인터넷 환경의 빠른 성장으로 인하여 인터넷을 이용한 광고활동이 급증하면서 그중에서도 인터넷 광고의 일반적인 형태인 배너광고는 기업 마케팅활동과 전자 상거래 등에 중요한 양방향 커뮤니테이션 매체로 성장하고 있다.그러나 인터넷 배너광고의 양적인 팽창에도 불구하고 클릭률 통계조사에 따르면 현재 0.5%이하로 낮은 클릭률을 보이고 있다.그러므로 보다 효율적인 인터넷 배너광고를 구현하기 위해서는 보다 체계적이고 효율적인 광고 전략이 필요하다.본 연구는 인터넷 배너광고의 이론적 고찰을 토대로 배너광고의 평가 기준을 정리하고 광고효과 측정과 변인조사를 통해 효과적인 정보전달을 위한 디자인 지침을 제시하는데 그 목적이 있다.논문의 내용은 이론적인 배경과 배너광고의 평가기준을 바탕으로 분석의 기준을 만들고, 배너광고를 유형별로 분류하여 ‘광고효과 조사’와 ‘광고변인 조사’를 하였다.연구의 방법으로 ‘광고효과 조사’에서는 ...
인터넷 환경의 빠른 성장으로 인하여 인터넷을 이용한 광고활동이 급증하면서 그중에서도 인터넷 광고의 일반적인 형태인 배너광고는 기업 마케팅활동과 전자 상거래 등에 중요한 양방향 커뮤니테이션 매체로 성장하고 있다.그러나 인터넷 배너광고의 양적인 팽창에도 불구하고 클릭률 통계조사에 따르면 현재 0.5%이하로 낮은 클릭률을 보이고 있다.그러므로 보다 효율적인 인터넷 배너광고를 구현하기 위해서는 보다 체계적이고 효율적인 광고 전략이 필요하다.본 연구는 인터넷 배너광고의 이론적 고찰을 토대로 배너광고의 평가 기준을 정리하고 광고효과 측정과 변인조사를 통해 효과적인 정보전달을 위한 디자인 지침을 제시하는데 그 목적이 있다.논문의 내용은 이론적인 배경과 배너광고의 평가기준을 바탕으로 분석의 기준을 만들고, 배너광고를 유형별로 분류하여 ‘광고효과 조사’와 ‘광고변인 조사’를 하였다.연구의 방법으로 ‘광고효과 조사’에서는 사례연구를 하였고 ‘광고변인 조사’에서는 심층면접조사를 하였다. 사례연구에서는 배너광고 유형인 정적배너 (Static), 동적배너(Animated), 상호작용배너(Interactive),의 광고 측정인 노출횟수에 따른 임프레션 효과와 클릭수에 따른 리스폰스효과 측정과 그에 따른 판매량을 조사하여 사용자의 선호도를 알아보았다. 또한 심층면접조사에서는 광고효과에 영향을 주는 변인들을 평가하기 위해 시각적 조형원리인 주목성, 가독성, 가시성, 명확성의 항목으로 조사하였다.연구의 결과인 사례연구와, 심층면접조사결과 도출된 배너광고 가이드라인은 다음과 같다.첫째, ‘광고효과 조사’와 ‘광고변인 조사’의 결과로 보아 상호작용배너가 사용자에게 가장 높은 선호도와 광고효과를 가지고 있으며, 광고 효과에 직접적인 영향을 주는 구성 원리로 주목성, 가독성, 가시성, 명확성이 있고 이를 표현하는 조형요소로는 움직임, 크기, 레이아웃, 이미지등이 있다.둘째, 주목성을 높이기 위해서는 움직임도 중요하지만 배너의 게재 위치가 홈페이지 상단에 위치하는 것 또한 고려하여야 하며, 가독성에서는 서체의 크기가 중요한 요소였으며, 장시간 게재하는 배너일 경우에는 움직임 없는 배너를 선호하였다. 명확성을 높이기 위해서는 실사 이미지가 효과적인 것으로 분석 되었다.셋째, 배너광고 클릭에 대한 태도는 개인의 인터넷 이용 동기 및 특성에 의해 영향을 받으므로, 광고대상의 특성과 광고의 목적 모두를 고려하여 광고 효과를 최대화 할 수 있도록 제작하여야 한다.본 연구에서는 광고효과에 영향을 주는 매개변수로 노출횟수나 클릭수를 측정하였으나, 보다 효과적인 인터넷 광고의 평가 기준을 설정하기 위해서는 측정변수의 범위 확대가 필요할 것이다.
