한국의 녹차 산업은 '전통'의 문화 산업화 과정을 통하여 형성되었다. 이 과정에는 정부의 문화 정책, 기업의 참여, 소비자들의 인식 변화, 식생활의 변화 등 다양한 요소들이 작용하여 이루어진 것이다. 적어도 1970년대 이전까지 녹차는 일부 계층만이 음용할 수 있는 음료였으나, 오늘날에는 누구나 생각하기 쉬운 보편적인 음료로 자리 잡았다. 본 연구는 (주)태평양 설록차를 주요 대상으로 하여 시기별로 어떠한 요소들이 녹차의 산업화와 대중화에 기여하고 녹차에 대한 인식의 변화에 영향을 끼쳤는지, 그 특성은 무엇인지를 살펴보는 데 목적을 두고 서술되었다. 녹차 산업의 발전 과정에 있어서 녹차가 현재와 같이 대중화되어 건강 음료와 문화 음료로 자리 잡게 된 과정은 대체로 다음과 같은 세 시기로 나누어 볼 수 있다. 먼저, 정부의 문화 정책의 일환인 전통 회복 운동에 힘입어 녹차에 대한 관심이 증대되고 기업의 참여가 시작된 1980 ~ 1988년의 시기이다. 다음은 사람들의 식생활의 서구화와 외식화 그리고 노령화로 인해 건강에 대한 관심이 증대된 1989 ~ 1998년 사이를 꼽을 수 있다. 이 시기에 들어서 매출액은 급증했으며 사람들의 녹차에 대한 인식이 달라진 계기가 마련되어 녹차 산업이 급성장했다. 마지막으로 1999년 이후 현재에 이르는 시기로 녹차가 삶의 질적 수준을 향상 시켜주며, 장수와 다이어트 등에 좋은 기능성 음료로 자리 잡은 시기이다. 장수와 미용·다이어트에 대한 관심 증대는 녹차의 소비연령을 더욱 다양화시켜, 이 시기에 대중적인 음료로 자리 잡게 되었다. 다양한 소비계층의 출현에 따라 녹차제품은 다양화와 고급화가 이루어졌다. 이와 같이 시기별로 구분하여 녹차 산업을 중심으로 '전통'의 문화 산업화 과정을 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 전통의 회복 운동이 일어나고 녹차의 산업화가 시작된 1980 ~ 1988년 사이에는 정부 주도의 전통 문화 계승 및 회복 정책이 전개되었다. 정부는 전통 문화 회복 운동의 일환으로 녹차를 이용하였고, 녹차 보급을 위한 여러 가지 방안이 마련되었다. 이와 같은 정부의 녹차진흥정책에 힘입어 차인(茶人)단체가 결성되고 학계의 연구 활동이 활발히 이루어졌다. 한편 이 시기에 들어서면 기업에 의한 본격적인 녹차의 산업화가 시작되었다. 기업들은 자체 다원(茶園)을 조성하고 유통구조를 개선함과 동시에 무료 시음회, 다례교육, 차 박물관 개관 등 다양한 홍보활동을 펼쳤다. 그러나 녹차의 산업화가 이루어지긴 했으나 사람들의 녹차에 대한 인식은 미미하여 홍보활동에 비해 큰 성과를 거두지 못하고 난항을 겪었다. 1980년대는 「녹차=전통음료」라는 인식이 전개된 때라 할 수 있다. 즉 녹차의 산업화는 '전통성'을 강조하던 1980년대 초반의 사회적 경향과 밀접하게 연관되어 있었다. 둘째, 녹차가 건강음료로서 인식되기 시작한 1989 ~ 1998년 사이의 시기에는 경제 성장이 결정적인 영향을 끼쳤다. 특히 식생활의 서구화와 건강에 대한 관심은 유기농산물과 친환경식품에 대한 선호의 증대를 촉발시켰다. 이 과정에서 녹차는 건강음료로 이해되기 시작했다. 국제 녹차 심포지엄은 녹차가 보건적 효능이 뛰어난 건강 음료로 자리 잡는데 결정적인 사건이었다. 이는 곧 녹차의 판매량 증가로 이어졌고, 이 시기를 계기로 하여 녹차 산업은 활기를 띄게 되었다. 기업들은 비수기를 겨냥한 녹차 제품을 개발하고 폭넓어진 소비계층의 기호를 충족시키기 위하여 제품의 다양화를 시도하였다. 따라서 이 시기에 녹차는 '전통음료'에서 '건강음료'...
