조선백자(朝鮮白磁)에는 조선의 사대부들이 지향했던 절제와 품격, 그리고 자유분방함이 살아 숨쉬고 있다. 초기(初期)는 조선을 건국한 신진사대부들의 성리학적 의식세계를 반영하듯 흰색 그 자체의 힘을 극대화시킨 시기로 백자의 형태나 문양, 색감에 있어서 가장 선비적이고 고도로 절제된 자태를 보인다. 이는 시대 변화에 따라 지배층의 통치이념이 반영되어 청자로부터 백자로의 전이를 실물을 통해서도 극명하게 나타난다. 또한 조선 성리학의 정착은 이 시기의 백자가 중국의 틀에서 벗어나 조선의 백자로 완성될 수 있는 사상적 기반을 제공하게 된 것이다. 발생 취지가 어떠하든 간에 조선의 생활기명(生活器皿)으로 정착하면서 선비들의 정신과 사상에 가장 잘 부합되는 자기(磁器)로 여겨져 엄정하고 균형 있는 기형에다 문양장식을 최대한 배제하고 그들의 미감을 유감없이 발휘하게 되었다. 문양(紋樣)은 회화적(繪畵的)이고 문인화적(文人畵的)인 소재로부터 토속적(土俗的)이며 민화적(民話的)인 소재들로까지 매우 다양하게 선택되었고, 시대의 변화에 맞추어 함께 발전하면서 각기 특유의 멋과 아름다움을 보여주고 있다. 백자의 문양은 회화의 변천에 따라 시대적인 특징을 보이며, 18세기에 들어서 특히 청화백자가 새로운 경지를 전개했다. 기면(器面)에 여백을 광활하게 두고 동체 하부에 지평선 같은 청화선을 그은 다음, 그 위에 매화, 난초, 국화, 석죽(石竹) 등의 사군자문 종류를 매우 간결한 필치로 그린 소위 `추초문(秋草紋)` 형식이 성행하는데 이는, 마치 문인들이 여기로 그린 수묵의 사군자와 같은 분위기의 서정미와 고아한 문기(文氣)를 짙게 보이는 독특한 ...
조선백자(朝鮮白磁)에는 조선의 사대부들이 지향했던 절제와 품격, 그리고 자유분방함이 살아 숨쉬고 있다. 초기(初期)는 조선을 건국한 신진사대부들의 성리학적 의식세계를 반영하듯 흰색 그 자체의 힘을 극대화시킨 시기로 백자의 형태나 문양, 색감에 있어서 가장 선비적이고 고도로 절제된 자태를 보인다. 이는 시대 변화에 따라 지배층의 통치이념이 반영되어 청자로부터 백자로의 전이를 실물을 통해서도 극명하게 나타난다. 또한 조선 성리학의 정착은 이 시기의 백자가 중국의 틀에서 벗어나 조선의 백자로 완성될 수 있는 사상적 기반을 제공하게 된 것이다. 발생 취지가 어떠하든 간에 조선의 생활기명(生活器皿)으로 정착하면서 선비들의 정신과 사상에 가장 잘 부합되는 자기(磁器)로 여겨져 엄정하고 균형 있는 기형에다 문양장식을 최대한 배제하고 그들의 미감을 유감없이 발휘하게 되었다. 문양(紋樣)은 회화적(繪畵的)이고 문인화적(文人畵的)인 소재로부터 토속적(土俗的)이며 민화적(民話的)인 소재들로까지 매우 다양하게 선택되었고, 시대의 변화에 맞추어 함께 발전하면서 각기 특유의 멋과 아름다움을 보여주고 있다. 백자의 문양은 회화의 변천에 따라 시대적인 특징을 보이며, 18세기에 들어서 특히 청화백자가 새로운 경지를 전개했다. 기면(器面)에 여백을 광활하게 두고 동체 하부에 지평선 같은 청화선을 그은 다음, 그 위에 매화, 난초, 국화, 석죽(石竹) 등의 사군자문 종류를 매우 간결한 필치로 그린 소위 `추초문(秋草紋)` 형식이 성행하는데 이는, 마치 문인들이 여기로 그린 수묵의 사군자와 같은 분위기의 서정미와 고아한 문기(文氣)를 짙게 보이는 독특한 도화(陶畵)의 세계를 보인다. 