본고는 전후문학의 대표적 작가인 이범선의 생을 통해 작가의식을 알아보고 그의 작품에 작가의식이 어떻게 반영되어 있는지를 살펴보고자 하였다. 또한 중․고등학교 교과서에 선정된 작품의 선정배경과 삭제이유, 그리고 원본과 비교해 삭제된 부분을 찾아 그 이유를 밝히고자 하였다.논의한 바를 요약하면 다음과 같다.1장에서는 1980년 이후 학위논문을 중심으로 활발히 진행되어온 기존 ‘이범선 연구’에 대해 살펴보고 그간의 통시적인 연구와 표현 기법 등에 너무 치중해 있는 편향성에 대한 문제점을 지적하였으며 공시적인 연구의 필요성과 ...
본고는 전후문학의 대표적 작가인 이범선의 생을 통해 작가의식을 알아보고 그의 작품에 작가의식이 어떻게 반영되어 있는지를 살펴보고자 하였다. 또한 중․고등학교 교과서에 선정된 작품의 선정배경과 삭제이유, 그리고 원본과 비교해 삭제된 부분을 찾아 그 이유를 밝히고자 하였다.논의한 바를 요약하면 다음과 같다.1장에서는 1980년 이후 학위논문을 중심으로 활발히 진행되어온 기존 ‘이범선 연구’에 대해 살펴보고 그간의 통시적인 연구와 표현 기법 등에 너무 치중해 있는 편향성에 대한 문제점을 지적하였으며 공시적인 연구의 필요성과 다른 연구보다 선행되어야 할 작가의식과 작품에 대한 연구의 중요성을 말하고, 역사주의 비평과 사회주의 비평에 기초해 작가의 삶과 사회적 배경을 통한 작가 및 작품에 대한 연구방법을 제시하였다.2장에서는 이범선의 삶을 월남이전과 월남이후로 나누고 월남이전의 지주아들로서 풍족했던 삶과 월남이후 소시민으로서의 궁핍한 삶을 대조적으로 다루고 있다. 또한 6.25전쟁 체험이 작가에게 끼친 영향 등을 살펴보았다.3장에서는 월남이후 6.25전쟁 등을 통해 형성된 작가의식을 귀향정신과 사회고발정신으로 보고 1950년대 중 ․ 후반 발표된 이범선의 대표작「오발탄」, 「몸 전체로」,「학마을 사람들」,「백이숙제」,「사망보류」등에 작가의식이 반영된 장면을 찾아보았다.4장에서는 문학교육에 있어 교과서 선정의 중요성을 알아보고 중학교 교과서에 수록되었던「학마을 사람들」과, 고등학교 문학 교과서에 수록된「오발탄」이 교과서에 선정되고 삭제된 이유를 그 시대상을 통해 분석하고 원본과 비교해 삭제된 부분을 찾아 그 이유를 말하였다.5장에서는 이범선의 문학을 동시대 다른 작가들과 비교해 전후소설사에 있어 이범선이 가지고 있는 위치를 밝히고자 하였다.학촌 이범선은 1955년「현대문학」에 단편「암표」와「일요일」이 추천되어 전후작가로 문단에 등단하였다. 이후 27년간 80여 편의 단편을 비롯, 다수의 장편과 수필을 썼다. 그는 평안남도 안주의 지주의 아들로 태어나 풍족한 삶을 누리지만, 해방으로 인해 고향의 모든 것을 빼앗긴 채 월남한다. 이후 6.25를 겪으면서 그는 힘없는 소시민이 전쟁으로 파괴되어 가는 모습을 직접 체험하게 된다.앞에서 살펴본 바와 같이 이범선은 6.25전쟁을 직접 겪으면서 당대의 현실을 정확하게 인식하였다. 이범선은 전후 부패한 시대상을 사실적으로 비판하였으며 황폐한 현실의 해결책으로 귀향을 제시하고 있다. 이런 작가의식을 작품을 통해 입증하고 또한 교과서에 수록된 작품의 선정 및 삭제 배경을 시대의 흐름을 통해 분석했다는 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있겠다.
