일본대중문화개방으로 우리 나라는 해외 문화개방에 대한 마지막 빗장이 열렸고, 일본대중문화의 개방이라는 문제에 직면한 우리사회에서 구체적으로 청소년들이 일본대중매체를 접하면서 가질 수 있는 일본에 대한 정서나 일본대중문화에 대한 수용능력 등은 중요한 문제로 다루어져야 하고 이에 따른 실천적 연구가 필요로 하게 되었다. 본 논문에서는 이러한 인식에 기초하여 고등학생들의 일본대중문화 내용에 대하여 어떻게 인식 하는지를 고찰한 결과를 토대로 효과적인 일본어 학습과의 관계를 연구하였다. 연구조사·분석 방법으로는 일본대중문화 개방 시점인 1998년부터 2003년까지 고등학생들의 제2외국어 과목의 지원현황과 제7차 교육과정에서 제시된 일본어 문화 교육과 12종 교과서에 나와 있는 문화부분을 분석하였다. 그리고 인문계, 실업계 남·여학생을 대상으로 일본대중문화에 관한 설문 조사를 실시하였다. 먼저 고등학생들의 제2외국어 지원 현황을 조사한 결과, 인문계 고등학교의 경우 일본어 학급수와 학생수는 증가하고 있었고, 중국어를 제외한 다른 제2외국어는 많은 감소를 보였다. 그리고 실업계 고등학교의 경우는 일본대중문화개방 이전부터 일본어 학급수와 학습자의 수치가 전체의 85%이상을 차지 할 정도로 일본어 교육에 대한 선택의 비중이 매우 높았다 2002년부터 실시된 제7차 교육과정의 일본어 문화 교육의 특징은 문화의 이해와 상황에 맞는 언어 사용 능력의 신장을 중요시 하고 있다. 많은 수의 단어를 아는 것 보다, 그 어감과 사용법을 알고 사용할 줄 아는 것이 의사소통 능력을 기르는데 도움이 되도록 하였다. 제7차 교육과정에 맞춰 개편된 12종 교과서는 아직 문화 자료의 보편적 기준이나 범위가 확립되지 않아 교과별로 중점 영역에 차이를 보이고 있었으며, 주로 ...
일본대중문화개방으로 우리 나라는 해외 문화개방에 대한 마지막 빗장이 열렸고, 일본대중문화의 개방이라는 문제에 직면한 우리사회에서 구체적으로 청소년들이 일본대중매체를 접하면서 가질 수 있는 일본에 대한 정서나 일본대중문화에 대한 수용능력 등은 중요한 문제로 다루어져야 하고 이에 따른 실천적 연구가 필요로 하게 되었다. 본 논문에서는 이러한 인식에 기초하여 고등학생들의 일본대중문화 내용에 대하여 어떻게 인식 하는지를 고찰한 결과를 토대로 효과적인 일본어 학습과의 관계를 연구하였다. 연구조사·분석 방법으로는 일본대중문화 개방 시점인 1998년부터 2003년까지 고등학생들의 제2외국어 과목의 지원현황과 제7차 교육과정에서 제시된 일본어 문화 교육과 12종 교과서에 나와 있는 문화부분을 분석하였다. 그리고 인문계, 실업계 남·여학생을 대상으로 일본대중문화에 관한 설문 조사를 실시하였다. 먼저 고등학생들의 제2외국어 지원 현황을 조사한 결과, 인문계 고등학교의 경우 일본어 학급수와 학생수는 증가하고 있었고, 중국어를 제외한 다른 제2외국어는 많은 감소를 보였다. 그리고 실업계 고등학교의 경우는 일본대중문화개방 이전부터 일본어 학급수와 학습자의 수치가 전체의 85%이상을 차지 할 정도로 일본어 교육에 대한 선택의 비중이 매우 높았다 2002년부터 실시된 제7차 교육과정의 일본어 문화 교육의 특징은 문화의 이해와 상황에 맞는 언어 사용 능력의 신장을 중요시 하고 있다. 많은 수의 단어를 아는 것 보다, 그 어감과 사용법을 알고 사용할 줄 아는 것이 의사소통 능력을 기르는데 도움이 되도록 하였다. 제7차 교육과정에 맞춰 개편된 12종 교과서는 아직 문화 자료의 보편적 기준이나 범위가 확립되지 않아 교과별로 중점 영역에 차이를 보이고 있었으며, 주로 스모, 기모노, 스시 등과 같은 전통문화에 관련된 소재가 많이 다뤄지고 있었다. 하지만, 여전히 이와 비슷한 한국문화와의 이질성을 강조한 자료가 주류를 이루고 있으므로 향후에는 한·일의 같은 연령층의 학생들이 공통적으로 흥미를 가질 수 있는 애니메이션, 대중음악, 만화 게임 등과 같은 신세대 문화에 대한 소개와 그에 따른 언어 표현을 제시하여 자연스러운 언어구사능력을 기를 수 있는 교재가 개발되어야 한다고 생각한다. 고등학생들을 대상으로 한 일본대중문화 개방과 일본어 학습관계에 관한 설문조사 결과, 일본대중문화의 높은 관심에 비해 일본어를 이해하고 학습하는 시간은 많지 않았다. 학생들의 일본어 학습에 대한 관심은 회화를 잘하는 것과 좋아하는 장르를 이해할 때까지였다. 일본대중문화가 고등학교 일본어 교육에 미치는 영향 대해서 학생들은 매우 긍정적으로 생각하고 있었고, 일본대중문화를 소재로 한 교육기자재가 많이 개발된다면 학생들은 좋아하는 장르를 더 재미있게 학습할 수 있을 것이며, 일본어의 학습동기와 학습목표 달성에도 크게 기여할 수 있을 것이다.
