본 연구에서는 중학생의 독서 실태를 파악하고, 그에 따른 대안을 검토 및 계획하여 실제 수업에 적용하여 봄으로써 현재 독서 교육의 대안을 찾아보고자 하였다. 기존의 단순한 이론이나 방법의 소개에 머물렀던 연구를 직접 학습자들에게 수업을 통해 실시하여 그에 따른 장점과 단점의 파악이 이루어지도록 하였고, 그 결과를 분석하여 현재 독서 교육에서 수정 및 보완되어야 할 사항을 알아보았다. 학습자 중심의 학습 과정은 현재 시행되고 있는 제 7차 교육 과정에 포함되어 있는 내용이다. 때문에 독서 교육에 있어서도 학습자 중심의 방향을 설정하는 것은 그 나름의 의미를 지니며, 독서 행위 자체에서 독자의 역할은 매우 중요하기 때문에 학습자 중심의 독서 교육의 중요성은 더욱 높아지고 있다. 현재 독서 교육은 한정된 범위 안에서만 시행되고 있다. 독서 교육은 대부분 사설 학원이나 특별 프로그램을 통해 이루어지고 있기 때문에 모든 학습자들이 독서 교육을 받는 것은 불가능한 것처럼 인식되고 있다. 또한 학습자의 범위를 넓혀 학교 교육 속에 포함시켜 평가해 볼 경우 독서 교육의 질적인 영역이 단편적으로 제한되어 실시되고 있는 것으로 나타난다. 이는 독서 교육의 양적 및 질적인 범위가 더욱 확대되어야 하는 것을 보여주며, 그 범위의 확대를 위해서는 기존의 독서 교육의 수정이 불가피 한 것을 알게 한다. 본 연구에서는 이러한 독서 교육의 문제점의 수정을 위해 우선 독서 교육의 양적 범위 확대의 대안을 모색하였다. 우선 교육 대상이 가장 넓게 적용되는 교육 기관에서 독서 교육이 이루지는 것이 가장 효율적이었다. 때문에 학교 교육을 통한 학습자 중심의 독서 교육을 기본적인 연구 범위로 정하였으며, 학습자 대상은 독서 습관 및 태도의 수정이 용이한 중학생을 대상으로 선정하였다. 학습자들은 독서에 대한 기본적인 인식과 태도가 부정적인 경우가 많았다. 이러한 인식을 변화시키기 위해 기존에 이루어지던 단편적이고 일방적인 독서 교육이 아닌 활동 중심의 프로그램을 적용하였다. 활동 중심의 프로그램은 넓은 범위를 포함하지만 본 연구에서는 여러 환경적인 부족함으로 지면을 활용한 활동으로 제한하여 실험하였다. 독서의 과정을 수동적으로 인식하는 학습자들을 능동적으로 변화시키기 위해서 모든 과정이 학습자 스스로 해결되도록 계획하여 실험하였다. 이는 ...
