수학용어의 이해도와 국어능력이 수학문제 해결에 미치는 영향 (The) Effect of the Understanding of the Mathematical Terminology and Korean Ability in Mathematical Problem Solving원문보기
1980년대부터 문제해결은 학교 수학에서 가장 중심적인 과제이었고, 이를 위한 다양한 교수·학습방법이 제시되고 활용되어 왔다. 그러나 문제해결과정에서 학생들은 문제의 답은 구하면서 그 풀이과정은 이해하지 못하는 경우가 있다. 그 이유는 학생들이 문제해결에 필요한 수학용어의 정의는 제대로 이해하지 못하고, 문제풀이만 반복적으로 연습하고 있기 때문이다. 따라서, 본 논문에서는 중학생들을 대상으로 국어성적과 수학용어의 이해력이 수학문제해결능력에 어느 정도 영향을 미치고 있는지에 대하여 연구해 보고자 한다. H여자중학교 2학년 전체학생을 대상으로 2003년도 2학기 종합평가 성적을 비교해 본 결과, 국어과목과 수학과목의 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 그리고 H여자 중학교 2학년 4학급(실험집단, 비교집단)을 대상으로 직접 제작한 문제지로 평가한 결과, 문장제로만 구성된 문제를 푼 ‘실험집단’의 평균점수가 기호 및 그림으로만 구성된 문제를 푼 ‘비교집단’의 평균점수보다 현저히 낮았다. 이러한 연구 결과를 토대로 교사들은 틀에 박힌 ...
1980년대부터 문제해결은 학교 수학에서 가장 중심적인 과제이었고, 이를 위한 다양한 교수·학습방법이 제시되고 활용되어 왔다. 그러나 문제해결과정에서 학생들은 문제의 답은 구하면서 그 풀이과정은 이해하지 못하는 경우가 있다. 그 이유는 학생들이 문제해결에 필요한 수학용어의 정의는 제대로 이해하지 못하고, 문제풀이만 반복적으로 연습하고 있기 때문이다. 따라서, 본 논문에서는 중학생들을 대상으로 국어성적과 수학용어의 이해력이 수학문제해결능력에 어느 정도 영향을 미치고 있는지에 대하여 연구해 보고자 한다. H여자중학교 2학년 전체학생을 대상으로 2003년도 2학기 종합평가 성적을 비교해 본 결과, 국어과목과 수학과목의 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 그리고 H여자 중학교 2학년 4학급(실험집단, 비교집단)을 대상으로 직접 제작한 문제지로 평가한 결과, 문장제로만 구성된 문제를 푼 ‘실험집단’의 평균점수가 기호 및 그림으로만 구성된 문제를 푼 ‘비교집단’의 평균점수보다 현저히 낮았다. 이러한 연구 결과를 토대로 교사들은 틀에 박힌 알고리즘 문제의 반복을 지양하고, 수학적 사고력을 강화할 수 있는 문장제 문제를 많이 다뤄야 하며, 난해한 수학적 용어에 대해서는 개선과 함께 충분한 배경 설명이 이루어져야 한다.
1980년대부터 문제해결은 학교 수학에서 가장 중심적인 과제이었고, 이를 위한 다양한 교수·학습방법이 제시되고 활용되어 왔다. 그러나 문제해결과정에서 학생들은 문제의 답은 구하면서 그 풀이과정은 이해하지 못하는 경우가 있다. 그 이유는 학생들이 문제해결에 필요한 수학용어의 정의는 제대로 이해하지 못하고, 문제풀이만 반복적으로 연습하고 있기 때문이다. 따라서, 본 논문에서는 중학생들을 대상으로 국어성적과 수학용어의 이해력이 수학문제해결능력에 어느 정도 영향을 미치고 있는지에 대하여 연구해 보고자 한다. H여자중학교 2학년 전체학생을 대상으로 2003년도 2학기 종합평가 성적을 비교해 본 결과, 국어과목과 수학과목의 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 그리고 H여자 중학교 2학년 4학급(실험집단, 비교집단)을 대상으로 직접 제작한 문제지로 평가한 결과, 문장제로만 구성된 문제를 푼 ‘실험집단’의 평균점수가 기호 및 그림으로만 구성된 문제를 푼 ‘비교집단’의 평균점수보다 현저히 낮았다. 이러한 연구 결과를 토대로 교사들은 틀에 박힌 알고리즘 문제의 반복을 지양하고, 수학적 사고력을 강화할 수 있는 문장제 문제를 많이 다뤄야 하며, 난해한 수학적 용어에 대해서는 개선과 함께 충분한 배경 설명이 이루어져야 한다.
From the 1980's the Problem solving is the most important subject of the mathematics in school. Therefore, lots of teaching-learning methods have been presented and used for the Problem solving. However, some students are able to find the answers but they do not understand the process when they find...
From the 1980's the Problem solving is the most important subject of the mathematics in school. Therefore, lots of teaching-learning methods have been presented and used for the Problem solving. However, some students are able to find the answers but they do not understand the process when they find the answers. The reason of these situation is that the students do not understand the definition of the mathematical terminology but practice just how to find the answers. Therefore, in this study we try to find that how the score of the Korean and the understanding of the mathematical terminology effect to the solving ability of the mathematics. Of the H women's middle school second grade students, the score of the Korean is closely related to the score of the Mathematics. Moreover, the score of the test group(the second grade of the H women's middle school) who solve the problems which are written just with sentence is remarkably low in comparison with the score of the compare group who solve the problem which is composed with symbols and pictures. As the result of this study, the mathematic teachers are trying to avoid repeating algorithm problems and teach lots of problems written with sentence. Also they are trying to teach Mathematical terminology with its history.
From the 1980's the Problem solving is the most important subject of the mathematics in school. Therefore, lots of teaching-learning methods have been presented and used for the Problem solving. However, some students are able to find the answers but they do not understand the process when they find the answers. The reason of these situation is that the students do not understand the definition of the mathematical terminology but practice just how to find the answers. Therefore, in this study we try to find that how the score of the Korean and the understanding of the mathematical terminology effect to the solving ability of the mathematics. Of the H women's middle school second grade students, the score of the Korean is closely related to the score of the Mathematics. Moreover, the score of the test group(the second grade of the H women's middle school) who solve the problems which are written just with sentence is remarkably low in comparison with the score of the compare group who solve the problem which is composed with symbols and pictures. As the result of this study, the mathematic teachers are trying to avoid repeating algorithm problems and teach lots of problems written with sentence. Also they are trying to teach Mathematical terminology with its history.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.