미국 캘리포니아의 디즈니랜드 지하에는 지상의 놀이시설을 작동하기 위해 몇 배나 큰 규모의 기계장치가 있다고 한다. 관객들이 이 시설을 통해서 체험하는 환상은 바로 이 장치들이 만들어 놓은 절묘한 기교인 것이다. 이렇듯 매커니즘은 '자연을 모사하고 현실세계를 기능화 한다. 인간 신체역할의 확장으로부터 시작된 이러한 꿈의 기제는 이제는 독립된 자율성을 획득하려는 듯, 인간 삶에 기능의 영역을 확장시키고 있다. 인간은 더 나은 삶의 욕구를 실현하기 위하여 선택을 거듭하였다. 그러한 결과는 결국 스스로를 가두는 이율배반(二律背反)을 낳게 되었다. 본인의 작업과정 속에서 끊임없이 부딪치는 문제는 기계주의 사물과 인간에 관한 것이다. 이러한 사물과의 ...
미국 캘리포니아의 디즈니랜드 지하에는 지상의 놀이시설을 작동하기 위해 몇 배나 큰 규모의 기계장치가 있다고 한다. 관객들이 이 시설을 통해서 체험하는 환상은 바로 이 장치들이 만들어 놓은 절묘한 기교인 것이다. 이렇듯 매커니즘은 '자연을 모사하고 현실세계를 기능화 한다. 인간 신체역할의 확장으로부터 시작된 이러한 꿈의 기제는 이제는 독립된 자율성을 획득하려는 듯, 인간 삶에 기능의 영역을 확장시키고 있다. 인간은 더 나은 삶의 욕구를 실현하기 위하여 선택을 거듭하였다. 그러한 결과는 결국 스스로를 가두는 이율배반(二律背反)을 낳게 되었다. 본인의 작업과정 속에서 끊임없이 부딪치는 문제는 기계주의 사물과 인간에 관한 것이다. 이러한 사물과의 관계성은 유년기의 기억으로부터 현재에 이르는 상처에 기인한 것으로서 본인에게는 특별한 의미를 갖는다. 어린시절 부딪힘에 의한 사고로서 경험한 물질과의 조우(遭遇)는 본인에게 날카로운 상처를 남겨놓은 것이다. 현존하는 상처로서의 그러한 흔적은 1998년도 이후의 작업을 통하여 가해 도구의 실험적 접근을 시도하는 계기가 된다. 직접적 물질로서의 칼날이 그것이다. 정확히 말하면 그것은 공업용 커터 칼날이다. 본 논문의 대부분은 대학원 기간, 작업 속에서 사용된 특정한 칼날의 속성과 그것이 작품으로써 표현되는 과정을 나타내고 있다. 인간은 외부 세계와의 관계 속에서 상처를 의식해야 하는 두려움을 가진 개체(個體)이다. 현상적으론 물질계에 접하고 있으면서 자극에 민감한 반응을 보이는 존재인 것이다. 특히 본인이 작품을 통하여 주목하는 부분은 물질과 인간의 경계면에서 생기는 동기로서의 사건의 구조이다. 물질문화가 역할을 과도하게 확장함으로서 일어나는 관계의 변이들, 인간이 사물을 제어하지 못함으로서 생기는 물질과의 부조화를 이르는 것이다. 여기에는 자연을 정복하고 다스리려는 욕망의 인간과 다시 복원되기를 원하는 인간의 이중성이 중첩되어 나타난다. 