한국의 녹차 산업은 '전통'의 문화 산업화 과정을 통하여 형성되었다. 이 과정에는 정부의 문화 정책, 기업의 참여, 소비자들의 인식 변화, 식생활의 변화 등 다양한 요소들이 작용하여 이루어진 것이다. 적어도 1970년대 이전까지 녹차는 일부 계층만이 음용할 수 있는 음료였으나, 오늘날에는 누구나 생각하기 쉬운 보편적인 음료로 자리 잡았다. 본 연구는 (주)태평양 설록차를 주요 대상으로 하여 시기별로 어떠한 요소들이 녹차의 산업화와 대중화에 기여하고 녹차에 대한 인식의 변화에 영향을 끼쳤는지, 그 특성은 무엇인지를 살펴보는 데 목적을 두고 서술되었다. 녹차 산업의 발전 과정에 있어서 녹차가 현재와 같이 대중화되어 건강 음료와 문화 음료로 자리 잡게 된 과정은 대체로 다음과 같은 세 시기로 나누어 볼 수 있다. 먼저, 정부의 문화 정책의 일환인 전통 회복 운동에 힘입어 녹차에 대한 관심이 증대되고 기업의 참여가 시작된 1980 ~ 1988년의 시기이다. 다음은 사람들의 식생활의 서구화와 외식화 그리고 노령화로 인해 건강에 대한 관심이 증대된 1989 ~ 1998년 사이를 꼽을 수 있다. 이 시기에 들어서 매출액은 급증했으며 사람들의 녹차에 대한 인식이 달라진 계기가 마련되어 녹차 산업이 급성장했다. 마지막으로 1999년 이후 현재에 이르는 시기로 녹차가 삶의 질적 수준을 향상 시켜주며, 장수와 다이어트 등에 좋은 기능성 음료로 자리 잡은 시기이다. 장수와 미용·다이어트에 대한 관심 증대는 녹차의 소비연령을 더욱 다양화시켜, 이 시기에 대중적인 음료로 자리 잡게 되었다. 다양한 소비계층의 출현에 따라 녹차제품은 다양화와 고급화가 이루어졌다. 이와 같이 시기별로 구분하여 녹차 산업을 중심으로 '전통'의 문화 산업화 과정을 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 전통의 회복 운동이 일어나고 녹차의 산업화가 시작된 1980 ~ 1988년 사이에는 정부 주도의 전통 문화 계승 및 회복 정책이 전개되었다. 정부는 전통 문화 회복 운동의 일환으로 녹차를 이용하였고, 녹차 보급을 위한 여러 가지 방안이 마련되었다. 이와 같은 정부의 녹차진흥정책에 힘입어 차인(茶人)단체가 결성되고 학계의 연구 활동이 활발히 이루어졌다. 한편 이 시기에 들어서면 기업에 의한 본격적인 녹차의 산업화가 시작되었다. 기업들은 자체 다원(茶園)을 조성하고 유통구조를 개선함과 동시에 무료 시음회, 다례교육, 차 박물관 개관 등 다양한 홍보활동을 펼쳤다. 그러나 녹차의 산업화가 이루어지긴 했으나 사람들의 녹차에 대한 인식은 미미하여 홍보활동에 비해 큰 성과를 거두지 못하고 난항을 겪었다. 1980년대는 「녹차=전통음료」라는 인식이 전개된 때라 할 수 있다. 즉 녹차의 산업화는 '전통성'을 강조하던 1980년대 초반의 사회적 경향과 밀접하게 연관되어 있었다. 둘째, 녹차가 건강음료로서 인식되기 시작한 1989 ~ 1998년 사이의 시기에는 경제 성장이 결정적인 영향을 끼쳤다. 특히 식생활의 서구화와 건강에 대한 관심은 유기농산물과 친환경식품에 대한 선호의 증대를 촉발시켰다. 이 과정에서 녹차는 건강음료로 이해되기 시작했다. 국제 녹차 심포지엄은 녹차가 보건적 효능이 뛰어난 건강 음료로 자리 잡는데 결정적인 사건이었다. 이는 곧 녹차의 판매량 증가로 이어졌고, 이 시기를 계기로 하여 녹차 산업은 활기를 띄게 되었다. 기업들은 비수기를 겨냥한 녹차 제품을 개발하고 폭넓어진 소비계층의 기호를 충족시키기 위하여 제품의 다양화를 시도하였다. 따라서 이 시기에 녹차는 '전통음료'에서 '건강음료'로 그 의미가 확장되었다. 