음악적성은 음악학습의 여부에 상관없이 잠재되어 있는 능력으로 학습자의 음악적성을 알면 음악성취의 정도가 어떠할 것인지 예상이 가능하여 효율적인 음악교수-방법을 개발할 수 있다. 현경실의 '한국 음악적성 검사(이하 KMAT)'는 한국 학생들의 음악적성을 검사하여 효율적인 음악교수-방법을 개발하고 바람직한 음악환경을 제공하고자하는 목적으로 만들어진 음악적성 검사이다. 따라서 본 연구의 목적은 음악적성 검사인 현경실의 KMAT점수와 학생들의 음악성취도 점수와의 상관관계를 조사하여 KMAT의 공인타당도를 측정하는 것이다. 본 연구자는 M 초등학교의 3~4학년 159명에게 KMAT와 가창을 통한 음악성취도 검사를 실시하였고, 다섯 번의 시행착오 끝에 만든 가창 제재곡의 평가기준에 의해 세 명의 평가자가 채점했다. 평가기준은 리듬, 가락, 음악적 표현의 세 가지 영역별로 나뉘며 각 영역에 속한 네 가지의 요소를 모두 정확히 하면 5점이고, 하나의 요소를 하지 못할 때마다 1점씩 감점하는 것으로 하였다. 3학년의 제재곡은 '소풍'이고, 4학년의 제재곡은 '종달새의 하루'이다. 채점 결과를 토대로 SAS를 통하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, M초등학교 학생들의 KMAT 리듬 검사의 평균은 20.58, KMAT 가락 검사의 평균은 22.92로 가락 검사의 평균이 조금 더 높았다. 둘째, KMAT의 신뢰도는 리듬 검사의 크론바흐 알파(Cronbach Alpha) 계수가 .85 가락 검사의 ...
음악적성은 음악학습의 여부에 상관없이 잠재되어 있는 능력으로 학습자의 음악적성을 알면 음악성취의 정도가 어떠할 것인지 예상이 가능하여 효율적인 음악교수-방법을 개발할 수 있다. 현경실의 '한국 음악적성 검사(이하 KMAT)'는 한국 학생들의 음악적성을 검사하여 효율적인 음악교수-방법을 개발하고 바람직한 음악환경을 제공하고자하는 목적으로 만들어진 음악적성 검사이다. 따라서 본 연구의 목적은 음악적성 검사인 현경실의 KMAT점수와 학생들의 음악성취도 점수와의 상관관계를 조사하여 KMAT의 공인타당도를 측정하는 것이다. 본 연구자는 M 초등학교의 3~4학년 159명에게 KMAT와 가창을 통한 음악성취도 검사를 실시하였고, 다섯 번의 시행착오 끝에 만든 가창 제재곡의 평가기준에 의해 세 명의 평가자가 채점했다. 평가기준은 리듬, 가락, 음악적 표현의 세 가지 영역별로 나뉘며 각 영역에 속한 네 가지의 요소를 모두 정확히 하면 5점이고, 하나의 요소를 하지 못할 때마다 1점씩 감점하는 것으로 하였다. 3학년의 제재곡은 '소풍'이고, 4학년의 제재곡은 '종달새의 하루'이다. 채점 결과를 토대로 SAS를 통하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, M초등학교 학생들의 KMAT 리듬 검사의 평균은 20.58, KMAT 가락 검사의 평균은 22.92로 가락 검사의 평균이 조금 더 높았다. 둘째, KMAT의 신뢰도는 리듬 검사의 크론바흐 알파(Cronbach Alpha) 계수가 .85 가락 검사의 크론바흐 알파 계수가 .79로 적성검사로는 높게 나왔다. 셋째, 난이도의 평균이 리듬 검사는 68.9%, 가락 검사는 77.3%로 M초등학교 학생들에게 적당한 문항들로 구성되어있다고 할 수 있으며 리듬 검사보다 가락 검사의 문항이 조금 더 쉬웠음을 알 수 있다. 넷째, 가창을 통한 성취도 검사의 채점자 신뢰도는 리듬영역의 크론바흐 알파 계수가 .82, 가락영역의 크론바흐 알파 계수가 .88, 음악적 표현영역의 크론바흐 알파 계수가 .85이었다. 이로서 채점자들이 일관성있게 채점을 했다고 할 수 있다. 다섯째, KMAT와 가창을 통한 음악성취도의 피어슨(Pearson) 상관계수는 리듬이 .305, 가락이 .332로 유의도 p<.01 수준에서 상관있었다. KMAT와 음악성취도 검사의 상관계수가 높게 나오지는 않았으나 p<.01에서 상관이 있었으므로 KMAT가 한국 학생들의 음악적성을 검사한다고 할 수 있다. 위의 결과로 KMAT가 음악적성 검사로 널리 쓰이기 위해서는 본 연구와 더불어 이후로도 KMAT의 타당도를 조사하는 연구가 활발히 진행되어야 하겠다는 결론을 내릴 수 있다. 또한 본 연구자가 작성한 평가기준이 어느 정도 객관적이라는 결론을 얻기는 하였으나 더 객관적인 음악성취도 검사를 개발하여 KMAT와의 상관관계를 조사하는 연구도 더 많이 이루어져야 하겠다. 그리고 우리나라의 정서, 환경, 음악 등을 고려한 음악적성 검사의 개발이 계속적으로 이루어져서 학생들의 음악적성을 고려한 음악 교수-학습방법을 개발하여 나아가서는 음악교육의 발전에 기여하기를 제안한다.
