본 연구는 Pestalozzi와 Dewey의 유아교육사상을 비교분석하여 현대 유아교육에의 시사점을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 두 학자의 사상적 배경, 유아관, 교육목적, 교육내용, 교육방법 등을 비교 분석하여 그 공통점과 차이점을 살펴보고 이를 기초로 유아교육에의 시사점을 고찰하였다. Pestalozzi는 유년시절 가정으로부터 어머니와 가정부 두 여성에 의해 인간에게 가장 소중한 사랑, 헌신을 알게 되었고 목사였던 조부의 영향에 의해 감화를 받아 교육혁명가로서의 의지가 싹트게 되었다. Dewey 는 실용적인 사고를 중시했던 가정 분위기에서 자라 실제적 활동과 경험을 중시하게 되었고 당시의 시대적 배경으로 인해 훗날 진보주의 교육철학을 낳게 되었다. 그러나 교육사상의 형성 배경에 있어 Pestalozzi에 비해 Dewey는 가정적인 영향보다는 세계를 개조하는 개척자의 문화적 배경의 힘이 더 컸었다고 볼 수 있다. 먼저 유아관을 살펴보면 루소의 영향을 받은 Pestalozzi가 인간본성의 선성을 인정하고 자연적 질서에 따라 인간성의 조화적 계발을 성취하려고 했던 반면 Dewey 는 아동은 본래부터 악하거나 선하다고 결정지을 수 있는 고정된 인간성의 소유자가 아니라 주위 환경과 상호작용이 계속되는 사회적 존재로 보았다. 그러나 교육을 인간의 자연적인 성장발달을 조성하는 작용으로 보아 발달의 자연성에 순응해야한다고 주장한 점에서 공통점이 발견된다. Pestalozzi는 교육을 통해 인간개혁과 사회개혁을 이루고자 하였으며 교육목적을 智(지), 德(덕), 體(체)를 겸비한 조화로운 인간육성에 두어 전인교육의 필요성에 대한 근거를 제시해주었다. Dewey는 교육목적을 아동의 성장을 계속적으로 가능하게 하는 능력을 기르는데 두었으며 교육이 성인생활의 준비를 위한 것이라기보다는 어린이 자신의 발달과 성장을 도와주는 과정이 되어야 함을 강조하였다. 두 학자의 교육내용관의 차이점은 Pestalozzi가 德(정서)교육을 우위에 둔데 비해 Dewey는 문제해결 능력을 기르기 위한 지적교육에 중점을 둔 점이며 유사점은 교육내용이 생활과 분리되지 않아야 하며 아동이 접하는 교육 내용을 활동으로 구성하고자 한 점이다. Pestalozzi는 교육방법의 원리로서 자발성의 원리, 조화의 원리, 직관의 원리, 노작교육의 원리를 제시하였으며 Dewey는 아동의 사고하는 능력을 길러주기 위한 방법을 중시하여 그러한 방법 및 필요한 조건으로 반성적 사고, 놀이, 작업, 흥미를 제시하였다. 이상에서 살펴본 바와 같이 Pestalozzi와 Dewey가 현대 유아교육에 주는 시사점은 다음과 같다. Pestalozzi는 지식위주의 불균형적 교육에 치우쳐 있는 현대교육에서 인간존중, 전인적 인격의 함양, 유아기의 조기 교육, 가정교육의 중요성에 대한 새로운 인식을 심어주었고 시대를 초월하여 인류의 영원한 교육애를 실천하였던 사랑의 교육학자로서 교사상의 정립에 영향을 미쳤다. 그의 인간 평등사상은 평생교육에 영향을 주었고 또한 사회발전의 원동력을 교육으로 보고 서민대중에게 교육적 혜택을 제공해야 한다는 그의 주장은 의무교육의 근거가 될 수 있었다. 또한 Pestalozzi의 직관의 원리는 현대의 실물교육으로 발전하는 계기가 되었다. Dewey는 사회와 학교의 통합, 교재와 아동의 통합을 시도하는 교육이론을 형성하였고 자신의 철학으로 아동중심주의를 제창하였으며 실험학교를 운영함으로서 ...
