조기교육 경험에 따른 유아의 참여수준에 관한 연구 : 대전 지역을 중심으로 Study on the child engagement level according to early education experiences focused on Daejeon city area원문보기
본 연구에서는, 조기교육 경험에 따른 참여 수준을 살펴봄으로써 조기교육이 유아들의 발달에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 앞서 만 5세 유아들의 전반적인 조기교육 실시 현황에 대하여 조사하고, 유아가 유치원에서 활동에 참여하는 수준 관찰하였다. 본 연구로 인하여 조기교육이 유아에게 미치는 영향을 보다 구체적으로 밝히는데 연구의 의의를 둔다. 이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 대전지역 만 5세 유아들의 조기교육 경험의 현황은 어떠한가? 2. 조기교육 경험이 유아들의 참여수준에 미치는 영향은 어떠한가? 조기교육 현황을 조사하기 위해 대전지역을 중심으로 사립유치원 8곳의 만 5세반 유아와 그의 어머니 312명을 설문조사 대상으로 하였다. 현황을 조사하기 위하여 오효선(2001)과 박수진(2001)의 조기교육 실태 조사 선행연구를 기초로 본 연구자가 설문지를 직접 구성하였고, 총 17문항으로 구성된 설문지는 유아가 경험하고 있는 조기교육 현황(5문항), 조기교육에 대한 학부모의 인식(5문항)에 대한 문항으로 구성되었다. 조기교육 현황 조사를 기초로 유아들의 조기교육 정도(조기교육 시작시기, 조기교육 받는 주당 시간, 주당 횟수)를 기준으로 하여, '조기교육 경험이 많은 유아' 와 '조기교육 경험이 적은 유아' 각각 25명씩을 선정하여 참여수준을 관찰 하였다. 유아들의 참여수준은 미국 North Carolina대학의 유아발달연구 센터에서 개발한 ...
본 연구에서는, 조기교육 경험에 따른 참여 수준을 살펴봄으로써 조기교육이 유아들의 발달에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 앞서 만 5세 유아들의 전반적인 조기교육 실시 현황에 대하여 조사하고, 유아가 유치원에서 활동에 참여하는 수준 관찰하였다. 본 연구로 인하여 조기교육이 유아에게 미치는 영향을 보다 구체적으로 밝히는데 연구의 의의를 둔다. 이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 대전지역 만 5세 유아들의 조기교육 경험의 현황은 어떠한가? 2. 조기교육 경험이 유아들의 참여수준에 미치는 영향은 어떠한가? 조기교육 현황을 조사하기 위해 대전지역을 중심으로 사립유치원 8곳의 만 5세반 유아와 그의 어머니 312명을 설문조사 대상으로 하였다. 현황을 조사하기 위하여 오효선(2001)과 박수진(2001)의 조기교육 실태 조사 선행연구를 기초로 본 연구자가 설문지를 직접 구성하였고, 총 17문항으로 구성된 설문지는 유아가 경험하고 있는 조기교육 현황(5문항), 조기교육에 대한 학부모의 인식(5문항)에 대한 문항으로 구성되었다. 조기교육 현황 조사를 기초로 유아들의 조기교육 정도(조기교육 시작시기, 조기교육 받는 주당 시간, 주당 횟수)를 기준으로 하여, '조기교육 경험이 많은 유아' 와 '조기교육 경험이 적은 유아' 각각 25명씩을 선정하여 참여수준을 관찰 하였다. 유아들의 참여수준은 미국 North Carolina대학의 유아발달연구 센터에서 개발한 Engagement Quality Observation SystemIII(E-Qual; Mcwilliam, 199b)를 이경옥 · 이근영(2002)이 번안하여 사용한 것을 기초로 관찰하였다. 설문지 자료 분석방법으로 빈도, 백분을, 평균, 표준편차를 사용하였고, 조기교육 경험과 참여수준의 관계를 분석하기 위해 t-test 방법을 사용하였다. 위 연구문제에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아들의 조기교육 경험 현황을 분석한 결과, 91%에 해당하는 대부분의 유아들이 조기교육 경험이 있으며, 조기교육을 처음 시작하는 연령은 만 5세(31.4%)가 가장 많고, 만 2세 미만에 조기교육 시작하는 유아들도 전체 유아의 13.3%를 차지하고 있다. 유아들이 일주일 동안 조기교육에 소비하는 시간은 5시간 미만(74.6%)이 가장 많았으며, 일주일 동안 평균 2.77회 조기교육을 받고 있는 것으로 나타났다. 한 달 평균 조기교육에 지출하는 교육비는 5만원~10만원(30.8%)이 가장 많은 것으로 조사되었다. 조기 교육에 대한 학부모의 인식조사 가운데 조기 교육을 시키는 이유로 '초등학교 준비를 위해서'(36.5%)가 가장 많았고, 조기교육 선택 기준에서 교육내용(54.1%)을 가장 우선시 하고 있는 것으로 나타났다. 부모가 인식하는 조기교육에 대한 자녀의 흥미정도는 '좋아한다'(52.2%)가 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 조기교육 경험에 따른 유아들의 참여수준을 분석한 결과, '조기교육 경험이 적은 그룹'의 유아들은 '조기교육 경험이 많은 그룹' 유아들 보다 참여수준의 고차원 단계에 있는 지속적 행동, 상징적 행동, 기호화된 행동 참여에 높은 빈도를 보이고, '조기교육 경험이 많은 그룹'의 유아들은 참여수준의 낮은 단계인 집중된 주의력, 비분화된 행동, 인과적 주의, 비몰입 행동, 전환행동의 참여에 높은 빈도를 나타내고 있다. 조기교육 경험에 따른 유아들의 참여유형을 분석한 결과, '조기교육 경험이 적은 그룹'의 유아들은 사회적 상호작용인 또래, 성인, 물체와 같은 나를 제외한 참여유형에서 높은 빈도를 보이고 있으며, '조기교육 경험이 많은 그룹'의 유아들은 비사회적인 자신과의 참여가 두드러지게 나타났다 결론적으로, 이러한 연구 결과를 토대로 지나친 조기교육이 유아들의 참여수준에 부정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있으며, 이를 근거로 발달적으로나 교육적으로 부적합한 조기교육 과잉 현상을 줄이기 위해 성인들의 노력이 필요하겠다.
