구분이 분명해지고 연주자들의 서열과 인맥이 형성되기도 하였다. 그들은 각각에 속해있는 유파의 전통을 계승, 발전시키는 한편 다른 유파들과의 교류를 통하여 19세기 후반부터 20세기 전반에 이르러서는 유파의 개념을 초월한 국제적이고 보편적인 주법의 양상을 띠게 되었다. 오늘날에도 많은 바이올리니스트들이 그 스승으로부터 가르침을 전수받아 나름대로 흡수하여 자신들의 연주에 적용시키고 있다. 본 논문에서는 다양한 바이올린 주법중에서 왼손주법에 해당하는 시프팅(shifting)과 ...
바이올린은 16세기초 이탈리아에서 만들어진 음향적으로 가장 완벽한 악기 가운데 하나로서 주법이나 음질에 있어 끊임없이 연구, 발전되어 왔다. 그 결과 지금은 그 기능에 있어서도 독주 악기로서 뿐만 아니라 앙상블, 심포니 등의 기악음악 전반에 걸쳐서 확고한 위치를 차지하고 있다. 바이올린은 그 기능과 더불어 음악전반에서 차지하는 위치에 걸맞게 다양한 주법을 가지고 있는데 18세기 이후부터는 주법적인 차이로 인해서 바이올리니스트들의 유파(school)의 구분이 분명해지고 연주자들의 서열과 인맥이 형성되기도 하였다. 그들은 각각에 속해있는 유파의 전통을 계승, 발전시키는 한편 다른 유파들과의 교류를 통하여 19세기 후반부터 20세기 전반에 이르러서는 유파의 개념을 초월한 국제적이고 보편적인 주법의 양상을 띠게 되었다. 오늘날에도 많은 바이올리니스트들이 그 스승으로부터 가르침을 전수받아 나름대로 흡수하여 자신들의 연주에 적용시키고 있다. 본 논문에서는 다양한 바이올린 주법중에서 왼손주법에 해당하는 시프팅(shifting)과 비브라토(vibrato)에 관해서 고찰하려 한다. 바이올린을 배우는 많은 학생들, 혹은 연주자들은 시프팅과 비브라토 주법 때문에 여러 가지 문제에 부딪히게 되고 또 교정을 위해 많은 노력을 하게 된다. 그 이유인즉 처음 이런 주법들을 접할 때 주법에 관한 충분한 이해와 체계적인 훈련을 하지 못했기 때문이다. 연주법이란 개인적이고 주관적인 것이기 때문에 각 연주자의 개성과 신체조건에 따라 알맞은 방법을 연구해야 한다. 그러기 위해서는 주법에 관한 충분한 이해와 체계적인 훈련이 무엇보다도 중요하다고 생각한다. 그러므로 본 논문에서는 시프팅(shifting)과 비브라토(vibrato)에 대한 역사적 흐름과 양상, 이론적인 이해, 곡에서의 올바른 사용방법과 쓰임새, 그리고 연주자들이 습관적으로 사용하는 주법들의 나쁜점이나 고쳐야 할 점들에 대해서 연구할 것이며, 여러 음악가들의 비브라토에 대한 견해와 그들이 제시하는 올바른 연습방법 및 교습법과 그동안의 교육을 통하여 습득한 지식을 토대로 좀 더 객관성 있고 효과적인 연주법을 연구하고자 한다.
바이올린은 16세기초 이탈리아에서 만들어진 음향적으로 가장 완벽한 악기 가운데 하나로서 주법이나 음질에 있어 끊임없이 연구, 발전되어 왔다. 그 결과 지금은 그 기능에 있어서도 독주 악기로서 뿐만 아니라 앙상블, 심포니 등의 기악음악 전반에 걸쳐서 확고한 위치를 차지하고 있다. 바이올린은 그 기능과 더불어 음악전반에서 차지하는 위치에 걸맞게 다양한 주법을 가지고 있는데 18세기 이후부터는 주법적인 차이로 인해서 바이올리니스트들의 유파(school)의 구분이 분명해지고 연주자들의 서열과 인맥이 형성되기도 하였다. 그들은 각각에 속해있는 유파의 전통을 계승, 발전시키는 한편 다른 유파들과의 교류를 통하여 19세기 후반부터 20세기 전반에 이르러서는 유파의 개념을 초월한 국제적이고 보편적인 주법의 양상을 띠게 되었다. 오늘날에도 많은 바이올리니스트들이 그 스승으로부터 가르침을 전수받아 나름대로 흡수하여 자신들의 연주에 적용시키고 있다. 본 논문에서는 다양한 바이올린 주법중에서 왼손주법에 해당하는 시프팅(shifting)과 비브라토(vibrato)에 관해서 고찰하려 한다. 바이올린을 배우는 많은 학생들, 혹은 연주자들은 시프팅과 비브라토 주법 때문에 여러 가지 문제에 부딪히게 되고 또 교정을 위해 많은 노력을 하게 된다. 그 이유인즉 처음 이런 주법들을 접할 때 주법에 관한 충분한 이해와 체계적인 훈련을 하지 못했기 때문이다. 연주법이란 개인적이고 주관적인 것이기 때문에 각 연주자의 개성과 신체조건에 따라 알맞은 방법을 연구해야 한다. 그러기 위해서는 주법에 관한 충분한 이해와 체계적인 훈련이 무엇보다도 중요하다고 생각한다. 그러므로 본 논문에서는 시프팅(shifting)과 비브라토(vibrato)에 대한 역사적 흐름과 양상, 이론적인 이해, 곡에서의 올바른 사용방법과 쓰임새, 그리고 연주자들이 습관적으로 사용하는 주법들의 나쁜점이나 고쳐야 할 점들에 대해서 연구할 것이며, 여러 음악가들의 비브라토에 대한 견해와 그들이 제시하는 올바른 연습방법 및 교습법과 그동안의 교육을 통하여 습득한 지식을 토대로 좀 더 객관성 있고 효과적인 연주법을 연구하고자 한다.