본 연구는 Pestalozzi와 Dewey의 유아교육사상을 비교분석하여 현대 유아교육에의 시사점을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 두 학자의 사상적 배경, 유아관, 교육목적, 교육내용, 교육방법 등을 비교 분석하여 그 공통점과 차이점을 살펴보고 이를 기초로 유아교육에의 시사점을 고찰하였다. Pestalozzi는 유년시절 가정으로부터 어머니와 가정부 두 여성에 의해 인간에게 가장 소중한 사랑, 헌신을 알게 되었고 목사였던 조부의 영향에 의해 감화를 받아 교육혁명가로서의 의지가 싹트게 되었다. Dewey 는 실용적인 사고를 중시했던 가정 분위기에서 자라 실제적 활동과 경험을 중시하게 되었고 당시의 시대적 배경으로 인해 훗날 진보주의 교육철학을 낳게 되었다. 그러나 교육사상의 형성 배경에 있어 Pestalozzi에 비해 Dewey는 가정적인 영향보다는 세계를 개조하는 개척자의 문화적 배경의 힘이 더 컸었다고 볼 수 있다. 먼저 유아관을 살펴보면 루소의 영향을 받은 Pestalozzi가 인간본성의 선성을 인정하고 자연적 질서에 따라 인간성의 조화적 계발을 성취하려고 했던 반면 Dewey 는 아동은 본래부터 악하거나 선하다고 결정지을 수 있는 고정된 인간성의 소유자가 아니라 주위 환경과 상호작용이 계속되는 사회적 존재로 보았다. 그러나 교육을 인간의 자연적인 성장발달을 조성하는 작용으로 보아 발달의 자연성에 순응해야한다고 주장한 점에서 공통점이 발견된다. Pestalozzi는 교육을 통해 인간개혁과 사회개혁을 이루고자 하였으며 교육목적을 智(지), 德(덕), 體(체)를 겸비한 조화로운 인간육성에 두어 전인교육의 필요성에 대한 근거를 제시해주었다. Dewey는 교육목적을 아동의 성장을 계속적으로 가능하게 하는 능력을 기르는데 두었으며 교육이 성인생활의 준비를 위한 것이라기보다는 어린이 자신의 발달과 성장을 도와주는 과정이 되어야 함을 강조하였다. 두 학자의 교육내용관의 차이점은 Pestalozzi가 德(정서)교육을 우위에 둔데 비해 Dewey는 문제해결 능력을 기르기 위한 지적교육에 중점을 둔 점이며 유사점은 교육내용이 생활과 분리되지 않아야 하며 아동이 접하는 교육 내용을 활동으로 구성하고자 한 점이다. Pestalozzi는 교육방법의 원리로서 자발성의 원리, 조화의 원리, 직관의 원리, 노작교육의 원리를 제시하였으며 Dewey는 아동의 사고하는 능력을 길러주기 위한 방법을 중시하여 그러한 방법 및 필요한 조건으로 반성적 사고, 놀이, 작업, 흥미를 제시하였다. 이상에서 살펴본 바와 같이 Pestalozzi와 Dewey가 현대 유아교육에 주는 시사점은 다음과 같다. Pestalozzi는 지식위주의 불균형적 교육에 치우쳐 있는 현대교육에서 인간존중, 전인적 인격의 함양, 유아기의 조기 교육, 가정교육의 중요성에 대한 새로운 인식을 심어주었고 시대를 초월하여 인류의 영원한 교육애를 실천하였던 사랑의 교육학자로서 교사상의 정립에 영향을 미쳤다. 그의 인간 평등사상은 평생교육에 영향을 주었고 또한 사회발전의 원동력을 교육으로 보고 서민대중에게 교육적 혜택을 제공해야 한다는 그의 주장은 의무교육의 근거가 될 수 있었다. 또한 Pestalozzi의 직관의 원리는 현대의 실물교육으로 발전하는 계기가 되었다. Dewey는 사회와 학교의 통합, 교재와 아동의 통합을 시도하는 교육이론을 형성하였고 자신의 철학으로 아동중심주의를 제창하였으며 실험학교를 운영함으로서 경험주의 교육, 생활중심 교육, 흥미중심 교육, 활동 중심 교육 등의 근간이 되는 진보주의 교육의 창시자가 되었다. 그는 탐구의 방법론을 강조하여 결국은 실용주의 철학을 행동주의로 발전시키는데도 크게 영향을 미쳤으며 또한 그의 자유에 입각한 교육방법은 아동을 자율적으로 성장시킬 수 있는 새로운 교육방안을 제시해 주었다.
