본 연구는 조기영어교육의 적절한 시작시기에 대한 논의의 실마리를 제공하고자 하였다. 오늘날 우리는 정보통신과 교통 등의 놀라운 발달로 세계인들과의 경쟁과 협력이 필수적인 지구촌시대에 살고 있다. 세계인들과의 적절한 교류가 없다면 생존이 어려운 이 시대에서 살아남기 위해서는 무엇보다도 국제적 교류의 수단인 적절한 의사소통 능력을 가져야 할 것이다. 세계 220여 개국의 나라에서 사용되는 언어 수천여종 가운데서도 세계 정보의 약 80%이상을 차지하고 있는 영어는 이 시대의 국제공용어라 하여도 과언이 아닐 것이다. 영어의 수행능력에 대한 세계인들의 관심이 높아지는 가운데 우리나라 또한 97년도부터는 초등학교에서 영어를 정식 교과목으로 채택하여 현재 초등학교 3학년부터 기초적인 생활 영어의 이해와 ...
본 연구는 조기영어교육의 적절한 시작시기에 대한 논의의 실마리를 제공하고자 하였다. 오늘날 우리는 정보통신과 교통 등의 놀라운 발달로 세계인들과의 경쟁과 협력이 필수적인 지구촌시대에 살고 있다. 세계인들과의 적절한 교류가 없다면 생존이 어려운 이 시대에서 살아남기 위해서는 무엇보다도 국제적 교류의 수단인 적절한 의사소통 능력을 가져야 할 것이다. 세계 220여 개국의 나라에서 사용되는 언어 수천여종 가운데서도 세계 정보의 약 80%이상을 차지하고 있는 영어는 이 시대의 국제공용어라 하여도 과언이 아닐 것이다. 영어의 수행능력에 대한 세계인들의 관심이 높아지는 가운데 우리나라 또한 97년도부터는 초등학교에서 영어를 정식 교과목으로 채택하여 현재 초등학교 3학년부터 기초적인 생활 영어의 이해와 표현능력 신장을 목표로 실시되고 있다. 초등학교에서의 영어교육은 유아연령층의 영어학습에도 영향을 미쳐 해마다 유아영어학습시장이 급속도로 팽창해 나가고 있다. 우리나라의 조기영어학습시장은 약 3조원에 달하며 그 규모는 점점 커져가고 있다. 또한 아동들의 영어학습 시작 연령도 점점 낮아지고 있으나 조기 영어학습이 아이들의 영어능력에 어떠한 영향을 미치는지, 어느 정도의 효과를 나타내는지 조차 제대로 검증되지 않아 학부모들은 업체의 선전 문구에만 매달려 조기영어학습을 선택하는 경향이 있다. 이에 본 연구는 조기 영어교육으로의 막대한 투자에 따라 의미 있는 교육의 효과가 발생하는지, 조기 영어교육의 타당성을 알아보기 위해 조기영어교육을 찬성하는 학자들과 반대하는 학자들의 견해들을 고찰하고 영어능력평가와 설문 연구를 통해 영어학습 시작시기와 영어능력간의 관계 및 영어사교육과 영어능력간의 관계를 분석해 보고자 한다. 이를 바탕으로 조기영어교육의 합리적인 시작시기에 대한 근거를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구에서는 지능발달이 어느 정도 이루어진 초등학교 6학년과 중학교 1학년 학생들을 대상으로 하여 그 학생들의 영어능력과 영어학습 시작연령간의 관계성에 대해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어능력은 영어학습을 시작하는 연령에 따라 유의미한 차이를 보이는가? 둘째, 영어능력이 영어학습을 시작하는 연령에 따라 유의미한 차이를 보인다면 영어교육에 투자하는 노력에 대해 현저한 차이를 보이는가? 본 연구를 위해 서울특별시에 위치한 중학교 1학년 11학급의 학생들과 초등학교 6학년 2학급의 학생들, 그리고 경기도에 위치한 중소도시의 중학교 1학년 3학급 학생들을 표본집단으로 선별하였다. 학생들의 영어능력을 측정하여 보고 설문지를 이용하여 학생들의 성적과 영어학습 시작시기 및 영어 사교육 여부 등의 관계를 통계 분석하여 과연 영어학습을 시작하는 연령이 낮을수록 영어능력이 탁월하게 높아지는지, 영어 사교육이 영어실력의 차이를 나타나게 하는 변수가 되는지 알아보았다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같이 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 초등학교 6학년의 경우 영어능력과 영어학습 시작 연령은 유의미한 상관관계가 없었다. 