음악적인 능력은 대부분 유아기 때에 성장하므로 조기 음악교육의 중요성은 점점 더 강조된다. 그러나 이러한 조기 음악교육의 중요성에도 불구하고 교육현장에서 유아음악교육은 단지 악기위주의 음악활동만으로 이루어 진다. 따라서 본 연구의 목적은 유아들이 놀이활동을 통하여 음악학습의 동기를 유발하고 유아들이 음악적 개념을 자연스럽게 익히고 풍부한 음악 경험을 할 수 있게 하는 데 그 목적을 두었다. 본 논문의 본론에서는 놀이 교육의 이론적 배경을 살펴 ...
음악적인 능력은 대부분 유아기 때에 성장하므로 조기 음악교육의 중요성은 점점 더 강조된다. 그러나 이러한 조기 음악교육의 중요성에도 불구하고 교육현장에서 유아음악교육은 단지 악기위주의 음악활동만으로 이루어 진다. 따라서 본 연구의 목적은 유아들이 놀이활동을 통하여 음악학습의 동기를 유발하고 유아들이 음악적 개념을 자연스럽게 익히고 풍부한 음악 경험을 할 수 있게 하는 데 그 목적을 두었다. 본 논문의 본론에서는 놀이 교육의 이론적 배경을 살펴 보았다. 이것을 바탕으로 유아들의 음악 수업시간에 적용할 유아 음악놀이 지도안을 연구하여 제시하였다. 그리고 실제 교육현장에서 6∼7세를 중심으로 음악놀이집단과 주입식 교육으로 이루어진 집단을 나누어 실습하고 평가한 후 그 평가자료를 분석하였다. 그리하여 어떤 지도방법이 유아의 음악활동에 도움을 주는지 알아보았다. 실습을 통한 음악활동에서의 통계결과는 두 집단간의 차이가 없다는 결과가 나왔다. 그러나 놀이를 이용한 유아집단의 음악활동을 살펴보면 비교집단에 비해 탁월한 수업결과를 발견할 수 있었다. 첫째, 놀이를 이용한 집단의 유아들은 주입식 교육의 유아들에 비해 훨씬 수업에 활기가 있었다. 둘째, 수업시간에 적극적이고 능동적으로 수업에 참여하였다. 셋째, 유아들 스스로 협동하고 질서를 지키는 모습을 볼 수 있었다. 그리고 평균점수을 살펴보면 놀이6과 놀이13을 제외한 모든 놀이에서 비교집단에 비해 놀이를 이용한 실험집단의 점수가 높게 나타났다. 그러므로 주입식 교육의 획일적인 음악교육에 비해 놀이를 이용한 음악교육이 더 좋다는 결과를 얻었다. 본 논문에서는 음악활동 방법의 한 방안을 제시한 것이므로 이러한 내용을 학습 현장의 모든 상황에 그대로 적용하기에는 적절하지 않을 수도 있다. 따라서 음악 놀이의 융통성과 창의적인 노력이 더욱 필요하다.
음악적인 능력은 대부분 유아기 때에 성장하므로 조기 음악교육의 중요성은 점점 더 강조된다. 그러나 이러한 조기 음악교육의 중요성에도 불구하고 교육현장에서 유아음악교육은 단지 악기위주의 음악활동만으로 이루어 진다. 따라서 본 연구의 목적은 유아들이 놀이활동을 통하여 음악학습의 동기를 유발하고 유아들이 음악적 개념을 자연스럽게 익히고 풍부한 음악 경험을 할 수 있게 하는 데 그 목적을 두었다. 본 논문의 본론에서는 놀이 교육의 이론적 배경을 살펴 보았다. 이것을 바탕으로 유아들의 음악 수업시간에 적용할 유아 음악놀이 지도안을 연구하여 제시하였다. 그리고 실제 교육현장에서 6∼7세를 중심으로 음악놀이집단과 주입식 교육으로 이루어진 집단을 나누어 실습하고 평가한 후 그 평가자료를 분석하였다. 그리하여 어떤 지도방법이 유아의 음악활동에 도움을 주는지 알아보았다. 실습을 통한 음악활동에서의 통계결과는 두 집단간의 차이가 없다는 결과가 나왔다. 그러나 놀이를 이용한 유아집단의 음악활동을 살펴보면 비교집단에 비해 탁월한 수업결과를 발견할 수 있었다. 첫째, 놀이를 이용한 집단의 유아들은 주입식 교육의 유아들에 비해 훨씬 수업에 활기가 있었다. 둘째, 수업시간에 적극적이고 능동적으로 수업에 참여하였다. 셋째, 유아들 스스로 협동하고 질서를 지키는 모습을 볼 수 있었다. 그리고 평균점수을 살펴보면 놀이6과 놀이13을 제외한 모든 놀이에서 비교집단에 비해 놀이를 이용한 실험집단의 점수가 높게 나타났다. 그러므로 주입식 교육의 획일적인 음악교육에 비해 놀이를 이용한 음악교육이 더 좋다는 결과를 얻었다. 본 논문에서는 음악활동 방법의 한 방안을 제시한 것이므로 이러한 내용을 학습 현장의 모든 상황에 그대로 적용하기에는 적절하지 않을 수도 있다. 따라서 음악 놀이의 융통성과 창의적인 노력이 더욱 필요하다.