본 연구에서는 중학생의 독서 실태를 파악하고, 그에 따른 대안을 검토 및 계획하여 실제 수업에 적용하여 봄으로써 현재 독서 교육의 대안을 찾아보고자 하였다. 기존의 단순한 이론이나 방법의 소개에 머물렀던 연구를 직접 학습자들에게 수업을 통해 실시하여 그에 따른 장점과 단점의 파악이 이루어지도록 하였고, 그 결과를 분석하여 현재 독서 교육에서 수정 및 보완되어야 할 사항을 알아보았다. 학습자 중심의 학습 과정은 현재 시행되고 있는 제 7차 교육 과정에 포함되어 있는 내용이다. 때문에 독서 교육에 있어서도 학습자 중심의 방향을 설정하는 것은 그 나름의 의미를 지니며, 독서 행위 자체에서 독자의 역할은 매우 중요하기 때문에 학습자 중심의 독서 교육의 중요성은 더욱 높아지고 있다. 현재 독서 교육은 한정된 범위 안에서만 시행되고 있다. 독서 교육은 대부분 사설 학원이나 특별 프로그램을 통해 이루어지고 있기 때문에 모든 학습자들이 독서 교육을 받는 것은 불가능한 것처럼 인식되고 있다. 또한 학습자의 범위를 넓혀 학교 교육 속에 포함시켜 평가해 볼 경우 독서 교육의 질적인 영역이 단편적으로 제한되어 실시되고 있는 것으로 나타난다. 이는 독서 교육의 양적 및 질적인 범위가 더욱 확대되어야 하는 것을 보여주며, 그 범위의 확대를 위해서는 기존의 독서 교육의 수정이 불가피 한 것을 알게 한다. 본 연구에서는 이러한 독서 교육의 문제점의 수정을 위해 우선 독서 교육의 양적 범위 확대의 대안을 모색하였다. 우선 교육 대상이 가장 넓게 적용되는 교육 기관에서 독서 교육이 이루지는 것이 가장 효율적이었다. 때문에 학교 교육을 통한 학습자 중심의 독서 교육을 기본적인 연구 범위로 정하였으며, 학습자 대상은 독서 습관 및 태도의 수정이 용이한 중학생을 대상으로 선정하였다. 학습자들은 독서에 대한 기본적인 인식과 태도가 부정적인 경우가 많았다. 이러한 인식을 변화시키기 위해 기존에 이루어지던 단편적이고 일방적인 독서 교육이 아닌 활동 중심의 프로그램을 적용하였다. 활동 중심의 프로그램은 넓은 범위를 포함하지만 본 연구에서는 여러 환경적인 부족함으로 지면을 활용한 활동으로 제한하여 실험하였다. 독서의 과정을 수동적으로 인식하는 학습자들을 능동적으로 변화시키기 위해서 모든 과정이 학습자 스스로 해결되도록 계획하여 실험하였다. 이는 교사의 역할에 있어서도 변화를 요구하는 것으로, 학습자의 역할 범위가 넓어질수록 교사의 역할 범위는 축소되는 것을 의미한다. 따라서 모든 실험 과정에서 교사는 그 역할을 최소화하도록 하였고, 학습자들이 과제를 해결하는 것에 개입하지 않도록 하였다. 또한 수동적인 독서가 이루어졌던 이유 중 하나가 학습자의 의견이나 감정을 표현할 수 없었던 점을 주목하여 학습자가 독서 활동을 통해 얻은 지식이나 의견을 과제를 통해 자연스럽게 표현할 수 있도록 하였다. 이는 자기 의견의 표현에 익숙하지 않은 학습자들을 변화시킬 수 있는 도구적인 방법으로 교사의 철저한 준비가 필요한 영역이다. 두 달 가량의 실험 기간을 통해 이러한 내용을 적용해 보았으며, 그에 따른 결과물도 얻을 수 있었다. 하지만 단기적으로 이루어지는 독서 교육은 그 효과 면에서 어느 정도의 성과를 거둘 수 있을지 의문이다. 현재 많은 독서 교육의 연구물들이 발행되고 있다. 이러한 많은 연구들이 그 역할을 하기 위해서는 실제 교육의 현장에 적용되어 실행될 때 그 가치를 찾을 수 있을 것이다. 독서 교육의 구체적인 방안들에 대한 좀 더 많은 관심이 학습자들을 깊이 있는 독자로 변화시킬 수 있을 것이다.
