최근까지 사회기반시설 확충에 따른 대형 콘크리트 구조물의 건설이 빈번하고, 이에 따른 신공항이나 서해대교 등 중요한 국가시설물을 건설 과정에서 염해 등에 의한 내구성 저하를 방지하기 위해 각 프로젝트별로 많은 노력을 기울이고 있다. 한편, 현재까지 국내·외 설계기준에서 콘크리트구조물에 대한 내구성 확보방안은 내구성 설계과정을 구조 설계의 일부분으로 보고 콘크리트 품질확보를 위해 콘크리트 품질, 시멘트 종류, 단위시멘트량, w/c비, 양생, 피복두께 등을 제한하는 정성적인 방법을 사용하고 있는 실정이다. 그러나, 국내의 경우에는 1990년대 후반 이르러서야 콘크리트 구조물의 내구성에 대한 중요성을 인식하여 몇몇 연구그룹을 중심으로 콘크리트 구조물의 성능저하 현상에 대한 연구가 수행되기 시작한 실정으로 아직까지 콘크리트 구조물의 내구성을 확보하기 위한 독자적인 설계방법을 제시하기에는 미흡한 것이 현실이다. 이에 따라, 본 연구에서는 콘크리트 구조물에서 발생 가능한 여러 가지 성능저하 과정 중에서 염해와 관련한 내구성을 확보하기 위한 국내외의 내구성 설계기법에 대한 광범위한 검토를 통해 가장 합리적인 방안을 도출한 후 이를 국내 콘크리트 교량에 적용하여 도출된 내구성 설계기법을 검증하고자 하였다. 각국의 내구성설계 기준에 관한 고찰을 통하여 해양구조물의 계획, 설계, 재료 및 시공에 관한 사항을 고려한 가장 정량적이고, 구체적인 방법인 일본 토목학회 및 콘크리트 공학협회의 방법이 가장 합리적인 것으로 평가되며, 국내의 콘크리트 교량 상부구조물에 내구성 설계를 적용하였으며, 각 방법은 목표내구년한에 따라 각기 장단점을 가지므로 염해환경하에 있는 콘크리트 구조물의 내구성설계에서 구조물의 중요도에 따라 적절한 목표 내구수명을 정하고, 이에 따라 본 연구에서 수행한 두가지 방법을 모두 병행하여 보다 안전한 설계가 되도록 해야 할 것으로 사료된다. 또한 국내 ...
최근까지 사회기반시설 확충에 따른 대형 콘크리트 구조물의 건설이 빈번하고, 이에 따른 신공항이나 서해대교 등 중요한 국가시설물을 건설 과정에서 염해 등에 의한 내구성 저하를 방지하기 위해 각 프로젝트별로 많은 노력을 기울이고 있다. 한편, 현재까지 국내·외 설계기준에서 콘크리트구조물에 대한 내구성 확보방안은 내구성 설계과정을 구조 설계의 일부분으로 보고 콘크리트 품질확보를 위해 콘크리트 품질, 시멘트 종류, 단위시멘트량, w/c비, 양생, 피복두께 등을 제한하는 정성적인 방법을 사용하고 있는 실정이다. 그러나, 국내의 경우에는 1990년대 후반 이르러서야 콘크리트 구조물의 내구성에 대한 중요성을 인식하여 몇몇 연구그룹을 중심으로 콘크리트 구조물의 성능저하 현상에 대한 연구가 수행되기 시작한 실정으로 아직까지 콘크리트 구조물의 내구성을 확보하기 위한 독자적인 설계방법을 제시하기에는 미흡한 것이 현실이다. 이에 따라, 본 연구에서는 콘크리트 구조물에서 발생 가능한 여러 가지 성능저하 과정 중에서 염해와 관련한 내구성을 확보하기 위한 국내외의 내구성 설계기법에 대한 광범위한 검토를 통해 가장 합리적인 방안을 도출한 후 이를 국내 콘크리트 교량에 적용하여 도출된 내구성 설계기법을 검증하고자 하였다. 각국의 내구성설계 기준에 관한 고찰을 통하여 해양구조물의 계획, 설계, 재료 및 시공에 관한 사항을 고려한 가장 정량적이고, 구체적인 방법인 일본 토목학회 및 콘크리트 공학협회의 방법이 가장 합리적인 것으로 평가되며, 국내의 콘크리트 교량 상부구조물에 내구성 설계를 적용하였으며, 각 방법은 목표내구년한에 따라 각기 장단점을 가지므로 염해환경하에 있는 콘크리트 구조물의 내구성설계에서 구조물의 중요도에 따라 적절한 목표 내구수명을 정하고, 이에 따라 본 연구에서 수행한 두가지 방법을 모두 병행하여 보다 안전한 설계가 되도록 해야 할 것으로 사료된다. 또한 국내 환경인자의 평가, 재료 및 설계 조건 등을 고려하여 우리나라 실정에 적합하도록 본 연구에서 수행한 내구성설계를 개선하는 연구가 추후 활발히 진행될 필요가 있을 것으로 사료된다.
