한글초록:인간은 태어나면서부터 사회 속에서 살아가고 있다. ‘사회’라는 환경 안에서 유기체인 인간은 적응하고 성장하며 발달하는 과정을 가진다. 인간이 사회의 한 구성원으로 성장 발달해 나간다는 것은 자신과 자신의 주변 세계와의 상호적 작용을 통하여 집단생활에 적응하는 데 필요한 기본생활습관을 형성하고 남과 더불어 사는 방법을 익혀 나가는 것을 의미한다. 즉 다른 사람들과 사귈 수 있는 개체의 능력, 또는 개체 사회의 적응성, 원만한 대인관계라고 할 수 있는 사회성은 인간관계에 있어서 매우 중요하다. 그러나 종전의 발달장애아동의 교육은 사회적 기능과 정서적 기능의 지도보다는 인지적 기술의 지도에 더 많은 관심을 가져왔다. 하지만 최근의 많은 연구는 학교 및 사회 통합에서의 성공과 실패의 요인이 인지적 결함에서 뿐만 아니라 적절한 사회기술의 획득에 따른 사회성의 향상 및 유지에 의해 좌우된다고 강조하고 있다. 또한 현재 이러한 발달장애 아동들의 보다 나은 사회로의 진출을 위하여 사회성을 향상시킬 수 있는 많은 프로그램들이 진행되고 있으나 대부분의 평가가 프로그램내의 평가로 그치는 경우가 많다. 아동의 사회성 발달은 프로그램의 개입 뿐 아니라 가정과 또래와의 관계로 확장시켜 나갈 수 있어야 하고 이러한 확장을 통하여 자신만의 사회적 지지망을 설정할 수 있어야 한다. 또한 이러한 사회성 발달은 한 가지 요인으로 변화 가능한 것이 아닌 주변의 모든 요인의 적절한 통제 및 강화로 상호작용을 하여 아동의 사회성에 기여할 수 있어야 한다. 따라서 발달장애아동의 교육이 성공적이 되기 위해서는 사회기술의 습득을 통한 사회성의 향상과 함께 주변과 상호교환하고 있는 여러 가지 요인에 대해 알아보는 것이 중심과제가 되어야 할 것이다. 이러한 점에서 본 연구는 발달장애아동의 사회성에 영향을 미치는 요인을 분석하여 이를 토대로 좀 더 나은 발달장애아동의 사회성을 위한 프로그램의 개발 및 환경의 조성을 위한 자료를 제공하려고 한다. 본 연구는 아동의 사회성 향상에 있어서 부모, 또래, 교사 및 프로그램 개입 중 어떠한 요인이 가장 중요한 요인으로 작용 하는가 대해 총 10사례를 대상으로 관찰기법과 심층면접을 통한 ...
한글초록:인간은 태어나면서부터 사회 속에서 살아가고 있다. ‘사회’라는 환경 안에서 유기체인 인간은 적응하고 성장하며 발달하는 과정을 가진다. 인간이 사회의 한 구성원으로 성장 발달해 나간다는 것은 자신과 자신의 주변 세계와의 상호적 작용을 통하여 집단생활에 적응하는 데 필요한 기본생활습관을 형성하고 남과 더불어 사는 방법을 익혀 나가는 것을 의미한다. 즉 다른 사람들과 사귈 수 있는 개체의 능력, 또는 개체 사회의 적응성, 원만한 대인관계라고 할 수 있는 사회성은 인간관계에 있어서 매우 중요하다. 그러나 종전의 발달장애아동의 교육은 사회적 기능과 정서적 기능의 지도보다는 인지적 기술의 지도에 더 많은 관심을 가져왔다. 하지만 최근의 많은 연구는 학교 및 사회 통합에서의 성공과 실패의 요인이 인지적 결함에서 뿐만 아니라 적절한 사회기술의 획득에 따른 사회성의 향상 및 유지에 의해 좌우된다고 강조하고 있다. 또한 현재 이러한 발달장애 아동들의 보다 나은 사회로의 진출을 위하여 사회성을 향상시킬 수 있는 많은 프로그램들이 진행되고 있으나 대부분의 평가가 프로그램내의 평가로 그치는 경우가 많다. 아동의 사회성 발달은 프로그램의 개입 뿐 아니라 가정과 또래와의 관계로 확장시켜 나갈 수 있어야 하고 이러한 확장을 통하여 자신만의 사회적 지지망을 설정할 수 있어야 한다. 또한 이러한 사회성 발달은 한 가지 요인으로 변화 가능한 것이 아닌 주변의 모든 요인의 적절한 통제 및 강화로 상호작용을 하여 아동의 사회성에 기여할 수 있어야 한다. 따라서 발달장애아동의 교육이 성공적이 되기 위해서는 사회기술의 습득을 통한 사회성의 향상과 함께 주변과 상호교환하고 있는 여러 가지 요인에 대해 알아보는 것이 중심과제가 되어야 할 것이다. 이러한 점에서 본 연구는 발달장애아동의 사회성에 영향을 미치는 요인을 분석하여 이를 토대로 좀 더 나은 발달장애아동의 사회성을 위한 프로그램의 개발 및 환경의 조성을 위한 자료를 제공하려고 한다. 본 연구는 아동의 사회성 향상에 있어서 부모, 또래, 교사 및 프로그램 개입 중 어떠한 요인이 가장 중요한 요인으로 작용 하는가 대해 총 10사례를 대상으로 관찰기법과 심층면접을 통한 실증연구를 통해 수행하였다.연구결과 자조능력의 향상은 Ct 부모의 적극적인 원조와 기관과 교사간의 일정한 네트워크를 구축하여 이루어진 것으로 보인다. 자조능력이 향상되기 위해서는 Ct의 부모에게 부모교육을 통하여 아동의 현 상황에 대해 적절히 파악할 수 있도록 지식을 제공하고, 기관의 프로그램 목표와 연계된 부분에 있어서 지도자와 일관된 반응을 보이는 방법의 조직화된 교육이 필요하다. 또한 교사는 아동의 현재 자조 능력과 환경적인 상황에 대해 정확히 파악하고 아동의 능력향상에 필요한 체계적이고 전문적인 프로그램을 계획하여 집단 및 개별적으로 개입하는 능력이 필요하다. 상호작용능력의 향상은 부모교육을 통해 Ct와 부모의 관계에서 긍정적인 상호관계를 경험할 수 있도록 원조해야한다. 또래와의 관계를 형성하는 시기에 적절한 자극과 강화를 제공할 수 있는 프로그램에 참여하며 타인과의 긍정적인 상호작용을 아동이 경험할 수 있어야 한다.협동능력의 향상은 Ct스스로 교사와 또래에게 관심을 보이며 긍정적인 사회적 협동능력을 modeling 할 수 있도록 꾸준한 모델의 제시와 아동들끼리의 면밀한 관찰 및 집중을 하도록 유도하여 제시하여야 한다. 이러한 의미에서 본 연구는 다음과 같이 제언한다.첫째, 발달장애아동 가족들에 대한 심리․정서적지지 및 정보제공을 통해 아동들의 가정 내에서 올바른 양육방법을 제시하고 구조화된 교육을 연계해야 한다. 둘째, 발달장애아동들에 대한 지속적인 접근과 전문적이고 계획적인 프로그램을 통한 일상생활능력 향상을 부모 및 교사의의 협조와 연계를 통해서 도모해야 한다. 