음악적성은 음악학습의 여부에 상관없이 잠재되어 있는 능력으로 학습자의 음악적성을 알면 음악성취의 정도가 어떠할 것인지 예상이 가능하여 효율적인 음악교수-방법을 개발할 수 있다. 현경실의 '한국 음악적성 검사(이하 KMAT)'는 한국 학생들의 음악적성을 검사하여 효율적인 음악교수-방법을 개발하고 바람직한 음악환경을 제공하고자하는 목적으로 만들어진 음악적성 검사이다. 따라서 본 연구의 목적은 음악적성 검사인 현경실의 KMAT점수와 학생들의 음악성취도 점수와의 상관관계를 조사하여 KMAT의 공인타당도를 측정하는 것이다. 본 연구자는 M 초등학교의 3~4학년 159명에게 KMAT와 가창을 통한 음악성취도 검사를 실시하였고, 다섯 번의 시행착오 끝에 만든 가창 제재곡의 평가기준에 의해 세 명의 평가자가 채점했다. 평가기준은 리듬, 가락, 음악적 표현의 세 가지 영역별로 나뉘며 각 영역에 속한 네 가지의 요소를 모두 정확히 하면 5점이고, 하나의 요소를 하지 못할 때마다 1점씩 감점하는 것으로 하였다. 3학년의 제재곡은 '소풍'이고, 4학년의 제재곡은 '종달새의 하루'이다. 채점 결과를 토대로 SAS를 통하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, M초등학교 학생들의 KMAT 리듬 검사의 평균은 20.58, KMAT 가락 검사의 평균은 22.92로 가락 검사의 평균이 조금 더 높았다. 둘째, KMAT의 신뢰도는 리듬 검사의 크론바흐 알파(Cronbach Alpha) 계수가 .85 가락 검사의 크론바흐 알파 계수가 .79로 적성검사로는 높게 나왔다. 셋째, 난이도의 평균이 리듬 검사는 68.9%, 가락 검사는 77.3%로 M초등학교 학생들에게 적당한 문항들로 구성되어있다고 할 수 있으며 리듬 검사보다 가락 검사의 문항이 조금 더 쉬웠음을 알 수 있다. 넷째, 가창을 통한 성취도 검사의 채점자 신뢰도는 리듬영역의 크론바흐 알파 계수가 .82, 가락영역의 크론바흐 알파 계수가 .88, 음악적 표현영역의 크론바흐 알파 계수가 .85이었다. 이로서 채점자들이 일관성있게 채점을 했다고 할 수 있다. 다섯째, KMAT와 가창을 통한 음악성취도의 피어슨(Pearson) 상관계수는 리듬이 .305, 가락이 .332로 유의도 p<.01 수준에서 상관있었다. KMAT와 음악성취도 검사의 상관계수가 높게 나오지는 않았으나 p<.01에서 상관이 있었으므로 KMAT가 한국 학생들의 음악적성을 검사한다고 할 수 있다. 위의 결과로 KMAT가 음악적성 검사로 널리 쓰이기 위해서는 본 연구와 더불어 이후로도 KMAT의 타당도를 조사하는 연구가 활발히 진행되어야 하겠다는 결론을 내릴 수 있다. 또한 본 연구자가 작성한 평가기준이 어느 정도 객관적이라는 결론을 얻기는 하였으나 더 객관적인 음악성취도 검사를 개발하여 KMAT와의 상관관계를 조사하는 연구도 더 많이 이루어져야 하겠다. 그리고 우리나라의 정서, 환경, 음악 등을 고려한 음악적성 검사의 개발이 계속적으로 이루어져서 학생들의 음악적성을 고려한 음악 교수-학습방법을 개발하여 나아가서는 음악교육의 발전에 기여하기를 제안한다.
Music aptitude is the potential ability to learn music regardless of music study. Then, if the music aptitude of learners is known, efficient teaching method of music may be developed, as it is predictable how the degree of music achievement will be. KMAT of Hyun Kyungsil(2004) is music aptitude tes...
Music aptitude is the potential ability to learn music regardless of music study. Then, if the music aptitude of learners is known, efficient teaching method of music may be developed, as it is predictable how the degree of music achievement will be. KMAT of Hyun Kyungsil(2004) is music aptitude test made for the purpose of developing efficient music-teaching method and of offering desirable music environment by testing music aptitude of Korean students. Thus, the goal of this study is to measure the validity of KMAT by examining correlation between KMAT score of Hyun Kyungsil which is music aptitude test and music achievement score. This researcher executed music achievement test through singing to 159students(the 3d grade-the 4th grade) at M primary school, And, 3 evaluators graded by the evaluation standard of subject music of singing which was made at the end of trial and error of 5 times. Evaluation standard is divided into 3 domains of rhythm, melody, and