최근까지 사회기반시설 확충에 따른 대형 콘크리트 구조물의 건설이 빈번하고, 이에 따른 신공항이나 서해대교 등 중요한 국가시설물을 건설 과정에서 염해 등에 의한 내구성 저하를 방지하기 위해 각 프로젝트별로 많은 노력을 기울이고 있다. 한편, 현재까지 국내·외 설계기준에서 콘크리트구조물에 대한 내구성 확보방안은 내구성 설계과정을 구조 설계의 일부분으로 보고 콘크리트 품질확보를 위해 콘크리트 품질, 시멘트 종류, 단위시멘트량, w/c비, 양생, 피복두께 등을 제한하는 정성적인 방법을 사용하고 있는 실정이다. 그러나, 국내의 경우에는 1990년대 후반 이르러서야 콘크리트 구조물의 내구성에 대한 중요성을 인식하여 몇몇 연구그룹을 중심으로 콘크리트 구조물의 성능저하 현상에 대한 연구가 수행되기 시작한 실정으로 아직까지 콘크리트 구조물의 내구성을 확보하기 위한 독자적인 설계방법을 제시하기에는 미흡한 것이 현실이다. 이에 따라, 본 연구에서는 콘크리트 구조물에서 발생 가능한 여러 가지 성능저하 과정 중에서 염해와 관련한 내구성을 확보하기 위한 국내외의 내구성 설계기법에 대한 광범위한 검토를 통해 가장 합리적인 방안을 도출한 후 이를 국내 콘크리트 교량에 적용하여 도출된 내구성 설계기법을 검증하고자 하였다. 각국의 내구성설계 기준에 관한 고찰을 통하여 해양구조물의 계획, 설계, 재료 및 시공에 관한 사항을 고려한 가장 정량적이고, 구체적인 방법인 일본 토목학회 및 콘크리트 공학협회의 방법이 가장 합리적인 것으로 평가되며, 국내의 콘크리트 교량 상부구조물에 내구성 설계를 적용하였으며, 각 방법은 목표내구년한에 따라 각기 장단점을 가지므로 염해환경하에 있는 콘크리트 구조물의 내구성설계에서 구조물의 중요도에 따라 적절한 목표 내구수명을 정하고, 이에 따라 본 연구에서 수행한 두가지 방법을 모두 병행하여 보다 안전한 설계가 되도록 해야 할 것으로 사료된다. 또한 국내 환경인자의 평가, 재료 및 설계 조건 등을 고려하여 우리나라 실정에 적합하도록 본 연구에서 수행한 내구성설계를 개선하는 연구가 추후 활발히 진행될 필요가 있을 것으로 사료된다.
Recently, the large-scale construction projects, such as new airport, offshore great bridges, have been done actively in this country. Since this offshore concrete structures are suffering serious deterioration and their safety is being threatened, the quantitative evaluation of the service life and...
Recently, the large-scale construction projects, such as new airport, offshore great bridges, have been done actively in this country. Since this offshore concrete structures are suffering serious deterioration and their safety is being threatened, the quantitative evaluation of the service life and the development of the durability-based design method are urgently needed. Traditionally the durability design of concrete structures is based on implicit rules for materials, its compositions, working conditions, structural dimensions, etc. Examples of such rules are the requirements for minimum concrete cove, maximum water-to-cement ratio, minimum cement content, crack limitation, air content, cement type and coatings on concrete. In this study, in order to establish the appropriate durability design method, Comparison of the specification for durability design in various foreign countries was performed. Since the corrosion of steel reinforcement caused by chloride penetration or carbonation is one of the main causes of deterioration of offshore reinforced concrete structures and the research results shows JSCE and JCI's procedures is most quantitative and explicit, these durability design methods are adapted to domestic concrete bridge deck. In this study, it is more realistic to combine the two methods since design results are contrary to each other according to various service lifes. And in order to improve the methods, it is needed to modify the parameters in the design method such as environmental factors, materials, and design details considering domestic conditions.
Recently, the large-scale construction projects, such as new airport, offshore great bridges, have been done actively in this country. Since this offshore concrete structures are suffering serious deterioration and their safety is being threatened, the quantitative evaluation of the service life and the development of the durability-based design method are urgently needed. Traditionally the durability design of concrete structures is based on implicit rules for materials, its compositions, working conditions, structural dimensions, etc. Examples of such rules are the requirements for minimum concrete cove, maximum water-to-cement ratio, minimum cement content, crack limitation, air content, cement type and coatings on concrete. In this study, in order to establish the appropriate durability design method, Comparison of the specification for durability design in various foreign countries was performed. Since the corrosion of steel reinforcement caused by chloride penetration or carbonation is one of the main causes of deterioration of offshore reinforced concrete structures and the research results shows JSCE and JCI's procedures is most quantitative and explicit, these durability design methods are adapted to domestic concrete bridge deck. In this study, it is more realistic to combine the two methods since design results are contrary to each other according to various service lifes. And in order to improve the methods, it is needed to modify the parameters in the design method such as environmental factors, materials, and design details considering domestic conditions.
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