또, 이 시기에는 소상팔경도(蕭湘八景圖)를 중심으로 한 산수(山水), 화조(花鳥), 사군자(四君子), 십장생(十長生), 운룡(雲龍), 등의 문양이 성행하는데 상당수는 당시 도화서 화원(圖畵署畵員)들이 그림을 담당했던 것으로 보이는 수준 높은 회화성을 띠고 있다. 백자의 사용층이 일반으로 보편 확대되고 각종 의식(儀式)이 변화되면서 전에 없이 다양한 기형(器形)이 제작되는데, 각종 제기(祭器)와 문방구류가 폭발적으로 증가하고 실용성과 장식성이 강화되어 `생활(生活)의 미(美)` 를 추구한 것이 두드러진 특징이라 할 수 있다. 선비와 화가는 꽃과 새를 그리며 자연을 관찰하고 존중하며 상상력을 펼쳤다. 늙은 매화나무 가지에 올라앉은 까치 한 마리. 야무지게 다문 부리를 꼿꼿이 쳐들고 앉아 있는 새들은 고고하고 의젓한 선비의 상징인 것이다. 당시의 그들은 대개 사회적 신분으로 보아 지도자의 입장에 있는 유가(儒家)들이어서 그들은 높은 지위로 나아갈 수도 있는 출신성분을 지녔지만 이른바 지자요수(智者樂水) 할 수 있는 지(智)·인(仁)의 경지에서 자연을 애호하였으며, 그와 같은 경지를 시와 그림으로 표현하였다. 이러한 사상이 전문화가의 손을 거쳐 도자그림(陶磁畵)에 적극적으로 반영되기도 하였다. 특히, 문양의 주제 선택에 있어서는 수요층이나 감상자의 요구가 절대적인 영향을 끼치게 마련이었으므로 비록 직업 화가의 작품이라 해도 화의(畵意)는 당대 선비들이 보편적으로 지니고 있었던 의취(意趣)에 기초했다. 다수(多數)의 사람들은 한국의 미술과 조형의식을 알기 위하여 우리의 도자기에 초점을 맞춘다. 그 이유는 우리의 도자기가 한국인과 같이 살아온 삶의 구현체(具現體)이고 아울러, 자기(磁器)는 한국인의 일상 생활에 없어서는 안될 중요한 필수품이 되어있기 때문이다. 본 논문에서는 양반·중인·양민 등 조선시대 사람들의 생활 철학이 반영된 도자미술(陶磁美術)에 예술적 감흥이 어떻게 조형적으로 표현됐는가를 살펴본 것이다.
조선백자(朝鮮白磁)에는 조선의 사대부들이 지향했던 절제와 품격, 그리고 자유분방함이 살아 숨쉬고 있다. 초기(初期)는 조선을 건국한 신진사대부들의 성리학적 의식세계를 반영하듯 흰색 그 자체의 힘을 극대화시킨 시기로 백자의 형태나 문양, 색감에 있어서 가장 선비적이고 고도로 절제된 자태를 보인다. 이는 시대 변화에 따라 지배층의 통치이념이 반영되어 청자로부터 백자로의 전이를 실물을 통해서도 극명하게 나타난다. 또한 조선 성리학의 정착은 이 시기의 백자가 중국의 틀에서 벗어나 조선의 백자로 완성될 수 있는 사상적 기반을 제공하게 된 것이다. 발생 취지가 어떠하든 간에 조선의 생활기명(生活器皿)으로 정착하면서 선비들의 정신과 사상에 가장 잘 부합되는 자기(磁器)로 여겨져 엄정하고 균형 있는 기형에다 문양장식을 최대한 배제하고 그들의 미감을 유감없이 발휘하게 되었다. 문양(紋樣)은 회화적(繪畵的)이고 문인화적(文人畵的)인 소재로부터 토속적(土俗的)이며 민화적(民話的)인 소재들로까지 매우 다양하게 선택되었고, 시대의 변화에 맞추어 함께 발전하면서 각기 특유의 멋과 아름다움을 보여주고 있다. 