작업의 주제를 통하여 나타나는 기계주의 사물의 확장은 인간 내면에 잠재된 공격성이 자연을 해치며 침범하는 것이다. 여기서의 자연은 물질문명으로부터 회복되어야 할 모성(母性)의 그 무엇이다. 그것은 '본래의 것', '손상되기 이전의 것' '그 스스로 생성하고 치유하는 것'으로서 상정(想定)된다. 공격성을 가진 물질문화의 상징으로 사용한 커터칼날의 이미지는 권력을 수반한다. 그래서 자연을 손상케 하며 부딪힘에 의한 상처를 일으킨다. 대량생산, 제도화와 규칙, 분절, 일회적, 소모적, 이와 같은 요소를 함축하는 커터칼날은 생산과 기능의 긍정적인 면을 인정하더라도 우리 사회의 부조리한 성격과 같이하며 이러한 속성은 본인의 작업에서 차갑고 날카롭게 공간을 지배한다. 그것은 현실화된 세계와 본인의 작업 속에서 물질에 의하여 포장된 시뮬라크르(Simulacres)의 개념으로 등장한다. 화면을 채우는 가장된 이미지는 물질화된 상징으로서 포장된다. 그것은 본래의 것을 침범하는 이미지이다. 우리시대의 문명이 만들어 놓은 물질로서 무한히 반복적으로 접합하는 날카로운 금속물질은 이렇듯 미술작품을 포장하고 장식함으로서 물성화 시킨다. 물질의 안과 밖에서 작용하는 또 하나의 경계면은 커터 칼날의 표면과 그것에 의해 가려진 안료와의 관계로 성립되어 있다. 커터칼날로 이루어진 표면은 일루젼 으로서, 화면을 장식화 하는 껍질이며 그것들은 실제적 기능과 물질성에서 자신의 의미를 고갈 하는 것이 아니라 기호의 체계로서 존재하는 것이다. 표면은 긴장감을 위하여, 날카로운 칼날이 빛에 의해 반사 되는 느낌을 최대한 살리고자 하였으며 반면, 일정한 거리를 유지한 상태에서는 밝은 시각적 환영을 일으키게 한다. 여기서 표현되는 금속과 육체간의 상응을 강조하기 위한 윤곽은 표현의 최소단위이다. 그에 반해 유화 물감은 표면의 안에서 작용하며, 감춰진 질료이다. 그건 그 사물의 고유의 목적이 기능성에 의해 전복된 상태로서 나타난다. 그것은 유화의 접착성분과 철의 성분이 만나면서 기능을 확장한 것이다. 물감의 표현적인 요소보다는 공업적 특성인 점착성만을 요구하는 것이다. 많은 실제적인 경험의 드로잉에도 불구하고, 본인은 유년기의 기억으로부터 미술의 재료로서, 그리고 대상의 표현으로서 커터칼날의 이미지를 가지고 왔다. 원재료를 사용하는 나의 방식은 그것의 기능이 어떻게 작용하는지에 대해서 그것이 왜 그곳에 사용되는지에 대해서 물음을 던지고 있다. 뒤샹은 예술이 무엇인가? 에 대한 물음을 구하면서 실재하는 오브제를 미술의 방식으로 가지고 왔다. 그리고 그 이후 많은 현대의 예술가들은 스스로의 이유를 찾기 위하여 오브제는 선택된다. 본 논문을 통하여 나타나는 본인의 오브제는 과거에서부터 현대에 이르는 삶의 유용한 도구이며, 상처를 각인시키는 문명사회의 물질이다.
