최근 제7차 교육과정의 시행으로 학습방법 및 교육환경이 변화되고, 이에 따른 다양한 교수-학습자료 활용에 대한 욕구가 증가하고 있다. 그러므로 교사의 연구와 학습활동에 필요한 정보자료를 효과적으로 이용할 수 있도록 적절한 장서와 이용시스템을 갖추는 것이 중요하다. 본 연구는 초등학교 도서관의 장서개발에 대한 실태를 분석하여 장서개발의 발전 방향을 모색하는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 실증적 조사방법으로 경기도 북부의 2개 시와 2개 군 초등학교 도서관 110개 학교를 조사대상으로 설문지를 발송하고 회수하는 방식으로 하고, ...
최근 제7차 교육과정의 시행으로 학습방법 및 교육환경이 변화되고, 이에 따른 다양한 교수-학습자료 활용에 대한 욕구가 증가하고 있다. 그러므로 교사의 연구와 학습활동에 필요한 정보자료를 효과적으로 이용할 수 있도록 적절한 장서와 이용시스템을 갖추는 것이 중요하다. 본 연구는 초등학교 도서관의 장서개발에 대한 실태를 분석하여 장서개발의 발전 방향을 모색하는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 실증적 조사방법으로 경기도 북부의 2개 시와 2개 군 초등학교 도서관 110개 학교를 조사대상으로 설문지를 발송하고 회수하는 방식으로 하고, 빈도분석 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과에서 도출된 장서개발의 발전방향을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 사서교사, 교사, 학부모, 관리자, 전문가, 도서관 담당자 등으로 자료(도서)선정위원회가 구성되어야 한다. 둘째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 성문화 된 자료(도서)선정기준이 있어야 한다. 셋째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 충분한 예산이 확보되어 있어야 한다. 넷째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 적절한 장서평가와 폐기가 이루어져야 한다. 다섯째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 자료(도서)구입 방법과 절차가 객관적이고, 투명하게 이루어져야 한다. 여섯째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 장서의 규모와 범위가 정해져야 한다. 현재 초등학교에는 독서를 통하여 자기 주도적 학습을 행할 수 있도록 교육인적자원부의 적극적인 지원을 받아 학교도서관이 설립되고 있다. 학교도서관은 학교 내의 교수-학습 자료를 한 곳에 모아 관리하여 일관성 있는 운영을 해야 하며, 교과교사와 사서교사의 협동수업을 통하여 교수-학습의 성과를 극대화시킬 수 있도록 균형 잡힌 장서개발을 해야 할 것이다.
최근 제7차 교육과정의 시행으로 학습방법 및 교육환경이 변화되고, 이에 따른 다양한 교수-학습자료 활용에 대한 욕구가 증가하고 있다. 그러므로 교사의 연구와 학습활동에 필요한 정보자료를 효과적으로 이용할 수 있도록 적절한 장서와 이용시스템을 갖추는 것이 중요하다. 본 연구는 초등학교 도서관의 장서개발에 대한 실태를 분석하여 장서개발의 발전 방향을 모색하는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구와 실증적 조사방법으로 경기도 북부의 2개 시와 2개 군 초등학교 도서관 110개 학교를 조사대상으로 설문지를 발송하고 회수하는 방식으로 하고, 빈도분석 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과에서 도출된 장서개발의 발전방향을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 사서교사, 교사, 학부모, 관리자, 전문가, 도서관 담당자 등으로 자료(도서)선정위원회가 구성되어야 한다. 둘째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 성문화 된 자료(도서)선정기준이 있어야 한다. 셋째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 충분한 예산이 확보되어 있어야 한다. 넷째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 적절한 장서평가와 폐기가 이루어져야 한다. 다섯째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 자료(도서)구입 방법과 절차가 객관적이고, 투명하게 이루어져야 한다. 여섯째, 학교도서관에는 장서개발을 위하여 장서의 규모와 범위가 정해져야 한다. 현재 초등학교에는 독서를 통하여 자기 주도적 학습을 행할 수 있도록 교육인적자원부의 적극적인 지원을 받아 학교도서관이 설립되고 있다. 학교도서관은 학교 내의 교수-학습 자료를 한 곳에 모아 관리하여 일관성 있는 운영을 해야 하며, 교과교사와 사서교사의 협동수업을 통하여 교수-학습의 성과를 극대화시킬 수 있도록 균형 잡힌 장서개발을 해야 할 것이다.
