말러(Custav Mahler, 1860~1911)는 신고전주의와 후기낭만주의가 공존하던 시대의 작곡가로 전 시대의 고전주의를 흡수한 상태에서 낭만파의 새로운 경향인 후기 낭만파의 진보적 개혁정신의 선두에 서 있던 작곡가이다. 말러는 그의 교향곡 대부분을 성악과 관련시켜 작곡하였으며, 교향곡의 소재를 시나 노래의 주제에서 이끌어냈다. 말러 가곡의 작곡기법은 보수적인 경향의 가사와 멜로디, 진보적인 경향의 반주부로 설명할 수 있다. 또한 그는 바그너(Richard Wagner, 1813~1883)의 영향을 받아 시와 언어 등의 표현...
말러(Custav Mahler, 1860~1911)는 신고전주의와 후기낭만주의가 공존하던 시대의 작곡가로 전 시대의 고전주의를 흡수한 상태에서 낭만파의 새로운 경향인 후기 낭만파의 진보적 개혁정신의 선두에 서 있던 작곡가이다. 말러는 그의 교향곡 대부분을 성악과 관련시켜 작곡하였으며, 교향곡의 소재를 시나 노래의 주제에서 이끌어냈다. 말러 가곡의 작곡기법은 보수적인 경향의 가사와 멜로디, 진보적인 경향의 반주부로 설명할 수 있다. 또한 그는 바그너(Richard Wagner, 1813~1883)의 영향을 받아 시와 언어 등의 표현을 위해 반음계나 불협화적인 어법을 많이 사용하였고, 이러한 경향은 무조음악(atonal music), 12음기법(tweive-tone music) 등의 조성의 붕괴를 예고한 듯 하다. 자전적 내용의 자작시로 쓰여진 말러의 연가곡『방황하는 젊은이의 노래(Lieder eines fahrenden Gesellen)』는 전 4곡으로 이루어져 있다. 이 가곡은 민속적인 요소를 바탕으로 가사의 내용과 곡의 형식이 부합되는 장조와 단조를 자유롭게 혼용하였으며, 반음계적 선율로 애통하고 슬픈 감정을 표현하였다. 반주부에서 비화성음을 적절히 이용하고, 불협화음의 병행을 통한 대담한 화성진행을 적극 수용하고 있다. 이 곡에서 가장 눈에 띄는 점은 피아노 반주만이 아니라 관현악 반주도 만든 점인데, 말러는 관현악 반주를 사용하여 실연당한 젊은이의 마음을 더욱 극적으로 표현하였다. 그는 이러한 관현악과 가곡의 조화를 통하여 보다 폭 넓은 표현력으로 독일 가곡의 서정성을 성공적으로 구사하였고, 독일 가곡의 새로운 경지를 보여 주었다. 말러의 음악은 보수적인 성격과 항상 새로운 것을 추구하는 진보적인 성격을 모두 가지고 있었으며, 이러한 경향은 후기낭만주의 음악과 근대음악을 연결해주는 교량적인 역할을 하였다. 본 논문에서는 말러의 자서전적 작품으로 볼 수 있는 『방황하는 젊은이의 노래』를 연구과제로 채택, 말러의 생애와 작품배경을 개괄적으로 다루고, 시의 원문 번역은 직역위주로 하였다. 세부적인 화성분석은 배제하고 곡의 기본 형식과 구조 및 가사의 내용에 입각한 반주부의 연주기법과 역할, 또한 피아노 반주와 오케스트라 반주를 비교하여 성악성부의 조화와 연관성을 중심으로 논제를 이끌어 가고 있다.