백자의 문양은 회화의 변천에 따라 시대적인 특징을 보이며, 18세기에 들어서 특히 청화백자가 새로운 경지를 전개했다. 기면(器面)에 여백을 광활하게 두고 동체 하부에 지평선 같은 청화선을 그은 다음, 그 위에 매화, 난초, 국화, 석죽(石竹) 등의 사군자문 종류를 매우 간결한 필치로 그린 소위 `추초문(秋草紋)` 형식이 성행하는데 이는, 마치 문인들이 여기로 그린 수묵의 사군자와 같은 분위기의 서정미와 고아한 문기(文氣)를 짙게 보이는 독특한 도화(陶畵)의 세계를 보인다. 또, 이 시기에는 소상팔경도(蕭湘八景圖)를 중심으로 한 산수(山水), 화조(花鳥), 사군자(四君子), 십장생(十長生), 운룡(雲龍), 등의 문양이 성행하는데 상당수는 당시 도화서 화원(圖畵署畵員)들이 그림을 담당했던 것으로 보이는 수준 높은 회화성을 띠고 있다. 백자의 사용층이 일반으로 보편 확대되고 각종 의식(儀式)이 변화되면서 전에 없이 다양한 기형(器形)이 제작되는데, 각종 제기(祭器)와 문방구류가 폭발적으로 증가하고 실용성과 장식성이 강화되어 `생활(生活)의 미(美)` 를 추구한 것이 두드러진 특징이라 할 수 있다. 선비와 화가는 꽃과 새를 그리며 자연을 관찰하고 존중하며 상상력을 펼쳤다. 늙은 매화나무 가지에 올라앉은 까치 한 마리. 야무지게 다문 부리를 꼿꼿이 쳐들고 앉아 있는 새들은 고고하고 의젓한 선비의 상징인 것이다. 당시의 그들은 대개 사회적 신분으로 보아 지도자의 입장에 있는 유가(儒家)들이어서 그들은 높은 지위로 나아갈 수도 있는 출신성분을 지녔지만 이른바 지자요수(智者樂水) 할 수 있는 지(智)·인(仁)의 경지에서 자연을 애호하였으며, 그와 같은 경지를 시와 그림으로 표현하였다. 이러한 사상이 전문화가의 손을 거쳐 도자그림(陶磁畵)에 적극적으로 반영되기도 하였다. 특히, 문양의 주제 선택에 있어서는 수요층이나 감상자의 요구가 절대적인 영향을 끼치게 마련이었으므로 비록 직업 화가의 작품이라 해도 화의(畵意)는 당대 선비들이 보편적으로 지니고 있었던 의취(意趣)에 기초했다. 다수(多數)의 사람들은 한국의 미술과 조형의식을 알기 위하여 우리의 도자기에 초점을 맞춘다. 그 이유는 우리의 도자기가 한국인과 같이 살아온 삶의 구현체(具現體)이고 아울러, 자기(磁器)는 한국인의 일상 생활에 없어서는 안될 중요한 필수품이 되어있기 때문이다. 본 논문에서는 양반·중인·양민 등 조선시대 사람들의 생활 철학이 반영된 도자미술(陶磁美術)에 예술적 감흥이 어떻게 조형적으로 표현됐는가를 살펴본 것이다.
In Choson Dynasty′s white porcelain, moderate, nobility and open-minded were well expressed, which were noblemens favorite. In early Choson Dynasty, raising noblemens, who established the dynasty, human nature and human laws philosophy were expressed in white porcelain. White itself were greatly exp...