musical expression. If students do 4 elements to belong to each domain exactly, 5 marks is made. And, whenever they fail to do 1 element, demerit mark of 1 is given. The music of the 3rd grade is "Excursion", and the music of the 4th grade is "One Day of Skylark." Result analyzed through statistics program called SAS on the basis of grading result is as follows: First, average of rhythm test of KMAT of students of M primary school was 20.58, and average of tone test of KMAT was 22.02. So, average of melody test was a little higher. Second, as for the reliability of KMAT, Cronbach alpha coefficient of rhythm test was .85, and Cronbach alpha coefficient of melody test was .79. So, it showed high as aptitude test. Third, as for the average of the degree of difficulty, rhythm test was 68.9%, and melody test was 77.3%. So, it can be said that it is composed of items to be suitable for students at M primary school, and it can be seen that items of melody test was a little easier than those of rhythm test. Fourth, as for raters' reliability of achievement test through singing, Cronbach alpha coefficient of rhythm domain was .82, Cronbach alpha coefficient of melody domain was .88, Cronbach alpha coefficient of musical expression domain was .85. With this, it can be said that graders graded consistently. Fifth, as for the coefficient of correlation of Pearson of music achievement through singing and KMAT, rhythm was .305 and melody was .332. So, it has correlation at the level of significance degree of .01(p<.01). Coefficient of correlation between KMAT and music achievement test didn't show high. But, as there was a significant relationship between music achievement and KMAT scores, it can be said that KMAT test the music aptitude of Korean students. This researcher drew conclusion that study to examine the validity of KMAT will have to be progressed actively with this study, for the wide use of KMAT as music aptitude test by above the result. In addition, conclusion that evaluation standard that this researcher made out is objective to a certain degree was obtained. But, more study to examine correlation with KMAT will have to be made by developing more objective music achievement test. And, this researcher suggests that continuous achievement of development of music aptitude test to consider the emotion, environment, and music etc. of our country may contribute to the development of music education by developing the methods of teaching-learning of music which considers the music aptitude of students.