본고는 전후문학의 대표적 작가인 이범선의 생을 통해 작가의식을 알아보고 그의 작품에 작가의식이 어떻게 반영되어 있는지를 살펴보고자 하였다. 또한 중․고등학교 교과서에 선정된 작품의 선정배경과 삭제이유, 그리고 원본과 비교해 삭제된 부분을 찾아 그 이유를 밝히고자 하였다.논의한 바를 요약하면 다음과 같다.1장에서는 1980년 이후 학위논문을 중심으로 활발히 진행되어온 기존 ‘이범선 연구’에 대해 살펴보고 그간의 통시적인 연구와 표현 기법 등에 너무 치중해 있는 편향성에 대한 문제점을 지적하였으며 공시적인 연구의 필요성과 다른 연구보다 선행되어야 할 작가의식과 작품에 대한 연구의 중요성을 말하고, 역사주의 비평과 사회주의 비평에 기초해 작가의 삶과 사회적 배경을 통한 작가 및 작품에 대한 연구방법을 제시하였다.2장에서는 이범선의 삶을 월남이전과 월남이후로 나누고 월남이전의 지주아들로서 풍족했던 삶과 월남이후 소시민으로서의 궁핍한 삶을 대조적으로 다루고 있다. 또한 6.25전쟁 체험이 작가에게 끼친 영향 등을 살펴보았다.3장에서는 월남이후 6.25전쟁 등을 통해 형성된 작가의식을 귀향정신과 사회고발정신으로 보고 1950년대 중 ․ 후반 발표된 이범선의 대표작「오발탄」, 「몸 전체로」,「학마을 사람들」,「백이숙제」,「사망보류」등에 작가의식이 반영된 장면을 찾아보았다.4장에서는 문학교육에 있어 교과서 선정의 중요성을 알아보고 중학교 교과서에 수록되었던「학마을 사람들」과, 고등학교 문학 교과서에 수록된「오발탄」이 교과서에 선정되고 삭제된 이유를 그 시대상을 통해 분석하고 원본과 비교해 삭제된 부분을 찾아 그 이유를 말하였다.5장에서는 이범선의 문학을 동시대 다른 작가들과 비교해 전후소설사에 있어 이범선이 가지고 있는 위치를 밝히고자 하였다.학촌 이범선은 1955년「현대문학」에 단편「암표」와「일요일」이 추천되어 전후작가로 문단에 등단하였다. 이후 27년간 80여 편의 단편을 비롯, 다수의 장편과 수필을 썼다. 그는 평안남도 안주의 지주의 아들로 태어나 풍족한 삶을 누리지만, 해방으로 인해 고향의 모든 것을 빼앗긴 채 월남한다. 이후 6.25를 겪으면서 그는 힘없는 소시민이 전쟁으로 파괴되어 가는 모습을 직접 체험하게 된다.앞에서 살펴본 바와 같이 이범선은 6.25전쟁을 직접 겪으면서 당대의 현실을 정확하게 인식하였다. 이범선은 전후 부패한 시대상을 사실적으로 비판하였으며 황폐한 현실의 해결책으로 귀향을 제시하고 있다. 이런 작가의식을 작품을 통해 입증하고 또한 교과서에 수록된 작품의 선정 및 삭제 배경을 시대의 흐름을 통해 분석했다는 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있겠다.
The purpose of this treatise is through the life of Lee bum-sun, a representative author of the literature of postwar, to find out consciousness of author, and seek after how reflecting it in his works. Besides to analyze the reasons of adoption and deletion in literature textbook with secondary ins...
