2000년 10월1일부터 시행된 국민기초생활보장법은 기존의 생활보호법에서 가장 큰 문제점으로 지적되어 온 65세 이상과 18세 미만이라는 인구학적 기준을 근로능력의 유무와 관계없이 소득인정액 기준으로 개선하였으며, 또한 급여수준을 최저생계비까지 보장함으로써 헌법이 보장하고 있는 모든 국민의 인간다운 생활을 할 권리와 생존권적 기본권을 보장하고 있다. 뿐만 아니라 잔여적·시혜적 성격의 복지라는 많은 비판을 받아 왔던 생활보호법의 명칭도 국민기초생활보장법으로 변경하고, 법의 내용 중 보호, 피보호자 등의 시혜적인 문구도 보장, 수급자...
2000년 10월1일부터 시행된 국민기초생활보장법은 기존의 생활보호법에서 가장 큰 문제점으로 지적되어 온 65세 이상과 18세 미만이라는 인구학적 기준을 근로능력의 유무와 관계없이 소득인정액 기준으로 개선하였으며, 또한 급여수준을 최저생계비까지 보장함으로써 헌법이 보장하고 있는 모든 국민의 인간다운 생활을 할 권리와 생존권적 기본권을 보장하고 있다. 뿐만 아니라 잔여적·시혜적 성격의 복지라는 많은 비판을 받아 왔던 생활보호법의 명칭도 국민기초생활보장법으로 변경하고, 법의 내용 중 보호, 피보호자 등의 시혜적인 문구도 보장, 수급자 등의 권리성 문구로 변경하였다. 자활사업과 근로활동을 연계함으로써 최저생활보장을 위한 계기를 마련하였으며, 공공부조 제도를 특정집단이 아니라 모든 국민에게 적용되는 보편적 복지제도로 전환하였다. 이처럼 국민기초생활보장제도가 획기적인 제도로 평가받고 있음에도 불구하고 여전히 우리 사회의 빈곤을 해소하지 못하고 있으며, 수급자 선정기준의 비합리성, 행정체계의 비효율성, 자활사업의 취약성, 복지예산의 경직성 등 기초생활보장제도 전반에 걸쳐 많은 문제점이 야기되고 있어, 오히려 빈곤의 심화와 불평등화를 고착시키고 있다는 비판을 받고 있다. 따라서 본 연구는 국민기초생활보장제도의 문제점들에 대한 개선방안을 제시하는데 있다. 본 연구의 결과를 토대로 국민기초생활보장제도의 효율적 운영방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 부양의무자 범위를 1촌 이내의 혈족으로 축소해야 한다. 보건복지부는 실제 극빈층을 240만명으로 추정하고 있으며, 그 중에서 비수급자를 100만명으로 추정하고 있다. 이처럼 비수급자 극빈충이 많은 이유는 부양의무자 때문이라고 한다. 둘째, 사회복지 전달체계의 개선을 위하여 복지사무소를 설치·운영해야 한다. 사회복지 서비스의 종합성, 전문성, 접근 용이성 및 타 기관과의 연대를 위하여 사회복지 업무를 총괄 운영하는 복지사무소를 설치·운영해야 한다고 생각한다. 셋째, 근로유인을 위해 EITC(근로소득세액공제) 제도를 도입해야 한다. 빈곤의 문제는 단순히 경제적인 문제가 아니라, 개인의 정신적·심리적인 상태에도 그 원인이 있기 때문에 자활을 위해서는 EITC 제도와 같은 근로유인정책이 꼭 필요하다고 생각한다. 넷째, 사회복지 예산을 확대해야 한다. 사회적 연대를 강화하는 차원에서 일정선 이상의 부유층에 부유세를 부가하거나, 특정 사치품에 목적세로써 복지세를 신설해서 사회복지 예산을 확대하여야 한다고 생각한다. 끝으로 빈곤문제를 해결하기 위해서는 관·민이 협력하여, 정부는 지원하고 민간단체는 봉사하는 협력체계를 만들어 가야 한다. 또 정부는 생계보장, 의료보장과 같은 정책적인 지원을 통해, 기업은 재취업 프로그램 등 기업복지서비스 체계를 통해, 민간단체는 자원봉사 활동을 통한 사회적 연대가 형성될 때 비로서 국민기초생활보장제도가 성공할 수 있을 것이다.
