오피스 건축물의 로비 공간에 나타난 '투명성'의 표현에 관한 연구 : S. Giedion과 C. Rowe의 투명성 개념을 중심으로 (A) study on the 'Transparency' of office building lobbies : based on the transparency concept by Giedion, S. and Rowe, C원문보기
오피스 건축물에서의 실내 공간 중에서 로비는 기업이나 건물 입주 회사의 이미지를 가장 먼저 전달하고 도시 환경의 질이나 사무 환경의 질을 높이는데 가장 큰 기여를 하는 공간이라 할 수 있다. 근대 이후 건축에서의 가장 큰 변화 중의 하나는 투명성이 로비의 디자인 표현 방법 중 가장 중요한 요소로 자리 잡고 있으며 이를 통해 기업의 이미지를 사용자에게 각인시킴으로써 간접적으로 기업의 이익에 기여 할 수 있도록 하였다.따라서 본 연구에서는 오피스 건축물을 대상으로 로비 공간에 표현된 투명성의 표현 방법을 파악하고 그 표현 방법의 상호간의 관계를 분석하고 제시하고자 한다. 연구 방법으로는 문헌 조사와 실증적 조사를 병행하였다. 문헌 연구방법으로 투명성의 이론적 배경을 고찰하여 구체적인 연구목적을 정하고, 현장 조사서를 바탕으로 한 실증적 조사를 통해 시지각적, 현상적 투명성의 표현 방법을 파악하였다. 조사 수집된 자료는 Microsoft Excel을 이용하여 ...
오피스 건축물에서의 실내 공간 중에서 로비는 기업이나 건물 입주 회사의 이미지를 가장 먼저 전달하고 도시 환경의 질이나 사무 환경의 질을 높이는데 가장 큰 기여를 하는 공간이라 할 수 있다. 근대 이후 건축에서의 가장 큰 변화 중의 하나는 투명성이 로비의 디자인 표현 방법 중 가장 중요한 요소로 자리 잡고 있으며 이를 통해 기업의 이미지를 사용자에게 각인시킴으로써 간접적으로 기업의 이익에 기여 할 수 있도록 하였다.따라서 본 연구에서는 오피스 건축물을 대상으로 로비 공간에 표현된 투명성의 표현 방법을 파악하고 그 표현 방법의 상호간의 관계를 분석하고 제시하고자 한다. 연구 방법으로는 문헌 조사와 실증적 조사를 병행하였다. 문헌 연구방법으로 투명성의 이론적 배경을 고찰하여 구체적인 연구목적을 정하고, 현장 조사서를 바탕으로 한 실증적 조사를 통해 시지각적, 현상적 투명성의 표현 방법을 파악하였다. 조사 수집된 자료는 Microsoft Excel을 이용하여 상관계수를 구하였다.본 연구의 조사 결과를 요약하면 다음과 같다.1) 시지각적 투명성은 바닥에서는 극히 미미하게 나타나고 있다. 이는 건축물 자체의 구조나 설비 문제로 인해 물리적으로 투명한 재료의 도입이 불가했기 때문이다. 현상적 투명성은 바닥에서 공간의 중첩성이 높은 수치를 보이고 있다. 그 이유는 로비 공간과 하부 층의 특정실과의 중첩된 부분과 매개 공간 등의 중첩성이 높게 나왔기 때문이다.2) 각 조사 대상 건축물의 벽에 표현된 시지각적 투명성의 경우 재료의 투명성이 높게 나타났다. 그 이유는 물리적으로 외부는 커튼월(Curtain Wall) 구조를 가지고 있고 로비 내부에 부분적으로 투과성 및 반투과성 자재를 도입하고 있기 때문이다. 현상적 투명성의 경우 로비 공간의 벽에서 바닥보다 상대적으로 낮은 분포를 보이고 있다. 벽에서의 공간의 중첩성의 경우 특정 공간과의 중첩이 낮게 나온다.3) 현장 조사 결과 시지각적 투명성의 표현 방법 중 천장에서 가장 많이 나타난 표현 방법은 재료의 투명성과 시각의 개방성이다. 그 이유는 건축물 로비 공간에 자연 채광의 도입을 극대화하기 위해 천장의 경우 유리 등의 투과성 재료로 마감한 사례가 많이 나타났기 때문이다. 현상적 투명성의 경우 천장에서 가장 높은 분포를 보이는데 그 이유는 로비 상부층의 경우 대부분 특정 사무실 공간이 차지하고 있어 공간의 중첩성 부분에서 높은 수치를 보이고 있기 때문이다.4) 시지각적 투명성과 현상적 투명성의 상관계수를 분석한 결과는 다음과 같다. 오피스 건축물의 로비 공간 계획에서 시지각적 투명성 중 ‘재료의 투명성’의 표현 방법을 도입할 경우 투명성의 표현 방법 중 ''시각의 개방성'', ''재료의 경량성'', ''재료의 표피성''의 표현 방법 중 한 가지 이상의 표현 방법이 도입된다. ‘공간의 중첩성’의 표현 방법이 도입될 경우 ‘경계의 모호성’이나 ‘시각의 양면성’의 표현 방법이 도입된다. 그러나 위의 두 가지(경계의 모호성, 시각의 양면성) 표현 방법은 경계성에 관련된 상반된 표현 방법이기 때문에 ‘공간의 중첩성’ 표현 방법에서는 특히 해당 공간의 경계성에 주의해야 한다.연구과정에서 드러난 향후 연구 과제는 다음과 같다.1) 향후 연구에서는 각 건축물의 준공 연도별 투명성 표현 방법의 차이를 분석함으로써 오피스 건축물의 당시의 공간적, 사회적 측면에서 연관된 조사가 이루어져야 할 것이다. 2) 본 연구는 디자인 표현 개념을 계량화 하고자 시도된 연구이다. 따라서 본 연구에서 언급한 투명성의 개념을 오피스 건축물의 로비 이외의 공간에 적용함으로써 특정 개념의 표현 방법 상호간의 관계를 파악해야 할 것이다.
