시조는 다른 문학 장르에 비하여 오랜 전통성과 민족성을 가지고 지금까지도 이어져 오고 있다. 우리 민족만이 가지고 있는 독특한 시가 형식으로서 모든 사람들이 즐길 수 있는 장르이다. 시조 문학에 대한 연구는 時調의 淵源, 形態, 名稱, 構造에 대한 문제와 작가론, 형태론, 작품론 등 광범위하게 수많은 학자들에 의해 연구되어 왔으며, 지금도 진행중이다. 시조 교육에 관한 연구는 80년대 들어서 본격적으로 시작되어 지금까지 이어지고 있다. 이들 연구는 대부분이 교육과정과 관련지어 학교 현장의 실태를 분석하고 새로운 교수 학습 방안을 ...
시조는 다른 문학 장르에 비하여 오랜 전통성과 민족성을 가지고 지금까지도 이어져 오고 있다. 우리 민족만이 가지고 있는 독특한 시가 형식으로서 모든 사람들이 즐길 수 있는 장르이다. 시조 문학에 대한 연구는 時調의 淵源, 形態, 名稱, 構造에 대한 문제와 작가론, 형태론, 작품론 등 광범위하게 수많은 학자들에 의해 연구되어 왔으며, 지금도 진행중이다. 시조 교육에 관한 연구는 80년대 들어서 본격적으로 시작되어 지금까지 이어지고 있다. 이들 연구는 대부분이 교육과정과 관련지어 학교 현장의 실태를 분석하고 새로운 교수 학습 방안을 제시하는 측면에 맞추어져 있고, 시조 전체에 대한 포괄적인 연구로 되어 있다. 최근 들어 사설시조나 시조 작가별에 따른 연구가 이루어지고 있기는 하나 미흡하고, 연시조에 대한 연구는 거의 없는 상황이다. 본 연구는 제7차 교육과정의 지향점인 '학습자 중심의 수업'과 문학 교육의 중점인 '수용과 창작'에 초점을 맞추어 연시조의 교수·학습 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 연구 텍스트로는 제7차 고등학교 국어(상)에 수록되어 있는 <어부사시사>를 삼았다. 먼저, Ⅱ장에서는 연시조의 성격과 문학교육적 의의에 대해서 검토하였다. 연시조는 제목이 분명하고, 작가가 사대부층이며, 하나의 주제에 따라 의미있는 연결체로서의 성격을 지니고 있다는 점에서 단형시조와 변별되는 특성을 지니고 있다. 이러한 특성을 바탕으로 연시조의 성격을 형성배경과 담당층, 연행방식, 주제와 미의식 측면으로 나누어 고찰하였다. 연시조는 15세기 성리학의 발달과 함께 등장하여 16세기 들어서 사림파들에 의해 본격적으로 창작되었다. 기존 시가에 대한 비판 의식, 사림파 자신들의 내면 세계를 표현하는 데 적합한 양식으로 연시조는 형성되었다. 연시조는 흥을 돋우거나, 아이들에게 노래를 가르치는 수단으로, 그리고 백성들을 교화하기 위해 암송의 방법으로 향유되엇다. 연시조는 강호에서 자연을 즐기는 삶, 자연에서 깨달음을 얻어 수양하는 자세, 인간의 도리를 깨우치는 교훈적인 내용들을 담고 있다. 학생들은 연시조 작품을 통하여 자연과 더불어 사는 선인들의 삶의 방식이나 전통 문인들의 자연에 대한 인식을 이해할 수 있다. 그리고 오늘날 경시되고 있는 도덕 덕목을 자각할 수 있다는 점에서 연시조의 교육적 의의를 찾을 수 있다. <어부사시사>의 교육적 가치는 생활 문화와 예술 문화로 나누어 고찰하였다. 자연과 하나되는 시적 화자의 태도에서 자연과 함께 하는 선인들의 삶을 볼 수 있다. <어부사시사>는 일반 시조와 다르게 5행 형식으로 후렴구가 있고, 사시에 따른 어촌의 풍경을 표현하였다. 기존의 어부가 작품에 한자어가 많은 것과 달리 우리말을 아름답게 시어화하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 살펴 본 연시조의 특성을 고려하여 <어부사시사>의 교수·학습 방안을 모색하였다. 학교 현장에서의 시조 교육에 대한 문제점은 기존의 시조 교육 연구에서 많이 다루어졌기 때문에 본고에서는 제6차 문학 교과서를 분석하여 연시조 교육의 문제점이 무엇인지 살펴보았다. 문학 교과서에 연시조는 일반 단형시조처럼 한 작품 속에서 특정 한 두 수가 선정되어 실려 있다. 이로 인해 연시조 작품 전체의 주제나 내용 흐름의 맥이 끊어져 학생들이 연시조의 특성을 알지 못하고 제대로 감상을 할 수 없게 되어 있다. 그리고 학생들에 의한 작품 수용과 창작보다는 교사에 의한 지식 이해 위주로 구성되어 있다. 이에 따른 <어부사시사>의 학습지도원리로 학습자의 주도적 수업, 교수·학습의 체계화, 작품을 통한 인성 교육을 제시하였다. 본고에서는 제7차 교육과정에서 문학교육이 '창작과 수용'에 중점을 두고 있는 점을 감안하여 지식 위주의 수업에서 벗어나 학습자가 적극적으로 내면화하는 학습자 중심의 학습이 되도록 교수·학습 모형을 모색하였다. 그래서 <어부사시사>를 학습자의 발표와 모둠별 학습, 토론 학습 중심이 되게 하였다. 작품에 대한 배경지식은 학습자가 조사하여 이해하고, 모든 학습자가 수업에 참여하는 모둠별 학습을 실시하여 모둠원들이 서로 도와 학습과제장을 해결하도록 하였다. 시적 화자의 태도에 대한 토론 학습을 하여 학습자 자신의 삶을 되짚어 보는 계기가 될 수 있게 하였다. 창작 방법으로는 개작하거나 모작하기, 여러 시조에서 부분 발췌하여 완성하기, 계절감이 드러나도록 시조 짓기, 제목 바꾸어 시조 짓기 등을 제시하였다. 그 외에 시조 내용을 한 편의 이야기로 만들거나 그림 그리기, 시적 화자나 작가에게 편지 쓰기 등의 방법을 제시하였다.
시조는 다른 문학 장르에 비하여 오랜 전통성과 민족성을 가지고 지금까지도 이어져 오고 있다. 우리 민족만이 가지고 있는 독특한 시가 형식으로서 모든 사람들이 즐길 수 있는 장르이다. 시조 문학에 대한 연구는 時調의 淵源, 形態, 名稱, 構造에 대한 문제와 작가론, 형태론, 작품론 등 광범위하게 수많은 학자들에 의해 연구되어 왔으며, 지금도 진행중이다. 시조 교육에 관한 연구는 80년대 들어서 본격적으로 시작되어 지금까지 이어지고 있다. 이들 연구는 대부분이 교육과정과 관련지어 학교 현장의 실태를 분석하고 새로운 교수 학습 방안을 제시하는 측면에 맞추어져 있고, 시조 전체에 대한 포괄적인 연구로 되어 있다. 최근 들어 사설시조나 시조 작가별에 따른 연구가 이루어지고 있기는 하나 미흡하고, 연시조에 대한 연구는 거의 없는 상황이다. 본 연구는 제7차 교육과정의 지향점인 '학습자 중심의 수업'과 문학 교육의 중점인 '수용과 창작'에 초점을 맞추어 연시조의 교수·학습 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 연구 텍스트로는 제7차 고등학교 국어(상)에 수록되어 있는 <어부사시사>를 삼았다. 먼저, Ⅱ장에서는 연시조의 성격과 문학교육적 의의에 대해서 검토하였다. 