셋째, 1999년 이후에는 녹차가 웰빙(WELL-BEING) 추구의 매개물로서 인식되기 시작했다. 특히 2000년대에 들어서면 사람들은 삶의 질적 향상에 지대한 관심을 보였다. 사람들의 건강에 대한 관심은 이제 건강을 '얻는다'에서 '지킨다'로 변화되었을 뿐만 아니라 장수와 다이어트, 미용 등으로 확대되어 갔다. 다양한 기업 활동의 성과로 인하여 녹차 음료는 대중화되었고 녹차를 이용한 다양한 기능성 제품이 개발되었다. 편리성과 기능성을 갖춘 녹차 제품의 생산과 더불어 기업의 브랜드 이미지 제고와 일부 소비자 수요를 위하여 녹차의 고급화도 이루어졌다. 한편 녹차 산업은 녹차 음료 생산에만 머물지 않고 도자기 엑스포 개최 지원, 차 재배지의 관광 상품화와 같은 다양한 문화 산업으로 그 영역을 확대했다. 2000년대는 기업 활동의 성과가 소비자의 구매 의욕 및 트랜드 조성에 많은 영향력을 끼치는 때이다. 따라서 다양한 기업 활동으로 인하여 이 시기 녹차 산업은 현재의 녹차 대중화에 많은 영향을 주었다. 현재의 녹차 마시기 붐은 과거의 다도와 구별되는 새로운 창조물일 가능성이 많다. 특히 이러한 경향의 배경에는 기업 활동이 존재한다고 해도 과언이 아니다. 기업이 녹차의 대중화에 기여한 점은 인정되지만 기업은 상업적인 경제논리로부터 자유로울 수 없다. 이런 연유로 전통 문화에 대한 정확한 지식과 이해가 없는 상태에서 만들어진 전통은 왜곡과 박제화 그리고 상업화의 길을 갈 수 밖에 없다. 따라서 녹차의 문화 산업화 과정에서 기업은 전통문화의 한 부분으로 연구할 수 있는 전문 인력의 양성과 발굴에 기여해야 한다. 세계화의 물결 속에서 '가장 한국적이며 현대적인 문화'의 창출과 전통의 계승은 전통에 대한 정확한 지식의 이해 없이는 불가능하기 때문이다.
한국의 녹차 산업은 '전통'의 문화 산업화 과정을 통하여 형성되었다. 이 과정에는 정부의 문화 정책, 기업의 참여, 소비자들의 인식 변화, 식생활의 변화 등 다양한 요소들이 작용하여 이루어진 것이다. 적어도 1970년대 이전까지 녹차는 일부 계층만이 음용할 수 있는 음료였으나, 오늘날에는 누구나 생각하기 쉬운 보편적인 음료로 자리 잡았다. 본 연구는 (주)태평양 설록차를 주요 대상으로 하여 시기별로 어떠한 요소들이 녹차의 산업화와 대중화에 기여하고 녹차에 대한 인식의 변화에 영향을 끼쳤는지, 그 특성은 무엇인지를 살펴보는 데 목적을 두고 서술되었다. 녹차 산업의 발전 과정에 있어서 녹차가 현재와 같이 대중화되어 건강 음료와 문화 음료로 자리 잡게 된 과정은 대체로 다음과 같은 세 시기로 나누어 볼 수 있다. 먼저, 정부의 문화 정책의 일환인 전통 회복 운동에 힘입어 녹차에 대한 관심이 증대되고 기업의 참여가 시작된 1980 ~ 1988년의 시기이다. 다음은 사람들의 식생활의 서구화와 외식화 그리고 노령화로 인해 건강에 대한 관심이 증대된 1989 ~ 1998년 사이를 꼽을 수 있다. 이 시기에 들어서 매출액은 급증했으며 사람들의 녹차에 대한 인식이 달라진 계기가 마련되어 녹차 산업이 급성장했다. 마지막으로 1999년 이후 현재에 이르는 시기로 녹차가 삶의 질적 수준을 향상 시켜주며, 장수와 다이어트 등에 좋은 기능성 음료로 자리 잡은 시기이다. 장수와 미용·다이어트에 대한 관심 증대는 녹차의 소비연령을 더욱 다양화시켜, 이 시기에 대중적인 음료로 자리 잡게 되었다. 다양한 소비계층의 출현에 따라 녹차제품은 다양화와 고급화가 이루어졌다. 