본 연구에서는, 조기교육 경험에 따른 참여 수준을 살펴봄으로써 조기교육이 유아들의 발달에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이에 앞서 만 5세 유아들의 전반적인 조기교육 실시 현황에 대하여 조사하고, 유아가 유치원에서 활동에 참여하는 수준 관찰하였다. 본 연구로 인하여 조기교육이 유아에게 미치는 영향을 보다 구체적으로 밝히는데 연구의 의의를 둔다. 이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 대전지역 만 5세 유아들의 조기교육 경험의 현황은 어떠한가? 2. 조기교육 경험이 유아들의 참여수준에 미치는 영향은 어떠한가? 조기교육 현황을 조사하기 위해 대전지역을 중심으로 사립유치원 8곳의 만 5세반 유아와 그의 어머니 312명을 설문조사 대상으로 하였다. 현황을 조사하기 위하여 오효선(2001)과 박수진(2001)의 조기교육 실태 조사 선행연구를 기초로 본 연구자가 설문지를 직접 구성하였고, 총 17문항으로 구성된 설문지는 유아가 경험하고 있는 조기교육 현황(5문항), 조기교육에 대한 학부모의 인식(5문항)에 대한 문항으로 구성되었다. 조기교육 현황 조사를 기초로 유아들의 조기교육 정도(조기교육 시작시기, 조기교육 받는 주당 시간, 주당 횟수)를 기준으로 하여, '조기교육 경험이 많은 유아' 와 '조기교육 경험이 적은 유아' 각각 25명씩을 선정하여 참여수준을 관찰 하였다. 유아들의 참여수준은 미국 North Carolina대학의 유아발달연구 센터에서 개발한 Engagement Quality Observation SystemIII(E-Qual; Mcwilliam, 199b)를 이경옥 · 이근영(2002)이 번안하여 사용한 것을 기초로 관찰하였다. 설문지 자료 분석방법으로 빈도, 백분을, 평균, 표준편차를 사용하였고, 조기교육 경험과 참여수준의 관계를 분석하기 위해 t-test 방법을 사용하였다. 위 연구문제에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아들의 조기교육 경험 현황을 분석한 결과, 91%에 해당하는 대부분의 유아들이 조기교육 경험이 있으며, 조기교육을 처음 시작하는 연령은 만 5세(31.4%)가 가장 많고, 만 2세 미만에 조기교육 시작하는 유아들도 전체 유아의 13.3%를 차지하고 있다. 유아들이 일주일 동안 조기교육에 소비하는 시간은 5시간 미만(74.6%)이 가장 많았으며, 일주일 동안 평균 2.77회 조기교육을 받고 있는 것으로 나타났다. 한 달 평균 조기교육에 지출하는 교육비는 5만원~10만원(30.8%)이 가장 많은 것으로 조사되었다. 조기 교육에 대한 학부모의 인식조사 가운데 조기 교육을 시키는 이유로 '초등학교 준비를 위해서'(36.5%)가 가장 많았고, 조기교육 선택 기준에서 교육내용(54.1%)을 가장 우선시 하고 있는 것으로 나타났다. 부모가 인식하는 조기교육에 대한 자녀의 흥미정도는 '좋아한다'(52.2%)가 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 조기교육 경험에 따른 유아들의 참여수준을 분석한 결과, '조기교육 경험이 적은 그룹'의 유아들은 '조기교육 경험이 많은 그룹' 유아들 보다 참여수준의 고차원 단계에 있는 지속적 행동, 상징적 행동, 기호화된 행동 참여에 높은 빈도를 보이고, '조기교육 경험이 많은 그룹'의 유아들은 참여수준의 낮은 단계인 집중된 주의력, 비분화된 행동, 인과적 주의, 비몰입 행동, 전환행동의 참여에 높은 빈도를 나타내고 있다. 조기교육 경험에 따른 유아들의 참여유형을 분석한 결과, '조기교육 경험이 적은 그룹'의 유아들은 사회적 상호작용인 또래, 성인, 물체와 같은 나를 제외한 참여유형에서 높은 빈도를 보이고 있으며, '조기교육 경험이 많은 그룹'의 유아들은 비사회적인 자신과의 참여가 두드러지게 나타났다 결론적으로, 이러한 연구 결과를 토대로 지나친 조기교육이 유아들의 참여수준에 부정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있으며, 이를 근거로 발달적으로나 교육적으로 부적합한 조기교육 과잉 현상을 줄이기 위해 성인들의 노력이 필요하겠다.
In this research, through the investigation child engagement level according to their early education experiences, influences of early education on child development was studied. In the first, the present condition of early education on the whole for 5-year old children is examined. Then, on the bas...
In this research, through the investigation child engagement level according to their early education experiences, influences of early education on child development was studied. In the first, the present condition of early education on the whole for 5-year old children is examined. Then, on the basis of the result, three standards dividing the amount of early education experiences are established. Observing engagement levels of 46 children satisfying all three standards and analyzing the relationship between engagement and early education were carried out. Thus how negative effects of early education influence on child engagement level were found out concretely and basic materials in regard to the effects of early education on child development could be offered for following researches. Research problems on these objectives are following. 1. How is the present condition of 5-year old children's early education experiences in Daejeon city area? 2. How is the influence of early education experiences on child engagement level? To investigate the actual conditions of early education, a questionnaire survey was conducted to 312 people who consists of children and their parents in 5-year old classes of 8 nongovernmental kindergartens centering Daejeon city area. On the basis of the investigation, 25 children who started early education before 48-month, had classes three or more times a week, and spent 1∼5 hours for a class were classified into 'more early educated group' and 25 children who started early education