말러(Custav Mahler, 1860~1911)는 신고전주의와 후기낭만주의가 공존하던 시대의 작곡가로 전 시대의 고전주의를 흡수한 상태에서 낭만파의 새로운 경향인 후기 낭만파의 진보적 개혁정신의 선두에 서 있던 작곡가이다. 말러는 그의 교향곡 대부분을 성악과 관련시켜 작곡하였으며, 교향곡의 소재를 시나 노래의 주제에서 이끌어냈다. 말러 가곡의 작곡기법은 보수적인 경향의 가사와 멜로디, 진보적인 경향의 반주부로 설명할 수 있다. 또한 그는 바그너(Richard Wagner, 1813~1883)의 영향을 받아 시와 언어 등의 표현을 위해 반음계나 불협화적인 어법을 많이 사용하였고, 이러한 경향은 무조음악(atonal music), 12음기법(tweive-tone music) 등의 조성의 붕괴를 예고한 듯 하다. 자전적 내용의 자작시로 쓰여진 말러의 연가곡『방황하는 젊은이의 노래(Lieder eines fahrenden Gesellen)』는 전 4곡으로 이루어져 있다. 이 가곡은 민속적인 요소를 바탕으로 가사의 내용과 곡의 형식이 부합되는 장조와 단조를 자유롭게 혼용하였으며, 반음계적 선율로 애통하고 슬픈 감정을 표현하였다. 반주부에서 비화성음을 적절히 이용하고, 불협화음의 병행을 통한 대담한 화성진행을 적극 수용하고 있다. 이 곡에서 가장 눈에 띄는 점은 피아노 반주만이 아니라 관현악 반주도 만든 점인데, 말러는 관현악 반주를 사용하여 실연당한 젊은이의 마음을 더욱 극적으로 표현하였다. 그는 이러한 관현악과 가곡의 조화를 통하여 보다 폭 넓은 표현력으로 독일 가곡의 서정성을 성공적으로 구사하였고, 독일 가곡의 새로운 경지를 보여 주었다. 말러의 음악은 보수적인 성격과 항상 새로운 것을 추구하는 진보적인 성격을 모두 가지고 있었으며, 이러한 경향은 후기낭만주의 음악과 근대음악을 연결해주는 교량적인 역할을 하였다. 본 논문에서는 말러의 자서전적 작품으로 볼 수 있는 『방황하는 젊은이의 노래』를 연구과제로 채택, 말러의 생애와 작품배경을 개괄적으로 다루고, 시의 원문 번역은 직역위주로 하였다. 세부적인 화성분석은 배제하고 곡의 기본 형식과 구조 및 가사의 내용에 입각한 반주부의 연주기법과 역할, 또한 피아노 반주와 오케스트라 반주를 비교하여 성악성부의 조화와 연관성을 중심으로 논제를 이끌어 가고 있다.
Gustav Mahler (1860~1911) was a composer in the times when later romanticism coexisted with neoclassicism, and stood on the frontier of the progressive and innovative minds of the latter period romantic school that was a new trend of the romantic school which had absorbed previous classicism. The ma...
Gustav Mahler (1860~1911) was a composer in the times when later romanticism coexisted with neoclassicism, and stood on the frontier of the progressive and innovative minds of the latter period romantic school that was a new trend of the romantic school which had absorbed previous classicism. The majority of his symphonies were composed being related to vocal music, and he obtained symphonic materials from the subjects of poems and songs. The composition technique of songs written by Mahler can be explained by obstinate words and melodies, and progressive accompaniments. In addition, he was affected by Wagner to use chromatic scales or cacophonies to express poems and languages. These trends resulted in the collapse of formation such as atonal music, 12 note techniques. The love song of Mahler, the song of lost young people (Lieder eines fahrenden Gesellen), written with his own poem having autobiographic content consists of four pieces. This song was based on folklore elements, freely used major keys and minor keys matching with the content of its words and the format of the song, and expressed sorrow and sad feelings with a chromatic melody. It used non-harmonic sounds in accompaniment parts, and positively accepted bold harmonic progress with the parallelism of cacophony. The most remarkable point in this music is that it includes orchestral accompaniments as well as piano accompaniments. Mahler expressed the mind of brokenhearted young people more dramatically by using orchestral accompaniments. He successfully used the lyricism of German songs with wider expressions through the harmony of this orchestral music and songs, and showed a new area of German songs. The music of Mahler had both obstinate characters and progressive characters always pursuing new things, and did the role of the bridge that connected modern music to later romantic music.
Gustav Mahler (1860~1911) was a composer in the times when later romanticism coexisted with neoclassicism, and stood on the frontier of the progressive and innovative minds of the latter period romantic school that was a new trend of the romantic school which had absorbed previous classicism. The majority of his symphonies were composed being related to vocal music, and he obtained symphonic materials from the subjects of poems and songs. The composition technique of songs written by Mahler can be explained by obstinate words and melodies, and progressive accompaniments. In addition, he was affected by Wagner to use chromatic scales or cacophonies to express poems and languages. These trends resulted in the collapse of formation such as atonal music, 12 note techniques. The love song of Mahler, the song of lost young people (Lieder eines fahrenden Gesellen), written with his own poem having autobiographic content consists of four pieces. This song was based on folklore elements, freely used major keys and minor keys matching with the content of its words and the format of the song, and expressed sorrow and sad feelings with a chromatic melody. It used non-harmonic sounds in accompaniment parts, and positively accepted bold harmonic progress with the parallelism of cacophony. The most remarkable point in this music is that it includes orchestral accompaniments as well as piano accompaniments. Mahler expressed the mind of brokenhearted young people more dramatically by using orchestral accompaniments. He successfully used the lyricism of German songs with wider expressions through the harmony of this orchestral music and songs, and showed a new area of German songs. The music of Mahler had both obstinate characters and progressive characters always pursuing new things, and did the role of the bridge that connected modern music to later romantic music.
주제어
#Mahler, Gustav 연가곡 반주 교향곡 가곡
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.