본 연구는 고등학교 입시에 따른 인문계 고등학교의 음악과목 수업에 대한 실태를 조사하여 음악수업에 대한 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 인터넷에서 전국의 인문계 고등학교 1230개 홈페이지를 찾아 음악교사 이메일 주소가 나와있는 383개 학교만을 대상으로 메일을 보내 설문조사를 실시하였고, 58부가 회수되어 58부만으로 응답을 분석하여 개선 방안을 제시하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 제1차 교육과정에서부터 제6차 교육과정까지 음악수업이 기본 4단위였는데 제7차 교육 과정에 와서 2단위로 줄었다. 그리고 2,3학년에 '음악과 생활'이란 과목이 선택과목으로 개설되었다. 둘째, 설문조사 응답학교의 인문계 고등학교 58개 학교에서 현재 음악과목이 개설되어있는 학교는 2학년에 44개 학교, 3학년에 14개 학교이며, 3학년의 경우 71%가 개설되지 있지 않았다. 개설이 되었다 하더라도 학생이 선택하지 않으면 개설되지 않아 음악수업이 실제로 진행되는지 의문이다. 셋째, 인문계 고등학교에서의 음악수업은 '다른 주요과목과 동일하게 진행되고 있다'는 응답이 95%이며, '한 학기에 한두 번 음악수업을 미실시 한다'는 응답은 5%로 음악수업이 입시제도에 크게 영향을 받지 않은 것으로 보여진다. 넷째, 학교에서 보유하고 있는 악기로는 피아노가 98%로 가장 많았으며, 장구 88%, 북 74%, 꽹과리 78%, 징 69%, 단소 57%가 높은 비율을 나타내면서 대부분의 고등학교에서 국악악기를 많이 보유하고 있는 것으로 보여진다. 다섯째, 음악교사의 전공은 성악이 40%로 가장 많았고, 국악전공이 2%로 가장 낮았다. 또한 사범대학을 졸업한 교사보다 일반 음악대학을 졸업하고 대학원에서 ...
본 연구는 고등학교 입시에 따른 인문계 고등학교의 음악과목 수업에 대한 실태를 조사하여 음악수업에 대한 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 인터넷에서 전국의 인문계 고등학교 1230개 홈페이지를 찾아 음악교사 이메일 주소가 나와있는 383개 학교만을 대상으로 메일을 보내 설문조사를 실시하였고, 58부가 회수되어 58부만으로 응답을 분석하여 개선 방안을 제시하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 제1차 교육과정에서부터 제6차 교육과정까지 음악수업이 기본 4단위였는데 제7차 교육 과정에 와서 2단위로 줄었다. 그리고 2,3학년에 '음악과 생활'이란 과목이 선택과목으로 개설되었다. 둘째, 설문조사 응답학교의 인문계 고등학교 58개 학교에서 현재 음악과목이 개설되어있는 학교는 2학년에 44개 학교, 3학년에 14개 학교이며, 3학년의 경우 71%가 개설되지 있지 않았다. 개설이 되었다 하더라도 학생이 선택하지 않으면 개설되지 않아 음악수업이 실제로 진행되는지 의문이다. 셋째, 인문계 고등학교에서의 음악수업은 '다른 주요과목과 동일하게 진행되고 있다'는 응답이 95%이며, '한 학기에 한두 번 음악수업을 미실시 한다'는 응답은 5%로 음악수업이 입시제도에 크게 영향을 받지 않은 것으로 보여진다. 넷째, 학교에서 보유하고 있는 악기로는 피아노가 98%로 가장 많았으며, 장구 88%, 북 74%, 꽹과리 78%, 징 69%, 단소 57%가 높은 비율을 나타내면서 대부분의 고등학교에서 국악악기를 많이 보유하고 있는 것으로 보여진다. 다섯째, 음악교사의 전공은 성악이 40%로 가장 많았고, 국악전공이 2%로 가장 낮았다. 또한 사범대학을 졸업한 교사보다 일반 음악대학을 졸업하고 대학원에서 음악교육을 전공한 교사가 많은 것으로 보여진다. 이렇게 한 쪽에 치우친 전공분야보다 여러 전공분야의 음악교사 확보가 필요한 것으로 보여진다. 여섯째, 수행평가를 시행하는 방법으로 '가창'과 '기악'을 시행한다는 응답 수는 각34명, '감상'을 시행한다는 응답 수는 32명으로 대부분의 학교가 가창, 기악, 감상을 중심으로 수행평가를 실시한다고 보여진다. 이상의 연구를 통하여 제언을 하면 다음과 같다. 인터넷을 통한 조사연구는 회수율이 낮기 때문에 인터넷을 통해 설문조사를 하더라도 많이 회수될 수 있는 방안이 연구되어야 하며, 개인적으로 다른 조사연구 방법들을 연구하여 비용과 시간이 더 걸리더라도 직접 찾아가서 하는 조사 연구 등에 관한 방안이 연구되어야 한다. 다음 연구에서는 음악수업에 대한 학생들이 보는 관점과 학생들이 음악수업에 대해 바라는 점을 고려한 조사연구를 통하여 학생들에게 어떠한 음악교육을 하는 것이 올바른 음악수업인가를 고찰하여 음악교육 발전에 도움이 되는 연구가 요구되는 바이다.
