한글초록 : 모든 사람은 태어날 때부터 자유롭고, 존엄성과 권리에 있어서 평등하다”1948년 UN총회에서 채택된 ‘세계인권선언’과 1975년에 채택된 ‘장애인인권선언’을 통해 장애인의 인권을 보장하기 위한 세계적인 움직임과 함께 장애인의 사회통합과 정상화를 목표로 세계 각국은 지속적인 노력을 기울여 왔다. 우리나라 역시 그런 세계적인 움직임에 동참을 하였으나 성장지향적인 도시개발정책으로 인해 격리 보호시설 위주의 장애인 복지정책을 펼침으로서 장애인의 사회참여는 현실적으로 매우 어려운 상황이었다. 이에 인권단체를 비롯한 사회 전반에서 장애인들의 인권에 대한 목소리가 커지면서 국가는 장애인의 사회참여에 관심을 기울이기 시작하였다. 그 결과 1998년 “장애인․노인․임산부의 편의증진에 관한 법률”을 제정 공포하였고 사회전반에 걸친 편의시설의 확충이 이루어졌다. 그러나 편의시설의 급속한 확충은 양적인 증가에는 많은 성과를 이루었지만 실제 이용자들의 편의는 등한시된 채 법적 기준에만 만족하는 부적절한 설치가 계속되는 것에 큰 문제점이 있었다. 이러한 장애인편의시설의 문제점을 파악하기위해 통계자료분석을 통해 편의시설 설치율이 높은 공공건축물 중 도서관을 조사대상으로 선정하였으며「편의증진법」에서 제시하는 최소 기준을 토대로 작성된 체크리스트를 가지고 현황조사를 실시하였으며 조사결과 나타난 문제점들을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 「편의증진법」에서 제시하는 치수와 설치 규제상의 문제점을 알 수 있었다. 예를 들어 복도의 경우 최소 폭을 1.2M로 정하고 있으나 준공 이후 설치물로 인해 유효 폭의 확보가 안 되었으며 화장실의 경우 최소치수가 1×1.8m로 이 경우 전면 휠체어공간의 확보가 어려운 경우가 많았다. 둘째, 장애인 편의시설의 부적절한 설치로 인해 더 큰 불편을 초래하는 문제점이 있었다. 이는 시설관계자들의 편의시설과 관련된 법규의 세부기준에 대한 정확한 이해와 설치목적 등을 올바르게 이해하고 있지 못하다는 문제점으로 파악되었다. 셋째, 유도 및 피난설비의 설치 부족으로 인한 안전상의 문제점이 있었다. 이는 비상시 위험에 대한 자각이 늦어지면서 그대로 위험에 노출돼 위험한 상황에 처하는 경우로 대부분의 도서관에서 계단비상유도등, 소화전을 제외한 시각 및 청각 장애인을 위한 ...
한글초록 : 모든 사람은 태어날 때부터 자유롭고, 존엄성과 권리에 있어서 평등하다”1948년 UN총회에서 채택된 ‘세계인권선언’과 1975년에 채택된 ‘장애인인권선언’을 통해 장애인의 인권을 보장하기 위한 세계적인 움직임과 함께 장애인의 사회통합과 정상화를 목표로 세계 각국은 지속적인 노력을 기울여 왔다. 우리나라 역시 그런 세계적인 움직임에 동참을 하였으나 성장지향적인 도시개발정책으로 인해 격리 보호시설 위주의 장애인 복지정책을 펼침으로서 장애인의 사회참여는 현실적으로 매우 어려운 상황이었다. 이에 인권단체를 비롯한 사회 전반에서 장애인들의 인권에 대한 목소리가 커지면서 국가는 장애인의 사회참여에 관심을 기울이기 시작하였다. 그 결과 1998년 “장애인․노인․임산부의 편의증진에 관한 법률”을 제정 공포하였고 사회전반에 걸친 편의시설의 확충이 이루어졌다. 그러나 편의시설의 급속한 확충은 양적인 증가에는 많은 성과를 이루었지만 실제 이용자들의 편의는 등한시된 채 법적 기준에만 만족하는 부적절한 설치가 계속되는 것에 큰 문제점이 있었다. 이러한 장애인편의시설의 문제점을 파악하기위해 통계자료분석을 통해 편의시설 설치율이 높은 공공건축물 중 도서관을 조사대상으로 선정하였으며「편의증진법」에서 제시하는 최소 기준을 토대로 작성된 체크리스트를 가지고 현황조사를 실시하였으며 조사결과 나타난 문제점들을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 「편의증진법」에서 제시하는 치수와 설치 규제상의 문제점을 알 수 있었다. 예를 들어 복도의 경우 최소 폭을 1.2M로 정하고 있으나 준공 이후 설치물로 인해 유효 폭의 확보가 안 되었으며 화장실의 경우 최소치수가 1×1.8m로 이 경우 전면 휠체어공간의 확보가 어려운 경우가 많았다. 둘째, 장애인 편의시설의 부적절한 설치로 인해 더 큰 불편을 초래하는 문제점이 있었다. 이는 시설관계자들의 편의시설과 관련된 법규의 세부기준에 대한 정확한 이해와 설치목적 등을 올바르게 이해하고 있지 못하다는 문제점으로 파악되었다. 셋째, 유도 및 피난설비의 설치 부족으로 인한 안전상의 문제점이 있었다. 이는 비상시 위험에 대한 자각이 늦어지면서 그대로 위험에 노출돼 위험한 상황에 처하는 경우로 대부분의 도서관에서 계단비상유도등, 소화전을 제외한 시각 및 청각 장애인을 위한 음향신호기 및 점멸경광등 등의 피난 설비가 갖추어져있지 않아 비상시 장애인들의 안전에 대해 매우 취약하였다. 넷째, 도로정비 및 이동수단의 문제점이 있었다. 도서관을 이용하기 위해서는 편의시설의 설치가 지속적으로 이루어지고 있는 지하철역과 상당거리에 위치하고 있으며 도로의 정비부족으로 접근로의 안전성이 확보되지 못하였다. 이상과 같은 문제점들의 대부분이 장애인들만 느끼는 불편이 아니라 비장애인에게도 똑같은 불편으로 작용하는 경우가 대부분이었으며 이러한 문제점들의 대한 개선방안으로 아래와 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 외부 편의시설에서는 접근로의 보행안전지대 확보를 위해「편의증진법」상에서 제시하는 유효폭을 1.5m 이상으로 강화하고 4m이하의 도로의 경우 차량의 통행을 금지시켜 보행자와 차량 모두 사고의 위험에 노출되지 않도록 하여 근본적인 위험을 제거하여야한다. 그리고 내부 접근로 역시 보행자의 안전을 최대한 확보하기 위해 보행로의 인지를 높여주는 것이 올바르며 장애인주차구역에서 건물로 연결되는 접근로는 장애인의 불편을 최대한 줄일 수 있도록 노면은 미끄럽지 않고 보행공간은 최대한 장애물을 제거하는 것이 좋다. 또한 승강설비를 설치 시 배치위치 및 내부치수 등이 휠체어이용자등을 고려하여 설치하여야한다. 둘째, 내부 편의시설 중 통로 역시 준공 이후의 설치물을 고려하여「편의증진법」상에서 제시하는 유효폭을 1.5m 이상으로 강화하고 통로의 문턱 및 보행 장애물을 제거하여 장애인들의 보행에 지장이 없도록 접근성 확보하여야 한다. 셋째, 위생편의시설의 경우 일반화장실을 장애인이 이용가능하게 설치 할 경우「편의증진법」에서는 유효바닥면적 1×1.8m 이상 제시하고 있으나 손잡이 등의 추가설치물로 인한 내부공간 협소로 활동공간 및 접근공간이 미 확보되는 등의 문제점이 있었다. 또한 최근에는 전동휠체어의 보급이 증가 추세에 있으며 전동휠체어의 규격과 회전반경이 일반휠체어보다 큰 것을 고려하여 기존 2개의 대변기 설치공간을 1개 구획으로 합치는 것을 고려하거나 유효바닥면적을 1.4×2m 이상의 확보하도록 강화하여야한다. 