본 논문은 19세기 말에서 20세기로 넘어가는 전환기의 대표적 작곡가인 Gustav Mahler(1860~1911)의 연가곡 『방황하는 젊은이의 노래, Lieder eines fahrenden Gesellen』을 총보와 피아노보의 비교를 중심으로 연구한 것이다. 말러가 활동하던 시대의 독일음악계에는 보수적 낭만주의, 개혁적 낭만주의가 동시에 존재했었는데 말러는 보수와 진보를 더하고 그것에 자신만의 새로운 양식을 만들어내고자 노력하였다. 그는 가곡과 교향곡 위주로 작곡 하였는데 두 장르를 서로 접목시켜 양식이나 주제 면에서 연관성 ...
본 논문은 19세기 말에서 20세기로 넘어가는 전환기의 대표적 작곡가인 Gustav Mahler(1860~1911)의 연가곡 『방황하는 젊은이의 노래, Lieder eines fahrenden Gesellen』을 총보와 피아노보의 비교를 중심으로 연구한 것이다. 말러가 활동하던 시대의 독일음악계에는 보수적 낭만주의, 개혁적 낭만주의가 동시에 존재했었는데 말러는 보수와 진보를 더하고 그것에 자신만의 새로운 양식을 만들어내고자 노력하였다. 그는 가곡과 교향곡 위주로 작곡 하였는데 두 장르를 서로 접목시켜 양식이나 주제 면에서 연관성 있게 작곡하였으며, 훗날『대지의 노래』같이 두 양식을 혼합한 형태를 시도하기도 하였다. 말러가 최초로 오케스트라 반주로 작곡한 연가곡『방황하는 젊은이의 노래』또한, 그의 교향악적 성악곡의 특징을 잘 조화시킨 대표적 성악 작품이다. 이 곡은 오케스트라 반주를 통해 색채감과 극적인 표현력을 보충하여 새로운 성악 형식을 창조함과 동시에 자유로운 형식과 민요적 요소를 모두 포함했다. 말러는 이 곡을 피아노 반주로 먼저 작곡한 후, 말러 지휘의 오케스트라 반주로 초연되기까지 약 10년 동안, 지속적으로 수정, 보완하였다. 그로인해 현재 출판되어있는 피아노 악보와 오케스트라 악보에 차이점이 존재하며, 피아니스트는 이 곡을 연주하기에 앞서 구체화되거나 수정된 부분을 공부해야 한다. 본 논문에서는 먼저 말러의 생애와 가정환경의 연구를 바탕으로 말러의 인격적 특성을 파악하고자 하였고 이를 통해 말러의 전 작품에서 지속적으로 나타나는 죽음이 어떠한 이유에서 나타나는지를 파악하였다. 곡의 분석에서는 먼저 작곡 배경을 조사한 후 각 곡의 구조를 파악하였다. 그리고 효과적인 연주를 위해 필요한 연주기법을 피아노보를 기준으로 하여 총보와 비교, 분석하고 이를 바탕으로 말러가 의도하였던 이 곡의 구체적인 색채감을 구현할 수 있는 방법을 찾고자 하였다.
본 논문은 19세기 말에서 20세기로 넘어가는 전환기의 대표적 작곡가인 Gustav Mahler(1860~1911)의 연가곡 『방황하는 젊은이의 노래, Lieder eines fahrenden Gesellen』을 총보와 피아노보의 비교를 중심으로 연구한 것이다. 말러가 활동하던 시대의 독일음악계에는 보수적 낭만주의, 개혁적 낭만주의가 동시에 존재했었는데 말러는 보수와 진보를 더하고 그것에 자신만의 새로운 양식을 만들어내고자 노력하였다. 그는 가곡과 교향곡 위주로 작곡 하였는데 두 장르를 서로 접목시켜 양식이나 주제 면에서 연관성 있게 작곡하였으며, 훗날『대지의 노래』같이 두 양식을 혼합한 형태를 시도하기도 하였다. 말러가 최초로 오케스트라 반주로 작곡한 연가곡『방황하는 젊은이의 노래』또한, 그의 교향악적 성악곡의 특징을 잘 조화시킨 대표적 성악 작품이다. 이 곡은 오케스트라 반주를 통해 색채감과 극적인 표현력을 보충하여 새로운 성악 형식을 창조함과 동시에 자유로운 형식과 민요적 요소를 모두 포함했다. 말러는 이 곡을 피아노 반주로 먼저 작곡한 후, 말러 지휘의 오케스트라 반주로 초연되기까지 약 10년 동안, 지속적으로 수정, 보완하였다. 그로인해 현재 출판되어있는 피아노 악보와 오케스트라 악보에 차이점이 존재하며, 피아니스트는 이 곡을 연주하기에 앞서 구체화되거나 수정된 부분을 공부해야 한다. 본 논문에서는 먼저 말러의 생애와 가정환경의 연구를 바탕으로 말러의 인격적 특성을 파악하고자 하였고 이를 통해 말러의 전 작품에서 지속적으로 나타나는 죽음이 어떠한 이유에서 나타나는지를 파악하였다. 곡의 분석에서는 먼저 작곡 배경을 조사한 후 각 곡의 구조를 파악하였다. 그리고 효과적인 연주를 위해 필요한 연주기법을 피아노보를 기준으로 하여 총보와 비교, 분석하고 이를 바탕으로 말러가 의도하였던 이 곡의 구체적인 색채감을 구현할 수 있는 방법을 찾고자 하였다.