본 연구는 Pestalozzi와 Dewey의 유아교육사상을 비교분석하여 현대 유아교육에의 시사점을 얻고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 두 학자의 사상적 배경, 유아관, 교육목적, 교육내용, 교육방법 등을 비교 분석하여 그 공통점과 차이점을 살펴보고 이를 기초로 유아교육에의 시사점을 고찰하였다. Pestalozzi는 유년시절 가정으로부터 어머니와 가정부 두 여성에 의해 인간에게 가장 소중한 사랑, 헌신을 알게 되었고 목사였던 조부의 영향에 의해 감화를 받아 교육혁명가로서의 의지가 싹트게 되었다. Dewey 는 실용적인 사고를 중시했던 가정 분위기에서 자라 실제적 활동과 경험을 중시하게 되었고 당시의 시대적 배경으로 인해 훗날 진보주의 교육철학을 낳게 되었다. 그러나 교육사상의 형성 배경에 있어 Pestalozzi에 비해 Dewey는 가정적인 영향보다는 세계를 개조하는 개척자의 문화적 배경의 힘이 더 컸었다고 볼 수 있다. 먼저 유아관을 살펴보면 루소의 영향을 받은 Pestalozzi가 인간본성의 선성을 인정하고 자연적 질서에 따라 인간성의 조화적 계발을 성취하려고 했던 반면 Dewey 는 아동은 본래부터 악하거나 선하다고 결정지을 수 있는 고정된 인간성의 소유자가 아니라 주위 환경과 상호작용이 계속되는 사회적 존재로 보았다. 그러나 교육을 인간의 자연적인 성장발달을 조성하는 작용으로 보아 발달의 자연성에 순응해야한다고 주장한 점에서 공통점이 발견된다. Pestalozzi는 교육을 통해 인간개혁과 사회개혁을 이루고자 하였으며 교육목적을 智(지), 德(덕), 體(체)를 겸비한 조화로운 인간육성에 두어 전인교육의 필요성에 대한 근거를 제시해주었다. Dewey는 교육목적을 아동의 성장을 계속적으로 가능하게 하는 능력을 기르는데 두었으며 교육이 성인생활의 준비를 위한 것이라기보다는 어린이 자신의 발달과 성장을 도와주는 과정이 되어야 함을 강조하였다. 두 학자의 교육내용관의 차이점은 Pestalozzi가 德(정서)교육을 우위에 둔데 비해 Dewey는 문제해결 능력을 기르기 위한 지적교육에 중점을 둔 점이며 유사점은 교육내용이 생활과 분리되지 않아야 하며 아동이 접하는 교육 내용을 활동으로 구성하고자 한 점이다. Pestalozzi는 교육방법의 원리로서 자발성의 원리, 조화의 원리, 직관의 원리, 노작교육의 원리를 제시하였으며 Dewey는 아동의 사고하는 능력을 길러주기 위한 방법을 중시하여 그러한 방법 및 필요한 조건으로 반성적 사고, 놀이, 작업, 흥미를 제시하였다. 이상에서 살펴본 바와 같이 Pestalozzi와 Dewey가 현대 유아교육에 주는 시사점은 다음과 같다. Pestalozzi는 지식위주의 불균형적 교육에 치우쳐 있는 현대교육에서 인간존중, 전인적 인격의 함양, 유아기의 조기 교육, 가정교육의 중요성에 대한 새로운 인식을 심어주었고 시대를 초월하여 인류의 영원한 교육애를 실천하였던 사랑의 교육학자로서 교사상의 정립에 영향을 미쳤다. 그의 인간 평등사상은 평생교육에 영향을 주었고 또한 사회발전의 원동력을 교육으로 보고 서민대중에게 교육적 혜택을 제공해야 한다는 그의 주장은 의무교육의 근거가 될 수 있었다. 또한 Pestalozzi의 직관의 원리는 현대의 실물교육으로 발전하는 계기가 되었다. Dewey는 사회와 학교의 통합, 교재와 아동의 통합을 시도하는 교육이론을 형성하였고 자신의 철학으로 아동중심주의를 제창하였으며 실험학교를 운영함으로서 경험주의 교육, 생활중심 교육, 흥미중심 교육, 활동 중심 교육 등의 근간이 되는 진보주의 교육의 창시자가 되었다. 그는 탐구의 방법론을 강조하여 결국은 실용주의 철학을 행동주의로 발전시키는데도 크게 영향을 미쳤으며 또한 그의 자유에 입각한 교육방법은 아동을 자율적으로 성장시킬 수 있는 새로운 교육방안을 제시해 주었다.
The purpose of this study is to get suggestions for modern early childhood education by comparing the philosophies of early childhood education between Pestalozzi and Dewey. To achieve this, I have compared and analyzed their growth process, view of early childhood, educational goal and methodology ...
The purpose of this study is to get suggestions for modern early childhood education by comparing the philosophies of early childhood education between Pestalozzi and Dewey. To achieve this, I have compared and analyzed their growth process, view of early childhood, educational goal and methodology then studied the commonalities and differences between them. On the basis of the study, I investigated their influences on early childhood education. My findings are as follows: From his early childhood, Pestalozzi came to know from his mother and housekeeper that love and self-sacrifice are the most important things to a human being, and subsequently developed his wish to become an educational pioneer through the influences of his priest - grandfather. Dewey was raised in a family environment where great weight was placed on the value of practical thought. This resulted in his attaching importance to practical activities and experiences. Later, he developed a radical educational philosophy that followed the current thinking at the time. Furthermore, Dewey, was more influenced by the cultural status and norms