after 60-month, less than one or less class a week, and one or less hour for a class were classified into 'less early educated group'. Among those children, 23 children are chosen for each group and their engagement levels were observed. For the present condition of infant early education, the questionnaire survey was constructed personally on the basis of leading researches of Oh(2001) and Park(2001). The survey had total 17 questions-general background of respondents(7), condition of early education(5), and parents' recognition of early education(5). Engagement Quality Observation System III(E-Qual; McWilliam, 199b) developed by the research center of child development in the university of North Carolina and adapted by Lee·Lee(2002) was based of the engagement level observation. Frequencies, percent, average and standard deviation were derived as the analysis methods of the survey and T-test was used to analyze the relationship between early education experiences and engagement level. The results for the research problems can be summarized as follow. First, analyzing the answers about the present condition, 91% of all 5-old year respondents had early education experiences. 5 is the most frequent age(29%) that they started early education while 12% started before the age of 2. Time spent for early education in a week were mostly under 5 hours(74.6%). The children had classes 2.77 times a week in average. The most frequent educational expense was 50-100 thousand won(30.8%). In the parents' purpose of early education, preparation of elementary schools were the most answer(36.5%). The contents of education was the first choice criterion (54.1%) and most parents thought their children like early education classes(52.2%). Second, analyzing the answers about engagement levels according to early education experiences, Generally, 'less early educated group' showed behaviors of higher engagement levels-persistent, symbolic, and encoded behaviors than 'more early educated group'. While 'more early educated group' showed behaviors of lower engagement levels-focused attention, undifferentiated behavior, and casual attention. As the result of analyzing engagement types according to early education experiences, 'less early educated group' showed social interaction to peers, adults and objects and 'more early educated group' showed antisocial engagement with themselves conspicuously. In conclusion, on the basis of such results, negative influences of early education on child development were revealed concretely. Therefore adults should endeavor to reduce developmentally and educationally incongruent phase of excessive early education.
In this research, through the investigation child engagement level according to their early education experiences, influences of early education on child development was studied. In the first, the present condition of early education on the whole for 5-year old children is examined. Then, on the basis of the result, three standards dividing the amount of early education experiences are established. Observing engagement levels of 46 children satisfying all three standards and analyzing the relationship between engagement and early education were carried out. Thus how negative effects of early education influence on child engagement level were found out concretely and basic materials in regard to the effects of early education on child development could be offered for following researches. Research problems on these objectives are following. 