孤山尹善道作品인 <漁父四時詞> 를 대상으로하여 작품 形成의 背景, 形式的특정 및 작품 내용을 분석, 文學史的意義를 고찰한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1.이 작품의 時代的背景과 思想的 背景이 작품의 형성과 어떠한 관계를 갖는지에 대해 살펴 보았다. 孤山으로 하여금 出仕-流配-隱適의 악순환을 체험케 한 時代的狀況은 그에게 葛麗과 人間的 挫折을 안겨주기도 했다. 그것들은 결과적으로 東洋思想(유·불·도)을 폭넓게 수용하는 계기가 되어 獨自的인 文學觀을 확립했으며, 이런 사실들이 <漁父四時詞> 를 創作하는 데 밑거름이 되었던 것이다....
孤山尹善道作品인 <漁父四時詞> 를 대상으로하여 작품 形成의 背景, 形式的특정 및 작품 내용을 분석, 文學史的意義를 고찰한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1.이 작품의 時代的背景과 思想的 背景이 작품의 형성과 어떠한 관계를 갖는지에 대해 살펴 보았다. 孤山으로 하여금 出仕-流配-隱適의 악순환을 체험케 한 時代的狀況은 그에게 葛麗과 人間的 挫折을 안겨주기도 했다. 그것들은 결과적으로 東洋思想(유·불·도)을 폭넓게 수용하는 계기가 되어 獨自的인 文學觀을 확립했으며, 이런 사실들이 <漁父四時詞> 를 創作하는 데 밑거름이 되었던 것이다. 다음으로는 樂章歌詞의 <漁父歌>로 부터 孤山의 <漁父四時詞> 까지 變貌樣相을 살펴보면, 樂章歌詞에 실린 <漁父歌>가 岩漁 李賢輔에 의해 改作되었으나 말의 뜻이 잘 갖추어져 있지 못하고 흡웰 이 서로 n乎應하지 못하므로, 우리 말을 사용하여 노래의 뜻을 敷衍 심화하고 율격을 갖추어 <漁父四時詞>를 創作하였던 것이다. 2. <漁父四時詞> 의 형식적 특정을 살펴보면 다음과 같다. 첫째,<漁父四時詞>는 장르 처리면에서 볼 때 漁父의 노래라는 특성에 의해 後敏句를 수반하고, 작품 한 수 한 수는 平時調의 一般形式에서 다소 벗어났으나 전체 구조로 볼 때 春.夏·秋·冬 各 10聯씩 모두 40聯으로 된 한편의 連時調이다. 따라서 이 작품의 國文學上갈래는 時調인 것이다. 둘째, 본 作品의 後數句중 실사 餘音(빈떠라 빅떠라 등)은 단순한 조홍이나 漁父의 일과를 나타내는 기능뿐만 아니라 時·空間的狀況을 지시해 주고, 作品의 전체 구조상 各聯사이의 유기성을 지켜주는 기능도 한다. 셋째, 孤山의 <漁父四時詞〉는 미완결 구조의 39개 연들이 계절 단위로 일정한 반복 구조를 띠면서 마지막 연에 이르러 율격이나 의미상의 완결 구조를 이룸으로써 四季節의 행월父의 生活을 질서 있게 提寫하는 독특한 의미전개 방식을 보여 주고 있어 均衝과 統一의 세계를 추구하였다. 3. 孤山의 <薦父四時詞>의 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 目然과 調和·均衛을 추구하였다. 둘째, 音樂的風流를 추구했다. 셋째, 葛顧과 理想을 추구하고 있다. 4. <漁父四時詞>의 詩語선택을 살펴 보면 다음과 같다. 첫째, 對句法사용, 事實的表現둥을 통하여 우리말의 活用性을 높였다. 國語사용을 통한 詩語의 具體化로 국문 경시의 풍조가 만연해 있던 때에 우리말의 아름다움을 보여주었다. 다시 말하면 土洛的인 순 우리말로 漁父의 노래를 完成함 으 로 써 賴律的효과를 높임과 동시에 詩語를 具體的으로 形象化한 것이다. 둘째, 音數律의 변화는 短歌의 기본 音數律인 3.4.3. 4調의 정형성을 띠고 흘러오다가 終曲四十에 서 형태상 파격을 가져와 길어지고 있으며, 「어와!」 감탄사 한 마디로 全詩想을 모으면서 破格의 變化를 가져와 파격의 미를 보여 주었다. 끝으로 <어부사시사> 의 국문학사적 의의를 살펴보면 다음과 같다. 孤山은 투철한 作家意識으로 文學을 생활화하여 작품 대부분이 생활체험의 문학으로 回顧錄, 生活日記, 自叙傳的인 성격을 띠고 있다. <어부사시사> 도 이 점에 있어서 마찬가지다. 孤山尹善道는 麗中에 성행하던 <漁父歌>. 李朝初의 <江湖歌>, 그리고 聲岩이 改擺한 <漁父歌> 퉁을 집대성하여 <어부사시사>를 완성하였다.<어부사시사>는 가장 전통적인 3·4調의 音數律로 정제 창작된 것이며, 아름다운 우리말을 세련되게 사용하여 시상을 전개해 나간 작품이다. 孤山尹善道는 ‘노래부르기’에 알맞은 우리말을 사용하여 作品을 創作했고, 세심한 조탁과 탁월한 기법을 통하여 순우리말을 구사함으로써 고전시가 文學에 새로운 미학 창출이라는 文學史的業績을 세웠다고 본다.
孤山尹善道作品인 <漁父四時詞> 를 대상으로하여 작품 形成의 背景, 形式的특정 및 작품 내용을 분석, 文學史的意義를 고찰한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1.이 작품의 時代的背景과 思想的 背景이 작품의 형성과 어떠한 관계를 갖는지에 대해 살펴 보았다. 孤山으로 하여금 出仕-流配-隱適의 악순환을 체험케 한 時代的狀況은 그에게 葛麗과 人間的 挫折을 안겨주기도 했다. 그것들은 결과적으로 東洋思想(유·불·도)을 폭넓게 수용하는 계기가 되어 獨自的인 文學觀을 확립했으며, 이런 사실들이 <漁父四時詞> 를 創作하는 데 밑거름이 되었던 것이다. 