This thesis examined the difference between the orchestral score and the piano, vocal score of 『Lieder eines fahrenden Gesellen』, a song cycle written by Gustav Mahler (1969-1911), one of the major composers representing the transitional period from the 19th to the 20th century. German music circles...
This thesis examined the difference between the orchestral score and the piano, vocal score of 『Lieder eines fahrenden Gesellen』, a song cycle written by Gustav Mahler (1969-1911), one of the major composers representing the transitional period from the 19th to the 20th century. German music circles where Mahler belonged were marked by the co-existence of conservative and progressive romanticism. He made effort not only to blend the features of both types of romanticism - conservative and progressive - but to come up with his own style. He composed mostly Lieder and Symphonies, combining both genres in his own style to write 『Das Lied von der Erde』 in the end. 『Lieder eines fahrenden Gesellen』, a song cycle Mahler wrote with orchestral accompaniment for the first time, mirrors his style of blending the features of Symphony and Lieder. This work not only created a new type of music for voice by adding color sensations and dramatic expressions accompanied by orchestra but also characterized all different touches of folk songs. This piece, at first, was written with piano accompaniment and then rearranged with orchestral accompaniment by Mahler. It had been revised and amended for 10 years until it was performed for the first time, and there have been differences between the piano score and the orchestral score. This thesis, therefore, emphasized the importance of pianist's effort to study all those revisions and modifications before their performance. Based on the study on Mahler’s life and family environment, this thesis also sought to find out his personality characteristics, which aimed possibly to reveal some reasons why death had been highlighted throughout his works. In addition, this thesis analyzed the differences between the piano score and the orchestral score in order to possibly find and present effective ways of performing his works based on this analysis, also, this thesis pursued some possible ways to embody the color sensations Mahler intended for in his works. The pianist and singer should be able to represent the characters’ psychological variations successfully. For more effective performance, both the singer and the pianist is expected to follow Mahler’s ways of expressing which were demonstrated in the orchestral score.
This thesis examined the difference between the orchestral score and the piano, vocal score of 『Lieder eines fahrenden Gesellen』, a song cycle written by Gustav Mahler (1969-1911), one of the major composers representing the transitional period from the 19th to the 20th century. German music circles where Mahler belonged were marked by the co-existence of conservative and progressive romanticism. He made effort not only to blend the features of both types of romanticism - conservative and progressive - but to come up with his own style. He composed mostly Lieder and Symphonies, combining both genres in his own style to write 『Das Lied von der Erde』 in the end. 『Lieder eines fahrenden Gesellen』, a song cycle Mahler wrote with orchestral accompaniment for the first time, mirrors his style of blending the features of Symphony and Lieder. This work not only created a new type of music for voice by adding color sensations and dramatic expressions accompanied by orchestra but also characterized all different touches of folk songs. This piece, at first, was written with piano accompaniment and then rearranged with orchestral accompaniment by Mahler. It had been revised and amended for 10 years until it was performed for the first time, and there have been differences between the piano score and the orchestral score. This thesis, therefore, emphasized the importance of pianist's effort to study all those revisions and modifications before their performance. Based on the study on Mahler’s life and family environment, this thesis also sought to find out his personality characteristics, which aimed possibly to reveal some reasons why death had been highlighted throughout his works. In addition, this thesis analyzed the differences between the piano score and the orchestral score in order to possibly find and present effective ways of performing his works based on this analysis, also, this thesis pursued some possible ways to embody the color sensations Mahler intended for in his works. The pianist and singer should be able to represent the characters’ psychological variations successfully. For more effective performance, both the singer and the pianist is expected to follow Mahler’s ways of expressing which were demonstrated in the orchestral score.
주제어
#Mahler, Gustav
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.