셋째, 가정-지역사회 측면에서의 장애아동들에 대한 인식개선과 장애아동들의 교육환경 조성에 관한 다양한 관심을 유도해야 한다영문초록:A human being has lived in the society since born. In the environment called "society", a man , an organized body, has the process such as the adaptation ,growth ,and development in sequence. A man has grown as a member of his society, and it means that through adequate interaction between a man and a man's circumstance, he can form basic customs for the adaptation to the group living ,and learn the method to live with others. That is to say, very important in the human relationship is sociality that is referred to as the individual capacity or the individual social adaptation to get acquainted with others easily. Now, most of the developmental disorder children have problems of whole mentality , sociality and sentiment, but because general schools have taught them focusing on only poor study progress, they can not cope with poor sociality. And the education of developmental disorder children in existence has been concerned about more guidance of the cognitive skills than that of the social and emotional functions. However, many present studies emphasize that factors of success and failure in the school and society's unity are the improvement and maintenance of the sociality by acquirement of the appropriate social skill as well as a cognitive defect. And many programs that can improve the sociality for the entry of the developmental disorder children in the better society are made, but most of those are confined to the simple approach. The sociality's improvement of the developmental disorder children should make progress in the intervention of programs ,and should be enhanced in relationship of families and peer as well. And through this expansion , they should make his own social support network. And this social development could be attained by not a factor but the proper control and reinforcement of all circumstantial factors. Accordingly, it is great important that we study the factors that they exchange with the surroundings. From this point of view, this study tries to analyze factors that effect to the developmental disorder children's sociality, and provide the materials of developing the better programs and creating the better surrounding for the developmental disorder children's sociality. This study is carried out, through observation and a empirical study by depth interview in total to 10 cases , to show which factor of parents, teachers and peer is the most important to improve the sociality. In the result of this study, it seems the improvement of self-help ability to be possible for giving positive aids of the client's parents and building regular networks between parents and institutions. To raise the developmental disorder children's self-help ability , we should provide parents information that can inform them of a children's condition properly through the education of them, and need to instruct teachers systematically that they can have consistent reactions to clients.Teachers also should have the ability to know about circumstantial situations and the present self-help ability of children , and to creat systematical and technical programs that they can intervene in groups of individuals. Through the education of parents , we can give opportunities for clients to experience the affirmative mutual relationship between clients and their parents. we let clients participate in the programs that give them appropriate stimulus and reinforcement in the period that they can form relationship with peer, so the clients can undergo affirmative interaction with others.The improvement of cooperaton ability is possible when we show the clients continuous models and let the clients concentrate on the programs so that they can be interested in teachers and peer themselves and can make affirmative social cooperation ability themselves. Finally, this study suggests followings.1st : Through providing the information and emotional support about the families for the developmental disorder children , correct methods of growing must be connected with the systemic education.2st : Through the consistent approach and programs for the developmental disorder children, improving the ability of daily activities should be propelled with cooperation between teachers and parents.3st : Making surroundings of the education and improving the recognition for the developmental disorder children must be conformed