넷째, 피난ㆍ유도설비는 비상시 장애인과 비장애인 모두에게 생명과 직접적으로 연결되는 부분임에도 불구하고 대부분의 시설에서 설치가 미비하였다. 이는「편의증진법」에서 장애인 피난ㆍ유도설비의 설치를 권장사항으로 규정하고 있으나 이를 의무사항으로 강화시켜 시설의 확충을 유도하여야 한다. 이러한 내부 및 외부 편의시설의 개선되어야 할 사항들 외에도 공공시설을 비롯한 각종 시설물의 시설관계자 및 설치관련자 등에 대한 국가적 차원의 지속적인 교육을 통해 장애인 편의시설에 대한 인식개선과 설치기준에 대한 이해 그리고 편의시설의 적절한 설치의 필요성 등에 대한 교육이 이루어져야 할 것이다. 또한 각 시설에 대한 접근성을 확보하기 위해 체계적인 도로교통체계의 정비가 필요하였다. 이는 도서관의 입지가 대부분 편의시설의 설치가 지속적으로 이루어지고 있는 지하철역과 상당거리에 위치하고 있으며 도서관으로 진입하기 위한 보행로의 정비가 부족하여 접근로의 안전성이 확보되지 못하는 문제점들은 지속적인 정비가 이루어져야한다. 이러한 문제점들은 대부분이 장애인만이 느끼는 불편이 아닌 일반인들에게도 한시적으로나마 장애인과 같은 불편으로 작용하는 경우가 대부분이었으며 이러한 편의시설의 확충 설치와 부적절 설치물의 개선이 장애인만을 위해 이루어지는 것이 아니라 우리 모두의 편리와 안전을 위해 설치되는 것이라는 자각이 더 중요한 과제였다. 본 연구를 통해 장애인의 접근성, 안전성, 편의성이 어느 정도 확보되었는가를 공공도서관의 장애인편의시설 사례조사를 통하여 건축물의 외부공간과 내부공간에 설치되어있는 편의시설의 종류에 따른 유형별 현황과 문제점을 파악․분석하여 장애인의 편의시설 이용가능 여부와 설치기준의 불합리한 점 등에 대한 개선방안을 제시함으로서 장애인과 비장애인이 함께 평등한 삶을 영위하도록 하는데 목적을 두었으며 지속적인 장애인에 대한 사회 환경개선과 삶의 질을 향상시키는데 도움이 되기를 기대한다영문초록:“All human beings are born free and equal in dignity and rights” Along with the global movement for guaranteeing the rights of the handicapped through the Universal Declaration of Human Rights adopted by the General Conference of the United Nations in 1948 and the Declaration of the Rights of the Handicapped adopted in 1975, countries in the world have continued to devote efforts with the aim of the social integration and normalization of the handicapped. Korea also joined such a global movement but have thus implemented th welfare policy for the handicapped revolving around the isolated protective facility due to the growth-oriented urban development policy, thereby making the handicapped it very difficult to have social participation. As the voice about the human rights of the handicapped mounted throughout society including human rights organizations, the national government came to pay attention to the social participation of the handicapped. As a result, it enacted and proclaimed the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant" in 1998, which resulted in the expansion of amenities throughout society. But the rapid expansion of amenities came to great fruition in terms of quantitative increase, but there was a great problem that their improper establishment continued that met only the legal standard while neglecting the convenience of end users. To identify the problem of amenities for the handicapped, this study selected as the object of research th library of public building structures with the high installation rate of amenities through analysis of statistics, drew up the checklist with the minimum standard presented in the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant" and conducted the survey on the present situation of amenities for the handicapped. As a result, the following findings were obtained: First, it was found that there was a problem with the dimensions and obligation related to amenities for the handicapped presented by the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant". For example, the minimum width of the hallway should be set at 1.2 meter but its effective width is not secured due to the objects installed after completion of the construction work. And the law requires that the minimum dimensions of the bathroom be set at 