인터넷 환경의 빠른 성장으로 인하여 인터넷을 이용한 광고활동이 급증하면서 그중에서도 인터넷 광고의 일반적인 형태인 배너광고는 기업 마케팅활동과 전자 상거래 등에 중요한 양방향 커뮤니테이션 매체로 성장하고 있다.그러나 인터넷 배너광고의 양적인 팽창에도 불구하고 클릭률 통계조사에 따르면 현재 0.5%이하로 낮은 클릭률을 보이고 있다.그러므로 보다 효율적인 인터넷 배너광고를 구현하기 위해서는 보다 체계적이고 효율적인 광고 전략이 필요하다.본 연구는 인터넷 배너광고의 이론적 고찰을 토대로 배너광고의 평가 기준을 정리하고 광고효과 측정과 변인조사를 통해 효과적인 정보전달을 위한 디자인 지침을 제시하는데 그 목적이 있다.논문의 내용은 이론적인 배경과 배너광고의 평가기준을 바탕으로 분석의 기준을 만들고, 배너광고를 유형별로 분류하여 ‘광고효과 조사’와 ‘광고변인 조사’를 하였다.연구의 방법으로 ‘광고효과 조사’에서는 사례연구를 하였고 ‘광고변인 조사’에서는 심층면접조사를 하였다. 사례연구에서는 배너광고 유형인 정적배너 (Static), 동적배너(Animated), 상호작용배너(Interactive),의 광고 측정인 노출횟수에 따른 임프레션 효과와 클릭수에 따른 리스폰스효과 측정과 그에 따른 판매량을 조사하여 사용자의 선호도를 알아보았다. 또한 심층면접조사에서는 광고효과에 영향을 주는 변인들을 평가하기 위해 시각적 조형원리인 주목성, 가독성, 가시성, 명확성의 항목으로 조사하였다.연구의 결과인 사례연구와, 심층면접조사결과 도출된 배너광고 가이드라인은 다음과 같다.첫째, ‘광고효과 조사’와 ‘광고변인 조사’의 결과로 보아 상호작용배너가 사용자에게 가장 높은 선호도와 광고효과를 가지고 있으며, 광고 효과에 직접적인 영향을 주는 구성 원리로 주목성, 가독성, 가시성, 명확성이 있고 이를 표현하는 조형요소로는 움직임, 크기, 레이아웃, 이미지등이 있다.둘째, 주목성을 높이기 위해서는 움직임도 중요하지만 배너의 게재 위치가 홈페이지 상단에 위치하는 것 또한 고려하여야 하며, 가독성에서는 서체의 크기가 중요한 요소였으며, 장시간 게재하는 배너일 경우에는 움직임 없는 배너를 선호하였다. 명확성을 높이기 위해서는 실사 이미지가 효과적인 것으로 분석 되었다.셋째, 배너광고 클릭에 대한 태도는 개인의 인터넷 이용 동기 및 특성에 의해 영향을 받으므로, 광고대상의 특성과 광고의 목적 모두를 고려하여 광고 효과를 최대화 할 수 있도록 제작하여야 한다.본 연구에서는 광고효과에 영향을 주는 매개변수로 노출횟수나 클릭수를 측정하였으나, 보다 효과적인 인터넷 광고의 평가 기준을 설정하기 위해서는 측정변수의 범위 확대가 필요할 것이다.
Rapid development of Internet environment in turn gave rise to rapid increase in web-based advertisingmarketing activities. Of the many forms, the more frequently used is in the form of a banner.Advertising banners enable marketing activities of businesses and electronic transactions to grow as a bi...