한글초록:인간은 태어나면서부터 사회 속에서 살아가고 있다. ‘사회’라는 환경 안에서 유기체인 인간은 적응하고 성장하며 발달하는 과정을 가진다. 인간이 사회의 한 구성원으로 성장 발달해 나간다는 것은 자신과 자신의 주변 세계와의 상호적 작용을 통하여 집단생활에 적응하는 데 필요한 기본생활습관을 형성하고 남과 더불어 사는 방법을 익혀 나가는 것을 의미한다. 즉 다른 사람들과 사귈 수 있는 개체의 능력, 또는 개체 사회의 적응성, 원만한 대인관계라고 할 수 있는 사회성은 인간관계에 있어서 매우 중요하다. 그러나 종전의 발달장애아동의 교육은 사회적 기능과 정서적 기능의 지도보다는 인지적 기술의 지도에 더 많은 관심을 가져왔다. 하지만 최근의 많은 연구는 학교 및 사회 통합에서의 성공과 실패의 요인이 인지적 결함에서 뿐만 아니라 적절한 사회기술의 획득에 따른 사회성의 향상 및 유지에 의해 좌우된다고 강조하고 있다. 또한 현재 이러한 발달장애 아동들의 보다 나은 사회로의 진출을 위하여 사회성을 향상시킬 수 있는 많은 프로그램들이 진행되고 있으나 대부분의 평가가 프로그램내의 평가로 그치는 경우가 많다. 아동의 사회성 발달은 프로그램의 개입 뿐 아니라 가정과 또래와의 관계로 확장시켜 나갈 수 있어야 하고 이러한 확장을 통하여 자신만의 사회적 지지망을 설정할 수 있어야 한다. 또한 이러한 사회성 발달은 한 가지 요인으로 변화 가능한 것이 아닌 주변의 모든 요인의 적절한 통제 및 강화로 상호작용을 하여 아동의 사회성에 기여할 수 있어야 한다. 따라서 발달장애아동의 교육이 성공적이 되기 위해서는 사회기술의 습득을 통한 사회성의 향상과 함께 주변과 상호교환하고 있는 여러 가지 요인에 대해 알아보는 것이 중심과제가 되어야 할 것이다. 이러한 점에서 본 연구는 발달장애아동의 사회성에 영향을 미치는 요인을 분석하여 이를 토대로 좀 더 나은 발달장애아동의 사회성을 위한 프로그램의 개발 및 환경의 조성을 위한 자료를 제공하려고 한다. 본 연구는 아동의 사회성 향상에 있어서 부모, 또래, 교사 및 프로그램 개입 중 어떠한 요인이 가장 중요한 요인으로 작용 하는가 대해 총 10사례를 대상으로 관찰기법과 심층면접을 통한 실증연구를 통해 수행하였다.연구결과 자조능력의 향상은 Ct 부모의 적극적인 원조와 기관과 교사간의 일정한 네트워크를 구축하여 이루어진 것으로 보인다. 자조능력이 향상되기 위해서는 Ct의 부모에게 부모교육을 통하여 아동의 현 상황에 대해 적절히 파악할 수 있도록 지식을 제공하고, 기관의 프로그램 목표와 연계된 부분에 있어서 지도자와 일관된 반응을 보이는 방법의 조직화된 교육이 필요하다. 또한 교사는 아동의 현재 자조 능력과 환경적인 상황에 대해 정확히 파악하고 아동의 능력향상에 필요한 체계적이고 전문적인 프로그램을 계획하여 집단 및 개별적으로 개입하는 능력이 필요하다. 상호작용능력의 향상은 부모교육을 통해 Ct와 부모의 관계에서 긍정적인 상호관계를 경험할 수 있도록 원조해야한다. 또래와의 관계를 형성하는 시기에 적절한 자극과 강화를 제공할 수 있는 프로그램에 참여하며 타인과의 긍정적인 상호작용을 아동이 경험할 수 있어야 한다.협동능력의 향상은 Ct스스로 교사와 또래에게 관심을 보이며 긍정적인 사회적 협동능력을 modeling 할 수 있도록 꾸준한 모델의 제시와 아동들끼리의 면밀한 관찰 및 집중을 하도록 유도하여 제시하여야 한다. 이러한 의미에서 본 연구는 다음과 같이 제언한다.첫째, 발달장애아동 가족들에 대한 심리․정서적지지 및 정보제공을 통해 아동들의 가정 내에서 올바른 양육방법을 제시하고 구조화된 교육을 연계해야 한다. 둘째, 발달장애아동들에 대한 지속적인 접근과 전문적이고 계획적인 프로그램을 통한 일상생활능력 향상을 부모 및 교사의의 협조와 연계를 통해서 도모해야 한다. 셋째, 가정-지역사회 측면에서의 장애아동들에 대한 인식개선과 장애아동들의 교육환경 조성에 관한 다양한 관심을 유도해야 한다영문초록:A human being has lived in the society since born. In the environment called "society", a man , an organized body, has the process such as the adaptation ,growth ,and development in sequence. A man has grown as a member of his society, and it means that through adequate interaction between a man and a man's circumstance, he can form basic customs for the adaptation to the group living ,and learn the method to live with others. That is to say, very important in the human relationship is sociality that is referred to as the individual capacity or the individual social adaptation to get acquainted with others easily. Now, most of the developmental disorder children have problems of whole mentality , sociality and sentiment, but because general schools have taught them focusing on only poor study progress, they can not cope with poor sociality. And the education of developmental disorder children in existence has been concerned about more guidance of the cognitive skills than that of