Violin has been studied and developed endlessly in rendition or tone quality as one of the most perfect musical instruments from the viewpoint of sound which was made in Italy in the early part of the 16th century. As the result, it is occupying firm position over the whole of instrumental music suc...
Violin has been studied and developed endlessly in rendition or tone quality as one of the most perfect musical instruments from the viewpoint of sound which was made in Italy in the early part of the 16th century. As the result, it is occupying firm position over the whole of instrumental music such as ensemble and symphony etc. as well as solo instrument in the function also. Violin has diverse renditions suitably for the position to occupy over the whole of music with the function. Then, since th 18th century, because of the renditional difference, the classification of school of violinists became clear, and the rank and human vein of performers were formed. While they succeeded and developed the tradition of school they are affiliated with respectively, they came to show the aspect of international and universal rendition to transcend the concept of school. Today also, many violinists are initiated into teaching from their teachers, absorb it in their own way, and they are applying it to their own performance. In this study, this researcher tries to study about shifting and vibrato to correspond to left hand rendition out of diverse violin renditions. Many students to learn violin or performers get to meet various problems because of the renditions of shifting and vibrato and get to make much efforts for correction. The reason is because they failed to do complete understanding and systematic training about rendition, in contacting this renditions for the first time. As rendition is individualistic and subjective, suitable method should be studied in accordance with the individuality and body condition of each performer. This researcher thinks that complete understanding and systematic training are important above all for it. Therefore, in this study, this researcher will study the historical flow and aspect and theoretical understanding about shifting and vibrato, right use method and use in music, and the bad point and what should be corrected about the renditions to be used habitually, and this researcher tries to study a little more objective and effective rendition on the basis of the view of various musicians about bivrato, the right practice method and teaching method that they present, and the knowledge to be learnt through the education of great teachers in the meantime.
Violin has been studied and developed endlessly in rendition or tone quality as one of the most perfect musical instruments from the viewpoint of sound which was made in Italy in the early part of the 16th century. As the result, it is occupying firm position over the whole of instrumental music such as ensemble and symphony etc. as well as solo instrument in the function also. Violin has diverse renditions suitably for the position to occupy over the whole of music with the function. Then, since th 18th century, because of the renditional difference, the classification of school of violinists became clear, and the rank and human vein of performers were formed. While they succeeded and developed the tradition of school they are affiliated with respectively, they came to show the aspect of international and universal rendition to transcend the concept of school. Today also, many violinists are initiated into teaching from their teachers, absorb it in their own way, and they are applying it to their own performance. In this study, this researcher tries to study about shifting and vibrato to correspond to left hand rendition out of diverse violin renditions. Many students to learn violin or performers get to meet various problems because of the renditions of shifting and vibrato and get to make much efforts for correction. The reason is because they failed to do complete understanding and systematic training about rendition, in contacting this renditions for the first time. As rendition is individualistic and subjective, suitable method should be studied in accordance with the individuality and body condition of each performer. This researcher thinks that complete understanding and systematic training are important above all for it. Therefore, in this study, this researcher will study the historical flow and aspect and theoretical understanding about shifting and vibrato, right use method and use in music, and the bad point and what should be corrected about the renditions to be used habitually, and this researcher tries to study a little more objective and effective rendition on the basis of the view of various musicians about bivrato, the right practice method and teaching method that they present, and the knowledge to be learnt through the education of great teachers in the meantime.
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