본 연구의 목적은 유아를 자녀로 둔 어머니를 대상으로 하여 현재 조기교육의 전반적인 실태를 심층 분석하고, 유아와 어머니들의 사회학적인 변인에 따른 조기교육에 대한 인식을 심층 분석함으로써 잘못된 조기교육으로부터 유아들을 보호하고 조기교육의 문제점과 그에 대한 해결책을 도출하기 위한 연구의 기초자료로 활용하고자 함이다. 이러한 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 6세미만 유아의 조기교육의 실태는 어떠하며, 이는 유아의 연령, 자녀수, 가계의 월평균 수입, 어머니의 학력에 따라 차이가 있는가? 둘째, 6세미만 유아의 조기교육에 대한 어머니의 전반적인 인식은 어떠하며 이는 유아의 연령, 자녀수, 가계의 월평균 수입, 어머니의 학력에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 성남시에 거주하고 있는 만 0세에서 만6세 아동을 둔 어머니 708명을 대상으로 하였다. 조기교육 실태 및 인식에 관한 질문지는 박수진(2001), 박지연(2004), 김보림(2007)의 연구에서 사용되었던 질문지를 수정 보완하여 사용하였으며, ...
본 연구의 목적은 유아를 자녀로 둔 어머니를 대상으로 하여 현재 조기교육의 전반적인 실태를 심층 분석하고, 유아와 어머니들의 사회학적인 변인에 따른 조기교육에 대한 인식을 심층 분석함으로써 잘못된 조기교육으로부터 유아들을 보호하고 조기교육의 문제점과 그에 대한 해결책을 도출하기 위한 연구의 기초자료로 활용하고자 함이다. 이러한 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 6세미만 유아의 조기교육의 실태는 어떠하며, 이는 유아의 연령, 자녀수, 가계의 월평균 수입, 어머니의 학력에 따라 차이가 있는가? 둘째, 6세미만 유아의 조기교육에 대한 어머니의 전반적인 인식은 어떠하며 이는 유아의 연령, 자녀수, 가계의 월평균 수입, 어머니의 학력에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 성남시에 거주하고 있는 만 0세에서 만6세 아동을 둔 어머니 708명을 대상으로 하였다. 조기교육 실태 및 인식에 관한 질문지는 박수진(2001), 박지연(2004), 김보림(2007)의 연구에서 사용되었던 질문지를 수정 보완하여 사용하였으며, 자료 분석은 SPSS for Windows 13.0을 사용하였다. 본 연구에서 제시한 연구문제에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 조기교육의 실태를 파악한 결과, 본 연구의 연구대상 중 53.8%의 유아가 조기교육 경험이 있으며, 조기교육의 가지수는 평균 2.73개, 주당 평균 횟수는 4.34회, 월 교육비는 평균 14.3만원으로 나타났다. 조기교육 종목별 실시 순위는 한글이 가장 높았고, 학습형태는 자녀연령 높을 경우 가정방문, 자녀의 연령이 낮을수록 학원 실시 비율이 높았다. 조기교육 종류별 시작연령은 각종카드프로그램이 가장 빠르게 나타났으며, 조기교육 종류별 주당 실시하는 횟수는 음악이 가장 많았고, 조기교육 종류별 월비용은 체육/신체활동이 가장 높았다. 둘째, 조기교육에 대한 어머니의 인식을 분석한 결과, 조기교육을 시키는 이유는 ‘아이가 원하고 아이의 소질을 개발하기 위해서’가 가장 많이 나타났으나, 유아의 연령이 높을수록, 자녀수가 많을수록, 가구소득이 낮을수록 ‘초등학교 준비를 위해서’의 비율이 높았다. 조기교육 선택기준은 ‘아이의 적성이나 소질’과 ‘발달의 적절성’이 가장 높게 나타났다. 가장 중요하다고 생각하는 조기교육과 가장 먼저 시작되어야 할 조기교육은 자녀의 연령이 높을수록, 자녀의 수가 많을수록, 가구소득이 낮을수록, 한글/국어의 비율이 높았고, 자녀의 연령이 낮을수록, 자녀의 수가 많을수록, 가구소득이 높을수록 체육/신체놀이의 비율이 높았다. 조기교육이 시작되어야 할 적당한 시기에 대해서는 만 3세가 23.5%로 가장 많았으며, 자녀의 연령이 낮을수록, 자녀의 수가 많을수록, 가구소득이 높을수록, 전업주부 일수록 만0,1세의 비율이 높았다. 자녀가 조기교육을 받기 싫어할 경우 약 70%가 자녀가 원하지 않을 경우에도 계속 시키겠다고 하였고, 조기교육의 지속성에 대해서는 초등학교 저학년까지와 고등학교까지가 25.9%로 가장 많았다. 조기교육을 시키지 않는 이유는 자녀연령이 낮을수록 ‘아이가 아직 어리기 때문에’라고 응답한 비율이 높은 반면, 자녀연령이 높을수록 ‘경제적인 부담 때문에’와 ‘부모나 형제자매를 통해 자연스럽게 배우므로’라고 응답한 비율이 높게 나타났다. 또한 자녀가 조기교육을 받고 싶어 할 경우 ‘경제적으로 부담이 되지 않는 한 시키겠다’가 가장 많았고, ‘시키지 않겠다’는 1.7%에 불과한 것으로 나타났다. 조기교육의 문제점으로 ‘과중한 조기교육으로 인한 자녀의 스트레스’를 가장 많이 선택하였고, ‘학부모의 조기 교육열’, ‘부모의 경제적 부담’, ‘조기교육을 위한 환경 및 시설 부족’, ‘조기교육을 지도하는 교사의 자질 및 경험부족’의 순으로 나타났다.
본 연구의 목적은 유아를 자녀로 둔 어머니를 대상으로 하여 현재 조기교육의 전반적인 실태를 심층 분석하고, 유아와 어머니들의 사회학적인 변인에 따른 조기교육에 대한 인식을 심층 분석함으로써 잘못된 조기교육으로부터 유아들을 보호하고 조기교육의 문제점과 그에 대한 해결책을 도출하기 위한 연구의 기초자료로 활용하고자 함이다. 이러한 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 6세미만 유아의 조기교육의 실태는 어떠하며, 이는 유아의 연령, 자녀수, 가계의 월평균 수입, 어머니의 학력에 따라 차이가 있는가? 둘째, 6세미만 유아의 조기교육에 대한 어머니의 전반적인 인식은 어떠하며 이는 유아의 연령, 자녀수, 가계의 월평균 수입, 어머니의 학력에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 성남시에 거주하고 있는 만 0세에서 만6세 아동을 둔 어머니 708명을 대상으로 하였다. 조기교육 실태 및 인식에 관한 질문지는 박수진(2001), 박지연(2004), 김보림(2007)의 연구에서 사용되었던 질문지를 수정 보완하여 사용하였으며, 자료 분석은 SPSS for Windows 13.0을 사용하였다. 