연시조는 제목이 분명하고, 작가가 사대부층이며, 하나의 주제에 따라 의미있는 연결체로서의 성격을 지니고 있다는 점에서 단형시조와 변별되는 특성을 지니고 있다. 이러한 특성을 바탕으로 연시조의 성격을 형성배경과 담당층, 연행방식, 주제와 미의식 측면으로 나누어 고찰하였다. 연시조는 15세기 성리학의 발달과 함께 등장하여 16세기 들어서 사림파들에 의해 본격적으로 창작되었다. 기존 시가에 대한 비판 의식, 사림파 자신들의 내면 세계를 표현하는 데 적합한 양식으로 연시조는 형성되었다. 연시조는 흥을 돋우거나, 아이들에게 노래를 가르치는 수단으로, 그리고 백성들을 교화하기 위해 암송의 방법으로 향유되엇다. 연시조는 강호에서 자연을 즐기는 삶, 자연에서 깨달음을 얻어 수양하는 자세, 인간의 도리를 깨우치는 교훈적인 내용들을 담고 있다. 학생들은 연시조 작품을 통하여 자연과 더불어 사는 선인들의 삶의 방식이나 전통 문인들의 자연에 대한 인식을 이해할 수 있다. 그리고 오늘날 경시되고 있는 도덕 덕목을 자각할 수 있다는 점에서 연시조의 교육적 의의를 찾을 수 있다. <어부사시사>의 교육적 가치는 생활 문화와 예술 문화로 나누어 고찰하였다. 자연과 하나되는 시적 화자의 태도에서 자연과 함께 하는 선인들의 삶을 볼 수 있다. <어부사시사>는 일반 시조와 다르게 5행 형식으로 후렴구가 있고, 사시에 따른 어촌의 풍경을 표현하였다. 기존의 어부가 작품에 한자어가 많은 것과 달리 우리말을 아름답게 시어화하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 살펴 본 연시조의 특성을 고려하여 <어부사시사>의 교수·학습 방안을 모색하였다. 학교 현장에서의 시조 교육에 대한 문제점은 기존의 시조 교육 연구에서 많이 다루어졌기 때문에 본고에서는 제6차 문학 교과서를 분석하여 연시조 교육의 문제점이 무엇인지 살펴보았다. 문학 교과서에 연시조는 일반 단형시조처럼 한 작품 속에서 특정 한 두 수가 선정되어 실려 있다. 이로 인해 연시조 작품 전체의 주제나 내용 흐름의 맥이 끊어져 학생들이 연시조의 특성을 알지 못하고 제대로 감상을 할 수 없게 되어 있다. 그리고 학생들에 의한 작품 수용과 창작보다는 교사에 의한 지식 이해 위주로 구성되어 있다. 이에 따른 <어부사시사>의 학습지도원리로 학습자의 주도적 수업, 교수·학습의 체계화, 작품을 통한 인성 교육을 제시하였다. 본고에서는 제7차 교육과정에서 문학교육이 '창작과 수용'에 중점을 두고 있는 점을 감안하여 지식 위주의 수업에서 벗어나 학습자가 적극적으로 내면화하는 학습자 중심의 학습이 되도록 교수·학습 모형을 모색하였다. 그래서 <어부사시사>를 학습자의 발표와 모둠별 학습, 토론 학습 중심이 되게 하였다. 작품에 대한 배경지식은 학습자가 조사하여 이해하고, 모든 학습자가 수업에 참여하는 모둠별 학습을 실시하여 모둠원들이 서로 도와 학습과제장을 해결하도록 하였다. 시적 화자의 태도에 대한 토론 학습을 하여 학습자 자신의 삶을 되짚어 보는 계기가 될 수 있게 하였다. 창작 방법으로는 개작하거나 모작하기, 여러 시조에서 부분 발췌하여 완성하기, 계절감이 드러나도록 시조 짓기, 제목 바꾸어 시조 짓기 등을 제시하였다. 그 외에 시조 내용을 한 편의 이야기로 만들거나 그림 그리기, 시적 화자나 작가에게 편지 쓰기 등의 방법을 제시하였다.
Korean verse(sijo) is still in existence having a long tradition and racial characteristics as compared with different genre of literature. It has an unique verse style only Korean has and is a genre all the people can enjoy. Korean verse has been studied extensively in sides of the forms, the names...
Korean verse(sijo) is still in existence having a long tradition and racial characteristics as compared with different genre of literature. It has an unique verse style only Korean has and is a genre all the people can enjoy. Korean verse has been studied extensively in sides of the forms, the names and the structures and the writers, morphology and works by lots of scholars. And it's still in progress. The study of Korean verse education had started at the beginning of 80's and has existed so far. Most of these studies are focused on analyzing actual condition of school and presenting new teaching plans in relation with a curriculum and they are consisted of the inclusive study about the whole story verses and the writers of verse which is formed recently, it's not enough. But the study about youn-sijo is hardly found. The aim of this essay is to search the plans of teaching and learning youn-sijo focusing on the aim of the seventh curriculum, "the class of center of learners and the importance of literary education, " an acceptance and a creation". I chose <Ubusasiga> printed in the first volume of textbook of high school for this essay. In chapter Ⅱ, I examined the character of youn-sijo and the educational meaning for literature. Youn-sijo has different