이와 같이 시기별로 구분하여 녹차 산업을 중심으로 '전통'의 문화 산업화 과정을 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 전통의 회복 운동이 일어나고 녹차의 산업화가 시작된 1980 ~ 1988년 사이에는 정부 주도의 전통 문화 계승 및 회복 정책이 전개되었다. 정부는 전통 문화 회복 운동의 일환으로 녹차를 이용하였고, 녹차 보급을 위한 여러 가지 방안이 마련되었다. 이와 같은 정부의 녹차진흥정책에 힘입어 차인(茶人)단체가 결성되고 학계의 연구 활동이 활발히 이루어졌다. 한편 이 시기에 들어서면 기업에 의한 본격적인 녹차의 산업화가 시작되었다. 기업들은 자체 다원(茶園)을 조성하고 유통구조를 개선함과 동시에 무료 시음회, 다례교육, 차 박물관 개관 등 다양한 홍보활동을 펼쳤다. 그러나 녹차의 산업화가 이루어지긴 했으나 사람들의 녹차에 대한 인식은 미미하여 홍보활동에 비해 큰 성과를 거두지 못하고 난항을 겪었다. 1980년대는 「녹차=전통음료」라는 인식이 전개된 때라 할 수 있다. 즉 녹차의 산업화는 '전통성'을 강조하던 1980년대 초반의 사회적 경향과 밀접하게 연관되어 있었다. 둘째, 녹차가 건강음료로서 인식되기 시작한 1989 ~ 1998년 사이의 시기에는 경제 성장이 결정적인 영향을 끼쳤다. 특히 식생활의 서구화와 건강에 대한 관심은 유기농산물과 친환경식품에 대한 선호의 증대를 촉발시켰다. 이 과정에서 녹차는 건강음료로 이해되기 시작했다. 국제 녹차 심포지엄은 녹차가 보건적 효능이 뛰어난 건강 음료로 자리 잡는데 결정적인 사건이었다. 이는 곧 녹차의 판매량 증가로 이어졌고, 이 시기를 계기로 하여 녹차 산업은 활기를 띄게 되었다. 기업들은 비수기를 겨냥한 녹차 제품을 개발하고 폭넓어진 소비계층의 기호를 충족시키기 위하여 제품의 다양화를 시도하였다. 따라서 이 시기에 녹차는 '전통음료'에서 '건강음료'로 그 의미가 확장되었다. 셋째, 1999년 이후에는 녹차가 웰빙(WELL-BEING) 추구의 매개물로서 인식되기 시작했다. 특히 2000년대에 들어서면 사람들은 삶의 질적 향상에 지대한 관심을 보였다. 사람들의 건강에 대한 관심은 이제 건강을 '얻는다'에서 '지킨다'로 변화되었을 뿐만 아니라 장수와 다이어트, 미용 등으로 확대되어 갔다. 다양한 기업 활동의 성과로 인하여 녹차 음료는 대중화되었고 녹차를 이용한 다양한 기능성 제품이 개발되었다. 편리성과 기능성을 갖춘 녹차 제품의 생산과 더불어 기업의 브랜드 이미지 제고와 일부 소비자 수요를 위하여 녹차의 고급화도 이루어졌다. 한편 녹차 산업은 녹차 음료 생산에만 머물지 않고 도자기 엑스포 개최 지원, 차 재배지의 관광 상품화와 같은 다양한 문화 산업으로 그 영역을 확대했다. 2000년대는 기업 활동의 성과가 소비자의 구매 의욕 및 트랜드 조성에 많은 영향력을 끼치는 때이다. 따라서 다양한 기업 활동으로 인하여 이 시기 녹차 산업은 현재의 녹차 대중화에 많은 영향을 주었다. 현재의 녹차 마시기 붐은 과거의 다도와 구별되는 새로운 창조물일 가능성이 많다. 특히 이러한 경향의 배경에는 기업 활동이 존재한다고 해도 과언이 아니다. 기업이 녹차의 대중화에 기여한 점은 인정되지만 기업은 상업적인 경제논리로부터 자유로울 수 없다. 이런 연유로 전통 문화에 대한 정확한 지식과 이해가 없는 상태에서 만들어진 전통은 왜곡과 박제화 그리고 상업화의 길을 갈 수 밖에 없다. 따라서 녹차의 문화 산업화 과정에서 기업은 전통문화의 한 부분으로 연구할 수 있는 전문 인력의 양성과 발굴에 기여해야 한다. 세계화의 물결 속에서 '가장 한국적이며 현대적인 문화'의 창출과 전통의 계승은 전통에 대한 정확한 지식의 이해 없이는 불가능하기 때문이다.