of his day rather than by family influences when compared to Pestalozzi. When comparing their individual view points of early childhood, Pestalozzi, who was influenced by Rousseau, acknowledged the innate goodness of human beings and had tried to harmoniously develop human nature. Dewey believed that human nature is not predetermined or fixed as being either good or bad from birth, but is a social being whose nature is affected through on-going communications with his environment. However, there are commonalities between them. For instance, both men insisted that education should go forward as a part of natural development since they regarded education as process that supports natural progress. Pestalozzi aimed to achieve reforms in humanity and society through education, and saw as the purpose of education, the making of a balanced human being who has knowledge, virtue and health, thus being the basis for an all-around education. On the other hand, Dewey put as educations' purpose the development of ability that enables the continuous progress of early childhood. He believed that education was not preparation for an adult life, but the process that helps the progress and growth of early childhood itself. The difference in educational methodology is that Pestalozzi emphasized a culture of sentiments whereas Dewey emphasized intellectual education as a means to develop problem solving ability. Both shared the belief that educational content should not be separate from real life and tried to compose real life activities for use in early childhood education. Pestalozzi advocated voluntary, harmony, intuition and laborious work theories as an educational methodology. Whereas, Dewey emphasized methods which could develop thinking ability in early childhood, and proposed as such the method and necessary condition reflective thinking, play, work and interests. As investigated above, the importance of their work in modern early childhood education is as follows: Pestalozzi implanted in unbalanced modern education, new viewpoints for respecting man's life and dignity, which fosters an all-round education. In addition, he advocated early education for early childhood and a style of home education, plus influenced the establishment of the 'teacher'image as a loving educationist who lived up to everlasting affection for education. Pestalozzi's belief that the motive power for social progress is education and the ordinary people should benefit from education became the basis for compulsory schooling while his intuition theory stimulated modern object education. Dewey established a theory of education integrating society and school with teaching materials and the child. He advocated child focused principles and while running an experimental school, became the originator of progressive education. This approach is now considered the basis for experience oriented education, real life oriented education, interest focused education, activity oriented education, and other educational theories. In addition, he largely influenced the development of pragmatism to behaviorism emphasizing investigation methodology. Finally, his educational methodologies where founded upon the concepts of freedom and provided an enlightened, new way to develop self-control in early childhood.