본 연구에서 제시한 연구문제에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 조기교육의 실태를 파악한 결과, 본 연구의 연구대상 중 53.8%의 유아가 조기교육 경험이 있으며, 조기교육의 가지수는 평균 2.73개, 주당 평균 횟수는 4.34회, 월 교육비는 평균 14.3만원으로 나타났다. 조기교육 종목별 실시 순위는 한글이 가장 높았고, 학습형태는 자녀연령 높을 경우 가정방문, 자녀의 연령이 낮을수록 학원 실시 비율이 높았다. 조기교육 종류별 시작연령은 각종카드프로그램이 가장 빠르게 나타났으며, 조기교육 종류별 주당 실시하는 횟수는 음악이 가장 많았고, 조기교육 종류별 월비용은 체육/신체활동이 가장 높았다. 둘째, 조기교육에 대한 어머니의 인식을 분석한 결과, 조기교육을 시키는 이유는 ‘아이가 원하고 아이의 소질을 개발하기 위해서’가 가장 많이 나타났으나, 유아의 연령이 높을수록, 자녀수가 많을수록, 가구소득이 낮을수록 ‘초등학교 준비를 위해서’의 비율이 높았다. 조기교육 선택기준은 ‘아이의 적성이나 소질’과 ‘발달의 적절성’이 가장 높게 나타났다. 가장 중요하다고 생각하는 조기교육과 가장 먼저 시작되어야 할 조기교육은 자녀의 연령이 높을수록, 자녀의 수가 많을수록, 가구소득이 낮을수록, 한글/국어의 비율이 높았고, 자녀의 연령이 낮을수록, 자녀의 수가 많을수록, 가구소득이 높을수록 체육/신체놀이의 비율이 높았다. 조기교육이 시작되어야 할 적당한 시기에 대해서는 만 3세가 23.5%로 가장 많았으며, 자녀의 연령이 낮을수록, 자녀의 수가 많을수록, 가구소득이 높을수록, 전업주부 일수록 만0,1세의 비율이 높았다. 자녀가 조기교육을 받기 싫어할 경우 약 70%가 자녀가 원하지 않을 경우에도 계속 시키겠다고 하였고, 조기교육의 지속성에 대해서는 초등학교 저학년까지와 고등학교까지가 25.9%로 가장 많았다. 조기교육을 시키지 않는 이유는 자녀연령이 낮을수록 ‘아이가 아직 어리기 때문에’라고 응답한 비율이 높은 반면, 자녀연령이 높을수록 ‘경제적인 부담 때문에’와 ‘부모나 형제자매를 통해 자연스럽게 배우므로’라고 응답한 비율이 높게 나타났다. 또한 자녀가 조기교육을 받고 싶어 할 경우 ‘경제적으로 부담이 되지 않는 한 시키겠다’가 가장 많았고, ‘시키지 않겠다’는 1.7%에 불과한 것으로 나타났다. 조기교육의 문제점으로 ‘과중한 조기교육으로 인한 자녀의 스트레스’를 가장 많이 선택하였고, ‘학부모의 조기 교육열’, ‘부모의 경제적 부담’, ‘조기교육을 위한 환경 및 시설 부족’, ‘조기교육을 지도하는 교사의 자질 및 경험부족’의 순으로 나타났다.
The purpose of this paper is to analyze the overall state of the current very early education throughly, focused on mothers rearing their children. Otherwise, it is to protect our children from the wrong very early education and to gain the basic material for studying to solve the problems of very e...
The purpose of this paper is to analyze the overall state of the current very early education throughly, focused on mothers rearing their children. Otherwise, it is to protect our children from the wrong very early education and to gain the basic material for studying to solve the problems of very early education through the perception of very early education which is accompanied with the social elements of children and mothers. The following is some questions for researching which is established in order to carry out the purpose of this research. First, how is the actual state of very early education to children before the age of 6? Is there any difference according to the age of children, the number of children, the average monthly income of a household, and the mother's educational level? Second, how is the overall mothers' perception of very early education to their children before the age of 6? Is there any difference in the age of children, the number of children, the average monthly income of a household, and the mother's educational level? The objects of this study are 708 mothers who are living in Seongnam city and rear children between the age of 0 and 6. The questionnaires, which were used by the study of Park, Soojin(2001), Park, Jeeyeon(2004), and Kim, Borim(2007), for the actual state and their perception of very early education were used, being reformed and supplied. SPSS for Windows 13.0 was used for the data analysis. As a result of the statistics gathered through the questionnaires, the general conclusion that has been reached is as follows. First, the result was that 53.8% of children among the subjects of this study received very early education, and