characteristics from general sijo, which the title is obvious, the writer is the nobility, and the content is connected with one subject. I divided the characteristics of youn-sijo into a formative background, a structure, a subject, and an aesthetic consciousness. Youn-sijo appeared with the development of philosophy in the 15th century and was regularly created by a group of Salim in the 16th century. It was formed enough to express the critical ideas against the existing poetry and the inner world of a group of Salim. Youn-sijo was possessed as a way to teach songs to children and a way to recite for civilizing the common people. Youn-sijo includes an enjoyable life in nature, a cultured attitude by finding true philosophy in nature and the instructive contents. The students can understand the living way of forerunners or traditional writers' understanding about nature through youn-sijo. And also it can bring a moral sense treated lightly today. I considered the educational value of <Ubusasiga> dividing into a life culture and an art culture. And we can take a look at life of forerunners in nature from writer's attitude to become one with nature. <Ubusasiga> is a form of five lines with the refrain and it expresses the scenes of a sea village by four seasons. The existing sijo of seaman had the chinese characters a lot, but <Ubusassiga> expresses Korean poetically. In chapter Ⅲ, I considered the characteristics of youn-sijo and searched the plans for teaching and learning. Because the problems about the sijo education in actual school condition has been dealt in the existing study, I analyzed the sixth literature textbook and considered the problems of the youn-sijo education. One or two pieces out of the whole of youn-sijo are printed in textbook such as general sijo. Therefore, the subject of the whole of youn-sijo and the contents aren't connected each other. And also students don't catch the characteristics from it and can't appreciate it. And it's consisted of understanding knowledge by teachers rather than acceptance and creation by students. I presented a learner-created class, a well-organized teaching method and a human education through a work, as a teaching principle of <Ubusasiga>. In this essay, I considered literature education in the seventh curriculum which is focused on "a creation and an acceptance". I tried to make a model of teaching and learning that the learners internalize actively emerging from a knowledge-centered class and the learners and become the center of studying with the interests of works. Therefore, I focused on presentation of learners, studying in group and discussion. The learners examine and understand a basic knowledge of a work. And all learners participate in the class and help each other and solve the tasks. And also I had the students have a discussion writer's attitude and look back the life of learners themselves. As the creative ways, I presented an adaptation, completing one from a few sijos, composing a sijo to be revealed a sense of the reason, composing a sijo with different title and so on. Besides, I also presented making a sijo into a story or drawing with a sijo and writing a letter to the writers.
