문인화란 말그대로 학식과 인품이 넓고 깊은 문인 사대부들에 의해 이루어진 회화예술을 말한다. 말하자면, 문인 사부대들의 정신이념이 담긴 예술이다. 또한 문인화는 화품(畵品)과 인품(人品)을 동일시 하면서 철학적 성격이 강한 필묵을 운용하여, 조형적 형식이나 양식을 초월하는 동양회화 예술의 진수이다. 조선후기의 숙종·영조 년간의 화단은 중국 남화의 영향을 받아 문인화의 화풍이 풍미하여 시(詩)·서(書)·화(畵) 일치 및 문자향(文字香)과 서권기(書卷氣)가 회화의 중요한 요소가 되었다. 이시기는 중국 및 서구의 문물을 적극 수용하고자...
문인화란 말그대로 학식과 인품이 넓고 깊은 문인 사대부들에 의해 이루어진 회화예술을 말한다. 말하자면, 문인 사부대들의 정신이념이 담긴 예술이다. 또한 문인화는 화품(畵品)과 인품(人品)을 동일시 하면서 철학적 성격이 강한 필묵을 운용하여, 조형적 형식이나 양식을 초월하는 동양회화 예술의 진수이다. 조선후기의 숙종·영조 년간의 화단은 중국 남화의 영향을 받아 문인화의 화풍이 풍미하여 시(詩)·서(書)·화(畵) 일치 및 문자향(文字香)과 서권기(書卷氣)가 회화의 중요한 요소가 되었다. 이시기는 중국 및 서구의 문물을 적극 수용하고자 하는 정책을 추진하여 많은 문물과 사상이 유입 될 수 있었다. 당시 중국 남종화의 화론과 화풍이 유입이 되면서 초기와 중기에 유행하였던 절파화풍(浙派畵風)이 쇠퇴하고, 한국적 화풍의 문인화 또는 남종화가 본격적으로 유행하게 되었던 것이다. 이렇듯 남종문인화가 유입되면서 문인화풍과 더불어 진경산수화가 크게 발전하였다. 그러나 조선후기로 들어오면서 남종문인화의 화법은 완벽성을 추구하지 않는 우리 미감과 일치되어 조선화에 박차를 가하는 의외의 효과를 나타내면서 진경산수화는 점차 쇠퇴하게 되었으며, 이어서 사의(寫意)를 강조하는 청조 문인화가 적극 유행하게 되었다. 이러한 문인화는 현대에 이르기까지 대상의 묘사보다는 주관적인 형태의 회화적 경향으로 인해 작가의 감정을 전달하는 방법으로 작품이 내포하고 있는 정신성, 예술형식, 표현기법 등을 강조한다. 본 논문은 청조문인화가 발달한 조선후기(1700~1850)에서 조선말기(1850~1900)를 연구영역으로 한다. 본 논문에서는 청조문인화의 근간이 되는 문인화의 개념과 발생, 정신과 사회적 배경을 살펴보았다. 이러한 조선시대 후기 청조문인화풍의 진정한 유행과 토착화는 김정희 일파에 의해 이루어 졌는데 이러한 김정희의 영향을 받아 허유·조희룡·전기 등 여러 화가가 배출되어 조선후기의 문인화를 화려하게 꽃피웠다. 이와같이 문자향 서권기를 가치로 내세우며, 유교적 교양을 바탕으로 조선후기 화단을 풍미했던 문인화가들의 대표적 작품을 분석해 봄으로써 오늘날 문인화가 어떠한 방향으로 전개되어 나갈지를 재고해 본다.
문인화란 말그대로 학식과 인품이 넓고 깊은 문인 사대부들에 의해 이루어진 회화예술을 말한다. 말하자면, 문인 사부대들의 정신이념이 담긴 예술이다. 또한 문인화는 화품(畵品)과 인품(人品)을 동일시 하면서 철학적 성격이 강한 필묵을 운용하여, 조형적 형식이나 양식을 초월하는 동양회화 예술의 진수이다. 조선후기의 숙종·영조 년간의 화단은 중국 남화의 영향을 받아 문인화의 화풍이 풍미하여 시(詩)·서(書)·화(畵) 일치 및 문자향(文字香)과 서권기(書卷氣)가 회화의 중요한 요소가 되었다. 이시기는 중국 및 서구의 문물을 적극 수용하고자 하는 정책을 추진하여 많은 문물과 사상이 유입 될 수 있었다. 당시 중국 남종화의 화론과 화풍이 유입이 되면서 초기와 중기에 유행하였던 절파화풍(浙派畵風)이 쇠퇴하고, 한국적 화풍의 문인화 또는 남종화가 본격적으로 유행하게 되었던 것이다. 이렇듯 남종문인화가 유입되면서 문인화풍과 더불어 진경산수화가 크게 발전하였다. 그러나 조선후기로 들어오면서 남종문인화의 화법은 완벽성을 추구하지 않는 우리 미감과 일치되어 조선화에 박차를 가하는 의외의 효과를 나타내면서 진경산수화는 점차 쇠퇴하게 되었으며, 이어서 사의(寫意)를 강조하는 청조 문인화가 적극 유행하게 되었다. 이러한 문인화는 현대에 이르기까지 대상의 묘사보다는 주관적인 형태의 회화적 경향으로 인해 작가의 감정을 전달하는 방법으로 작품이 내포하고 있는 정신성, 예술형식, 표현기법 등을 강조한다. 본 논문은 청조문인화가 발달한 조선후기(1700~1850)에서 조선말기(1850~1900)를 연구영역으로 한다. 본 논문에서는 청조문인화의 근간이 되는 문인화의 개념과 발생, 정신과 사회적 배경을 살펴보았다. 이러한 조선시대 후기 청조문인화풍의 진정한 유행과 토착화는 김정희 일파에 의해 이루어 졌는데 이러한 김정희의 영향을 받아 허유·조희룡·전기 등 여러 화가가 배출되어 조선후기의 문인화를 화려하게 꽃피웠다. 이와같이 문자향 서권기를 가치로 내세우며, 유교적 교양을 바탕으로 조선후기 화단을 풍미했던 문인화가들의 대표적 작품을 분석해 봄으로써 오늘날 문인화가 어떠한 방향으로 전개되어 나갈지를 재고해 본다.