Korea's green tea industry has been vitalized thanks to the government's efforts to commercialize the nation's traditional inheritances. This process also included governmental policy, corporate participation, consumers' change of attitude, eating habit, etc. Drinking green tea had been considered a...
Korea's green tea industry has been vitalized thanks to the government's efforts to commercialize the nation's traditional inheritances. This process also included governmental policy, corporate participation, consumers' change of attitude, eating habit, etc. Drinking green tea had been considered as a prestigious habit of the upper class before 1970s. Today, however, it became part of average citizen's everyday life. This paper will chronologically describe; what factors have affected to the commercialization and universalization; what made the people to change their mind set; what are the characteristics of the industry. Through the commercialization, the green tea has taken root in the Korean society as something good for your health and something cultural. That process can be categorized into three periods. The first phase is between 1980 and 1988, when the Korean government exerted efforts to recover its traditional legacies, as part of governmental culture policies. As a result of that, people became more interested in green tea and businesses began to take part in this industry. The second period is between 1989 and 1998. As Korean people adapted western-style diet and as the society got older, the interest in health issue soared. The second phase saw a surge in green tea sales and dramatic development of the industry. The last phase of the development started in 1999. In this period, the green tea has been conceived that it raises the quality of life, extend life expectancy and help you loose weight. The issue of longevity, beauty and weight control diversified the product family and lowered age of consumers. And this process made universalization and diversification occurred and producing high-quality products became possible. Through this research of commercialization process, focusing on green tea industry, I have reached the following conclusions. First, between 1980 and 1988, the period of culture recovery movement and industrialization, there were government-led efforts to inherit and recover traditional value. The government chose green tea, as part of culture recovery movement and came up with various measures to universalize it. As a result of the government's efforts, many tea-related meetings have sprung up and research in this field earned momentum. Meanwhile, business sector rolled up its sleeves to actively take part in the tea industry. Many companies procured their own tea fields and improved distribution system. They also engaged different types of advertisements, such as providing free trial, educating etiquette of drinking tea and opening tea museums. However, their strain paid little due to lack of public recognition. That is why, in the 80s, the government focused on persuading people that green tea is a traditional beverage. In other words, commercialization of the green tea is directly related to the social trend of the 80s: Traditionalism. Second, the economic boom from 1989 to 1998, the second phase, imposed a decisive impact on commercialization. In particular, the western-style menu and keen interest in heath triggered a boom in organic farm products and environmentally friendly foods. In this process, people realized that the green tea is good for one's health. Furthermore, the launching of The International Symposium on Green Tea has played a major role in disseminating the knowledge and information about the healthy benefits of green tea to the public. It also provided a great help increasing sales and vitalize the industry. Businesses diversified their product families in order to meet the various needs of consumers. Therefore, this period (1989~1998) is characterized by broadening the meaning of green tea from something tradition to healthy beverage. Third, in the last phase, from 1999 to today, people began to think drinking green tea as a way to pursue WELL BEING. With the beginning of the new millennium, the public became interested in enhancing quality of life more than ever. And the conception toward health changed from "obtaining" to "maintaining," and broadened to longevity, weight control and beauty. Thanks to vigorous advertisement of corporate sector, green tea was universalized and many functional products, with higher convenience, were developed. More and more high-quality products were produced to meet the certain consumers and to raise their brand images. Meanwhile, green tea industry expanded its territory, ranging from supporting the Ceramic Expos to commercializing visiting tea fields. Since 2000, corporate advertisement has been greatly influencing the consumers' purchase inclination and trend formation. Therefore, it can be said corporate activities were directly related to the universalization of green tea in this period. However, there are strong possibility for the current green tea boom to be quite different from traditional culture because behind the upsurge can be the result of corporate activities. Although the business sector played an important and positive role in expanding green tea consumption, businesses cannot be entirely separated from profitability. A recovered tradition without full knowledge will eventually become stuffed tradition or vehicle for making profit. Therefore businesses should contribute in developing and securing human resources to conduct throughout research on this field. That is because we will never be able to create "the most Korean and the most modern culture"without having exact knowledge and full information about tradition in the ever more globalizing world