중학교의 경우 영어학습을 시작한 연령과 영어능력은 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 그러나 영어학습 시작연령과 영어능력이 꼭 반비례하지는 않는 것으로 보인다. 즉 6세, 7세에 영어학습을 시작한 경우가 영어능력 점수가 가장 높았고 나이가 더 들어서 시작할수록 평균 점수는 낮아졌으며 5세 이전에 영어학습을 시작한 학생들의 영어능력 또한 8세에 영어학습을 시작한 경우보다 평균점수가 낮아 영어학습을 5세 이전 어린 연령층에게 실시하는 것은 그 노력에 비해 효과는 나타나지 않았다. 둘째, 초등학교 6학년 학생들의 경우 영어학습 시작연령과 영어능력의 내재화정도의 차이는 상관이 없는 것으로 나타났다. 중학교 1학년 학생들의 경우 영어학습을 시작한 연령에 대한 영어능력의 내재화 정도의 차이가 유의미하게 나타났는데 이 경우에도 6세 이상에서 영어학습 시작 연령층이 높아질수록 내재화 정도가 낮아지는 것으로 보이나 5세 이전에 시작한 경우는 6세에 시작한 경우보다 내재화 정도가 낮았다. 이 또한 너무 어린 연령층에 영어학습을 시키는 것은 영어능력의 내재화정도에 긍정적인 영향을 미치지 못하는 것으로 해석된다. 셋째, 초등이나 중등 모두 영어능력시험 성적 상위 30%의 학생과 하위 30% 학생들의 학교 외 장소에서의 학습여부에서 비슷한 비율의 학생들이 학원을 이용하고 있는 것으로 조사되었다. 다시 말하면 학원을 다닌다고 해서 영어성적이 우수한 것은 아니라는 것이다. 넷째, 영어능력시험 성적 상위 30%의 학생과 하위 30% 학생들의 영어학습 실태를 보면 1주일의 공부횟수나 공부시간에 큰 차이를 보이지는 않았다. 겉으로 보이는 횟수나 시간 자체가 영어능력의 차이를 나타나게 하는 변수가 되지 않는 것으로 생각된다.
본 연구는 조기영어교육의 적절한 시작시기에 대한 논의의 실마리를 제공하고자 하였다. 오늘날 우리는 정보통신과 교통 등의 놀라운 발달로 세계인들과의 경쟁과 협력이 필수적인 지구촌시대에 살고 있다. 세계인들과의 적절한 교류가 없다면 생존이 어려운 이 시대에서 살아남기 위해서는 무엇보다도 국제적 교류의 수단인 적절한 의사소통 능력을 가져야 할 것이다. 세계 220여 개국의 나라에서 사용되는 언어 수천여종 가운데서도 세계 정보의 약 80%이상을 차지하고 있는 영어는 이 시대의 국제공용어라 하여도 과언이 아닐 것이다. 영어의 수행능력에 대한 세계인들의 관심이 높아지는 가운데 우리나라 또한 97년도부터는 초등학교에서 영어를 정식 교과목으로 채택하여 현재 초등학교 3학년부터 기초적인 생활 영어의 이해와 표현능력 신장을 목표로 실시되고 있다. 초등학교에서의 영어교육은 유아연령층의 영어학습에도 영향을 미쳐 해마다 유아영어학습시장이 급속도로 팽창해 나가고 있다. 우리나라의 조기영어학습시장은 약 3조원에 달하며 그 규모는 점점 커져가고 있다. 또한 아동들의 영어학습 시작 연령도 점점 낮아지고 있으나 조기 영어학습이 아이들의 영어능력에 어떠한 영향을 미치는지, 어느 정도의 효과를 나타내는지 조차 제대로 검증되지 않아 학부모들은 업체의 선전 문구에만 매달려 조기영어학습을 선택하는 경향이 있다. 이에 본 연구는 조기 영어교육으로의 막대한 투자에 따라 의미 있는 교육의 효과가 발생하는지, 조기 영어교육의 타당성을 알아보기 위해 조기영어교육을 찬성하는 학자들과 반대하는 학자들의 견해들을 고찰하고 영어능력평가와 설문 연구를 통해 영어학습 시작시기와 영어능력간의 관계 및 영어사교육과 영어능력간의 관계를 분석해 보고자 한다. 