"Moon-in-hwa" is a painting style done by high academic officials of wide and deep character. In other words "Moon-in-hwa" is an art of literary officials' souls. Also, "Moon-in-hwa," being the artistic merit of a picture and the character of the artist and using a philosophical style in strong writ...
"Moon-in-hwa" is a painting style done by high academic officials of wide and deep character. In other words "Moon-in-hwa" is an art of literary officials' souls. Also, "Moon-in-hwa," being the artistic merit of a picture and the character of the artist and using a philosophical style in strong writing, is a real Asian style of painting that transcends formative arts and styles. The paintings of the "Sook-jong" and "Young-jo" periods of the later Chosun period were under the influence of southern Chinese paintings. So, they had a lot of "Moon-in-hwa" influence and became an important source for poetry, writing, painting, "Moon-ja-hyang" and "Seo-kwan-gi." In that period Chosun had a policy of accepting the cultures of China and other countries. So, Chosun could adopt a lot of cultures and thoughts from other countries. Also, Chosun adopted "Nam-jong-hwa painting theory" from China, and "Jul-pa-hwa-dong," which was popular during the early and middle periods of Chosun, declined. "Moon-in-hwa" or "Nam-jong-hwa," which had the Chosun style of painting, became popular. Thus, when Nam-jong "Moon-in-hwa" came to Chosun, "Jin-kyoung's landscape painting" grew with the "Moon-in-hwa" style. However, the Nam-jong "Moon-in-hwa" style of painting harmonized with the Chosun style and gave the effect of developing the Chosun painting. Therefore, "Chung-jo Moon-in-hwa," which emphasized "Sa-oee," became popular. Till now, "Moon-in-hwa" has emphasized the style within soul, form and expression of art, which is the method of sending the writer's feelings rather than describing them. This thesis focuses on the "Chung-jo Moon-in-hwa" from the late period (1700-1850) to the last period (1850-1900) of Chosun. This thesis has mentioned the definitions and origins of "Moon-in-hwa," soul and social background based on "Chung-jo Moon-in-hwa." The "Chung-jo Moon-in-hwa" style became popular by Kim Jung-hee in the later period of Chosun. Under the influence of Kim Jung-hee's style, a lot of painters, Hu Yoo, Jo Hee-ryung, Jun Gi, etc., came forward in succession and made the great 'Moon-in-hwa." In conclusion this thesis analyzes the work of "Moon-in-hwa" in the later period of Chosun, which has Confucian ideas, and thinks about the future direction of "Moon-in-hwa."
"Moon-in-hwa" is a painting style done by high academic officials of wide and deep character. In other words "Moon-in-hwa" is an art of literary officials' souls. Also, "Moon-in-hwa," being the artistic merit of a picture and the character of the artist and using a philosophical style in strong writing, is a real Asian style of painting that transcends formative arts and styles. The paintings of the "Sook-jong" and "Young-jo" periods of the later Chosun period were under the influence of southern Chinese paintings. So, they had a lot of "Moon-in-hwa" influence and became an important source for poetry, writing, painting, "Moon-ja-hyang" and "Seo-kwan-gi." In that period Chosun had a policy of accepting the cultures of China and other countries. So, Chosun could adopt a lot of cultures and thoughts from other countries. Also, Chosun adopted "Nam-jong-hwa painting theory" from China, and "Jul-pa-hwa-dong," which was popular during the early and middle periods of Chosun, declined. "Moon-in-hwa" or "Nam-jong-hwa," which had the Chosun style of painting, became popular. Thus, when Nam-jong "Moon-in-hwa" came to Chosun, "Jin-kyoung's landscape painting" grew with the "Moon-in-hwa" style. However, the Nam-jong "Moon-in-hwa" style of painting harmonized with the Chosun style and gave the effect of developing the Chosun painting. Therefore, "Chung-jo Moon-in-hwa," which emphasized "Sa-oee," became popular. Till now, "Moon-in-hwa" has emphasized the style within soul, form and expression of art, which is the method of sending the writer's feelings rather than describing them. This thesis focuses on the "Chung-jo Moon-in-hwa" from the late period (1700-1850) to the last period (1850-1900) of Chosun. This thesis has mentioned the definitions and origins of "Moon-in-hwa," soul and social background based on "Chung-jo Moon-in-hwa." The "Chung-jo Moon-in-hwa" style became popular by Kim Jung-hee in the later period of Chosun. Under the influence of Kim Jung-hee's style, a lot of painters, Hu Yoo, Jo Hee-ryung, Jun Gi, etc., came forward in succession and made the great 'Moon-in-hwa." In conclusion this thesis analyzes the work of "Moon-in-hwa" in the later period of Chosun, which has Confucian ideas, and thinks about the future direction of "Moon-in-hwa."
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.