Recently, with application of the seventh educational curriculum, learning methods and educational environments have been changed, and in consequent, the need to use more various teaching and learning materials is increasing. Thus it is important to be provided with appropriate collections and the s...
Recently, with application of the seventh educational curriculum, learning methods and educational environments have been changed, and in consequent, the need to use more various teaching and learning materials is increasing. Thus it is important to be provided with appropriate collections and the system to make use of them, to encourage teachers and students to use effectively information or materials for teachers' research and students' learning. The purpose of this study was to offer a guideline for the improvement of collection development by analyzing status of collection development of libraries in elementary schools. Previous literatures were reviewed and questionnaire survey method was used for this study. Questionnaires were distributed to one hundred and ten elementary schools located in two cities and two kuns in the northern area of Kyunggi province, and then collected. The data were analyzed by using frequency analysis. Some suggestions for collection development were investigated, based on the result of this study and they were as follows: Firstly, libraries of schools should organize selection committee that consists of teacher librarian, teachers, administrator, experts, parents, and officers taking charge of a library for the development of collection. Secondly, relevant criteria to select collection should be codified for the development of collection in school libraries. Thirdly, budget should be fixed enough to support collection development in school libraries. Fourthly, collection evaluation and weeding programs should be conducted appropriately for the development of collection in school libraries. Fifthly, libraries of schools should purchase books objectively and the procedure to do it should be clear for the development of collection in school libraries. Sixthly, size and range of collection should be arranged for the development of collection in school libraries. Now, supported by Ministry of Education and Human Resources Development, school libraries have been built in elementary schools supported under the policy to encourage students to study with self-directed learning. A school library should be the place to take charge of managing teaching and learning materials of the school in one place, and should make an effort to accomplish balanced collection development to maximize the effect of teaching and learning through cooperative class of teachers and teacher librarians.
Recently, with application of the seventh educational curriculum, learning methods and educational environments have been changed, and in consequent, the need to use more various teaching and learning materials is increasing. Thus it is important to be provided with appropriate collections and the system to make use of them, to encourage teachers and students to use effectively information or materials for teachers' research and students' learning. The purpose of this study was to offer a guideline for the improvement of collection development by analyzing status of collection development of libraries in elementary schools. Previous literatures were reviewed and questionnaire survey method was used for this study. Questionnaires were distributed to one hundred and ten elementary schools located in two cities and two kuns in the northern area of Kyunggi province, and then collected. The data were analyzed by using frequency analysis. Some suggestions for collection development were investigated, based on the result of this study and they were as follows: Firstly, libraries of schools should organize selection committee that consists of teacher librarian, teachers, administrator, experts, parents, and officers taking charge of a library for the development of collection. Secondly, relevant criteria to select collection should be codified for the development of collection in school libraries. Thirdly, budget should be fixed enough to support collection development in school libraries. Fourthly, collection evaluation and weeding programs should be conducted appropriately for the development of collection in school libraries. Fifthly, libraries of schools should purchase books objectively and the procedure to do it should be clear for the development of collection in school libraries. Sixthly, size and range of collection should be arranged for the development of collection in school libraries. Now, supported by Ministry of Education and Human Resources Development, school libraries have been built in elementary schools supported under the policy to encourage students to study with self-directed learning. A school library should be the place to take charge of managing teaching and learning materials of the school in one place, and should make an effort to accomplish balanced collection development to maximize the effect of teaching and learning through cooperative class of teachers and teacher librarians.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.