포털사이트는 인터넷 이용의 관문역할을 하는 사이트로서 인터넷의 발전에 따라 그 중요성과 함께 역할과 비중도 점점 커지고 있다. 본 연구에서는 포털사이트의 전반적 만족도와 이용자의 인터넷 이용행태 및 이용환경, 그리고 인구통계학적 특성과의 관계를 살펴보았다. 이를 통해 만족도가 낮은 집단을 파악하고, 이들 집단의 만족도 제고를 위해 포털사이트가 주요하게 개선해야 할 점을 알아보았다. 본 연구를 위해 인터넷 포털사이트를 이용하는 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 만족도와 관련된 11개의 가설을 설정하고, 가설의 검증을 위해 ...
포털사이트는 인터넷 이용의 관문역할을 하는 사이트로서 인터넷의 발전에 따라 그 중요성과 함께 역할과 비중도 점점 커지고 있다. 본 연구에서는 포털사이트의 전반적 만족도와 이용자의 인터넷 이용행태 및 이용환경, 그리고 인구통계학적 특성과의 관계를 살펴보았다. 이를 통해 만족도가 낮은 집단을 파악하고, 이들 집단의 만족도 제고를 위해 포털사이트가 주요하게 개선해야 할 점을 알아보았다. 본 연구를 위해 인터넷 포털사이트를 이용하는 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 만족도와 관련된 11개의 가설을 설정하고, 가설의 검증을 위해 T-Test, ANOVA 등의 방법을 이용하였다. 연구결과 인터넷 이용행태와 관련해서는 주당 이용하는 인터넷 이용시간에 따라 포털사이트 만족도에 차이가 있었고, 온라인 교류의존도가 높을수록, 포털사이트가 구비하고 있는 서비스/컨텐츠 항목에 대한 접속도가 높을수록 포털사이트에 대한 만족도도 높았다. 인터넷 이용환경과 관련해서는 포털사이트의 만족도에 영향을 미치는 요인으로 이용환경을 독립변수로 놓고 회귀분석한 결과 환경속성에서는 빠른 이용속도와 메뉴 이용 용이성이, 정보속성에서는 정보 관련성이, 검색속성에서는 체계적 정보분류가, 보안속성에서는 개인정보 보호방안 신뢰 여부 등이 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성과 관련해서는 남녀 성별에 따른 포털사이트 만족도의 차이는 없었고, 이용자의 연령과 학력이 상대적으로 낮은 집단이 높은 집단보다 만족도가 높았다. 이용자의 직업과 포털사이트의 만족도 역시 통계적으로 유의적인 관계임이 검증되었다. 포털사이트의 서비스 및 컨텐츠의 항목별 만족도 중 포털사이트의 전반적 만족도에 영향을 미치는 것들은 서비스의 경우 정보검색, 미니홈피, 이메일 등이, 컨텐츠의 경우는 뉴스/미디어, 쇼핑, 엔터테인먼트, 게임/오락, 여성 등의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 인터넷은 이미 생활 속 깊숙이 뿌리를 내리고 있었다. 20대 연령층 특히 여성의 경우 이미 친구와의 교류에서 온라인상의 교류가 오프라인상의 교류 정도를 넘어서는 수치를 보이고 있다. 이는 중대한 사회문화적 변화라고 할 수 있다. 결과를 종합해 본다면 인터넷 교류의존도가 높을수록, 서비스/컨텐츠에 대한 접속이 많을 수록 포털사이트에 대한 만족도 역시 높았다. 이용자의 기존 이용 경험과 포털사이트의 해당 항목에 대한 질적 개선 노력이 접속도와 만족도를 향상시키는 상호 상승효과를 가져오는 것으로 판단된다. 만족도를 높일 수 있는 유력한 방안으로서 접속도 제고를 위한 포털사이트 운영자들의 지속적인 노력이 필요하다. 포털사이트의 만족도가 낮은 집단은 이용행태에서는 인터넷 이용시간이 길고, 인터넷을 통한 교류의존도가 낮으며, 서비스/컨텐츠 항목에 대한 접속도가 낮은 집단이다. 인구통계학적으로는 상대적으로 연령과 학력이 높고, 직업군으로는 무직/기타에 포진된 집단이다. 만족도가 낮게 나타난 이 표적집단의 특성을 보다 면밀히 파악하여 이들을 대상으로 한 다양한 서비스/컨텐츠의 개발과 만족도 제고 방안이 모색되어야 할 것이다.