다음으로는 樂章歌詞의 <漁父歌>로 부터 孤山의 <漁父四時詞> 까지 變貌樣相을 살펴보면, 樂章歌詞에 실린 <漁父歌>가 岩漁 李賢輔에 의해 改作되었으나 말의 뜻이 잘 갖추어져 있지 못하고 흡웰 이 서로 n乎應하지 못하므로, 우리 말을 사용하여 노래의 뜻을 敷衍 심화하고 율격을 갖추어 <漁父四時詞>를 創作하였던 것이다. 2. <漁父四時詞> 의 형식적 특정을 살펴보면 다음과 같다. 첫째,<漁父四時詞>는 장르 처리면에서 볼 때 漁父의 노래라는 특성에 의해 後敏句를 수반하고, 작품 한 수 한 수는 平時調의 一般形式에서 다소 벗어났으나 전체 구조로 볼 때 春.夏·秋·冬 各 10聯씩 모두 40聯으로 된 한편의 連時調이다. 따라서 이 작품의 國文學上갈래는 時調인 것이다. 둘째, 본 作品의 後數句중 실사 餘音(빈떠라 빅떠라 등)은 단순한 조홍이나 漁父의 일과를 나타내는 기능뿐만 아니라 時·空間的狀況을 지시해 주고, 作品의 전체 구조상 各聯사이의 유기성을 지켜주는 기능도 한다. 셋째, 孤山의 <漁父四時詞〉는 미완결 구조의 39개 연들이 계절 단위로 일정한 반복 구조를 띠면서 마지막 연에 이르러 율격이나 의미상의 완결 구조를 이룸으로써 四季節의 행월父의 生活을 질서 있게 提寫하는 독특한 의미전개 방식을 보여 주고 있어 均衝과 統一의 세계를 추구하였다. 3. 孤山의 <薦父四時詞>의 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 目然과 調和·均衛을 추구하였다. 둘째, 音樂的風流를 추구했다. 셋째, 葛顧과 理想을 추구하고 있다. 4. <漁父四時詞>의 詩語선택을 살펴 보면 다음과 같다. 첫째, 對句法사용, 事實的表現둥을 통하여 우리말의 活用性을 높였다. 國語사용을 통한 詩語의 具體化로 국문 경시의 풍조가 만연해 있던 때에 우리말의 아름다움을 보여주었다. 다시 말하면 土洛的인 순 우리말로 漁父의 노래를 完成함 으 로 써 賴律的효과를 높임과 동시에 詩語를 具體的으로 形象化한 것이다. 둘째, 音數律의 변화는 短歌의 기본 音數律인 3.4.3. 4調의 정형성을 띠고 흘러오다가 終曲四十에 서 형태상 파격을 가져와 길어지고 있으며, 「어와!」 감탄사 한 마디로 全詩想을 모으면서 破格의 變化를 가져와 파격의 미를 보여 주었다. 끝으로 <어부사시사> 의 국문학사적 의의를 살펴보면 다음과 같다. 孤山은 투철한 作家意識으로 文學을 생활화하여 작품 대부분이 생활체험의 문학으로 回顧錄, 生活日記, 自叙傳的인 성격을 띠고 있다. <어부사시사> 도 이 점에 있어서 마찬가지다. 孤山尹善道는 麗中에 성행하던 <漁父歌>. 李朝初의 <江湖歌>, 그리고 聲岩이 改擺한 <漁父歌> 퉁을 집대성하여 <어부사시사>를 완성하였다.<어부사시사>는 가장 전통적인 3·4調의 音數律로 정제 창작된 것이며, 아름다운 우리말을 세련되게 사용하여 시상을 전개해 나간 작품이다. 孤山尹善道는 ‘노래부르기’에 알맞은 우리말을 사용하여 作品을 創作했고, 세심한 조탁과 탁월한 기법을 통하여 순우리말을 구사함으로써 고전시가 文學에 새로운 미학 창출이라는 文學史的業績을 세웠다고 본다.
This study is about Abusasisa (a song of fishers in four seasons), a work by Kosan Yun Sundo. By analyzing the background of its conformation, formal features, and contents, the meaning of Abusasisa in Korean literary history is examined, and the results are as follows. 1. It is considered how the p...
This study is about Abusasisa (a song of fishers in four seasons), a work by Kosan Yun Sundo. By analyzing the background of its conformation, formal features, and contents, the meaning of Abusasisa in Korean literary history is examined, and the results are as follows. 1. It is considered how the periodical and ideological background has something to do with the formation of the work. The periodical situation in which Kosan experienced the vicious circle of going into government service, exile, and seclusion gave him complication and frustration. However, that amounted to the opportunity for him to absorb oriental theory Confucianism, Buddhism, Taoism), which also became the base to create Abusasisa. Next, considering the change from Abuga in Akgangkasa to Kosan' sAbusasisa, the former revised by Nongam Lee Hyunbo is not appropriate in meaning and sound, but the latter deepens the meaning of the song by using our own words and rhyme. 