The purpose of this study is to get suggestions for modern early childhood education by comparing the philosophies of early childhood education between Pestalozzi and Dewey. To achieve this, I have compared and analyzed their growth process, view of early childhood, educational goal and methodology then studied the commonalities and differences between them. On the basis of the study, I investigated their influences on early childhood education. My findings are as follows: From his early childhood, Pestalozzi came to know from his mother and housekeeper that love and self-sacrifice are the most important things to a human being, and subsequently developed his wish to become an educational pioneer through the influences of his priest - grandfather. Dewey was raised in a family environment where great weight was placed on the value of practical thought. This resulted in his attaching importance to practical activities and experiences. Later, he developed a radical educational philosophy that followed the current thinking at the time. Furthermore, Dewey, was more influenced by the cultural status and norms of his day rather than by family influences when compared to Pestalozzi. When comparing their individual view points of early childhood, Pestalozzi, who was influenced by Rousseau, acknowledged the innate goodness of human beings and had tried to harmoniously develop human nature. Dewey believed that human nature is not predetermined or fixed as being either good or bad from birth, but is a social being whose nature is affected through on-going communications with his environment. However, there are commonalities between them. For instance, both men insisted that education should go forward as a part of natural development since they regarded education as process that supports natural progress. Pestalozzi aimed to achieve reforms in humanity and society through education, and saw as the purpose of education, the making of a balanced human being who has knowledge, virtue and health, thus being the basis for an all-around education. On the other hand, Dewey put as educations' purpose the development of ability that enables the continuous progress of early childhood. He believed that education was not preparation for an adult life, but the process that helps the progress and growth of early childhood itself. The difference in educational methodology is that Pestalozzi emphasized a culture of sentiments whereas Dewey emphasized intellectual education as a means to develop problem solving ability. Both shared the belief that educational content should not be separate from real life and tried to compose real life activities for use in early childhood education. Pestalozzi advocated voluntary, harmony, intuition and laborious work theories as an educational methodology. Whereas, Dewey emphasized methods which could develop thinking ability in early childhood, and proposed as such the method and necessary condition reflective thinking, play, work and interests. As investigated above, the importance of their work in modern early childhood education is as follows: Pestalozzi implanted in unbalanced modern education, new viewpoints for respecting man's life and dignity, which fosters an all-round education. In addition, he advocated early education for early childhood and a style of home education, plus influenced the establishment of the 'teacher'image as a loving educationist who lived up to everlasting affection for education. Pestalozzi's belief that the motive power for social progress is education and the ordinary people should benefit from education became the basis for compulsory schooling while his intuition theory stimulated modern object education. Dewey established a theory of education integrating society and school with teaching materials and the child. He advocated child focused principles and while running an experimental school, became the originator of progressive education. This approach is now considered the basis for experience oriented education, real life oriented education, interest focused education, activity oriented education, and other educational theories. In addition, he largely influenced the development of pragmatism to behaviorism emphasizing investigation methodology. Finally, his educational methodologies where founded upon the concepts of freedom and provided an enlightened, new way to develop self-control in early childhood.
주제어
#Pestalozzi, Johann Heinrich Dewey, John 페스탈로치 듀이 유아교육 교육사상
학위논문 정보
저자
임인숙
학위수여기관
성신여자대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과
발행연도
2004
총페이지
v, 104p.
키워드
Pestalozzi, Johann Heinrich Dewey, John 페스탈로치 듀이 유아교육 교육사상
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.