the social and emotional functions. However, many present studies emphasize that factors of success and failure in the school and society's unity are the improvement and maintenance of the sociality by acquirement of the appropriate social skill as well as a cognitive defect. And many programs that can improve the sociality for the entry of the developmental disorder children in the better society are made, but most of those are confined to the simple approach. The sociality's improvement of the developmental disorder children should make progress in the intervention of programs ,and should be enhanced in relationship of families and peer as well. And through this expansion , they should make his own social support network. And this social development could be attained by not a factor but the proper control and reinforcement of all circumstantial factors. Accordingly, it is great important that we study the factors that they exchange with the surroundings. From this point of view, this study tries to analyze factors that effect to the developmental disorder children's sociality, and provide the materials of developing the better programs and creating the better surrounding for the developmental disorder children's sociality. This study is carried out, through observation and a empirical study by depth interview in total to 10 cases , to show which factor of parents, teachers and peer is the most important to improve the sociality. In the result of this study, it seems the improvement of self-help ability to be possible for giving positive aids of the client's parents and building regular networks between parents and institutions. To raise the developmental disorder children's self-help ability , we should provide parents information that can inform them of a children's condition properly through the education of them, and need to instruct teachers systematically that they can have consistent reactions to clients.Teachers also should have the ability to know about circumstantial situations and the present self-help ability of children , and to creat systematical and technical programs that they can intervene in groups of individuals. Through the education of parents , we can give opportunities for clients to experience the affirmative mutual relationship between clients and their parents. we let clients participate in the programs that give them appropriate stimulus and reinforcement in the period that they can form relationship with peer, so the clients can undergo affirmative interaction with others.The improvement of cooperaton ability is possible when we show the clients continuous models and let the clients concentrate on the programs so that they can be interested in teachers and peer themselves and can make affirmative social cooperation ability themselves. Finally, this study suggests followings.1st : Through providing the information and emotional support about the families for the developmental disorder children , correct methods of growing must be connected with the systemic education.2st : Through the consistent approach and programs for the developmental disorder children, improving the ability of daily activities should be propelled with cooperation between teachers and parents.3st : Making surroundings of the education and improving the recognition for the developmental disorder children must be conformed
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.