포털사이트는 인터넷 이용의 관문역할을 하는 사이트로서 인터넷의 발전에 따라 그 중요성과 함께 역할과 비중도 점점 커지고 있다. 본 연구에서는 포털사이트의 전반적 만족도와 이용자의 인터넷 이용행태 및 이용환경, 그리고 인구통계학적 특성과의 관계를 살펴보았다. 이를 통해 만족도가 낮은 집단을 파악하고, 이들 집단의 만족도 제고를 위해 포털사이트가 주요하게 개선해야 할 점을 알아보았다. 본 연구를 위해 인터넷 포털사이트를 이용하는 이용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 만족도와 관련된 11개의 가설을 설정하고, 가설의 검증을 위해 T-Test, ANOVA 등의 방법을 이용하였다. 연구결과 인터넷 이용행태와 관련해서는 주당 이용하는 인터넷 이용시간에 따라 포털사이트 만족도에 차이가 있었고, 온라인 교류의존도가 높을수록, 포털사이트가 구비하고 있는 서비스/컨텐츠 항목에 대한 접속도가 높을수록 포털사이트에 대한 만족도도 높았다. 인터넷 이용환경과 관련해서는 포털사이트의 만족도에 영향을 미치는 요인으로 이용환경을 독립변수로 놓고 회귀분석한 결과 환경속성에서는 빠른 이용속도와 메뉴 이용 용이성이, 정보속성에서는 정보 관련성이, 검색속성에서는 체계적 정보분류가, 보안속성에서는 개인정보 보호방안 신뢰 여부 등이 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성과 관련해서는 남녀 성별에 따른 포털사이트 만족도의 차이는 없었고, 이용자의 연령과 학력이 상대적으로 낮은 집단이 높은 집단보다 만족도가 높았다. 이용자의 직업과 포털사이트의 만족도 역시 통계적으로 유의적인 관계임이 검증되었다. 포털사이트의 서비스 및 컨텐츠의 항목별 만족도 중 포털사이트의 전반적 만족도에 영향을 미치는 것들은 서비스의 경우 정보검색, 미니홈피, 이메일 등이, 컨텐츠의 경우는 뉴스/미디어, 쇼핑, 엔터테인먼트, 게임/오락, 여성 등의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 인터넷은 이미 생활 속 깊숙이 뿌리를 내리고 있었다. 20대 연령층 특히 여성의 경우 이미 친구와의 교류에서 온라인상의 교류가 오프라인상의 교류 정도를 넘어서는 수치를 보이고 있다. 이는 중대한 사회문화적 변화라고 할 수 있다. 결과를 종합해 본다면 인터넷 교류의존도가 높을수록, 서비스/컨텐츠에 대한 접속이 많을 수록 포털사이트에 대한 만족도 역시 높았다. 이용자의 기존 이용 경험과 포털사이트의 해당 항목에 대한 질적 개선 노력이 접속도와 만족도를 향상시키는 상호 상승효과를 가져오는 것으로 판단된다. 만족도를 높일 수 있는 유력한 방안으로서 접속도 제고를 위한 포털사이트 운영자들의 지속적인 노력이 필요하다. 포털사이트의 만족도가 낮은 집단은 이용행태에서는 인터넷 이용시간이 길고, 인터넷을 통한 교류의존도가 낮으며, 서비스/컨텐츠 항목에 대한 접속도가 낮은 집단이다. 인구통계학적으로는 상대적으로 연령과 학력이 높고, 직업군으로는 무직/기타에 포진된 집단이다. 만족도가 낮게 나타난 이 표적집단의 특성을 보다 면밀히 파악하여 이들을 대상으로 한 다양한 서비스/컨텐츠의 개발과 만족도 제고 방안이 모색되어야 할 것이다.
Internet portal sites act as gateways to the Internet, and their roles and importance have been significantly increased with the development of the Internet. This study was conducted to find out the overall satisfaction of portal sites, emphasizing on user behaviors, environments and relationship wi...