The purpose of this treatise is through the life of Lee bum-sun, a representative author of the literature of postwar, to find out consciousness of author, and seek after how reflecting it in his works. Besides to analyze the reasons of adoption and deletion in literature textbook with secondary institute curriculum, and also examine some part of deletion compared with the original.The results of this study can be summarized as follows.In the First chapter, seek after 'the study of Lee bum-sun' which was focus on dissertation in lively process, point out problem about prejudice concerning diachronic study and method of expression, the necessity of synchronic study, discuss importance of research about a work and author''''s consciousness that must precede than other research, indicate research methods concerning a writer and a work through the author''''s life and social backgrounds based on criticism on historicism and socialism.In the second chapter, deal with Lee bum-sum''''s life to before coming south and after that, set was well off as the son of landowner before coming south against lead a needy life as the lower middle class after that. Moreover, examine the effects of the Korea War to the novelist.In the third chapter, know consciousness of author to return to one''''s hometown and social denunciation mind through after coming south, the Korea War, seek after revealed scene on 'The Accidental Firing', 'On a all over the body', 'The crane village people' 'Baek-i Suk-je' 'The withhold death', his representative works, published in the mid the latter half 1950''''s.In the forth chapter, find out the importance schoolbook adoption for literature institute, examine literary work which are with secondary institute curriculum 'The crane village people', 'The accidental firing', inquire the reason of adoption and deletion through the phases of the times for schoolbook, narrate the causes that are found out some part of deletion compared with the original.In the fifth chapter, compared with contemporary writers, define Lee bum-sun`s literary position for the history of postwar novel.Hak-Chon Lee bum-sun was put in a good word in 'Modern Times' in 1955 by the sketch 'The secret sign' and 'Sunday', so he made a name in literature as a postwar novelist. After doing that including about 80 sketches, he wrote a large number of long novel and essay during 27 years.He was born as a son of landowner at the An-ju in Pyung an nam-do, was well off, but he had to come south over the border just as it is deprived of his all of things by liberation. after that time, suffering korea war, he undergo an image that the powerless lower middle classes were destroyed by war.As was examined above, he recognized realities of the times accurately by undergoing the korea war. Lee bum-sun was critical of postbellum corrupt state, suggest 'repatriation' as a solution on desolation of the spirit.This study has a important meaning in that it corroborates consciousness of author through literary works and analyzes adoption and deletion backing of literary works that school textbooks contain through the current of the times.
The purpose of this treatise is through the life of Lee bum-sun, a representative author of the literature of postwar, to find out consciousness of author, and seek after how reflecting it in his works. Besides to analyze the reasons of adoption and deletion in literature textbook with secondary institute curriculum, and also examine some part of deletion compared with the original.The results of this study can be summarized as follows.In the First chapter, seek after 'the study of Lee bum-sun' which was focus on dissertation in lively process, point out problem about prejudice concerning diachronic study and method of expression, the necessity of synchronic study, discuss importance of research about a work and author''''s consciousness that must precede than other research, indicate research methods concerning a writer and a work through the author''''s life and social backgrounds based on criticism on historicism and socialism.In the second chapter, deal with Lee bum-sum''''s life to before coming south and after that, set was well off as the son of landowner before coming south against lead a needy life as the lower middle class after that. Moreover, examine the effects of the Korea War to the novelist.In the third chapter, know consciousness of author to return to one''''s hometown and social denunciation mind through after coming south, the Korea War, seek after revealed scene on 'The Accidental Firing', 'On a all over the body', 'The crane village people' 'Baek-i Suk-je' 'The withhold death', his representative works, published in the mid the latter half 1950''''s.In the forth chapter, find out the importance schoolbook adoption for literature institute, examine literary work which are with secondary institute curriculum 'The crane village people', 'The accidental firing', inquire the reason of adoption and deletion through the phases of the times for schoolbook, narrate the causes that are found out some part of deletion compared with the original.In the fifth chapter, compared with contemporary writers, define Lee bum-sun`s literary position for the history of postwar novel.Hak-Chon Lee bum-sun was put in a good word in 'Modern Times' in 1955 by the sketch 'The secret sign' and 'Sunday', so he made a name in literature as a postwar novelist. After doing that including about 80 sketches, he wrote a large number of long novel and essay during 27 years.He was born as a son of landowner at the An-ju in Pyung an nam-do, was well off, but he had to come south over the border just as it is deprived of his all of things by liberation. after that time, suffering korea war, he undergo an image that the powerless lower middle classes were destroyed by war.As was examined above, he recognized realities of the times accurately by undergoing the korea war. Lee bum-sun was critical of postbellum corrupt state, suggest 'repatriation' as a solution on desolation of the spirit.This study has a important meaning in that it corroborates consciousness of author through literary works and analyzes adoption and deletion backing of literary works that school textbooks contain through the current of the times.
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