오피스 건축물에서의 실내 공간 중에서 로비는 기업이나 건물 입주 회사의 이미지를 가장 먼저 전달하고 도시 환경의 질이나 사무 환경의 질을 높이는데 가장 큰 기여를 하는 공간이라 할 수 있다. 근대 이후 건축에서의 가장 큰 변화 중의 하나는 투명성이 로비의 디자인 표현 방법 중 가장 중요한 요소로 자리 잡고 있으며 이를 통해 기업의 이미지를 사용자에게 각인시킴으로써 간접적으로 기업의 이익에 기여 할 수 있도록 하였다.따라서 본 연구에서는 오피스 건축물을 대상으로 로비 공간에 표현된 투명성의 표현 방법을 파악하고 그 표현 방법의 상호간의 관계를 분석하고 제시하고자 한다. 연구 방법으로는 문헌 조사와 실증적 조사를 병행하였다. 문헌 연구방법으로 투명성의 이론적 배경을 고찰하여 구체적인 연구목적을 정하고, 현장 조사서를 바탕으로 한 실증적 조사를 통해 시지각적, 현상적 투명성의 표현 방법을 파악하였다. 조사 수집된 자료는 Microsoft Excel을 이용하여 상관계수를 구하였다.본 연구의 조사 결과를 요약하면 다음과 같다.1) 시지각적 투명성은 바닥에서는 극히 미미하게 나타나고 있다. 이는 건축물 자체의 구조나 설비 문제로 인해 물리적으로 투명한 재료의 도입이 불가했기 때문이다. 현상적 투명성은 바닥에서 공간의 중첩성이 높은 수치를 보이고 있다. 그 이유는 로비 공간과 하부 층의 특정실과의 중첩된 부분과 매개 공간 등의 중첩성이 높게 나왔기 때문이다.2) 각 조사 대상 건축물의 벽에 표현된 시지각적 투명성의 경우 재료의 투명성이 높게 나타났다. 그 이유는 물리적으로 외부는 커튼월(Curtain Wall) 구조를 가지고 있고 로비 내부에 부분적으로 투과성 및 반투과성 자재를 도입하고 있기 때문이다. 현상적 투명성의 경우 로비 공간의 벽에서 바닥보다 상대적으로 낮은 분포를 보이고 있다. 벽에서의 공간의 중첩성의 경우 특정 공간과의 중첩이 낮게 나온다.3) 현장 조사 결과 시지각적 투명성의 표현 방법 중 천장에서 가장 많이 나타난 표현 방법은 재료의 투명성과 시각의 개방성이다. 그 이유는 건축물 로비 공간에 자연 채광의 도입을 극대화하기 위해 천장의 경우 유리 등의 투과성 재료로 마감한 사례가 많이 나타났기 때문이다. 현상적 투명성의 경우 천장에서 가장 높은 분포를 보이는데 그 이유는 로비 상부층의 경우 대부분 특정 사무실 공간이 차지하고 있어 공간의 중첩성 부분에서 높은 수치를 보이고 있기 때문이다.4) 시지각적 투명성과 현상적 투명성의 상관계수를 분석한 결과는 다음과 같다. 오피스 건축물의 로비 공간 계획에서 시지각적 투명성 중 ‘재료의 투명성’의 표현 방법을 도입할 경우 투명성의 표현 방법 중 ''시각의 개방성'', ''재료의 경량성'', ''재료의 표피성''의 표현 방법 중 한 가지 이상의 표현 방법이 도입된다. ‘공간의 중첩성’의 표현 방법이 도입될 경우 ‘경계의 모호성’이나 ‘시각의 양면성’의 표현 방법이 도입된다. 그러나 위의 두 가지(경계의 모호성, 시각의 양면성) 표현 방법은 경계성에 관련된 상반된 표현 방법이기 때문에 ‘공간의 중첩성’ 표현 방법에서는 특히 해당 공간의 경계성에 주의해야 한다.연구과정에서 드러난 향후 연구 과제는 다음과 같다.1) 향후 연구에서는 각 건축물의 준공 연도별 투명성 표현 방법의 차이를 분석함으로써 오피스 건축물의 당시의 공간적, 사회적 측면에서 연관된 조사가 이루어져야 할 것이다. 2) 본 연구는 디자인 표현 개념을 계량화 하고자 시도된 연구이다. 따라서 본 연구에서 언급한 투명성의 개념을 오피스 건축물의 로비 이외의 공간에 적용함으로써 특정 개념의 표현 방법 상호간의 관계를 파악해야 할 것이다.
The lobby is the space that contributes the most to conveying the first impression of an enterprise or company that is occupying a building, and enhances the quality of the urban or business environment around an office building. Transparency is the biggest change in architecture since the modern ag...
The lobby is the space that contributes the most to conveying the first impression of an enterprise or company that is occupying a building, and enhances the quality of the urban or business environment around an office building. Transparency is the biggest change in architecture since the modern age began, and it is the most important element of the lobby expression methods. It can cause an enterprise''s image to be embraced by users, and the image can contribute to an enterprise''s profit.Therefore this study was an attempt to understand the expression method of transparency which is expressed in the lobby space of office buildings, and used documentary survey and field survey to analyze it.In the examination of the theoretical background of transparency to make a specific study purpose, and based on an on-the-spot probe document, an attempt was made to grasp the expression method of Visual Transparency and Phenomenal Transparency. The data collected during this investigation was studied and a correlation coefficient using Microsoft Excel was sought.A summary of the findings of this