1 ×1.8 meter, which makes it difficult to secure the space for the whole wheelchair. Second, there was a problem that the improper installation of amenities for the handicapped led to greater inconvenience. This was identified as the problem that those concerned with amenities failed to have a correct understanding of the detailed criteria stipulated in the laws and regulations related to amenities, the purpose of their installation and the like. Third, there was a problem related to safety due to the lack of guide and escape facilities. This leads the handicapped to self-awaken to risk at the time of emergency and to face the dangerous situation due to their exposure to dangers. Most of the libraries were not equipped with escape facilities such as sound signals and on-and-off lights for the visually and audibly handicapped except emergency guidance lights, hydrant and the like, which made them very vulnerable to the situation of emergency. Fourth, there was a problem related to the complete equipment of the road and means of conveyance. The safety of the access road to go to the library was not secured due to the lack of its complete equipment as it was located at a considerable distance to the subway station where amenities continued to be installed. This study conducted the survey of the current situation of amenities for the handicapped and could draw the following conclusion as the improvements to problems: First, it is necessary to change the minimum criteria presented in the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant". For example, the effective width of the hallway should be reset at 1.5meter in consideration of installations after the completion of the construction work and the effective floor area of the bathroom, 1×1.8 meter, be changed from 1 meter to 1.4 meter in width to heighten accessibility. Second, it is necessary to continue to provide those concerned with public institutions and facilities with the education concerning improvement in the consciousness of amenities for the handicapped, and the need to install proper amenities and the like at the national level. Third, it is necessary to induce amenities to be expanded by reinforcing the regulations on the installation of guidance and escape facilities for the handicapped in preparation for the emergency situation from the recommendatory matter to the obligatory matter. This is directly related to life at the time of emergency, and so it should be achieved as soon as possible. Fourth, it is necessary to provide for the systematic road traffic system completely to secure accessibility. The safety of the access road to go to the library was not secured due to the lack of its complete equipment as it was located at a considerable distance to the subway station where amenities continued to be installed. Therefore, easy accessibility to the library should be achieved by completely providing for the access road to it. These problems are mostly felt as inconvenience by the handicapped as well as normal people. It is an important task to have the self-awakening that these amenities are not only installed for the handicapped but also for the convenience and safety of all of us. As mentioned above, this study attempted to identify and analyze the present situation and problem of each type