클래스 피아노의 포괄적인 학습방법 연구 : 초등학교 고학년을 중심으로 (A) Study on Comprehensive Teaching Method for Class Piano : Focused on high level students of Primary school원문보기
본 논문은 초등학교 고학년을 대상으로 일대일 교수방법과 정보 주입식 교수 방법을 탈피하여 효율적이고 포괄적인 학습 방법을 제시함을 목적으로 한다. 기존의 학습 방법에서 볼 수 없었던 활동적인 교수법을 적용하여 다양한 게임이나 건반 활동을 통해 어린이들에게 무한한 만족감, 성취감을 느낄 수 있도록 음악적 기초를 마련해 주어야 한다. 논문의 중심 내용을 보면 다음과 같다. 먼저 클래스 피아노의 역사적 배경과 교육적 의의, 특징, 효율성을 체계적으로...
본 논문은 초등학교 고학년을 대상으로 일대일 교수방법과 정보 주입식 교수 방법을 탈피하여 효율적이고 포괄적인 학습 방법을 제시함을 목적으로 한다. 기존의 학습 방법에서 볼 수 없었던 활동적인 교수법을 적용하여 다양한 게임이나 건반 활동을 통해 어린이들에게 무한한 만족감, 성취감을 느낄 수 있도록 음악적 기초를 마련해 주어야 한다. 논문의 중심 내용을 보면 다음과 같다. 먼저 클래스 피아노의 역사적 배경과 교육적 의의, 특징, 효율성을 체계적으로 설명해주는 클래스 피아노의 이론적 배경이 소개되었고, 다음으로 그 이론적 배경을 근거로 하는 포괄적인 학습 방법이 제시된다. 포괄적인 학습 방법은 크게 세 가지로 나누어지는데, 기초 개념 중심의 교수법과 건반 활용 중심의 교수법, 그리고 창의력 향상을 위한 교수법이다. 기초 개념 중심의 교수법은 광범위하고 견고한 음악적 토대를 위해 일반적 원리와 개념 자체를 가르치는 것이고, 게임이나 건반 학습을 통한 효과적이고 다양한 교육이 실시된다. 건반 활용 중심 교수법은 앞에서 익힌 기초적 음악 개념을 실제적으로 건반 활동에 옮겨 활용하는 능력을 기르는 것이다. 창의력 향상을 위한 교수법은 기초 개념 능력과 건반 활용 능력 즉, 기초와 응용력이 통합되어 창의적이고 수준 높은 학습 활동을 할 수 있는 능력 개발에 중점을 둔다. 그리고 마지막에 수업 분위기를 전화시켜 주고 학생들의 흥미와 동기를 유발할 수 있는 간단하고 유익한 음악 게임이 소개된다. 정보화 시대에 대처하기 위해 지금보다 훨씬 더 다양한 교수 학습 방법과 자료의 개발에 힘쓰기를 기대해본다.
본 논문은 초등학교 고학년을 대상으로 일대일 교수방법과 정보 주입식 교수 방법을 탈피하여 효율적이고 포괄적인 학습 방법을 제시함을 목적으로 한다. 기존의 학습 방법에서 볼 수 없었던 활동적인 교수법을 적용하여 다양한 게임이나 건반 활동을 통해 어린이들에게 무한한 만족감, 성취감을 느낄 수 있도록 음악적 기초를 마련해 주어야 한다. 논문의 중심 내용을 보면 다음과 같다. 먼저 클래스 피아노의 역사적 배경과 교육적 의의, 특징, 효율성을 체계적으로 설명해주는 클래스 피아노의 이론적 배경이 소개되었고, 다음으로 그 이론적 배경을 근거로 하는 포괄적인 학습 방법이 제시된다. 포괄적인 학습 방법은 크게 세 가지로 나누어지는데, 기초 개념 중심의 교수법과 건반 활용 중심의 교수법, 그리고 창의력 향상을 위한 교수법이다. 기초 개념 중심의 교수법은 광범위하고 견고한 음악적 토대를 위해 일반적 원리와 개념 자체를 가르치는 것이고, 게임이나 건반 학습을 통한 효과적이고 다양한 교육이 실시된다. 건반 활용 중심 교수법은 앞에서 익힌 기초적 음악 개념을 실제적으로 건반 활동에 옮겨 활용하는 능력을 기르는 것이다. 창의력 향상을 위한 교수법은 기초 개념 능력과 건반 활용 능력 즉, 기초와 응용력이 통합되어 창의적이고 수준 높은 학습 활동을 할 수 있는 능력 개발에 중점을 둔다. 그리고 마지막에 수업 분위기를 전화시켜 주고 학생들의 흥미와 동기를 유발할 수 있는 간단하고 유익한 음악 게임이 소개된다. 정보화 시대에 대처하기 위해 지금보다 훨씬 더 다양한 교수 학습 방법과 자료의 개발에 힘쓰기를 기대해본다.
The purpose of this research presents effective and covering a comprehensive study method, which is not the teaching method of man-to-man and/or learn-by-heart information, for the high level students of primary school. This paper should establish the foundation of music to feel unlimited satisfacti...
The purpose of this research presents effective and covering a comprehensive study method, which is not the teaching method of man-to-man and/or learn-by-heart information, for the high level students of primary school. This paper should establish the foundation of music to feel unlimited satisfaction, accomplishment by the act of keyboard and/or various games those adopted very active teaching method that is a lot different from previous studying method. The main objects of this paper is following: 1. Introducing historical background of class piano and the background of theory, which organizationally clarifies effectiveness, uniqueness and meaning of education, of class piano. 2. Presenting study method that covering generally, based on the background of theory of class piano. The comprehensive study method can be divided into three parts, and those are firstly, teaching method of center on basis concept, and next, teaching method of practical use of keyboard, and finally, teaching method for development of creativity. Teaching method of center on basis concept means that teaching general principle and concept for musically underpinning for being well-structured and wide scope, and effective and various teaching is executive through game or keyboard lessons. Teaching method of practical use of keyboard is developing the ability of practical use by carry onto a practical keyboard activity of fundamental music concept that learned before. Teaching method for development of creativity focus on ability development of doing creative and high level study activity, which base concept ability and practical use ability of keyboard, in other words, integrated the basis and the power of application At the end of this report, simple and an instructive music game, which switchover an atmosphere of class and also, induce the interest and the motive of students, will be introduced.
The purpose of this research presents effective and covering a comprehensive study method, which is not the teaching method of man-to-man and/or learn-by-heart information, for the high level students of primary school. This paper should establish the foundation of music to feel unlimited satisfaction, accomplishment by the act of keyboard and/or various games those adopted very active teaching method that is a lot different from previous studying method. The main objects of this paper is following: 1. Introducing historical background of class piano and the background of theory, which organizationally clarifies effectiveness, uniqueness and meaning of education, of class piano. 2. Presenting study method that covering generally, based on the background of theory of class piano. The comprehensive study method can be divided into three parts, and those are firstly, teaching method of center on basis concept, and next, teaching method of practical use of keyboard, and finally, teaching method for development of creativity. Teaching method of center on basis concept means that teaching general principle and concept for musically underpinning for being well-structured and wide scope, and effective and various teaching is executive through game or keyboard lessons. Teaching method of practical use of keyboard is developing the ability of practical use by carry onto a practical keyboard activity of fundamental music concept that learned before. Teaching method for development of creativity focus on ability development of doing creative and high level study activity, which base concept ability and practical use ability of keyboard, in other words, integrated the basis and the power of application At the end of this report, simple and an instructive music game, which switchover an atmosphere of class and also, induce the interest and the motive of students, will be introduced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.