일본대중문화개방으로 우리 나라는 해외 문화개방에 대한 마지막 빗장이 열렸고, 일본대중문화의 개방이라는 문제에 직면한 우리사회에서 구체적으로 청소년들이 일본대중매체를 접하면서 가질 수 있는 일본에 대한 정서나 일본대중문화에 대한 수용능력 등은 중요한 문제로 다루어져야 하고 이에 따른 실천적 연구가 필요로 하게 되었다. 본 논문에서는 이러한 인식에 기초하여 고등학생들의 일본대중문화 내용에 대하여 어떻게 인식 하는지를 고찰한 결과를 토대로 효과적인 일본어 학습과의 관계를 연구하였다. 연구조사·분석 방법으로는 일본대중문화 개방 시점인 1998년부터 2003년까지 고등학생들의 제2외국어 과목의 지원현황과 제7차 교육과정에서 제시된 일본어 문화 교육과 12종 교과서에 나와 있는 문화부분을 분석하였다. 그리고 인문계, 실업계 남·여학생을 대상으로 일본대중문화에 관한 설문 조사를 실시하였다. 먼저 고등학생들의 제2외국어 지원 현황을 조사한 결과, 인문계 고등학교의 경우 일본어 학급수와 학생수는 증가하고 있었고, 중국어를 제외한 다른 제2외국어는 많은 감소를 보였다. 그리고 실업계 고등학교의 경우는 일본대중문화개방 이전부터 일본어 학급수와 학습자의 수치가 전체의 85%이상을 차지 할 정도로 일본어 교육에 대한 선택의 비중이 매우 높았다 2002년부터 실시된 제7차 교육과정의 일본어 문화 교육의 특징은 문화의 이해와 상황에 맞는 언어 사용 능력의 신장을 중요시 하고 있다. 많은 수의 단어를 아는 것 보다, 그 어감과 사용법을 알고 사용할 줄 아는 것이 의사소통 능력을 기르는데 도움이 되도록 하였다. 제7차 교육과정에 맞춰 개편된 12종 교과서는 아직 문화 자료의 보편적 기준이나 범위가 확립되지 않아 교과별로 중점 영역에 차이를 보이고 있었으며, 주로 스모, 기모노, 스시 등과 같은 전통문화에 관련된 소재가 많이 다뤄지고 있었다. 하지만, 여전히 이와 비슷한 한국문화와의 이질성을 강조한 자료가 주류를 이루고 있으므로 향후에는 한·일의 같은 연령층의 학생들이 공통적으로 흥미를 가질 수 있는 애니메이션, 대중음악, 만화 게임 등과 같은 신세대 문화에 대한 소개와 그에 따른 언어 표현을 제시하여 자연스러운 언어구사능력을 기를 수 있는 교재가 개발되어야 한다고 생각한다. 고등학생들을 대상으로 한 일본대중문화 개방과 일본어 학습관계에 관한 설문조사 결과, 일본대중문화의 높은 관심에 비해 일본어를 이해하고 학습하는 시간은 많지 않았다. 학생들의 일본어 학습에 대한 관심은 회화를 잘하는 것과 좋아하는 장르를 이해할 때까지였다. 일본대중문화가 고등학교 일본어 교육에 미치는 영향 대해서 학생들은 매우 긍정적으로 생각하고 있었고, 일본대중문화를 소재로 한 교육기자재가 많이 개발된다면 학생들은 좋아하는 장르를 더 재미있게 학습할 수 있을 것이며, 일본어의 학습동기와 학습목표 달성에도 크게 기여할 수 있을 것이다.
As our country lets down the last bar about foreign cultures by opening Japanese Popular culture, it comes to face with various problems about it. It is necessary that we should consider the problems such as the sentiments toward Japan which young people might have when they are exposed to Japanese ...