according to kinds of installations through the case study of the public library as to how far amenities for the handicapped secured accessibility, safety and convenience. It presented improvements to unreasonable points such as usability of amenities by the handicapped, criteria for their installation and the like so that both the handicapped and normal people might maintain their life equally. It is expected that this study will assist in continuing to improve the social environment for the handicapped and the quality of life
한글초록 : 모든 사람은 태어날 때부터 자유롭고, 존엄성과 권리에 있어서 평등하다”1948년 UN총회에서 채택된 ‘세계인권선언’과 1975년에 채택된 ‘장애인인권선언’을 통해 장애인의 인권을 보장하기 위한 세계적인 움직임과 함께 장애인의 사회통합과 정상화를 목표로 세계 각국은 지속적인 노력을 기울여 왔다. 우리나라 역시 그런 세계적인 움직임에 동참을 하였으나 성장지향적인 도시개발정책으로 인해 격리 보호시설 위주의 장애인 복지정책을 펼침으로서 장애인의 사회참여는 현실적으로 매우 어려운 상황이었다. 이에 인권단체를 비롯한 사회 전반에서 장애인들의 인권에 대한 목소리가 커지면서 국가는 장애인의 사회참여에 관심을 기울이기 시작하였다. 그 결과 1998년 “장애인․노인․임산부의 편의증진에 관한 법률”을 제정 공포하였고 사회전반에 걸친 편의시설의 확충이 이루어졌다. 그러나 편의시설의 급속한 확충은 양적인 증가에는 많은 성과를 이루었지만 실제 이용자들의 편의는 등한시된 채 법적 기준에만 만족하는 부적절한 설치가 계속되는 것에 큰 문제점이 있었다. 이러한 장애인편의시설의 문제점을 파악하기위해 통계자료분석을 통해 편의시설 설치율이 높은 공공건축물 중 도서관을 조사대상으로 선정하였으며「편의증진법」에서 제시하는 최소 기준을 토대로 작성된 체크리스트를 가지고 현황조사를 실시하였으며 조사결과 나타난 문제점들을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 「편의증진법」에서 제시하는 치수와 설치 규제상의 문제점을 알 수 있었다. 예를 들어 복도의 경우 최소 폭을 1.2M로 정하고 있으나 준공 이후 설치물로 인해 유효 폭의 확보가 안 되었으며 화장실의 경우 최소치수가 1×1.8m로 이 경우 전면 휠체어공간의 확보가 어려운 경우가 많았다. 둘째, 장애인 편의시설의 부적절한 설치로 인해 더 큰 불편을 초래하는 문제점이 있었다. 이는 시설관계자들의 편의시설과 관련된 법규의 세부기준에 대한 정확한 이해와 설치목적 등을 올바르게 이해하고 있지 못하다는 문제점으로 파악되었다. 셋째, 유도 및 피난설비의 설치 부족으로 인한 안전상의 문제점이 있었다. 이는 비상시 위험에 대한 자각이 늦어지면서 그대로 위험에 노출돼 위험한 상황에 처하는 경우로 대부분의 도서관에서 계단비상유도등, 소화전을 제외한 시각 및 청각 장애인을 위한 음향신호기 및 점멸경광등 등의 피난 설비가 갖추어져있지 않아 비상시 장애인들의 안전에 대해 매우 취약하였다. 넷째, 도로정비 및 이동수단의 문제점이 있었다. 도서관을 이용하기 위해서는 편의시설의 설치가 지속적으로 이루어지고 있는 지하철역과 상당거리에 위치하고 있으며 도로의 정비부족으로 접근로의 안전성이 확보되지 못하였다. 이상과 같은 문제점들의 대부분이 장애인들만 느끼는 불편이 아니라 비장애인에게도 똑같은 불편으로 작용하는 경우가 대부분이었으며 이러한 문제점들의 대한 개선방안으로 아래와 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 외부 편의시설에서는 접근로의 보행안전지대 확보를 위해「편의증진법」상에서 제시하는 유효폭을 1.5m 이상으로 강화하고 4m이하의 도로의 경우 차량의 통행을 금지시켜 보행자와 차량 모두 사고의 위험에 노출되지 않도록 하여 근본적인 위험을 제거하여야한다. 그리고 내부 접근로 역시 보행자의 안전을 최대한 확보하기 위해 보행로의 인지를 높여주는 것이 올바르며 장애인주차구역에서 건물로 연결되는 접근로는 장애인의 불편을 최대한 줄일 수 있도록 노면은 미끄럽지 않고 보행공간은 최대한 장애물을 제거하는 것이 좋다. 또한 승강설비를 설치 시 배치위치 및 내부치수 등이 휠체어이용자등을 고려하여 설치하여야한다. 둘째, 내부 편의시설 중 통로 역시 준공 이후의 설치물을 고려하여「편의증진법」상에서 제시하는 유효폭을 1.5m 이상으로 강화하고 통로의 문턱 및 보행 장애물을 제거하여 장애인들의 보행에 지장이 없도록 접근성 확보하여야 한다. 셋째, 위생편의시설의 경우 일반화장실을 장애인이 이용가능하게 설치 할 경우「편의증진법」에서는 유효바닥면적 1×1.8m 이상 제시하고 있으나 손잡이 등의 추가설치물로 인한 내부공간 협소로 활동공간 및 접근공간이 미 확보되는 등의 문제점이 있었다. 또한 최근에는 전동휠체어의 보급이 증가 추세에 있으며 전동휠체어의 규격과 회전반경이 일반휠체어보다 큰 것을 고려하여 기존 2개의 대변기 설치공간을 1개 구획으로 합치는 것을 고려하거나 유효바닥면적을 1.4×2m 이상의 확보하도록 강화하여야한다. 넷째, 피난ㆍ유도설비는 비상시 장애인과 비장애인 모두에게 생명과 직접적으로 연결되는 부분임에도 불구하고 대부분의 시설에서 설치가 미비하였다. 이는「편의증진법」에서 장애인 피난ㆍ유도설비의 설치를 권장사항으로 규정하고 있으나 이를 의무사항으로 강화시켜 시설의 확충을 유도하여야 한다. 이러한 내부 및 외부 편의시설의 개선되어야 할 사항들 외에도 공공시설을 비롯한 각종 시설물의 시설관계자 및 설치관련자 등에 대한 국가적 차원의 지속적인 교육을 통해 장애인 편의시설에 대한 인식개선과 설치기준에 대한 이해 그리고 편의시설의 적절한 설치의 필요성 등에 대한 교육이 이루어져야 할 것이다. 또한 각 시설에 대한 접근성을 확보하기 위해 체계적인 도로교통체계의 정비가 필요하였다. 이는 도서관의 입지가 대부분 편의시설의 설치가 지속적으로 이루어지고 있는 지하철역과 상당거리에 위치하고 있으며 도서관으로 진입하기 위한 보행로의 정비가 부족하여 접근로의 안전성이 확보되지 못하는 문제점들은 지속적인 정비가 이루어져야한다. 