현행 공공기관의기록물관리에관한법률에 의거하여 중앙행정부처는 자료관설치 대상기관이다. 자료관에서의 보존대상기록물은 보존기간 20년 이하 기록물과 준영구·영구기록물로 전문관리기관으로 이관하기 전까지 9년간 보존하게 된다. 종이기록물은 온·습도의 조건에 따라 보존수명에 큰 차이를 보이며 예방적 환경조성을 통하여 보존하면 충분히 종이기록물의 훼손을 근원적으로 방지할 수 있다. 자료관은 기록물의 보존이 목적이 아니라 기록물을 관리하는 중간관리기관이므로 현행법률에 온·습도 관리, 시설 및 장비의 기준에서 제외된다. 법적근거로 자료관의 보존업...
현행 공공기관의기록물관리에관한법률에 의거하여 중앙행정부처는 자료관설치 대상기관이다. 자료관에서의 보존대상기록물은 보존기간 20년 이하 기록물과 준영구·영구기록물로 전문관리기관으로 이관하기 전까지 9년간 보존하게 된다. 종이기록물은 온·습도의 조건에 따라 보존수명에 큰 차이를 보이며 예방적 환경조성을 통하여 보존하면 충분히 종이기록물의 훼손을 근원적으로 방지할 수 있다. 자료관은 기록물의 보존이 목적이 아니라 기록물을 관리하는 중간관리기관이므로 현행법률에 온·습도 관리, 시설 및 장비의 기준에서 제외된다. 법적근거로 자료관의 보존업무에 관한 구체적인 규정이 없기 때문에 기록물 관리 담당자들은 문제성을 인식하고도 해결점을 찾지 못하고 있다. 자료관과 기록물보존기관의 목적이 다르듯이 보존환경조성을 위한 목적과 그 기준도 다르다. 자료관에서는 전문관리기관으로 이관되어 보존되기 전에 예방적 보존환경을 조성하여 기록물의 훼손을 사전에 방지하는 것이 중요하다. 자료관에서 종이기록물을 보존하기 위해서는 생물학적 요인이 중요한데 그 방법으로는 온·습도의 관리를 철저히 하여 종이기록물의 훼손을 방지하고 자료관의 서고특성 및 서가 재질에 따라 해충이나 미생물이 번식하지 않도록 예방적 차원의 보존환경을 조성하는 것이다. 실태조사 결과 자료관에서 보존환경 조성이 어려운 이유는 기록물관리담당자의 보존에 관한 전문적 지식의 부족하고 자료관에서의 보존에 관한 법적 근거와 구체적인 기준이 없으며, 다수의 자료관 보존업무를 감독하기에는 전문관리기관의 업무부담이 과중하기 때문이다. 이를 해결하기 위한 정책적 접근으로는 첫째, 현행 법률의 보존환경기준을 자료관의 기능을 극대화할 수 있는 예방적 보존환경기준으로 구체화해야 한다. 둘째, 상태점검을 활성화하여 자료관의 기록물 상태를 정기적으로 점검하도록 한다. 셋째, 자료관 기록물보존서고의 환경부분을 담당하는 위원회를 두고 아웃소싱형태로 보존환경을 관리한다. 위의 대책으로 자료관에서는 종이기록물의 생물학적 훼손에 대하여 예방할 수 있으며 자료관과 전문관리기관은 그 기관의 기능을 더욱 극대화할 수 있을 것이다.
현행 공공기관의기록물관리에관한법률에 의거하여 중앙행정부처는 자료관설치 대상기관이다. 자료관에서의 보존대상기록물은 보존기간 20년 이하 기록물과 준영구·영구기록물로 전문관리기관으로 이관하기 전까지 9년간 보존하게 된다. 종이기록물은 온·습도의 조건에 따라 보존수명에 큰 차이를 보이며 예방적 환경조성을 통하여 보존하면 충분히 종이기록물의 훼손을 근원적으로 방지할 수 있다. 자료관은 기록물의 보존이 목적이 아니라 기록물을 관리하는 중간관리기관이므로 현행법률에 온·습도 관리, 시설 및 장비의 기준에서 제외된다. 법적근거로 자료관의 보존업무에 관한 구체적인 규정이 없기 때문에 기록물 관리 담당자들은 문제성을 인식하고도 해결점을 찾지 못하고 있다. 자료관과 기록물보존기관의 목적이 다르듯이 보존환경조성을 위한 목적과 그 기준도 다르다. 자료관에서는 전문관리기관으로 이관되어 보존되기 전에 예방적 보존환경을 조성하여 기록물의 훼손을 사전에 방지하는 것이 중요하다. 자료관에서 종이기록물을 보존하기 위해서는 생물학적 요인이 중요한데 그 방법으로는 온·습도의 관리를 철저히 하여 종이기록물의 훼손을 방지하고 자료관의 서고특성 및 서가 재질에 따라 해충이나 미생물이 번식하지 않도록 예방적 차원의 보존환경을 조성하는 것이다. 실태조사 결과 자료관에서 보존환경 조성이 어려운 이유는 기록물관리담당자의 보존에 관한 전문적 지식의 부족하고 자료관에서의 보존에 관한 법적 근거와 구체적인 기준이 없으며, 다수의 자료관 보존업무를 감독하기에는 전문관리기관의 업무부담이 과중하기 때문이다. 이를 해결하기 위한 정책적 접근으로는 첫째, 현행 법률의 보존환경기준을 자료관의 기능을 극대화할 수 있는 예방적 보존환경기준으로 구체화해야 한다. 둘째, 상태점검을 활성화하여 자료관의 기록물 상태를 정기적으로 점검하도록 한다. 셋째, 자료관 기록물보존서고의 환경부분을 담당하는 위원회를 두고 아웃소싱형태로 보존환경을 관리한다. 위의 대책으로 자료관에서는 종이기록물의 생물학적 훼손에 대하여 예방할 수 있으며 자료관과 전문관리기관은 그 기관의 기능을 더욱 극대화할 수 있을 것이다.