As our country lets down the last bar about foreign cultures by opening Japanese Popular culture, it comes to face with various problems about it. It is necessary that we should consider the problems such as the sentiments toward Japan which young people might have when they are exposed to Japanese Popular culture in our society and their acceptance capacity as an important issue and should make the practical study about it. This study investigates the relation between Japanese Popular Culture and the effective Japanese Language Learning of High school students based on the result on how they are fully aware of it. To start with, it analyses High School students' appliance stands of Second Foreign Language from 1998 to 2003, Japanese culture education in the 7th curriculum and the culture sections in the twelve kinds of texts. And then, It conducts a survey of Japanese Popular Culture on both Academic High School students and Technical High School students. As a result of analysing the High School students' appliance stands of Second Foreign Languages from 1998 to 2003, in case of Academic High School students, the number of Japanese Language classes and students had increased, but that of other Second Foreign Languages classes and students except Chinese Language had decreased. The choice of Japanese Language education had been given much weight to the extent that the number of Japanese Language classes and students accounts for 85 percent of all languages for Technical High School students. The characteristics of Japanese Language education in the 7th curriculum carried out from 2002 is that the right understanding about Japanese culture and the improvement of Japanese Language competence suited with various situations had been considered importantly. It was designed to help students raise the ability of communication by having them know the connotation and the usage of Japanese language, not many vocabularies. Each of all twelve kinds of texts showed the difference on placing stress differently one another as we have not established the universal criterion or range of cultural materials yet. They usually dealt with the subjects related to the traditional culture such as sumo^, kimono, susi, etc. However, the materials emphasizing the different nature of each culture still occupy the majority. We will have to developed the text which introduces the new generation culture like animation, popular music, cartoon, game, etc. and shows a variety of expressions about it in order to help the students raise the ability of communication. As a result of surveying the relation between Japanese Popular Culture and the effective Japanese Language Learning on high school students, they didn't spend much time on understanding and learning Japanese language compared with their interest on Japanese Popular Culture. Their interest lasts just until they can speak Japanese quite well and understand the genre which they are interested in. The High School students thought very positively about the effect of Japanese Popular Culture on High School's Japanese Language education. If a lot of materials related to Japanese Popular Culture are developed, it will get the students study their preferring genre in more enjoyable ways and will contribute to prompt them to learn Japanese Language and achieve their goal about it.
As our country lets down the last bar about foreign cultures by opening Japanese Popular culture, it comes to face with various problems about it. It is necessary that we should consider the problems such as the sentiments toward Japan which young people might have when they are exposed to Japanese Popular culture in our society and their acceptance capacity as an important issue and should make the practical study about it. This study investigates the relation between Japanese Popular Culture and the effective Japanese Language Learning of High school students based on the result on how they are fully aware of it. To start with, it analyses High School students' appliance stands of Second Foreign Language from 1998 to 2003, Japanese culture education in the 7th curriculum and the culture sections in the twelve kinds of texts. And then, It conducts a survey of Japanese Popular Culture on both Academic High School students and Technical High School students. As a result of analysing the High School students' appliance stands of Second Foreign Languages from 1998 to 2003, in case of Academic High School students, the number of Japanese Language classes and students had increased, but that of other Second Foreign Languages classes and students except Chinese Language had decreased. The choice of Japanese Language education had been given much weight to the extent that the number of Japanese Language classes and students accounts for 85 percent of all languages for Technical High School students. The characteristics of Japanese Language education in the 7th curriculum carried out from 2002 is that the right understanding about Japanese culture and the improvement of Japanese Language competence suited with various situations had been considered importantly. It was designed to help students raise the ability of communication by having them know the connotation and the usage of Japanese language, not many vocabularies. Each of all twelve kinds of texts showed the difference on placing stress differently one another as we have not established the universal criterion or range of cultural materials yet. They usually dealt with the subjects related to the traditional culture such as sumo^, kimono, susi, etc. However, the materials emphasizing the different nature of each culture still occupy the majority. We will have to developed the text which introduces the new generation culture like animation, popular music, cartoon, game, etc. and shows a variety of expressions about it in order to help the students raise the ability of communication. As a result of surveying the relation between Japanese Popular Culture and the effective Japanese Language Learning on high school students, they didn't spend much time on understanding and learning Japanese language compared with their interest on Japanese Popular Culture. Their interest lasts just until they can speak Japanese quite well and understand the genre which they are interested in. The High School students thought very positively about the effect of Japanese Popular Culture on High School's Japanese Language education. If a lot of materials related to Japanese Popular Culture are developed, it will get the students study their preferring genre in more enjoyable ways and will contribute to prompt them to learn Japanese Language and achieve their goal about it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.