2. Formal features in Abusasisa are like this. First, Abusasisa accompanies refrain because of the traits of fisher's song. Though each poem deviates from the general form of pyung'-shiiotthe general form of shiio), it is a yun-shijc(consists of more than 2 pyung-ishijos) of 40 stanzas from the whole point of view. Each 10 stanzas consists of 4 seasons of spring, summer, fall, and winter. Accordingly the branch of this work is shijo. Second, repetitive sound in refrain (bathura, bathura - sail a boat, sail a boat) functions not only as describing a simple amusement or a fisher's daily routine but also as directing the situation of time and space. It also relates the meaning of each stanza from the aspect of whole construction. Third, Kosan' s Abusasisa has incomplete 39 stanzas which has repetitive construction in the unit of season and the last stanza, completing its rhyme and meaning. Kosan pursues the world of accord and unification by the uruque development of fisher's life in four seasons. 3. The analysis of Abusasisa' contents has the following result. First, it pursues the accord and balance with nature. Second, it pursues the musical amusement. Third, it pursues complication and idea. 4. The poetic diction of Abusasisa is as follows. First, Kosan completed the song of fishers in pure Korean words, when there was a tendancy to ignore Korean. He used comparison, realistic expression and concreteness of poetic diction on the purpose of raising the frequency of our own words, which also raised the rhythmical effect and showed the beauty of poetic diction. Second, the variation of meter maintains the basic 3,4,3,4 meter and is lengthened on the final stanza as a formal exception. The exclamation "Awal" gathers the whole poetical imagination and shows the beauty of variation. Finally, the meaning of Abusasisa in Korean literature is as follows. Kosan had a strong consciousness as a writer and wrote works in his daily life. His most works were from his daily experience. They bear the character of rermruscences, diary, and autobiography, and Abusasisa has also the same feature of that. Kosan Yun Sundo completed Abusasisa was created by the most traditional 3,4 meter and developed by the use of beautifully refined words. Kosan Yun Sundo created his works with our own words appropriate to sing. Through careful elaboration and excellent craft, he commanded pure Korean words and reached an literary achievement of creation of new aesthetics in Korean poem.