본 연구에서는 중학생의 독서 실태를 파악하고, 그에 따른 대안을 검토 및 계획하여 실제 수업에 적용하여 봄으로써 현재 독서 교육의 대안을 찾아보고자 하였다. 기존의 단순한 이론이나 방법의 소개에 머물렀던 연구를 직접 학습자들에게 수업을 통해 실시하여 그에 따른 장점과 단점의 파악이 이루어지도록 하였고, 그 결과를 분석하여 현재 독서 교육에서 수정 및 보완되어야 할 사항을 알아보았다. 학습자 중심의 학습 과정은 현재 시행되고 있는 제 7차 교육 과정에 포함되어 있는 내용이다. 때문에 독서 교육에 있어서도 학습자 중심의 방향을 설정하는 것은 그 나름의 의미를 지니며, 독서 행위 자체에서 독자의 역할은 매우 중요하기 때문에 학습자 중심의 독서 교육의 중요성은 더욱 높아지고 있다. 현재 독서 교육은 한정된 범위 안에서만 시행되고 있다. 독서 교육은 대부분 사설 학원이나 특별 프로그램을 통해 이루어지고 있기 때문에 모든 학습자들이 독서 교육을 받는 것은 불가능한 것처럼 인식되고 있다. 또한 학습자의 범위를 넓혀 학교 교육 속에 포함시켜 평가해 볼 경우 독서 교육의 질적인 영역이 단편적으로 제한되어 실시되고 있는 것으로 나타난다. 이는 독서 교육의 양적 및 질적인 범위가 더욱 확대되어야 하는 것을 보여주며, 그 범위의 확대를 위해서는 기존의 독서 교육의 수정이 불가피 한 것을 알게 한다. 본 연구에서는 이러한 독서 교육의 문제점의 수정을 위해 우선 독서 교육의 양적 범위 확대의 대안을 모색하였다. 우선 교육 대상이 가장 넓게 적용되는 교육 기관에서 독서 교육이 이루지는 것이 가장 효율적이었다. 때문에 학교 교육을 통한 학습자 중심의 독서 교육을 기본적인 연구 범위로 정하였으며, 학습자 대상은 독서 습관 및 태도의 수정이 용이한 중학생을 대상으로 선정하였다. 학습자들은 독서에 대한 기본적인 인식과 태도가 부정적인 경우가 많았다. 이러한 인식을 변화시키기 위해 기존에 이루어지던 단편적이고 일방적인 독서 교육이 아닌 활동 중심의 프로그램을 적용하였다. 활동 중심의 프로그램은 넓은 범위를 포함하지만 본 연구에서는 여러 환경적인 부족함으로 지면을 활용한 활동으로 제한하여 실험하였다. 독서의 과정을 수동적으로 인식하는 학습자들을 능동적으로 변화시키기 위해서 모든 과정이 학습자 스스로 해결되도록 계획하여 실험하였다. 이는 교사의 역할에 있어서도 변화를 요구하는 것으로, 학습자의 역할 범위가 넓어질수록 교사의 역할 범위는 축소되는 것을 의미한다. 따라서 모든 실험 과정에서 교사는 그 역할을 최소화하도록 하였고, 학습자들이 과제를 해결하는 것에 개입하지 않도록 하였다. 또한 수동적인 독서가 이루어졌던 이유 중 하나가 학습자의 의견이나 감정을 표현할 수 없었던 점을 주목하여 학습자가 독서 활동을 통해 얻은 지식이나 의견을 과제를 통해 자연스럽게 표현할 수 있도록 하였다. 이는 자기 의견의 표현에 익숙하지 않은 학습자들을 변화시킬 수 있는 도구적인 방법으로 교사의 철저한 준비가 필요한 영역이다. 두 달 가량의 실험 기간을 통해 이러한 내용을 적용해 보았으며, 그에 따른 결과물도 얻을 수 있었다. 하지만 단기적으로 이루어지는 독서 교육은 그 효과 면에서 어느 정도의 성과를 거둘 수 있을지 의문이다. 현재 많은 독서 교육의 연구물들이 발행되고 있다. 이러한 많은 연구들이 그 역할을 하기 위해서는 실제 교육의 현장에 적용되어 실행될 때 그 가치를 찾을 수 있을 것이다. 독서 교육의 구체적인 방안들에 대한 좀 더 많은 관심이 학습자들을 깊이 있는 독자로 변화시킬 수 있을 것이다.
In this study, we intended tounderstand the actual conditions of reading in middle school students and then review and plan alternatives based on that and apply them to actual teaching to look for alternatives to the current reading education. We tried tofigure out merits and demerits of the existin...