미국 캘리포니아의 디즈니랜드 지하에는 지상의 놀이시설을 작동하기 위해 몇 배나 큰 규모의 기계장치가 있다고 한다. 관객들이 이 시설을 통해서 체험하는 환상은 바로 이 장치들이 만들어 놓은 절묘한 기교인 것이다. 이렇듯 매커니즘은 '자연을 모사하고 현실세계를 기능화 한다. 인간 신체역할의 확장으로부터 시작된 이러한 꿈의 기제는 이제는 독립된 자율성을 획득하려는 듯, 인간 삶에 기능의 영역을 확장시키고 있다. 인간은 더 나은 삶의 욕구를 실현하기 위하여 선택을 거듭하였다. 그러한 결과는 결국 스스로를 가두는 이율배반(二律背反)을 낳게 되었다. 본인의 작업과정 속에서 끊임없이 부딪치는 문제는 기계주의 사물과 인간에 관한 것이다. 이러한 사물과의 관계성은 유년기의 기억으로부터 현재에 이르는 상처에 기인한 것으로서 본인에게는 특별한 의미를 갖는다. 어린시절 부딪힘에 의한 사고로서 경험한 물질과의 조우(遭遇)는 본인에게 날카로운 상처를 남겨놓은 것이다. 현존하는 상처로서의 그러한 흔적은 1998년도 이후의 작업을 통하여 가해 도구의 실험적 접근을 시도하는 계기가 된다. 직접적 물질로서의 칼날이 그것이다. 정확히 말하면 그것은 공업용 커터 칼날이다. 본 논문의 대부분은 대학원 기간, 작업 속에서 사용된 특정한 칼날의 속성과 그것이 작품으로써 표현되는 과정을 나타내고 있다. 인간은 외부 세계와의 관계 속에서 상처를 의식해야 하는 두려움을 가진 개체(個體)이다. 현상적으론 물질계에 접하고 있으면서 자극에 민감한 반응을 보이는 존재인 것이다. 특히 본인이 작품을 통하여 주목하는 부분은 물질과 인간의 경계면에서 생기는 동기로서의 사건의 구조이다. 물질문화가 역할을 과도하게 확장함으로서 일어나는 관계의 변이들, 인간이 사물을 제어하지 못함으로서 생기는 물질과의 부조화를 이르는 것이다. 여기에는 자연을 정복하고 다스리려는 욕망의 인간과 다시 복원되기를 원하는 인간의 이중성이 중첩되어 나타난다. 작업의 주제를 통하여 나타나는 기계주의 사물의 확장은 인간 내면에 잠재된 공격성이 자연을 해치며 침범하는 것이다. 여기서의 자연은 물질문명으로부터 회복되어야 할 모성(母性)의 그 무엇이다. 그것은 '본래의 것', '손상되기 이전의 것' '그 스스로 생성하고 치유하는 것'으로서 상정(想定)된다. 공격성을 가진 물질문화의 상징으로 사용한 커터칼날의 이미지는 권력을 수반한다. 그래서 자연을 손상케 하며 부딪힘에 의한 상처를 일으킨다. 대량생산, 제도화와 규칙, 분절, 일회적, 소모적, 이와 같은 요소를 함축하는 커터칼날은 생산과 기능의 긍정적인 면을 인정하더라도 우리 사회의 부조리한 성격과 같이하며 이러한 속성은 본인의 작업에서 차갑고 날카롭게 공간을 지배한다. 그것은 현실화된 세계와 본인의 작업 속에서 물질에 의하여 포장된 시뮬라크르(Simulacres)의 개념으로 등장한다. 화면을 채우는 가장된 이미지는 물질화된 상징으로서 포장된다. 그것은 본래의 것을 침범하는 이미지이다. 우리시대의 문명이 만들어 놓은 물질로서 무한히 반복적으로 접합하는 날카로운 금속물질은 이렇듯 미술작품을 포장하고 장식함으로서 물성화 시킨다. 물질의 안과 밖에서 작용하는 또 하나의 경계면은 커터 칼날의 표면과 그것에 의해 가려진 안료와의 관계로 성립되어 있다. 커터칼날로 이루어진 표면은 일루젼 으로서, 화면을 장식화 하는 껍질이며 그것들은 실제적 기능과 물질성에서 자신의 의미를 고갈 하는 것이 아니라 기호의 체계로서 존재하는 것이다. 표면은 긴장감을 위하여, 날카로운 칼날이 빛에 의해 반사 되는 느낌을 최대한 살리고자 하였으며 반면, 일정한 거리를 유지한 상태에서는 밝은 시각적 환영을 일으키게 한다. 여기서 표현되는 금속과 육체간의 상응을 강조하기 위한 윤곽은 표현의 최소단위이다. 그에 반해 유화 물감은 표면의 안에서 작용하며, 감춰진 질료이다. 그건 그 사물의 고유의 목적이 기능성에 의해 전복된 상태로서 나타난다. 그것은 유화의 접착성분과 철의 성분이 만나면서 기능을 확장한 것이다. 물감의 표현적인 요소보다는 공업적 특성인 점착성만을 요구하는 것이다. 많은 실제적인 경험의 드로잉에도 불구하고, 본인은 유년기의 기억으로부터 미술의 재료로서, 그리고 대상의 표현으로서 커터칼날의 이미지를 가지고 왔다. 원재료를 사용하는 나의 방식은 그것의 기능이 어떻게 작용하는지에 대해서 그것이 왜 그곳에 사용되는지에 대해서 물음을 던지고 있다. 뒤샹은 예술이 무엇인가? 에 대한 물음을 구하면서 실재하는 오브제를 미술의 방식으로 가지고 왔다. 그리고 그 이후 많은 현대의 예술가들은 스스로의 이유를 찾기 위하여 오브제는 선택된다. 본 논문을 통하여 나타나는 본인의 오브제는 과거에서부터 현대에 이르는 삶의 유용한 도구이며, 상처를 각인시키는 문명사회의 물질이다.
There is a giant machine to run upper amusement facility at Disneyland underground in Los Angeles, the U.S. This machine makes a fantasy pleasing visitors. That is the very exquisite technical skill. Like this, the mechanism of machine "imitates nature and makes function a real world." In other word...
There is a giant machine to run upper amusement facility at Disneyland underground in Los Angeles, the U.S. This machine makes a fantasy pleasing visitors. That is the very exquisite technical skill. Like this, the mechanism of machine "imitates nature and makes function a real world." In other word, it enables us to create simulacrum. Man needs to choose continually to realize a desire for a better life. Eventually, it leads to a antinomy that subjects themselves to machine I am endlessly faced by a terrible problem which is about a paradox as the pursuit of a harmonious relationship between man and product. Such a recognition of problem is based on my childhood's memory. When I was young, I was involved in an accident. It gives me a special meaning. A traffic