2000년 10월1일부터 시행된 국민기초생활보장법은 기존의 생활보호법에서 가장 큰 문제점으로 지적되어 온 65세 이상과 18세 미만이라는 인구학적 기준을 근로능력의 유무와 관계없이 소득인정액 기준으로 개선하였으며, 또한 급여수준을 최저생계비까지 보장함으로써 헌법이 보장하고 있는 모든 국민의 인간다운 생활을 할 권리와 생존권적 기본권을 보장하고 있다. 뿐만 아니라 잔여적·시혜적 성격의 복지라는 많은 비판을 받아 왔던 생활보호법의 명칭도 국민기초생활보장법으로 변경하고, 법의 내용 중 보호, 피보호자 등의 시혜적인 문구도 보장, 수급자 등의 권리성 문구로 변경하였다. 자활사업과 근로활동을 연계함으로써 최저생활보장을 위한 계기를 마련하였으며, 공공부조 제도를 특정집단이 아니라 모든 국민에게 적용되는 보편적 복지제도로 전환하였다. 이처럼 국민기초생활보장제도가 획기적인 제도로 평가받고 있음에도 불구하고 여전히 우리 사회의 빈곤을 해소하지 못하고 있으며, 수급자 선정기준의 비합리성, 행정체계의 비효율성, 자활사업의 취약성, 복지예산의 경직성 등 기초생활보장제도 전반에 걸쳐 많은 문제점이 야기되고 있어, 오히려 빈곤의 심화와 불평등화를 고착시키고 있다는 비판을 받고 있다. 따라서 본 연구는 국민기초생활보장제도의 문제점들에 대한 개선방안을 제시하는데 있다. 본 연구의 결과를 토대로 국민기초생활보장제도의 효율적 운영방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 부양의무자 범위를 1촌 이내의 혈족으로 축소해야 한다. 보건복지부는 실제 극빈층을 240만명으로 추정하고 있으며, 그 중에서 비수급자를 100만명으로 추정하고 있다. 이처럼 비수급자 극빈충이 많은 이유는 부양의무자 때문이라고 한다. 둘째, 사회복지 전달체계의 개선을 위하여 복지사무소를 설치·운영해야 한다. 사회복지 서비스의 종합성, 전문성, 접근 용이성 및 타 기관과의 연대를 위하여 사회복지 업무를 총괄 운영하는 복지사무소를 설치·운영해야 한다고 생각한다. 셋째, 근로유인을 위해 EITC(근로소득세액공제) 제도를 도입해야 한다. 빈곤의 문제는 단순히 경제적인 문제가 아니라, 개인의 정신적·심리적인 상태에도 그 원인이 있기 때문에 자활을 위해서는 EITC 제도와 같은 근로유인정책이 꼭 필요하다고 생각한다. 넷째, 사회복지 예산을 확대해야 한다. 사회적 연대를 강화하는 차원에서 일정선 이상의 부유층에 부유세를 부가하거나, 특정 사치품에 목적세로써 복지세를 신설해서 사회복지 예산을 확대하여야 한다고 생각한다. 끝으로 빈곤문제를 해결하기 위해서는 관·민이 협력하여, 정부는 지원하고 민간단체는 봉사하는 협력체계를 만들어 가야 한다. 또 정부는 생계보장, 의료보장과 같은 정책적인 지원을 통해, 기업은 재취업 프로그램 등 기업복지서비스 체계를 통해, 민간단체는 자원봉사 활동을 통한 사회적 연대가 형성될 때 비로서 국민기초생활보장제도가 성공할 수 있을 것이다.
The national basic livehood guarantee law which was put in operation from Oct.1st of 2000 was improved regarding as standard of population which was set as less than 18 years old, more than 65 years old and this is the biggiest problem of previous livehood assistance low. As well as improvement was ...