study is as follows:1) Transparent materials does not appear often in floors. It is nearly impossible to use transparent materials in the floor because of equipment or structure problems the building itself. When Phenomenal Transparency material is used in the floor, there is usually a ''Superimposed Space''. The reason is because the lobby and the superimposed intermediate space are overlapping a specific section of the lobby space.2) During the survey it was discovered that Phenomenal Transparency was often used in the walls of each investigated building. The reason is that the exteriors have a Curtain Wall structure and the interior of the lobbies had partially adopted permeable and semipermeable materials. Phenomenal Transparency materials are found less in walls than in the floors of lobbies. ''Superimposed Spaces'' with specific space discharges were rarely seen in the situation of ''Superimposed Space'' in walls.3) The expression methods that appeared the most in ceilings among the Visual Transparent expression methods by on-the-spot probe sequences were ''Transparent Materials'' and ''Open Sight''. The reason is that they were attempting to introduce more natural lighting into the building lobby space by using glass or other transparent materials. In the case of Phenomenal Transparency, the highest distribution is seen in ceilings. The reason is that there are usually offices above the lobby which would cause a large amount of ''Superimposed Space''.4) The result of the analyzation of the correlation coefficient of Visual Transparency and Phenomenal Transparency is as follows:Expression method: There is more than one expression method of transparency, ''Open Sight'', ''Light Material'' and ''Surface Material'' methods were introduced in case of the introduction of ''Transparent Material'' among Visual Transparency in office building lobby space planning. If the ''Superimposed Space'' method is introduced, then the ''Ambiguous Border'' or ''Dual Sight'' methods are introduced. But, the above two (''Ambiguous Border'' ''Dual Sight'') expression methods should heed caution of specially relevant space in the ''Superimposed Space'' method because it is a contradictory expression method connected with the border.The research tasks were as follows as detected in the study process.1) In the future special attention should be payed to the spatial and social sides of office buildings which may have to be attained by analyzing the differences in transparent expression methods at the construction time of each building. 2) This study was an attempt to measure design expression concepts. Therefore, in order to understand the mutual relationship of the expression method of specific concepts it will be necessary to apply the concept of transparency to other spaces in office buildings.