Rapid development of Internet environment in turn gave rise to rapid increase in web-based advertisingmarketing activities. Of the many forms, the more frequently used is in the form of a banner.Advertising banners enable marketing activities of businesses and electronic transactions to grow as a bi-directional communication medium.However, despite the number of Internet banners, statistical research on its effectiveness reveals a click rate of less than 0.05%.Therefore, an advertising strategy that is more systematic and efficient is needed to materialize more effective Internet advertisement bannersWith theoretical examination of Internet banners as the basis, the purpose of this study is to present the design guidelines for a more banner by examining the evaluation standards for banners and by measuring the effectiveness of the banners. For the purpose above, the effectiveness of information communications of banner advertisement was examined by establishing criteria for analysis, through cases studies, as well as through in depth interviews. In the case study for determining consumers? preference among Static banners, the following elements were evaluated: Animated Banners and Interactive banners, the impression effect based on the exposure rate, response effect based on number of hits and number of sales made. In addition, attractiveness, readability, definitude and visibility of banners were evaluated to examine variables that affect the effectiveness of advertisement.The results of the case study and the guidelines for banner advertisements are as follows.First, users displayed preference for animated banners in the evaluation of impression effect and response effect. In order to enhance the appeal, the animation, bright colors, and increase in size must be considered in its design.Second, to increase its attractiveness, animation is important; however, the location of the banner must be considered for visibility, and for its readability, font size was an important element. In addition, an immobile banner was suggested in case of a permanent banner.Direct images were found to be most effective for definitude of the bannerThird, tendency to click on the banner depends on the reason for computer use at the time and on the personality of the users.Therefore, characteristics of its target consumers and the purpose of the advertisement must be considered to maximize the effectiveness of the advertisement.As parameters that affect the effectiveness of advertisement, exposure rate, and hit rate were measured; however, in order to create a more effective evaluation criteria, the range of variables need to be expanded.
Rapid development of Internet environment in turn gave rise to rapid increase in web-based advertisingmarketing activities. Of the many forms, the more frequently used is in the form of a banner.Advertising banners enable marketing activities of businesses and electronic transactions to grow as a bi-directional communication medium.However, despite the number of Internet banners, statistical research on its effectiveness reveals a click rate of less than 0.05%.Therefore, an advertising strategy that is more systematic and efficient is needed to materialize more effective Internet advertisement bannersWith theoretical examination of Internet banners as the basis, the purpose of this study is to present the design guidelines for a more banner by examining the evaluation standards for banners and by measuring the effectiveness of the banners. For the purpose above, the effectiveness of information communications of banner advertisement was examined by establishing criteria for analysis, through cases studies, as well as through in depth interviews. In the case study for determining consumers? preference among Static banners, the following elements were evaluated: Animated Banners and Interactive banners, the impression effect based on the exposure rate, response effect based on number of hits and number of sales made. In addition, attractiveness, readability, definitude and visibility of banners were evaluated to examine variables that affect the effectiveness of advertisement.The results of the case study and the guidelines for banner advertisements are as follows.First, users displayed preference for animated banners in the evaluation of impression effect and response effect. In order to enhance the appeal, the animation, bright colors, and increase in size must be considered in its design.Second, to increase its attractiveness, animation is important; however, the location of the banner must be considered for visibility, and for its readability, font size was an important element. In addition, an immobile banner was suggested in case of a permanent banner.Direct images were found to be most effective for definitude of the bannerThird, tendency to click on the banner depends on the reason for computer use at the time and on the personality of the users.Therefore, characteristics of its target consumers and the purpose of the advertisement must be considered to maximize the effectiveness of the advertisement.As parameters that affect the effectiveness of advertisement, exposure rate, and hit rate were measured; however, in order to create a more effective evaluation criteria, the range of variables need to be expanded.
주제어
#배너광고 노출횟수 클릭수 광고효과 banner advertisements exposure rate hit rate effectiveness of advertisement
학위논문 정보
저자
이정은
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
디자인정보시스템전공
지도교수
이현주
발행연도
2005
총페이지
x, 91장
키워드
배너광고 노출횟수 클릭수 광고효과 banner advertisements exposure rate hit rate effectiveness of advertisement
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