they studied the average 2.73 kinds of subjects. They studied the average 4.34 times a week and spent the average 143,000 won on the educational expenses a month. The priority of very early education was a native language, Hangeul. As a type of lesson, older children preferred a visiting teacher, whereas younger children preferred an educational institute to a visiting teacher. The first kind of very early education was various card programs. Music lesson as a kind of subject for very early education was the most, and educational expenses were the most to physical education and physical activity Second, as a result of mothers' perception about very early education, the first reason why they have made their children receive very early education was 'for children to want it' and 'to develop their children's capacity.' However, if the age of children is older, the number of children is more, and the income of a household is less, the ratio which responded to a question as 'to get ready for elementary school' was higher. The preferential standard for very early education was 'the aptitude and capacity of children' and 'the suitableness of children's development'. If the age of children is older, the number of children is more, and the income of a household is less, the very early education which is the most important and should be started before everything was a native language, Hangeul. If the age of children is younger, the number of children is more, and the income of a household is more, the very early education which is the most important and should be started before everything was physical education and physical activity. 23.5% of mothers answered that the critical period that very early education should be initiated is the age of 3. If the age of children is younger, the number of children is more, the income of a household is more, and they are housewives, the period was the age of 0,1. Even though their children don't want to receive very early education, about 70% of mothers said that they make their children do it continually. About the continuance of very early education, 25.9% of mothers answered as 'until the lower grades in the elementary school' and 'until the high school'. About the reason why they don't make their children receive very early education, mothers responded to a question as 'because they are young' if the age of children is younger, and if the age of children is older, they said as 'because of financial burden' and 'because their children can learn naturally with their parents or brothers and sisters.' Also, if their children want to receive very early education, the ratio of mothers' answering as 'I make my child receive very early education if not a financial burden' was more, and the ratio of 'I don't make my child receive very early education' was only 1.7%. As a problem of very early education, most mothers answered to a question as 'children's stress by heavy very early education', and they answered in order of 'very early education-obsessed parents', 'financial burden for parents', 'lack of its environment and facilities for very early education', and 'lack of ability and experiences as a teacher for very early education.'