The lobby is the space that contributes the most to conveying the first impression of an enterprise or company that is occupying a building, and enhances the quality of the urban or business environment around an office building. Transparency is the biggest change in architecture since the modern age began, and it is the most important element of the lobby expression methods. It can cause an enterprise''s image to be embraced by users, and the image can contribute to an enterprise''s profit.Therefore this study was an attempt to understand the expression method of transparency which is expressed in the lobby space of office buildings, and used documentary survey and field survey to analyze it.In the examination of the theoretical background of transparency to make a specific study purpose, and based on an on-the-spot probe document, an attempt was made to grasp the expression method of Visual Transparency and Phenomenal Transparency. The data collected during this investigation was studied and a correlation coefficient using Microsoft Excel was sought.A summary of the findings of this study is as follows:1) Transparent materials does not appear often in floors. It is nearly impossible to use transparent materials in the floor because of equipment or structure problems the building itself. When Phenomenal Transparency material is used in the floor, there is usually a ''Superimposed Space''. The reason is because the lobby and the superimposed intermediate space are overlapping a specific section of the lobby space.2) During the survey it was discovered that Phenomenal Transparency was often used in the walls of each investigated building. The reason is that the exteriors have a Curtain Wall structure and the interior of the lobbies had partially adopted permeable and semipermeable materials. Phenomenal Transparency materials are found less in walls than in the floors of lobbies. ''Superimposed Spaces'' with specific space discharges were rarely seen in the situation of ''Superimposed Space'' in walls.3) The expression methods that appeared the most in ceilings among the Visual Transparent expression methods by on-the-spot probe sequences were ''Transparent Materials'' and ''Open Sight''. The reason is that they were attempting to introduce more natural lighting into the building lobby space by using glass or other transparent materials. In the case of Phenomenal Transparency, the highest distribution is seen in ceilings. The reason is that there are usually offices above the lobby which would cause a large amount of ''Superimposed Space''.4) The result of the analyzation of the correlation coefficient of Visual Transparency and Phenomenal Transparency is as follows:Expression method: There is more than one expression method of transparency, ''Open Sight'', ''Light Material'' and ''Surface Material'' methods were introduced in case of the introduction of ''Transparent Material'' among Visual Transparency in office building lobby space planning. If the ''Superimposed Space'' method is introduced, then the ''Ambiguous Border'' or ''Dual Sight'' methods are introduced. But, the above two (''Ambiguous Border'' ''Dual Sight'') expression methods should heed caution of specially relevant space in the ''Superimposed Space'' method because it is a contradictory expression method connected with the border.The research tasks were as follows as detected in the study process.1) In the future special attention should be payed to the spatial and social sides of office buildings which may have to be attained by analyzing the differences in transparent expression methods at the construction time of each building. 2) This study was an attempt to measure design expression concepts. Therefore, in order to understand the mutual relationship of the expression method of specific concepts it will be necessary to apply the concept of transparency to other spaces in office buildings.
주제어
#Giedion, S
#Rowe, C
#투명성
#시지각적 투명성
#현상적 투명성
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#Visual transparency
#Phenomenal Transparency
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