The national basic livehood guarantee law which was put in operation from Oct.1st of 2000 was improved regarding as standard of population which was set as less than 18 years old, more than 65 years old and this is the biggiest problem of previous livehood assistance low. As well as improvement was accoured with income confirmation sum regardless with ability of labor. Also the basic right as the right to live and the right to live as a human being for every people which was also guaranteed by constitution were guaranteed by guaranteeing allowance level to the lowest living cost. Besides the title of livehood assistance low, which was critisized as a residue and bestowed natured welfare, was changed as the national basic livehood guarantee law. Also the paragraphs which contains protection, the meaning of bestowing for a ward were changed as paragraphs as guarantee, nature of right for recipient. A opportunity for the guarantee of the lowest existence was arranged by connection of self-support work and labor activity. Public support system was conversed to apply not to any special groups but to every people. Like this even the national basic livehood security system is valued as a epoch-making system, but it was used to be not to solve the poverty of the society. And so many problems from the whole basic livehood security system was appeared such as irrationality of selection standard for recipients, unefficiency for organization of administration, fragilility of self-support business, rigidity for welfare budget. Rather it is critized that adherence of poverty and inequality. In accordance with these problems, this study will be about presentation of improvement for problems of the national basic livehood security system. The effective operation plan for the national basic livehood security system based on resulft of this study is as following. First, the scope of support obligator has to be reduces as blood relationship beside one unit degree of kinship. Ministry of Health and Welfare presumes actual extreme poverty class as 240 milion people, the the 100 milion of them as none-recipients. This is caused by support obligators. Second, welfare offices have to be runed and established for improvement of transmission system for welfare. This is for generalization of welfare service, the easy way to approach and the connection with the other organizations. Third, th EITC system has to be put into the system for inducement for labor. Because the matter of poverty is not only the economical problem, but caused by personal mental states, so this is for the self- support. Fourth, the welfare budget has to be expanded. In the matter of strengthening of social organization, the taxes from the wealthy classes or object tax has to be established for special articles deluxe so by the expand of welfare taxes, the welfare budget has to be expanded. The solution of poverty problems has to be solved by the united efforts of government and people, the government has to support and the public organizations have to make services-that's the cooperation system. And the livehoo lguarantee system, medical support by government, re-incruit programs by the enterprises with enterprise welfare service system, volunteering activities by private organizations will make the the national basic livehood security system.
The national basic livehood guarantee law which was put in operation from Oct.1st of 2000 was improved regarding as standard of population which was set as less than 18 years old, more than 65 years old and this is the biggiest problem of previous livehood assistance low. As well as improvement was accoured with income confirmation sum regardless with ability of labor. Also the basic right as the right to live and the right to live as a human being for every people which was also guaranteed by constitution were guaranteed by guaranteeing allowance level to the lowest living cost. Besides the title of livehood assistance low, which was critisized as a residue and bestowed natured welfare, was changed as the national basic livehood guarantee law. Also the paragraphs which contains protection, the meaning of bestowing for a ward were changed as paragraphs as guarantee, nature of right for recipient. A opportunity for the guarantee of the lowest existence was arranged by connection of self-support work and labor activity. Public support system was conversed to apply not to any special groups but to every people. Like this even the national basic livehood security system is valued as a epoch-making system, but it was used to be not to solve the poverty of the society. And so many problems from the whole basic livehood security system was appeared such as irrationality of selection standard for recipients, unefficiency for organization of administration, fragilility of self-support business, rigidity for welfare budget. Rather it is critized that adherence of poverty and inequality. In accordance with these problems, this study will be about presentation of improvement for problems of the national basic livehood security system. The effective operation plan for the national basic livehood security system based on resulft of this study is as following. First, the scope of support obligator has to be reduces as blood relationship beside one unit degree of kinship. Ministry of Health and Welfare presumes actual extreme poverty class as 240 milion people, the the 100 milion of them as none-recipients. This is caused by support obligators. Second, welfare offices have to be runed and established for improvement of transmission system for welfare. This is for generalization of welfare service, the easy way to approach and the connection with the other organizations. Third, th EITC system has to be put into the system for inducement for labor. Because the matter of poverty is not only the economical problem, but caused by personal mental states, so this is for the self- support. Fourth, the welfare budget has to be expanded. In the matter of strengthening of social organization, the taxes from the wealthy classes or object tax has to be established for special articles deluxe so by the expand of welfare taxes, the welfare budget has to be expanded. The solution of poverty problems has to be solved by the united efforts of government and people, the government has to support and the public organizations have to make services-that's the cooperation system. And the livehoo lguarantee system, medical support by government, re-incruit programs by the enterprises with enterprise welfare service system, volunteering activities by private organizations will make the the national basic livehood security system.
주제어
#국민생활 기초생활보장 복지정책
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.