구성주의는 20세기 초 급격한 산업사회로의 전환기에 러시아를 중심으로 일어난 아방가르드 미술운동으로 사회적 변혁과 정치적 이데올로기의 소용돌이 속에서 예술의 본질과 인간의 삶이 유리되지 않고 그대로 드러난 독특한 양식을 지닌 가장 실험성이 짙은 미술운동이었다. 구성주의는 초기에 서유럽의 큐비즘(구성주의는 20세기 초 급격한 산업사회로의 전환기에 러시아를 중심으로 일어난 아방가르드 미술운동으로 사회적 변혁과 정치적 이데올로기의 소용돌이 속에서 예술의 본질과 인간의 삶이 유리되지 않고 그대로 드러난 독특한 양식을 지닌 가장 실험성이 짙은 미술운동이었다. 구성주의는 초기에 서유럽의 큐비즘(Cubism)과 미래파(味來坡)의 영향을 받기는 했으나 근대과학이 제시한 물리적 우주관을 정신적 바탕으로 하여 발전적이고 독자적으로 새로운 예술관을 정립하였다. 구성주의자들의 작업은 평면에서 입체, 그리고 기계(회화에서 조각, 조각에서 구성, 구성에서 기술과 발명으로)로 미술의 영역을 확대해 가는 과정이었기에, 구성주의는 기계문명의 적극적인 수용과 함께 이전의 재현적이고 감상적인 예술형식을 거부하고, 합리적이고 기능적인 면을 순수 조형으로 전환시키기 위하여 보다 명확하고 간결한 이미지인 기하학적 공간 구성을 시도하였다. 또한 재료적인 측면에서도전통적으로 사용한 조각 재료인 흙이나 목재, 돌 등에 제한을 두지 않고 철, 파이프, 동판, 플라스틱 등의 현대 산업재료를 사용하였다. 구성주의의 기하학적 표현은 자연의 구체적 대상의 재현, 묘사를 지양하고 새롭고 순수한 창조적 표현양식으로 시대 상황과 지역에 따라 많은 변화와 다양한 양상으로 발전되어 회화, 조각뿐 아니라 영화, 연극, 문학 사진등 예술전반에 걸쳐 확산되었다. 말레비치(Malevich), 칸딘스키(Kandinsky), 타틀린(Tatlin), 로드첸코(Rodchenko), 가보(N. Gabo), 펩스너(Pevsner)등은 구성주의를 대표한 작가들이며, 그들중 일부 작가들은 서유럽으로 망명하여 국제적 구성주의의 물결을 일으켜, 바우하우스를 통해 현대 산업사회 디자인의 발전과 바우하우스 양식 출현에 기여하였다. 러시아 구성주의는 종래의 미술사적 운동의 틀을 벗어나 ‘예술의 사회화’라는 새로운 미학이념을 등장시켰고, 러시아 혁명 이념에 그 사상적 기초를 두었기 때문에 명백한 논리적 이성에 의해 실질적이면서 창조적인 조형활동을 전개시켜 나갔다. 특히 조각적 측면에서 구성주의 미술운동은 시간과 공간을 구성원리의 중점으로 한 조형법칙에 철저히 논리적이고 합리적이었다. 그리고 비록 짧은 시기의 움직임 이었으나 구성주의 작가들이 제창한 조형에 대한 새로운 개념은 현대미술에 직접적이면서도 다양하게 영향을 주었다는 사실만으로도 그 비중이 크다고 할 수 있다. 구성주의가 오늘의 현대문명과 동일한 차원에서 미술적 개념을 전개시켜 20세기 미술의 방향을 크게 전환시킬 수 있었다는 데에서도 그 의미는 매우 크다.
구성주의는 20세기 초 급격한 산업사회로의 전환기에 러시아를 중심으로 일어난 아방가르드 미술운동으로 사회적 변혁과 정치적 이데올로기의 소용돌이 속에서 예술의 본질과 인간의 삶이 유리되지 않고 그대로 드러난 독특한 양식을 지닌 가장 실험성이 짙은 미술운동이었다. 구성주의는 초기에 서유럽의 큐비즘(Cubism)과 미래파(味來坡)의 영향을 받기는 했으나 근대과학이 제시한 물리적 우주관을 정신적 바탕으로 하여 발전적이고 독자적으로 새로운 예술관을 정립하였다. 구성주의자들의 작업은 평면에서 입체, 그리고 기계(회화에서 조각, 조각에서 구성, 구성에서 기술과 발명으로)로 미술의 영역을 확대해 가는 과정이었기에, 구성주의는 기계문명의 적극적인 수용과 함께 이전의 재현적이고 감상적인 예술형식을 거부하고, 합리적이고 기능적인 면을 순수 조형으로 전환시키기 위하여 보다 명확하고 간결한 이미지인 기하학적 공간 구성을 시도하였다. 또한 재료적인 측면에서도전통적으로 사용한 조각 재료인 흙이나 목재, 돌 등에 제한을 두지 않고 철, 파이프, 동판, 플라스틱 등의 현대 산업재료를 사용하였다. 구성주의의 기하학적 표현은 자연의 구체적 대상의 재현, 묘사를 지양하고 새롭고 순수한 창조적 표현양식으로 시대 상황과 지역에 따라 많은 변화와 다양한 양상으로 발전되어 회화, 조각뿐 아니라 영화, 연극, 문학 사진등 예술전반에 걸쳐 확산되었다. 말레비치(Malevich), 칸딘스키(Kandinsky), 타틀린(Tatlin), 로드첸코(Rodchenko), 가보(N. Gabo), 펩스너(Pevsner)등은 구성주의를 대표한 작가들이며, 그들중 일부 작가들은 서유럽으로 망명하여 국제적 구성주의의 물결을 일으켜, 바우하우스를 통해 현대 산업사회 디자인의 발전과 바우하우스 양식 출현에 기여하였다. 러시아 구성주의는 종래의 미술사적 운동의 틀을 벗어나 ‘예술의 사회화’라는 새로운 미학이념을 등장시켰고, 러시아 혁명 이념에 그 사상적 기초를 두었기 때문에 명백한 논리적 이성에 의해 실질적이면서 창조적인 조형활동을 전개시켜 나갔다. 특히 조각적 측면에서 구성주의 미술운동은 시간과 공간을 구성원리의 중점으로 한 조형법칙에 철저히 논리적이고 합리적이었다. 그리고 비록 짧은 시기의 움직임 이었으나 구성주의 작가들이 제창한 조형에 대한 새로운 개념은 현대미술에 직접적이면서도 다양하게 영향을 주었다는 사실만으로도 그 비중이 크다고 할 수 있다. 구성주의가 오늘의 현대문명과 동일한 차원에서 미술적 개념을 전개시켜 20세기 미술의 방향을 크게 전환시킬 수 있었다는 데에서도 그 의미는 매우 크다.