Internet portal sites act as gateways to the Internet, and their roles and importance have been significantly increased with the development of the Internet. This study was conducted to find out the overall satisfaction of portal sites, emphasizing on user behaviors, environments and relationship with demographics. Through these findings, I shall identify the groups that express low satisfaction, and what the portal sites have to do to increase the user satisfaction of these groups. For my study, I have conducted on-line surveys of people that use portal sites utilizing eleven hypotheses related to user satisfactions, and used T-Test, ANOVA methods to verify my findings. In the case of Internet user behaviors, user satisfactions had high correlation with the number of hours in use, while satisfaction rates have been relatively high for the people who use these sites more frequently and who use the services and contents being offered in these portal sites. In the case of internet user environments, I have used regression analysis using user environment as an independent variable that could affect user satisfaction of internet portal sites, and found that speed and ease of the menu are the factors that affect environmental attributes; while relevance of information affects informational attributes; systematic categorization of information affect information retrieval attributes; and trust in personal information protection affect protection attributes. In the case of demographical characteristics, there has been little difference in gender differences in user satisfaction of portal sites, but the groups with lower educational level showed more satisfaction to using the portal sites, as well as younger groups. In addition, occupations have been found to be a significant factor in user satisfactions. The factors that affect the overall user satisfactions regarding the service and contents of portal sites are: information retrieval, mini home pages, e-mails; while news/media, shopping, entertainment, games/recreations, and women have been identified to affect the user satisfactions regarding the contents of portal sites, in that order. In addition, the Internet has become deep rooted in our everyday lives. Twenty something generations, especially the women, show that their on-line interactions with their friends have surpassed their off-line interactions, which presents a significant socio-cultural transformation. In summary, it has been found that the more people use the Internet, the more likely that they will be satisfied with the portal sites. It appears that the user Internet experiences, together with qualitative improvements by the portal sites have acted to raise connection frequency and satisfaction of the users. Therefore, one of the most effective ways to increase user satisfaction on the portal sites, would be to increase the frequency of user connections. The groups that have expressed lower satisfaction of internet portal sites are the groups that use the internet for long times, show low level of internet interactive dependence, and that do not frequently use service and contents provided by the portal sites. Demographically, these groups are relatively older and have higher educational background, and occupationally are in the category of "no occupation/others".
Internet portal sites act as gateways to the Internet, and their roles and importance have been significantly increased with the development of the Internet. This study was conducted to find out the overall satisfaction of portal sites, emphasizing on user behaviors, environments and relationship with demographics. Through these findings, I shall identify the groups that express low satisfaction, and what the portal sites have to do to increase the user satisfaction of these groups. For my study, I have conducted on-line surveys of people that use portal sites utilizing eleven hypotheses related to user satisfactions, and used T-Test, ANOVA methods to verify my findings. In the case of Internet user behaviors, user satisfactions had high correlation with the number of hours in use, while satisfaction rates have been relatively high for the people who use these sites more frequently and who use the services and contents being offered in these portal sites. In the case of internet user environments, I have used regression analysis using user environment as an independent variable that could affect user satisfaction of internet portal sites, and found that speed and ease of the menu are the factors that affect environmental attributes; while relevance of information affects informational attributes; systematic categorization of information affect information retrieval attributes; and trust in personal information protection affect protection attributes. In the case of demographical characteristics, there has been little difference in gender differences in user satisfaction of portal sites, but the groups with lower educational level showed more satisfaction to using the portal sites, as well as younger groups. In addition, occupations have been found to be a significant factor in user satisfactions. The factors that affect the overall user satisfactions regarding the service and contents of portal sites are: information retrieval, mini home pages, e-mails; while news/media, shopping, entertainment, games/recreations, and women have been identified to affect the user satisfactions regarding the contents of portal sites, in that order. In addition, the Internet has become deep rooted in our everyday lives. Twenty something generations, especially the women, show that their on-line interactions with their friends have surpassed their off-line interactions, which presents a significant socio-cultural transformation. In summary, it has been found that the more people use the Internet, the more likely that they will be satisfied with the portal sites. It appears that the user Internet experiences, together with qualitative improvements by the portal sites have acted to raise connection frequency and satisfaction of the users. Therefore, one of the most effective ways to increase user satisfaction on the portal sites, would be to increase the frequency of user connections. The groups that have expressed lower satisfaction of internet portal sites are the groups that use the internet for long times, show low level of internet interactive dependence, and that do not frequently use service and contents provided by the portal sites. Demographically, these groups are relatively older and have higher educational background, and occupationally are in the category of "no occupation/others".
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