1. How is the present condition of 5-year old children's early education experiences in Daejeon city area? 2. How is the influence of early education experiences on child engagement level? To investigate the actual conditions of early education, a questionnaire survey was conducted to 312 people who consists of children and their parents in 5-year old classes of 8 nongovernmental kindergartens centering Daejeon city area. On the basis of the investigation, 25 children who started early education before 48-month, had classes three or more times a week, and spent 1∼5 hours for a class were classified into 'more early educated group' and 25 children who started early education after 60-month, less than one or less class a week, and one or less hour for a class were classified into 'less early educated group'. Among those children, 23 children are chosen for each group and their engagement levels were observed. For the present condition of infant early education, the questionnaire survey was constructed personally on the basis of leading researches of Oh(2001) and Park(2001). The survey had total 17 questions-general background of respondents(7), condition of early education(5), and parents' recognition of early education(5). Engagement Quality Observation System III(E-Qual; McWilliam, 199b) developed by the research center of child development in the university of North Carolina and adapted by Lee·Lee(2002) was based of the engagement level observation. Frequencies, percent, average and standard deviation were derived as the analysis methods of the survey and T-test was used to analyze the relationship between early education experiences and engagement level. The results for the research problems can be summarized as follow. First, analyzing the answers about the present condition, 91% of all 5-old year respondents had early education experiences. 5 is the most frequent age(29%) that they started early education while 12% started before the age of 2. Time spent for early education in a week were mostly under 5 hours(74.6%). The children had classes 2.77 times a week in average. The most frequent educational expense was 50-100 thousand won(30.8%). In the parents' purpose of early education, preparation of elementary schools were the most answer(36.5%). The contents of education was the first choice criterion (54.1%) and most parents thought their children like early education classes(52.2%). Second, analyzing the answers about engagement levels according to early education experiences, Generally, 'less early educated group' showed behaviors of higher engagement levels-persistent, symbolic, and encoded behaviors than 'more early educated group'. While 'more early educated group' showed behaviors of lower engagement levels-focused attention, undifferentiated behavior, and casual attention. As the result of analyzing engagement types according to early education experiences, 'less early educated group' showed social interaction to peers, adults and objects and 'more early educated group' showed antisocial engagement with themselves conspicuously. In conclusion, on the basis of such results, negative influences of early education on child development were revealed concretely. Therefore adults should endeavor to reduce developmentally and educationally incongruent phase of excessive early education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.