This study is about Abusasisa (a song of fishers in four seasons), a work by Kosan Yun Sundo. By analyzing the background of its conformation, formal features, and contents, the meaning of Abusasisa in Korean literary history is examined, and the results are as follows. 1. It is considered how the periodical and ideological background has something to do with the formation of the work. The periodical situation in which Kosan experienced the vicious circle of going into government service, exile, and seclusion gave him complication and frustration. However, that amounted to the opportunity for him to absorb oriental theory Confucianism, Buddhism, Taoism), which also became the base to create Abusasisa. Next, considering the change from Abuga in Akgangkasa to Kosan' sAbusasisa, the former revised by Nongam Lee Hyunbo is not appropriate in meaning and sound, but the latter deepens the meaning of the song by using our own words and rhyme. 2. Formal features in Abusasisa are like this. First, Abusasisa accompanies refrain because of the traits of fisher's song. Though each poem deviates from the general form of pyung'-shiiotthe general form of shiio), it is a yun-shijc(consists of more than 2 pyung-ishijos) of 40 stanzas from the whole point of view. Each 10 stanzas consists of 4 seasons of spring, summer, fall, and winter. Accordingly the branch of this work is shijo. Second, repetitive sound in refrain (bathura, bathura - sail a boat, sail a boat) functions not only as describing a simple amusement or a fisher's daily routine but also as directing the situation of time and space. It also relates the meaning of each stanza from the aspect of whole construction. Third, Kosan' s Abusasisa has incomplete 39 stanzas which has repetitive construction in the unit of season and the last stanza, completing its rhyme and meaning. Kosan pursues the world of accord and unification by the uruque development of fisher's life in four seasons. 3. The analysis of Abusasisa' contents has the following result. First, it pursues the accord and balance with nature. Second, it pursues the musical amusement. Third, it pursues complication and idea. 4. The poetic diction of Abusasisa is as follows. First, Kosan completed the song of fishers in pure Korean words, when there was a tendancy to ignore Korean. He used comparison, realistic expression and concreteness of poetic diction on the purpose of raising the frequency of our own words, which also raised the rhythmical effect and showed the beauty of poetic diction. Second, the variation of meter maintains the basic 3,4,3,4 meter and is lengthened on the final stanza as a formal exception. The exclamation "Awal" gathers the whole poetical imagination and shows the beauty of variation. Finally, the meaning of Abusasisa in Korean literature is as follows. Kosan had a strong consciousness as a writer and wrote works in his daily life. His most works were from his daily experience. They bear the character of rermruscences, diary, and autobiography, and Abusasisa has also the same feature of that. Kosan Yun Sundo completed Abusasisa was created by the most traditional 3,4 meter and developed by the use of beautifully refined words. Kosan Yun Sundo created his works with our own words appropriate to sing. Through careful elaboration and excellent craft, he commanded pure Korean words and reached an literary achievement of creation of new aesthetics in Korean poem.
주제어
#고산 윤선도 어부사시사
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