In Choson Dynasty′s white porcelain, moderate, nobility and open-minded were well expressed, which were noblemens favorite. In early Choson Dynasty, raising noblemens, who established the dynasty, human nature and human laws philosophy were expressed in white porcelain. White itself were greatly express than beauty of forms and patterns, which were extremely a Chinese classical scholastic. After the ruling classes had been changed, their ideology had absolutely reflected on porcelain: celadon porcelain to white porcelain. Also, when human nature and natural laws philosophy were completely formed as Korean in Choson, White porcelain ceased taking after Chinese style and settled as definitely Korean style. Classical scholars ideas and conceptions were liberally corresponded to white porcelain, reserved deformity and motif decorations, had settled as tableware of life in Choson. Motifs in white porcelains were pictorial and subject matter were various from the literary artists style to folklores style; as era altered, motifs beautiful characteristics were developed. Time to time the motif had been changing with pictorial changes. Especially, 18 centurys blue and white porcelain open the new stage of porcelains development. Horizon lines were drawn at the bottom of outer surface and one of the Four Gracious Plants: plum, orchid, chrysanthemum and bamboo, was drawn in an austere style, and the white space was superior. This style was prevailed. This style is like the Four Gracious Plants black and white drawing of a literary man that has a unique lyricism and elegant stroke. At this time, landscape, flowers and birds, the Four Gracious Plant, the Ten Symbols of Long Life, cloud and dragon were prevailed as motif and Sosangpalkyongdo, which is a drawing of eight scenes in China, was central painting. Many of them are high quality drawings like Dowhaseo Whaones drawings. With the use of white porcelain was generalized and various ceremonies were developed, new different forms of porcelain was produced, especially for ceremonies and writing materials were explosively increased. Practical use and decorative was emphasized, it showed the pursuit of beauty of living at the time. Classical scholars and painters observe and respect the nature and gave full play to their imagination in drawing flowers and birds. A magpie on a plum branch, a sitting bird with straightly raised up its a beak are emblem of loftiness and dignified of Classical scholars. At the time, scholars were wealthy and their social statue was high enough to obtain high government position, but they chose to acquire their wisdom and benevolence in order to reach at the stage of a wise person love water and a benevolence person love maintain. They desire to preserve the nature and express them in their poems and paintings in that stage. This abstraction was reflected to professional painters and to decoration in porcelain. Especially, the subjects of motifs were based on classical scholars inclinations because appreciators favor them. Many people focus on Korean porcelain to know Korean art and formative arts, because porcelains cannot take away from Koreans life and porcelain represent Koreans life. In this research, how the nobilities, middle class citizens, and general citizens life philosophy in Choson Dynasty were formatively expressed in porcelain art.
In Choson Dynasty′s white porcelain, moderate, nobility and open-minded were well expressed, which were noblemens favorite. In early Choson Dynasty, raising noblemens, who established the dynasty, human nature and human laws philosophy were expressed in white porcelain. White itself were greatly express than beauty of forms and patterns, which were extremely a Chinese classical scholastic. After the ruling classes had been changed, their ideology had absolutely reflected on porcelain: celadon porcelain to white porcelain. Also, when human nature and natural laws philosophy were completely formed as Korean in Choson, White porcelain ceased taking after Chinese style and settled as definitely Korean style. Classical scholars ideas and conceptions were liberally corresponded to white porcelain, reserved deformity and motif decorations, had settled as tableware of life in Choson. Motifs in white porcelains were pictorial and subject matter were various from the literary artists style to folklores style; as era altered, motifs beautiful characteristics were developed. Time to time the motif had been changing with pictorial changes. Especially, 18 centurys blue and white porcelain open the new stage of porcelains development. Horizon lines were drawn at the bottom of outer surface and one of the Four Gracious Plants: plum, orchid, chrysanthemum and bamboo, was drawn in an austere style, and the white space was superior. This style was prevailed. This style is like the Four Gracious Plants black and white drawing of a literary man that has a unique lyricism and elegant stroke. At this time, landscape, flowers and birds, the Four Gracious Plant, the Ten Symbols of Long Life, cloud and dragon were prevailed as motif and Sosangpalkyongdo, which is a drawing of eight scenes in China, was central painting. Many of them are high quality drawings like Dowhaseo Whaones drawings. With the use of white porcelain was generalized and various ceremonies were developed, new different forms of porcelain was produced, especially for ceremonies and writing materials were explosively increased. Practical use and decorative was emphasized, it showed the pursuit of beauty of living at the time. Classical scholars and painters observe and respect the nature and gave full play to their imagination in drawing flowers and birds. A magpie on a plum branch, a sitting bird with straightly raised up its a beak are emblem of loftiness and dignified of Classical scholars. At the time, scholars were wealthy and their social statue was high enough to obtain high government position, but they chose to acquire their wisdom and benevolence in order to reach at the stage of a wise person love water and a benevolence person love maintain. They desire to preserve the nature and express them in their poems and paintings in that stage. This abstraction was reflected to professional painters and to decoration in porcelain. Especially, the subjects of motifs were based on classical scholars inclinations because appreciators favor them. Many people focus on Korean porcelain to know Korean art and formative arts, because porcelains cannot take away from Koreans life and porcelain represent Koreans life. In this research, how the nobilities, middle class citizens, and general citizens life philosophy in Choson Dynasty were formatively expressed in porcelain art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.