Music aptitude is the potential ability to learn music regardless of music study. Then, if the music aptitude of learners is known, efficient teaching method of music may be developed, as it is predictable how the degree of music achievement will be. KMAT of Hyun Kyungsil(2004) is music aptitude test made for the purpose of developing efficient music-teaching method and of offering desirable music environment by testing music aptitude of Korean students. Thus, the goal of this study is to measure the validity of KMAT by examining correlation between KMAT score of Hyun Kyungsil which is music aptitude test and music achievement score. This researcher executed music achievement test through singing to 159students(the 3d grade-the 4th grade) at M primary school, And, 3 evaluators graded by the evaluation standard of subject music of singing which was made at the end of trial and error of 5 times. Evaluation standard is divided into 3 domains of rhythm, melody, and musical expression. If students do 4 elements to belong to each domain exactly, 5 marks is made. And, whenever they fail to do 1 element, demerit mark of 1 is given. The music of the 3rd grade is "Excursion", and the music of the 4th grade is "One Day of Skylark." Result analyzed through statistics program called SAS on the basis of grading result is as follows: First, average of rhythm test of KMAT of students of M primary school was 20.58, and average of tone test of KMAT was 22.02. So, average of melody test was a little higher. Second, as for the reliability of KMAT, Cronbach alpha coefficient of rhythm test was .85, and Cronbach alpha coefficient of melody test was .79. So, it showed high as aptitude test. Third, as for the average of the degree of difficulty, rhythm test was 68.9%, and melody test was 77.3%. So, it can be said that it is composed of items to be suitable for students at M primary school, and it can be seen that items of melody test was a little easier than those of rhythm test. Fourth, as for raters' reliability of achievement test through singing, Cronbach alpha coefficient of rhythm domain was .82, Cronbach alpha coefficient of melody domain was .88, Cronbach alpha coefficient of musical expression domain was .85. With this, it can be said that graders graded consistently. Fifth, as for the coefficient of correlation of Pearson of music achievement through singing and KMAT, rhythm was .305 and melody was .332. So, it has correlation at the level of significance degree of .01(p<.01). Coefficient of correlation between KMAT and music achievement test didn't show high. But, as there was a significant relationship between music achievement and KMAT scores, it can be said that KMAT test the music aptitude of Korean students. This researcher drew conclusion that study to examine the validity of KMAT will have to be progressed actively with this study, for the wide use of KMAT as music aptitude test by above the result. In addition, conclusion that evaluation standard that this researcher made out is objective to a certain degree was obtained. But, more study to examine correlation with KMAT will have to be made by developing more objective music achievement test. And, this researcher suggests that continuous achievement of development of music aptitude test to consider the emotion, environment, and music etc. of our country may contribute to the development of music education by developing the methods of teaching-learning of music which considers the music aptitude of students.
주제어
#한국음악적성검사 타당도 KMAT Validity Korean Music Aptitude Test
학위논문 정보
저자
강석순
학위수여기관
성신여자대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 음악교육전공
발행연도
2004
총페이지
v, 71p.
키워드
한국음악적성검사 타당도 KMAT Validity Korean Music Aptitude Test
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.