본 연구는 고등학교 입시에 따른 인문계 고등학교의 음악과목 수업에 대한 실태를 조사하여 음악수업에 대한 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 인터넷에서 전국의 인문계 고등학교 1230개 홈페이지를 찾아 음악교사 이메일 주소가 나와있는 383개 학교만을 대상으로 메일을 보내 설문조사를 실시하였고, 58부가 회수되어 58부만으로 응답을 분석하여 개선 방안을 제시하였다. 연구 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 제1차 교육과정에서부터 제6차 교육과정까지 음악수업이 기본 4단위였는데 제7차 교육 과정에 와서 2단위로 줄었다. 그리고 2,3학년에 '음악과 생활'이란 과목이 선택과목으로 개설되었다. 둘째, 설문조사 응답학교의 인문계 고등학교 58개 학교에서 현재 음악과목이 개설되어있는 학교는 2학년에 44개 학교, 3학년에 14개 학교이며, 3학년의 경우 71%가 개설되지 있지 않았다. 개설이 되었다 하더라도 학생이 선택하지 않으면 개설되지 않아 음악수업이 실제로 진행되는지 의문이다. 셋째, 인문계 고등학교에서의 음악수업은 '다른 주요과목과 동일하게 진행되고 있다'는 응답이 95%이며, '한 학기에 한두 번 음악수업을 미실시 한다'는 응답은 5%로 음악수업이 입시제도에 크게 영향을 받지 않은 것으로 보여진다. 넷째, 학교에서 보유하고 있는 악기로는 피아노가 98%로 가장 많았으며, 장구 88%, 북 74%, 꽹과리 78%, 징 69%, 단소 57%가 높은 비율을 나타내면서 대부분의 고등학교에서 국악악기를 많이 보유하고 있는 것으로 보여진다. 다섯째, 음악교사의 전공은 성악이 40%로 가장 많았고, 국악전공이 2%로 가장 낮았다. 또한 사범대학을 졸업한 교사보다 일반 음악대학을 졸업하고 대학원에서 음악교육을 전공한 교사가 많은 것으로 보여진다. 이렇게 한 쪽에 치우친 전공분야보다 여러 전공분야의 음악교사 확보가 필요한 것으로 보여진다. 여섯째, 수행평가를 시행하는 방법으로 '가창'과 '기악'을 시행한다는 응답 수는 각34명, '감상'을 시행한다는 응답 수는 32명으로 대부분의 학교가 가창, 기악, 감상을 중심으로 수행평가를 실시한다고 보여진다. 이상의 연구를 통하여 제언을 하면 다음과 같다. 인터넷을 통한 조사연구는 회수율이 낮기 때문에 인터넷을 통해 설문조사를 하더라도 많이 회수될 수 있는 방안이 연구되어야 하며, 개인적으로 다른 조사연구 방법들을 연구하여 비용과 시간이 더 걸리더라도 직접 찾아가서 하는 조사 연구 등에 관한 방안이 연구되어야 한다. 다음 연구에서는 음악수업에 대한 학생들이 보는 관점과 학생들이 음악수업에 대해 바라는 점을 고려한 조사연구를 통하여 학생들에게 어떠한 음악교육을 하는 것이 올바른 음악수업인가를 고찰하여 음악교육 발전에 도움이 되는 연구가 요구되는 바이다.
The goal of this study is to suggest how to improve music classes in non-professional high schools by examining the present situation of music classes which has been hindered because of university entrance examination. This researcher executed questionnaire by sending e-mail on 383 schools that e-ma...