accident leaves a indelible scar to me. Trace of wound has lead to try experimental approaches using an assault tool in my work since 1998. The assault tool is a blade (cutter) for industrial use. The thesis dealt with specific property of the blade (cutter) used in series of my works while I was in a course of graduate school. And the paper showed a process that I transform a object into a part of my work. Man is a being with anxiety about the scar which is caused by having relation with the outside world. Phenomenally, man is not only tangent to material but also reacts sensitive response against material's stimulus. Especially, I pay attention to a structure as a discord of man with material. The discord occurs in a failure of intercommunication of not between man and man but man and thing. The abuse of material civilization is caused by the exaggeration of a belief in products. There are duality of man's desires to conquer nature and simultaneously to restore nature. In fact, tools that produced by machinery have a potential to harm a human's life and further nature. Here nature means a motherhood to me. Namely, I believe that nature is 'original', 'not damage' and has 'natural healing powers'. The image of a blade in my works is a symbol of material culture with aggression. So its image involves a power. Therefore, this image remind me of materialism that means a destruction of nature and a scar by clash That's why I bring pieces of blade to my work. So to speak, the blade is a scar caused by man-made world disharmony with man. By all accounts, the image of blade means a mass production, institutionalization, rule, disposable and consumptive factor to me. Though it obviously has positive aspects of production and function, it also has our community's absurd property. An instrument producing the absurd covered my picture' space. With considering a detailed formative aspect in my work, my picture from 1998 to 2004 consist of a pieces of blade and oil color. But spectators actually can't see an array of oil color in my plane. Because a color plane have covered with pieces of blade. For rising spectator's tension, I use the reflection created pieces of blade. In my works, it was light made pieces of blade that makes illusion. A reflection made pieces of blade can create a visual illusion when spectators maintain a distance. Here the outline that emphasizes correspondence between metal and body is the simplest element of expression. The outline makes illusion and looks like drawing. Exposing materiality of blade enable me to express this visual effect. I emphasize a metallic nature, reflection and tactile impression, in order to rise a visual effect of surface. On the other hand, oil color is not a seeable element. Oil color, however, plays important role in my work although it is not a original character in the art field. Namely, it can use as a glue when metal stick to my plane. As for me, oil color act not a medium of expression of color but the glue. Instead of drawing my actual experience, I chose a object of blade to bring up the image of my childhood's memory. My method which uses the source material is a quotation. Duchamp used a object for searching an answer; "what is a art?" After him, many modern artists continually have used an object in many reason. My metal is a method of remaining me of an accident in childhood's memory.