이를 바탕으로 조기영어교육의 합리적인 시작시기에 대한 근거를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구에서는 지능발달이 어느 정도 이루어진 초등학교 6학년과 중학교 1학년 학생들을 대상으로 하여 그 학생들의 영어능력과 영어학습 시작연령간의 관계성에 대해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어능력은 영어학습을 시작하는 연령에 따라 유의미한 차이를 보이는가? 둘째, 영어능력이 영어학습을 시작하는 연령에 따라 유의미한 차이를 보인다면 영어교육에 투자하는 노력에 대해 현저한 차이를 보이는가? 본 연구를 위해 서울특별시에 위치한 중학교 1학년 11학급의 학생들과 초등학교 6학년 2학급의 학생들, 그리고 경기도에 위치한 중소도시의 중학교 1학년 3학급 학생들을 표본집단으로 선별하였다. 학생들의 영어능력을 측정하여 보고 설문지를 이용하여 학생들의 성적과 영어학습 시작시기 및 영어 사교육 여부 등의 관계를 통계 분석하여 과연 영어학습을 시작하는 연령이 낮을수록 영어능력이 탁월하게 높아지는지, 영어 사교육이 영어실력의 차이를 나타나게 하는 변수가 되는지 알아보았다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같이 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 초등학교 6학년의 경우 영어능력과 영어학습 시작 연령은 유의미한 상관관계가 없었다. 중학교의 경우 영어학습을 시작한 연령과 영어능력은 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 그러나 영어학습 시작연령과 영어능력이 꼭 반비례하지는 않는 것으로 보인다. 즉 6세, 7세에 영어학습을 시작한 경우가 영어능력 점수가 가장 높았고 나이가 더 들어서 시작할수록 평균 점수는 낮아졌으며 5세 이전에 영어학습을 시작한 학생들의 영어능력 또한 8세에 영어학습을 시작한 경우보다 평균점수가 낮아 영어학습을 5세 이전 어린 연령층에게 실시하는 것은 그 노력에 비해 효과는 나타나지 않았다. 둘째, 초등학교 6학년 학생들의 경우 영어학습 시작연령과 영어능력의 내재화정도의 차이는 상관이 없는 것으로 나타났다. 중학교 1학년 학생들의 경우 영어학습을 시작한 연령에 대한 영어능력의 내재화 정도의 차이가 유의미하게 나타났는데 이 경우에도 6세 이상에서 영어학습 시작 연령층이 높아질수록 내재화 정도가 낮아지는 것으로 보이나 5세 이전에 시작한 경우는 6세에 시작한 경우보다 내재화 정도가 낮았다. 이 또한 너무 어린 연령층에 영어학습을 시키는 것은 영어능력의 내재화정도에 긍정적인 영향을 미치지 못하는 것으로 해석된다. 셋째, 초등이나 중등 모두 영어능력시험 성적 상위 30%의 학생과 하위 30% 학생들의 학교 외 장소에서의 학습여부에서 비슷한 비율의 학생들이 학원을 이용하고 있는 것으로 조사되었다. 다시 말하면 학원을 다닌다고 해서 영어성적이 우수한 것은 아니라는 것이다. 넷째, 영어능력시험 성적 상위 30%의 학생과 하위 30% 학생들의 영어학습 실태를 보면 1주일의 공부횟수나 공부시간에 큰 차이를 보이지는 않았다. 겉으로 보이는 횟수나 시간 자체가 영어능력의 차이를 나타나게 하는 변수가 되지 않는 것으로 생각된다.
The aim of this study is to suggest the appropriate beginning time of Early Childhood English Education. Today, we live in the earth-village that is very competitive and cooperative. We couldn't live if we didn't have an appropriate communication with them. So, we should have a proper communicative ...