The goal of this study is to suggest how to improve music classes in non-professional high schools by examining the present situation of music classes which has been hindered because of university entrance examination. This researcher executed questionnaire by sending e-mail on 383 schools that e-mail addresses of music teachers are appearing after finding 1230 homepages of non-professional high schools all over the country. Then, 58 copies were collected. So, after analyzing answer only with 58 copies, this researcher suggested how to improve music classes. Conclusion to be based on findings is as follows: First, the base unit of music classes from the 1st national curriculum to the 6th national curriculum was 4 units. Then, it decreased to 2 units at the 7th curriculum. And, at the 2nd grade and the 3rd grade, subject, 'music and life' was opened as elective course. Second, out of the 58 schools of non-professional high schools which answered questionnaire, schools that music subject is being opened now are 44 schools at the 2nd grade, and 14 schools at the 3rd grade. And, in case of the 3rd grade, 71% was not opened. Though opening is made, if students don't choose, opening is not made. So, it is doubtful whether music lesson progresses really. Third, answer that the music lesson at the non-professional high school is progressing equally with other main subjects is 95%, And, answer that music lesson is not executed over once or twice for 1 semester is 5%. Thus, it seems that music lesson is not influ-nced by the system of entrance examination greatly. Fourth, as for the musical instruments that schools have, piano was most as 98%. And, janggu is 88%, drum is 74%, Kwengkwari is 78%, gong is 69%, and short bamboo flute is 57%. So, they showed high rate. Thus, it is deemed that most high schools have many Korean music instruments. Fifth, as for the major of music teachers, vocal was most as 49%, and Korean traditional music is lowest as 2%. In addition, it is deemed that there are more teachers who graduated from general music college and majored in music education in graduate school then the teachers who graduated from the college of education. It is deemed that it is necessary to secure the music teachers of various major fields than music teachers of major field which leans to one side. Sixth, as for the method to enforce performance evaluation, the number of answer that singing and instrumental music are enforced are 34 persons respectively, and the number of answer that appreciation is enforced is 32 persons. Thus, it is deemed that most schools execute performance evaluation centering around singing, instrumental music, and appreciation. To suggest through above study is as follows: As for survey study through internet, collection rate is low. So, though questionnaire through internet is made, scheme that collect may be made well should be studied. Other survey study schemes should be studied individually. And, though expense and time are taken, scheme one survey study to do by visiting directly etc. should be studied. In the next study, study to be helpful to the development of music education is required, by studying which music education is right music lesson, through survey study to consider the viewpoint for music lesson that students see and what students hope for music lesson.
The goal of this study is to suggest how to improve music classes in non-professional high schools by examining the present situation of music classes which has been hindered because of university entrance examination. This researcher executed questionnaire by sending e-mail on 383 schools that e-mail addresses of music teachers are appearing after finding 1230 homepages of non-professional high schools all over the country. Then, 58 copies were collected. So, after analyzing answer only with 58 copies, this researcher suggested how to improve music classes. Conclusion to be based on findings is as follows: First, the base unit of music classes from the 1st national curriculum to the 6th national curriculum was 4 units. Then, it decreased to 2 units at the 7th curriculum. And, at the 2nd grade and the 3rd grade, subject, 'music and life' was opened as elective course. Second, out of the 58 schools of non-professional high schools which answered questionnaire, schools that music subject is being opened now are 44 schools at the 2nd grade, and 14 schools at the 3rd grade. And, in case of the 3rd grade, 71% was not opened. Though opening is made, if students don't choose, opening is not made. So, it is doubtful whether music lesson progresses really. Third, answer that the music lesson at the non-professional high school is progressing equally with other main subjects is 95%, And, answer that music lesson is not executed over once or twice for 1 semester is 5%. Thus, it seems that music lesson is not influ-nced by the system of entrance examination greatly. Fourth, as for the musical instruments that schools have, piano was most as 98%. And, janggu is 88%, drum is 74%, Kwengkwari is 78%, gong is 69%, and short bamboo flute is 57%. So, they showed high rate. Thus, it is deemed that most high schools have many Korean music instruments. Fifth, as for the major of music teachers, vocal was most as 49%, and Korean traditional music is lowest as 2%. In addition, it is deemed that there are more teachers who graduated from general music college and majored in music education in graduate school then the teachers who graduated from the college of education. It is deemed that it is necessary to secure the music teachers of various major fields than music teachers of major field which leans to one side. Sixth, as for the method to enforce performance evaluation, the number of answer that singing and instrumental music are enforced are 34 persons respectively, and the number of answer that appreciation is enforced is 32 persons. Thus, it is deemed that most schools execute performance evaluation centering around singing, instrumental music, and appreciation. To suggest through above study is as follows: As for survey study through internet, collection rate is low. So, though questionnaire through internet is made, scheme that collect may be made well should be studied. Other survey study schemes should be studied individually. And, though expense and time are taken, scheme one survey study to do by visiting directly etc. should be studied. In the next study, study to be helpful to the development of music education is required, by studying which music education is right music lesson, through survey study to consider the viewpoint for music lesson that students see and what students hope for music lesson.
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