Russian Constructivism was Avant-Garde artistic movement that was originated centering around Russia at a rapid turning point to industrial society in the beginning of the twentieth century and was most experimental artistic movement with a unique style that was not isolated but revealed the nature ...
Russian Constructivism was Avant-Garde artistic movement that was originated centering around Russia at a rapid turning point to industrial society in the beginning of the twentieth century and was most experimental artistic movement with a unique style that was not isolated but revealed the nature of art and human life in the vortex of social reform and the political ideology. Russian Constructivism was affected by Cubism and Futurism at an early stage but established a new view of art, developmentally and individually, standing on the basis of the concept of the physical universe presented by modern science. Because the works of the Constructivist were the process of expanding the field of fine arts, i.e., from plane to cubic, and to machine (from painting to sculpture, sculpture to composition, composition to technology and invention), Constructivism received mechanical civilization positively and refused the previous reproductive and sentimental form of art, made an attempt to configure geometrical space, more precise and concise image, to transform the rational and functional aspect into the pure formative arts. And in material, Constructivism used modern industrial material, i.e., iron, pipe, copperplate, plastic unrestrictedly as well as traditional sculpture material, i.e., clay, wood, stone. In geometrical expression, Constructivism sublated the reproduction and description of concrete object of the nature, and as a new and pure creative expression, developed diverse aspects according to the trend of the times and different localities, spread into the whole field of arts; film, play, literature, photograph as well as painting and sculpture. Malevich, Kandinsky, Tatlin, Rodchenko, N. Gabo, Pevsner were the representative artists, and some of them came to Western Europe as an exile and laid the foundations of International Constructivism, and they made a contribution to develop the design of modern industrial society and to appear the Bauhaus style. Russian Constructivism brought new aesthetic idea, "the socialization of art" against the pressure of the conventional art history, and developed the substantial and creative formative arts owing to the evident logical reason because of having a foundation on the ideology of the Russian Revolution. Especially in the aspect of sculpture, Constructivism artistic movement was logical and rational on the law of formative arts that laid emphasis on the construction principle of time and space. And though a short period of time, a new concept of formative arts that was proposed by Constructivist had a great effect on modern fine arts directly and diversely. It is significant that Constructivism was the turning point in the twentieth century fine arts, developing the concept of art in the same dimension of contemporary civilization.
Russian Constructivism was Avant-Garde artistic movement that was originated centering around Russia at a rapid turning point to industrial society in the beginning of the twentieth century and was most experimental artistic movement with a unique style that was not isolated but revealed the nature of art and human life in the vortex of social reform and the political ideology. Russian Constructivism was affected by Cubism and Futurism at an early stage but established a new view of art, developmentally and individually, standing on the basis of the concept of the physical universe presented by modern science. Because the works of the Constructivist were the process of expanding the field of fine arts, i.e., from plane to cubic, and to machine (from painting to sculpture, sculpture to composition, composition to technology and invention), Constructivism received mechanical civilization positively and refused the previous reproductive and sentimental form of art, made an attempt to configure geometrical space, more precise and concise image, to transform the rational and functional aspect into the pure formative arts. And in material, Constructivism used modern industrial material, i.e., iron, pipe, copperplate, plastic unrestrictedly as well as traditional sculpture material, i.e., clay, wood, stone. In geometrical expression, Constructivism sublated the reproduction and description of concrete object of the nature, and as a new and pure creative expression, developed diverse aspects according to the trend of the times and different localities, spread into the whole field of arts; film, play, literature, photograph as well as painting and sculpture. Malevich, Kandinsky, Tatlin, Rodchenko, N. Gabo, Pevsner were the representative artists, and some of them came to Western Europe as an exile and laid the foundations of International Constructivism, and they made a contribution to develop the design of modern industrial society and to appear the Bauhaus style. Russian Constructivism brought new aesthetic idea, "the socialization of art" against the pressure of the conventional art history, and developed the substantial and creative formative arts owing to the evident logical reason because of having a foundation on the ideology of the Russian Revolution. Especially in the aspect of sculpture, Constructivism artistic movement was logical and rational on the law of formative arts that laid emphasis on the construction principle of time and space. And though a short period of time, a new concept of formative arts that was proposed by Constructivist had a great effect on modern fine arts directly and diversely. It is significant that Constructivism was the turning point in the twentieth century fine arts, developing the concept of art in the same dimension of contemporary civilization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.