본 연구는 제 7차 교육과정 공통과학 내용 중 화학 영역에 해당하는 내용에 관한 개념들을 서울시 소재의 자연계 고등학교 2,3 학년을 대상으로 조사하였다. 조사한 개념들은 <분자>, <화학반응에서의 규칙성>. <물질의 변화>, <산과 염기>, <중화반응>, <반응속도>에 해당하며, 총 10개의 문항으로 구성하여 실시하였다. 그 결과 분자의 개념을 묻는 문항과 물리변화와 화학변화의 개념을 묻는 문항, 반응속도를 묻는 문항, 산의 세기를 묻는 문항 등에서는 높은 정답률을 나타내는 반면, 산과 염기의 형태를 묻는 문항, 화학변화 시 분자의 형태를 묻는 문항, 중화반응에서의 이온의 형태를 묻는 문항 등 분자나 이온의 형태를 묻는 문항에서는 많은 학생들이 잘못된 개념을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이러한 ...
본 연구는 제 7차 교육과정 공통과학 내용 중 화학 영역에 해당하는 내용에 관한 개념들을 서울시 소재의 자연계 고등학교 2,3 학년을 대상으로 조사하였다. 조사한 개념들은 <분자>, <화학반응에서의 규칙성>. <물질의 변화>, <산과 염기>, <중화반응>, <반응속도>에 해당하며, 총 10개의 문항으로 구성하여 실시하였다. 그 결과 분자의 개념을 묻는 문항과 물리변화와 화학변화의 개념을 묻는 문항, 반응속도를 묻는 문항, 산의 세기를 묻는 문항 등에서는 높은 정답률을 나타내는 반면, 산과 염기의 형태를 묻는 문항, 화학변화 시 분자의 형태를 묻는 문항, 중화반응에서의 이온의 형태를 묻는 문항 등 분자나 이온의 형태를 묻는 문항에서는 많은 학생들이 잘못된 개념을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이러한 오개념은 교과서와 수업을 통한 학습에서의 이해 부족에서 기인한 것으로 생각되며, 이러한 오개념을 변화하기 위해서는 수업을 진행하게 되는 교사가 학생들의 오개념 정도를 파악하고, 구체적이고 입체적인 모형을 사용하여 교수-학습을 한다면 개념변화에 도움이 될 것이다. 그 밖에 특이한 사항으로는 중학교 교육과정에서 이미 학습한 내용인 일정 성분비의 법칙에 관련된 문항에서 오답률이 많이 나타난 것으로 보아 많은 고등학생들이 이해하지 못하고 다음 교과과정을 학습하는 것으로 생각된다. 학생들의 올바른 개념 형성을 위해서 기본이 되는 개념들을 확실하게 학습하고 다음 단계의 학습을 하는 것이 필요한 것으로 보인다. 본 논문은 공통과학 영역 중 화학영역의 학습 지도 방법을 개선하는데 있어서 보다 다양한 시각으로 효율적인 수업 전략을 세우는데 도움이 될 것으로 기대한다.
본 연구는 제 7차 교육과정 공통과학 내용 중 화학 영역에 해당하는 내용에 관한 개념들을 서울시 소재의 자연계 고등학교 2,3 학년을 대상으로 조사하였다. 조사한 개념들은 <분자>, <화학반응에서의 규칙성>. <물질의 변화>, <산과 염기>, <중화반응>, <반응속도>에 해당하며, 총 10개의 문항으로 구성하여 실시하였다. 그 결과 분자의 개념을 묻는 문항과 물리변화와 화학변화의 개념을 묻는 문항, 반응속도를 묻는 문항, 산의 세기를 묻는 문항 등에서는 높은 정답률을 나타내는 반면, 산과 염기의 형태를 묻는 문항, 화학변화 시 분자의 형태를 묻는 문항, 중화반응에서의 이온의 형태를 묻는 문항 등 분자나 이온의 형태를 묻는 문항에서는 많은 학생들이 잘못된 개념을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이러한 오개념은 교과서와 수업을 통한 학습에서의 이해 부족에서 기인한 것으로 생각되며, 이러한 오개념을 변화하기 위해서는 수업을 진행하게 되는 교사가 학생들의 오개념 정도를 파악하고, 구체적이고 입체적인 모형을 사용하여 교수-학습을 한다면 개념변화에 도움이 될 것이다. 그 밖에 특이한 사항으로는 중학교 교육과정에서 이미 학습한 내용인 일정 성분비의 법칙에 관련된 문항에서 오답률이 많이 나타난 것으로 보아 많은 고등학생들이 이해하지 못하고 다음 교과과정을 학습하는 것으로 생각된다. 학생들의 올바른 개념 형성을 위해서 기본이 되는 개념들을 확실하게 학습하고 다음 단계의 학습을 하는 것이 필요한 것으로 보인다. 본 논문은 공통과학 영역 중 화학영역의 학습 지도 방법을 개선하는데 있어서 보다 다양한 시각으로 효율적인 수업 전략을 세우는데 도움이 될 것으로 기대한다.
This study is based on a research on 2nd or 3rd graders of highschools in Seoul over their idea of sub-fields in chemistry, and they are within the 7th National Curriculum. The research was conducted by 10 survey questions, which goes into 6 different categories: molecules, a regularity of chemical...
This study is based on a research on 2nd or 3rd graders of highschools in Seoul over their idea of sub-fields in chemistry, and they are within the 7th National Curriculum. The research was conducted by 10 survey questions, which goes into 6 different categories: molecules, a regularity of chemical reactions, change of matter, acid and base, neutralization, reaction rate.
The questionnaire on 'the idea of molecules', 'the idea of chemical or physical changes', 'reaction rate', and 'the degree of acid' were responded with pretty correct answers. However, the other questionnaire on 'the form of acid and base', 'the form of molecules in chemical changes', and 'the ionic form in neutralization' were not, and students have untrue or incorrect understanding of the latter sub-fields. It seems that insufficient understanding in their textbooks and the teachings may lead the students to misconception, which can be mended by teachers' full attention on each student and their performance, or a new teaching method with specific and multi-dimensional material.
One result of unexpected was about 'The law of definite composition' and it shows that many of junior high students move to the higher level without confirming their knowledge. This research and the result tells us that students should take extended digestions of knowledge on each level. To improve the teaching method for learning 'General science' subject in the 7th N.C., this study is expected that the teachers to use these results as the basic data in developing efficient strategies in creative ways.
This study is based on a research on 2nd or 3rd graders of highschools in Seoul over their idea of sub-fields in chemistry, and they are within the 7th National Curriculum. The research was conducted by 10 survey questions, which goes into 6 different categories: molecules, a regularity of chemical reactions, change of matter, acid and base, neutralization, reaction rate.
The questionnaire on 'the idea of molecules', 'the idea of chemical or physical changes', 'reaction rate', and 'the degree of acid' were responded with pretty correct answers. However, the other questionnaire on 'the form of acid and base', 'the form of molecules in chemical changes', and 'the ionic form in neutralization' were not, and students have untrue or incorrect understanding of the latter sub-fields. It seems that insufficient understanding in their textbooks and the teachings may lead the students to misconception, which can be mended by teachers' full attention on each student and their performance, or a new teaching method with specific and multi-dimensional material.
One result of unexpected was about 'The law of definite composition' and it shows that many of junior high students move to the higher level without confirming their knowledge. This research and the result tells us that students should take extended digestions of knowledge on each level. To improve the teaching method for learning 'General science' subject in the 7th N.C., this study is expected that the teachers to use these results as the basic data in developing efficient strategies in creative ways.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.