Korea's green tea industry has been vitalized thanks to the government's efforts to commercialize the nation's traditional inheritances. This process also included governmental policy, corporate participation, consumers' change of attitude, eating habit, etc. Drinking green tea had been considered as a prestigious habit of the upper class before 1970s. Today, however, it became part of average citizen's everyday life. This paper will chronologically describe; what factors have affected to the commercialization and universalization; what made the people to change their mind set; what are the characteristics of the industry. Through the commercialization, the green tea has taken root in the Korean society as something good for your health and something cultural. That process can be categorized into three periods. The first phase is between 1980 and 1988, when the Korean government exerted efforts to recover its traditional legacies, as part of governmental culture policies. As a result of that, people became more interested in green tea and businesses began to take part in this industry. The second period is between 1989 and 1998. As Korean people adapted western-style diet and as the society got older, the interest in health issue soared. The second phase saw a surge in green tea sales and dramatic development of the industry. The last phase of the development started in 1999. In this period, the green tea has been conceived that it raises the quality of life, extend life expectancy and help you loose weight. The issue of longevity, beauty and weight control diversified the product family and lowered age of consumers. And this process made universalization and diversification occurred and producing high-quality products became possible. Through this research of commercialization process, focusing on green tea industry, I have reached the following conclusions. First, between 1980 and 1988, the period of culture recovery movement and industrialization, there were government-led efforts to inherit and recover traditional value. The government chose green tea, as part of culture recovery movement and came up with various measures to universalize it. As a result of the government's efforts, many tea-related meetings have sprung up and research in this field earned momentum. Meanwhile, business sector rolled up its sleeves to actively take part in the tea industry. Many companies procured their own tea fields and improved distribution system. They also engaged different types of advertisements, such as providing free trial, educating etiquette of drinking tea and opening tea museums. However, their strain paid little due to lack of public recognition. That is why, in the 80s, the government focused on persuading people that green tea is a traditional beverage. In other words, commercialization of the green tea is directly related to the social trend of the 80s: Traditionalism. Second, the economic boom from 1989 to 1998, the second phase, imposed a decisive impact on commercialization. In particular, the western-style menu and keen interest in heath triggered a boom in organic farm products and environmentally friendly foods. In this process, people realized that the green tea is good for one's health. Furthermore, the launching of The International Symposium on Green Tea has played a major role in disseminating the knowledge and information about the healthy benefits of green tea to the public. It also provided a great help increasing sales and vitalize the industry. Businesses diversified their product families in order to meet the various needs of consumers. Therefore, this period (1989~1998) is characterized by broadening the meaning of green tea from something tradition to healthy beverage. Third, in the last phase, from 1999 to today, people began to think drinking green tea as a way to pursue WELL BEING. With the beginning of the new millennium, the public became interested in enhancing quality of life more than ever. And the conception toward health changed from "obtaining" to "maintaining," and broadened to longevity, weight control and beauty. Thanks to vigorous advertisement of corporate sector, green tea was universalized and many functional products, with higher convenience, were developed. More and more high-quality products were produced to meet the certain consumers and to raise their brand images. Meanwhile, green tea industry expanded its territory, ranging from supporting the Ceramic Expos to commercializing visiting tea fields. Since 2000, corporate advertisement has been greatly influencing the consumers' purchase inclination and trend formation. Therefore, it can be said corporate activities were directly related to the universalization of green tea in this period. However, there are strong possibility for the current green tea boom to be quite different from traditional culture because behind the upsurge can be the result of corporate activities. Although the business sector played an important and positive role in expanding green tea consumption, businesses cannot be entirely separated from profitability. A recovered tradition without full knowledge will eventually become stuffed tradition or vehicle for making profit. Therefore businesses should contribute in developing and securing human resources to conduct throughout research on this field. That is because we will never be able to create "the most Korean and the most modern culture"without having exact knowledge and full information about tradition in the ever more globalizing world
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