There is a giant machine to run upper amusement facility at Disneyland underground in Los Angeles, the U.S. This machine makes a fantasy pleasing visitors. That is the very exquisite technical skill. Like this, the mechanism of machine "imitates nature and makes function a real world." In other word, it enables us to create simulacrum. Man needs to choose continually to realize a desire for a better life. Eventually, it leads to a antinomy that subjects themselves to machine I am endlessly faced by a terrible problem which is about a paradox as the pursuit of a harmonious relationship between man and product. Such a recognition of problem is based on my childhood's memory. When I was young, I was involved in an accident. It gives me a special meaning. A traffic accident leaves a indelible scar to me. Trace of wound has lead to try experimental approaches using an assault tool in my work since 1998. The assault tool is a blade (cutter) for industrial use. The thesis dealt with specific property of the blade (cutter) used in series of my works while I was in a course of graduate school. And the paper showed a process that I transform a object into a part of my work. Man is a being with anxiety about the scar which is caused by having relation with the outside world. Phenomenally, man is not only tangent to material but also reacts sensitive response against material's stimulus. Especially, I pay attention to a structure as a discord of man with material. The discord occurs in a failure of intercommunication of not between man and man but man and thing. The abuse of material civilization is caused by the exaggeration of a belief in products. There are duality of man's desires to conquer nature and simultaneously to restore nature. In fact, tools that produced by machinery have a potential to harm a human's life and further nature. Here nature means a motherhood to me. Namely, I believe that nature is 'original', 'not damage' and has 'natural healing powers'. The image of a blade in my works is a symbol of material culture with aggression. So its image involves a power. Therefore, this image remind me of materialism that means a destruction of nature and a scar by clash That's why I bring pieces of blade to my work. So to speak, the blade is a scar caused by man-made world disharmony with man. By all accounts, the image of blade means a mass production, institutionalization, rule, disposable and consumptive factor to me. Though it obviously has positive aspects of production and function, it also has our community's absurd property. An instrument producing the absurd covered my picture' space. With considering a detailed formative aspect in my work, my picture from 1998 to 2004 consist of a pieces of blade and oil color. But spectators actually can't see an array of oil color in my plane. Because a color plane have covered with pieces of blade. For rising spectator's tension, I use the reflection created pieces of blade. In my works, it was light made pieces of blade that makes illusion. A reflection made pieces of blade can create a visual illusion when spectators maintain a distance. Here the outline that emphasizes correspondence between metal and body is the simplest element of expression. The outline makes illusion and looks like drawing. Exposing materiality of blade enable me to express this visual effect. I emphasize a metallic nature, reflection and tactile impression, in order to rise a visual effect of surface. On the other hand, oil color is not a seeable element. Oil color, however, plays important role in my work although it is not a original character in the art field. Namely, it can use as a glue when metal stick to my plane. As for me, oil color act not a medium of expression of color but the glue. Instead of drawing my actual experience, I chose a object of blade to bring up the image of my childhood's memory. My method which uses the source material is a quotation. Duchamp used a object for searching an answer; "what is a art?" After him, many modern artists continually have used an object in many reason. My metal is a method of remaining me of an accident in childhood's memory.
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