Under the Law on Control of Archives of Public Institutions in force, central government offices are organizations where a record center should be installed. Archives to be preserved at the record center are categorized into archives which shall be preserved for 20 years or below, semi-archives and ...
Under the Law on Control of Archives of Public Institutions in force, central government offices are organizations where a record center should be installed. Archives to be preserved at the record center are categorized into archives which shall be preserved for 20 years or below, semi-archives and permanent archives, which are preserved for 9 years until they are placed under the control of a specialized archive institution. Paper archives get to be greatly different in the preservation life thereof depending upon temperature and humidity conditions, and if they are preserved in the preventive environment, paper archives can be fundamentally prevented from being damaged. The record center is an interim control center to control archives, not to preserve archives. So, it is excluded from public archive institutions to which standards of control of temperature and humidity, facilities and equipments as stipulated in the law in force shall be applied. Like this, there is no specific regulation on the work for preservation of archives at the record center, as a legal basis. For this reason, officials in charge of controlling archives are failing to find a solution to the problem about control of archives, even though they are aware of it. As the record center is different from the institution for preservation of archives in the purpose thereof, they are also different in the purpose to form the preservation environment and the standards thereof. At the record center, it is important to form the preventive preservation environment and thereby, prevent any damage to archives in advance until they are placed under the control of a specialized archive institution. Biological factors are important to preservation of paper archives at the record center, and a method for controlling biological factors is that any damage to paper archives is prevented by controlling temperature and humidity thoroughly and the preventive preservation environment appropriate for the characteristics of the library and the material of the bookshelf is formed so that vermin or microorganisms may not propagate. As a result of investigating the actual conditions of the record center, it is known that the reason why it is difficult to form the preservation environment at the record center is that officials in charge of controlling archives has insufficient specialized knowledge on preservation of archives, there is neither legal basis nor specific standards of preservation at the record center and the specialized archive institution takes too great work burden to supervise the work for preservation of archives at many record centers. For solving this problem, the following policy approaches are available: Firstly, the standards of the preservation environment as stipulated in the law in force have to be specifically revised to the standards of the preventive preservation environment enabling the function of the record center to be maximized. Secondly, the condition of archives at the record center is periodically checked by activating the condition check-up. Thirdly, a committee in charge of the environment of the bookshelf for archives at the record center is organized and the preservation environment is controlled by an outsourced agency. The above approaches will enable the record center to prevent any biological damage to paper archives and both the record center and the specialized archive institution to maximize their function even more.
Under the Law on Control of Archives of Public Institutions in force, central government offices are organizations where a record center should be installed. Archives to be preserved at the record center are categorized into archives which shall be preserved for 20 years or below, semi-archives and permanent archives, which are preserved for 9 years until they are placed under the control of a specialized archive institution. Paper archives get to be greatly different in the preservation life thereof depending upon temperature and humidity conditions, and if they are preserved in the preventive environment, paper archives can be fundamentally prevented from being damaged. The record center is an interim control center to control archives, not to preserve archives. So, it is excluded from public archive institutions to which standards of control of temperature and humidity, facilities and equipments as stipulated in the law in force shall be applied. Like this, there is no specific regulation on the work for preservation of archives at the record center, as a legal basis. For this reason, officials in charge of controlling archives are failing to find a solution to the problem about control of archives, even though they are aware of it. As the record center is different from the institution for preservation of archives in the purpose thereof, they are also different in the purpose to form the preservation environment and the standards thereof. At the record center, it is important to form the preventive preservation environment and thereby, prevent any damage to archives in advance until they are placed under the control of a specialized archive institution. Biological factors are important to preservation of paper archives at the record center, and a method for controlling biological factors is that any damage to paper archives is prevented by controlling temperature and humidity thoroughly and the preventive preservation environment appropriate for the characteristics of the library and the material of the bookshelf is formed so that vermin or microorganisms may not propagate. As a result of investigating the actual conditions of the record center, it is known that the reason why it is difficult to form the preservation environment at the record center is that officials in charge of controlling archives has insufficient specialized knowledge on preservation of archives, there is neither legal basis nor specific standards of preservation at the record center and the specialized archive institution takes too great work burden to supervise the work for preservation of archives at many record centers. For solving this problem, the following policy approaches are available: Firstly, the standards of the preservation environment as stipulated in the law in force have to be specifically revised to the standards of the preventive preservation environment enabling the function of the record center to be maximized. Secondly, the condition of archives at the record center is periodically checked by activating the condition check-up. Thirdly, a committee in charge of the environment of the bookshelf for archives at the record center is organized and the preservation environment is controlled by an outsourced agency. The above approaches will enable the record center to prevent any biological damage to paper archives and both the record center and the specialized archive institution to maximize their function even more.
주제어
#자료관 종이기록물 보존 생물학적 대책
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.