이러한 문제점들은 대부분이 장애인만이 느끼는 불편이 아닌 일반인들에게도 한시적으로나마 장애인과 같은 불편으로 작용하는 경우가 대부분이었으며 이러한 편의시설의 확충 설치와 부적절 설치물의 개선이 장애인만을 위해 이루어지는 것이 아니라 우리 모두의 편리와 안전을 위해 설치되는 것이라는 자각이 더 중요한 과제였다. 본 연구를 통해 장애인의 접근성, 안전성, 편의성이 어느 정도 확보되었는가를 공공도서관의 장애인편의시설 사례조사를 통하여 건축물의 외부공간과 내부공간에 설치되어있는 편의시설의 종류에 따른 유형별 현황과 문제점을 파악․분석하여 장애인의 편의시설 이용가능 여부와 설치기준의 불합리한 점 등에 대한 개선방안을 제시함으로서 장애인과 비장애인이 함께 평등한 삶을 영위하도록 하는데 목적을 두었으며 지속적인 장애인에 대한 사회 환경개선과 삶의 질을 향상시키는데 도움이 되기를 기대한다영문초록:“All human beings are born free and equal in dignity and rights” Along with the global movement for guaranteeing the rights of the handicapped through the Universal Declaration of Human Rights adopted by the General Conference of the United Nations in 1948 and the Declaration of the Rights of the Handicapped adopted in 1975, countries in the world have continued to devote efforts with the aim of the social integration and normalization of the handicapped. Korea also joined such a global movement but have thus implemented th welfare policy for the handicapped revolving around the isolated protective facility due to the growth-oriented urban development policy, thereby making the handicapped it very difficult to have social participation. As the voice about the human rights of the handicapped mounted throughout society including human rights organizations, the national government came to pay attention to the social participation of the handicapped. As a result, it enacted and proclaimed the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant" in 1998, which resulted in the expansion of amenities throughout society. But the rapid expansion of amenities came to great fruition in terms of quantitative increase, but there was a great problem that their improper establishment continued that met only the legal standard while neglecting the convenience of end users. To identify the problem of amenities for the handicapped, this study selected as the object of research th library of public building structures with the high installation rate of amenities through analysis of statistics, drew up the checklist with the minimum standard presented in the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant" and conducted the survey on the present situation of amenities for the handicapped. As a result, the following findings were obtained: First, it was found that there was a problem with the dimensions and obligation related to amenities for the handicapped presented by the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant". For example, the minimum width of the hallway should be set at 1.2 meter but its effective width is not secured due to the objects installed after completion of the construction work. And the law requires that the minimum dimensions of the bathroom be set at 1 ×1.8 meter, which makes it difficult to secure the space for the whole wheelchair. Second, there was a problem that the improper installation of amenities for the handicapped led to greater inconvenience. This was identified as the problem that those concerned with amenities failed to have a correct understanding of the detailed criteria stipulated in the laws and regulations related to amenities, the purpose of their installation and the like. Third, there was a problem related to safety due to the lack of guide and escape facilities. This leads the handicapped to self-awaken to risk at the time of emergency and