The purpose of this paper is to analyze the overall state of the current very early education throughly, focused on mothers rearing their children. Otherwise, it is to protect our children from the wrong very early education and to gain the basic material for studying to solve the problems of very early education through the perception of very early education which is accompanied with the social elements of children and mothers. The following is some questions for researching which is established in order to carry out the purpose of this research. First, how is the actual state of very early education to children before the age of 6? Is there any difference according to the age of children, the number of children, the average monthly income of a household, and the mother's educational level? Second, how is the overall mothers' perception of very early education to their children before the age of 6? Is there any difference in the age of children, the number of children, the average monthly income of a household, and the mother's educational level? The objects of this study are 708 mothers who are living in Seongnam city and rear children between the age of 0 and 6. The questionnaires, which were used by the study of Park, Soojin(2001), Park, Jeeyeon(2004), and Kim, Borim(2007), for the actual state and their perception of very early education were used, being reformed and supplied. SPSS for Windows 13.0 was used for the data analysis. As a result of the statistics gathered through the questionnaires, the general conclusion that has been reached is as follows. First, the result was that 53.8% of children among the subjects of this study received very early education, and they studied the average 2.73 kinds of subjects. They studied the average 4.34 times a week and spent the average 143,000 won on the educational expenses a month. The priority of very early education was a native language, Hangeul. As a type of lesson, older children preferred a visiting teacher, whereas younger children preferred an educational institute to a visiting teacher. The first kind of very early education was various card programs. Music lesson as a kind of subject for very early education was the most, and educational expenses were the most to physical education and physical activity Second, as a result of mothers' perception about very early education, the first reason why they have made their children receive very early education was 'for children to want it' and 'to develop their children's capacity.' However, if the age of children is older, the number of children is more, and the income of a household is less, the ratio which responded to a question as 'to get ready for elementary school' was higher. The preferential standard for very early education was 'the aptitude and capacity of children' and 'the suitableness of children's development'. If the age of children is older, the number of children is more, and the income of a household is less, the very early education which is the most important and should be started before everything was a native language, Hangeul. If the age of children is younger, the number of children is more, and the income of a household is more, the very early education which is the most important and should be started before everything was physical education and physical activity. 23.5% of mothers answered that the critical period that very early education should be initiated is the age of 3. If the age of children is younger, the number of children is more, the income of a household is more, and they are housewives, the period was the age of 0,1. Even though their children don't want to receive very early education, about 70% of mothers said that they make their children do it continually. About the continuance of very early education, 25.9% of mothers answered as 'until the lower grades in the elementary school' and 'until the high school'. About the reason why they don't make their children receive very early education, mothers responded to a question as 'because they are young' if the age of children is younger, and if the age of children is older, they said as 'because of financial burden' and 'because their children can learn naturally with their parents or brothers and sisters.' Also, if their children want to receive very early education, the ratio of mothers' answering as 'I make my child receive very early education if not a financial burden' was more, and the ratio of 'I don't make my child receive very early education' was only 1.7%. As a problem of very early education, most mothers answered to a question as 'children's stress by heavy very early education', and they answered in order of 'very early education-obsessed parents', 'financial burden for parents', 'lack of its environment and facilities for very early education', and 'lack of ability and experiences as a teacher for very early education.'
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.