In this study, we intended tounderstand the actual conditions of reading in middle school students and then review and plan alternatives based on that and apply them to actual teaching to look for alternatives to the current reading education. We tried tofigure out merits and demerits of the existing studies which remain within the limit of introducing simple theories or methods by applying them to teaching learners and determined what can be modified and complemented in the current reading education based on the analysis of the result. Learners-centered learning courses are also part of the 7th Curriculum which is currently in operation. Therefore, orientation to learners has its own meaning in reading education, and learners-centered reading education becomes more and more significant as the role of readers is very important in reading activity itself. Current reading education is restricted within certain range. Reading education is performed mostly in private educational institute or through special programs, it has been recognized as if it were impossible for all learners to receive reading education. Besides, when expanding the bounds of learners into school education, it is evaluated that the qualitative sphere of reading education is limited in fragments. In this study, we searched for alternatives to the expansion of quantitative sphere of reading education for correcting problems with the current reading education. In the first place, it was found to be the most effective to perform reading education in educational institutes which offers education to the widest range of learners. Therefore, we conducted our study in the basic range of learners-centered reading education through school education, and selected a group of middle school students whose reading habit and attitude can be easily corrected for the study. In many cases, learners had negative perception and attitude to reading. In order to change this perception, activity-focused programs were used instead of the existing fragmented, unilateral reading education. Activity-focused programs are very wide in range, but in this study, the experiment was limitedly conducted onactivities using printed materials due to the lack in circumstances. In order to change the passive attitudes of learners who perceive the course of reading into active ones, the experiment wasplanned and conducted in the way learners have to resolve every step. This also requires changed role of teachers, in that the wider range of role learners have, the narrower range of role teachers have. Therefore, in every step of the experiment, teachers'role was minimized and they were prohibited from intervening in the resolution of tasks by learners. Also, considering that passive reading was partly resulted from suppressed expression of opinions or emotions by learners, we made learners freely express knowledge or opinion they obtained from reading activities. We got some results from these activities in the two-month experiment. However, it is doubtful how much results can be obtained from short-term reading education. Currently, there are many publications of study on reading education. In order for these studies to play their own role, they have to be applied to actual sites of education to find values in them. More interests in definite methods of reading education will transform learners into readers with deep insight.
In this study, we intended tounderstand the actual conditions of reading in middle school students and then review and plan alternatives based on that and apply them to actual teaching to look for alternatives to the current reading education. We tried tofigure out merits and demerits of the existing studies which remain within the limit of introducing simple theories or methods by applying them to teaching learners and determined what can be modified and complemented in the current reading education based on the analysis of the result. Learners-centered learning courses are also part of the 7th Curriculum which is currently in operation. Therefore, orientation to learners has its own meaning in reading education, and learners-centered reading education becomes more and more significant as the role of readers is very important in reading activity itself. Current reading education is restricted within certain range. Reading education is performed mostly in private educational institute or through special programs, it has been recognized as if it were impossible for all learners to receive reading education. Besides, when expanding the bounds of learners into school education, it is evaluated that the qualitative sphere of reading education is limited in fragments. In this study, we searched for alternatives to the expansion of quantitative sphere of reading education for correcting problems with the current reading education. In the first place, it was found to be the most effective to perform reading education in educational institutes which offers education to the widest range of learners. Therefore, we conducted our study in the basic range of learners-centered reading education through school education, and selected a group of middle school students whose reading habit and attitude can be easily corrected for the study. In many cases, learners had negative perception and attitude to reading. In order to change this perception, activity-focused programs were used instead of the existing fragmented, unilateral reading education. Activity-focused programs are very wide in range, but in this study, the experiment was limitedly conducted onactivities using printed materials due to the lack in circumstances. In order to change the passive attitudes of learners who perceive the course of reading into active ones, the experiment wasplanned and conducted in the way learners have to resolve every step. This also requires changed role of teachers, in that the wider range of role learners have, the narrower range of role teachers have. Therefore, in every step of the experiment, teachers'role was minimized and they were prohibited from intervening in the resolution of tasks by learners. Also, considering that passive reading was partly resulted from suppressed expression of opinions or emotions by learners, we made learners freely express knowledge or opinion they obtained from reading activities. We got some results from these activities in the two-month experiment. However, it is doubtful how much results can be obtained from short-term reading education. Currently, there are many publications of study on reading education. In order for these studies to play their own role, they have to be applied to actual sites of education to find values in them. More interests in definite methods of reading education will transform learners into readers with deep insight.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.