to face the dangerous situation due to their exposure to dangers. Most of the libraries were not equipped with escape facilities such as sound signals and on-and-off lights for the visually and audibly handicapped except emergency guidance lights, hydrant and the like, which made them very vulnerable to the situation of emergency. Fourth, there was a problem related to the complete equipment of the road and means of conveyance. The safety of the access road to go to the library was not secured due to the lack of its complete equipment as it was located at a considerable distance to the subway station where amenities continued to be installed. This study conducted the survey of the current situation of amenities for the handicapped and could draw the following conclusion as the improvements to problems: First, it is necessary to change the minimum criteria presented in the "Law concerning Promotion of Facility for the Handicapped, Senior Citizens and the Pregnant". For example, the effective width of the hallway should be reset at 1.5meter in consideration of installations after the completion of the construction work and the effective floor area of the bathroom, 1×1.8 meter, be changed from 1 meter to 1.4 meter in width to heighten accessibility. Second, it is necessary to continue to provide those concerned with public institutions and facilities with the education concerning improvement in the consciousness of amenities for the handicapped, and the need to install proper amenities and the like at the national level. Third, it is necessary to induce amenities to be expanded by reinforcing the regulations on the installation of guidance and escape facilities for the handicapped in preparation for the emergency situation from the recommendatory matter to the obligatory matter. This is directly related to life at the time of emergency, and so it should be achieved as soon as possible. Fourth, it is necessary to provide for the systematic road traffic system completely to secure accessibility. The safety of the access road to go to the library was not secured due to the lack of its complete equipment as it was located at a considerable distance to the subway station where amenities continued to be installed. Therefore, easy accessibility to the library should be achieved by completely providing for the access road to it. These problems are mostly felt as inconvenience by the handicapped as well as normal people. It is an important task to have the self-awakening that these amenities are not only installed for the handicapped but also for the convenience and safety of all of us. As mentioned above, this study attempted to identify and analyze the present situation and problem of each type according to kinds of installations through the case study of the public library as to how far amenities for the handicapped secured accessibility, safety and convenience. It presented improvements to unreasonable points such as usability of amenities by the handicapped, criteria for their installation and the like so that both the handicapped and normal people might maintain their life equally. It is expected that this study will assist in continuing to improve the social environment for the handicapped and the quality of life
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.