As musical ability grows at babyhood for the most part, the importance of early music education is emphasized all the more. But, in spite of this importance of early music education, baby music education is made only with music activity centering around musical instrument at education spot. Thus, th...
As musical ability grows at babyhood for the most part, the importance of early music education is emphasized all the more. But, in spite of this importance of early music education, baby music education is made only with music activity centering around musical instrument at education spot. Thus, this study aimed at motivating music study through the play activity of babies and enabling them to learn musical concept naturally and to do rich music experience. In the main discourse of this thesis, this researcher examined the theoretical background of play education. This researcher studied and presented the guidance plan of baby music play which will be applied to the lesson hours of music for babies on the basis of it. And, this researcher practiced and evaluated by classifying into the group for music play and the group to be made with cramming education centering around 6 years old - 7 years old at real education spot and then analyzed the evaluation data. Thus, this researcher examined which guidance method is helpful to the music activity of babies. As for the statistics result at music activity through practice, result that there is not any difference between 2 groups appeared. However, to examine the music activity of baby group to use play, lesson result to be excellent than comparison group could be discovered. First, in lesson, babies at group to use play were far active in comparison with the babies of cramming education. Second, they participated in lesson positively and actively. Third, this researcher could see the form that babies cooperate and keep order for themselves. And, to examine average score, the score of experiment group to use play showed high in comparison with comparison group in all the plays except play 6 and play 13. Therefore, this researcher obtained the result that music education to use play is better than the uniform music education of cramming education. In this thesis, this researcher presented one plan of method of music activity. So, it may not be proper to apply this contents to all the situations of study spot as it is. Thus, the flexibility and creative efforts of music play are required all the more.
As musical ability grows at babyhood for the most part, the importance of early music education is emphasized all the more. But, in spite of this importance of early music education, baby music education is made only with music activity centering around musical instrument at education spot. Thus, this study aimed at motivating music study through the play activity of babies and enabling them to learn musical concept naturally and to do rich music experience. In the main discourse of this thesis, this researcher examined the theoretical background of play education. This researcher studied and presented the guidance plan of baby music play which will be applied to the lesson hours of music for babies on the basis of it. And, this researcher practiced and evaluated by classifying into the group for music play and the group to be made with cramming education centering around 6 years old - 7 years old at real education spot and then analyzed the evaluation data. Thus, this researcher examined which guidance method is helpful to the music activity of babies. As for the statistics result at music activity through practice, result that there is not any difference between 2 groups appeared. However, to examine the music activity of baby group to use play, lesson result to be excellent than comparison group could be discovered. First, in lesson, babies at group to use play were far active in comparison with the babies of cramming education. Second, they participated in lesson positively and actively. Third, this researcher could see the form that babies cooperate and keep order for themselves. And, to examine average score, the score of experiment group to use play showed high in comparison with comparison group in all the plays except play 6 and play 13. Therefore, this researcher obtained the result that music education to use play is better than the uniform music education of cramming education. In this thesis, this researcher presented one plan of method of music activity. So, it may not be proper to apply this contents to all the situations of study spot as it is. Thus, the flexibility and creative efforts of music play are required all the more.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.