Korean verse(sijo) is still in existence having a long tradition and racial characteristics as compared with different genre of literature. It has an unique verse style only Korean has and is a genre all the people can enjoy. Korean verse has been studied extensively in sides of the forms, the names and the structures and the writers, morphology and works by lots of scholars. And it's still in progress. The study of Korean verse education had started at the beginning of 80's and has existed so far. Most of these studies are focused on analyzing actual condition of school and presenting new teaching plans in relation with a curriculum and they are consisted of the inclusive study about the whole story verses and the writers of verse which is formed recently, it's not enough. But the study about youn-sijo is hardly found. The aim of this essay is to search the plans of teaching and learning youn-sijo focusing on the aim of the seventh curriculum, "the class of center of learners and the importance of literary education, " an acceptance and a creation". I chose <Ubusasiga> printed in the first volume of textbook of high school for this essay. In chapter Ⅱ, I examined the character of youn-sijo and the educational meaning for literature. Youn-sijo has different characteristics from general sijo, which the title is obvious, the writer is the nobility, and the content is connected with one subject. I divided the characteristics of youn-sijo into a formative background, a structure, a subject, and an aesthetic consciousness. Youn-sijo appeared with the development of philosophy in the 15th century and was regularly created by a group of Salim in the 16th century. It was formed enough to express the critical ideas against the existing poetry and the inner world of a group of Salim. Youn-sijo was possessed as a way to teach songs to children and a way to recite for civilizing the common people. Youn-sijo includes an enjoyable life in nature, a cultured attitude by finding true philosophy in nature and the instructive contents. The students can understand the living way of forerunners or traditional writers' understanding about nature through youn-sijo. And also it can bring a moral sense treated lightly today. I considered the educational value of <Ubusasiga> dividing into a life culture and an art culture. And we can take a look at life of forerunners in nature from writer's attitude to become one with nature. <Ubusasiga> is a form of five lines with the refrain and it expresses the scenes of a sea village by four seasons. The existing sijo of seaman had the chinese characters a lot, but <Ubusassiga> expresses Korean poetically. In chapter Ⅲ, I considered the characteristics of youn-sijo and searched the plans for teaching and learning. Because the problems about the sijo education in actual school condition has been dealt in the existing study, I analyzed the sixth literature textbook and considered the problems of the youn-sijo education. One or two pieces out of the whole of youn-sijo are printed in textbook such as general sijo. Therefore, the subject of the whole of youn-sijo and the contents aren't connected each other. And also students don't catch the characteristics from it and can't appreciate it. And it's consisted of understanding knowledge by teachers rather than acceptance and creation by students. I presented a learner-created class, a well-organized teaching method and a human education through a work, as a teaching principle of <Ubusasiga>. In this essay, I considered literature education in the seventh curriculum which is focused on "a creation and an acceptance". I tried to make a model of teaching and learning that the learners internalize actively emerging from a knowledge-centered class and the learners and become the center of studying with the interests of works. Therefore, I focused on presentation of learners, studying in group and discussion. The learners examine and understand a basic knowledge of a work. And all learners participate in the class and help each other and solve the tasks. And also I had the students have a discussion writer's attitude and look back the life of learners themselves. As the creative ways, I presented an adaptation, completing one from a few sijos, composing a sijo to be revealed a sense of the reason, composing a sijo with different title and so on. Besides, I also presented making a sijo into a story or drawing with a sijo and writing a letter to the writers.
주제어
#연시조 교육 어부사시사 학습지도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.