The aim of this study is to suggest the appropriate beginning time of Early Childhood English Education. Today, we live in the earth-village that is very competitive and cooperative. We couldn't live if we didn't have an appropriate communication with them. So, we should have a proper communicative competence as a means of international exchange to live in such a time. There are more than about 150 kinds of languages in the world. And almost 80% of the world information is composed of English language. Therefore, it is no exaggeration to say that English is the international language of the time. People all over the world are very concerned about English performance competence. Under these circumstances, we adopted English as a formal subject in elementary schools in 1997. English education in elementary school told on pre-school children. And Early Childhood English Education market is expanding fast each year. It almost mounted up to 3 trillion-won. The beginning age of English Education is getting lower gradually, even to toddlers. It has not been verified how Early Childhood English Education affect children's English competence and to what extents it is effective. So, parents tend to choose Early Childhood English Education completely relying on advertised words of companies. For this reason, this study is to suggest the reasonable beginning time of Early Childhood English Education. The concrete research questions are as follows. First, does English competence have a meaningful difference according to the beginning age of English Education? Second, if English competence is high when the beginning age of English Education is low, do the English competences have considerable differences on children's English competences? To this end, this study inspected theories of supporting Early Childhood English Education and opposing one. And the middle school students of 14 classes(1st graders) and the elementary school students of 2 classes(6th graders) who have sufficient intelligent abilities were selected as subjects. I had them take tests and evaluated their English competences. And I took statistics on the relations between their English competences and the beginning age of English Education through a test and a questionnaire. The conclusions are as follows. First, in case of 6th graders in elementary school, English competence and the beginning age of English education didn't have any meaningful correlations. But there existed a meaningful correlation in 1st graders in the middle school. English competence was not inversely proportional to the beginning age of English education. That is, for the age of 6-7, they showed the highest scores of the test. and for the older, the lower. And the 5 and below indicated lower scores than 6 or 7 years old. Therefore, Enforcing English Education under 5 years is less effective than 6 or 7 years. Second, The internalized extent of English competence and the beginning age of English education didn't have a meaningful correlation in 6th graders of the elementary school. But for 1st graders of the middle school, They had meaningful correlations. But the internalized extent of English competence was not inversely proportional to the beginning age of English learning. In other words, for the age of 6-7, they showed the best internalized English competence. And the older, the poor. But the 5 and below took lower internalization than 6 or 7 years old. Therefore, English Education under 5 years is less effective than 6 or 7years. Third, high-ranked 30% students and low-ranked 30% students in scores were attending private institutes at a similar proportion. That means English competence is not always good in every case of attending institutes.
The aim of this study is to suggest the appropriate beginning time of Early Childhood English Education. Today, we live in the earth-village that is very competitive and cooperative. We couldn't live if we didn't have an appropriate communication with them. So, we should have a proper communicative competence as a means of international exchange to live in such a time. There are more than about 150 kinds of languages in the world. And almost 80% of the world information is composed of English language. Therefore, it is no exaggeration to say that English is the international language of the time. People all over the world are very concerned about English performance competence. Under these circumstances, we adopted English as a formal subject in elementary schools in 1997. English education in elementary school told on pre-school children. And Early Childhood English Education market is expanding fast each year. It almost mounted up to 3 trillion-won. The beginning age of English Education is getting lower gradually, even to toddlers. It has not been verified how Early Childhood English Education affect children's English competence and to what extents it is effective. So, parents tend to choose Early Childhood English Education completely relying on advertised words of companies. For this reason, this study is to suggest the reasonable beginning time of Early Childhood English Education. The concrete research questions are as follows. First, does English competence have a meaningful difference according to the beginning age of English Education? Second, if English competence is high when the beginning age of English Education is low, do the English competences have considerable differences on children's English competences? To this end, this study inspected theories of supporting Early Childhood English Education and opposing one. And the middle school students of 14 classes(1st graders) and the elementary school students of 2 classes(6th graders) who have sufficient intelligent abilities were selected as subjects. I had them take tests and evaluated their English competences. And I took statistics on the relations between their English competences and the beginning age of English Education through a test and a questionnaire. The conclusions are as follows. First, in case of 6th graders in elementary school, English competence and the beginning age of English education didn't have any meaningful correlations. But there existed a meaningful correlation in 1st graders in the middle school. English competence was not inversely proportional to the beginning age of English education. That is, for the age of 6-7, they showed the highest scores of the test. and for the older, the lower. And the 5 and below indicated lower scores than 6 or 7 years old. Therefore, Enforcing English Education under 5 years is less effective than 6 or 7 years. Second, The internalized extent of English competence and the beginning age of English education didn't have a meaningful correlation in 6th graders of the elementary school. But for 1st graders of the middle school, They had meaningful correlations. But the internalized extent of English competence was not inversely proportional to the beginning age of English learning. In other words, for the age of 6-7, they showed the best internalized English competence. And the older, the poor. But the 5 and below took lower internalization than 6 or 7 years old. Therefore, English Education under 5 years is less effective than 6 or 7years. Third, high-ranked 30% students and low-ranked 30% students in scores were attending private institutes at a similar proportion. That means English competence is not always good in every case of attending institutes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.