[학위논문]편도체 불활성화가 능동회피반응과 조건공포의 습득 및 인출에 미치는 영향 Effects of amygdala inactivation on acquisition of active avoidance response and conditioned fear, and on expression of conditioned fear원문보기
본 연구는 능동회피반응과 조건공포의 습득 및 인출과정에서의 편도체의 역할에 대해 알아보았다. 실험 1에서는 안내도관을 이식한 피험동물에게 훈련 직전에 약물(Muscimol)을 주입하여 편도체를 불활성화시킨 후 능동회피훈련을 시키고 이틀 후에 활동성을 측정하였다. 그 결과, 약물집단과 통제집단 간 능동회피반응의 습득에서 차이가 나타나지 않았으며, 조건공포의 표현에서도 차이를 보이지 않았다. 실험 1의 결과는 편도체의 손상이 능동회피 반응의 습득을 방해한다는 기존의 연구들과는 상반된다. 따라서 실험2에서는 약물주입이 효과적이지 못했을 가능성을 점검하고, 편도체가 관련되지 않는 상태로는 조건공포를 습득하지 못한 기존의 연구들을 반복할 수 있는지 알아보았다. 약물을 주입하여 편도체를 불활성화시킨 후 ...
본 연구는 능동회피반응과 조건공포의 습득 및 인출과정에서의 편도체의 역할에 대해 알아보았다. 실험 1에서는 안내도관을 이식한 피험동물에게 훈련 직전에 약물(Muscimol)을 주입하여 편도체를 불활성화시킨 후 능동회피훈련을 시키고 이틀 후에 활동성을 측정하였다. 그 결과, 약물집단과 통제집단 간 능동회피반응의 습득에서 차이가 나타나지 않았으며, 조건공포의 표현에서도 차이를 보이지 않았다. 실험 1의 결과는 편도체의 손상이 능동회피 반응의 습득을 방해한다는 기존의 연구들과는 상반된다. 따라서 실험2에서는 약물주입이 효과적이지 못했을 가능성을 점검하고, 편도체가 관련되지 않는 상태로는 조건공포를 습득하지 못한 기존의 연구들을 반복할 수 있는지 알아보았다. 약물을 주입하여 편도체를 불활성화시킨 후 고전적 조건형성을 시키고 조건 공포를 검사한 결과, 편도체 가 관련되지 않는 상태로는 조건공포를 습득할 수 없었다. 본 연구 결과는 능동회피학습을 통한 조건공포의 습득에 편도체 이외의 뇌구조가 관여할 가능성을 시사한다.
본 연구는 능동회피반응과 조건공포의 습득 및 인출과정에서의 편도체의 역할에 대해 알아보았다. 실험 1에서는 안내도관을 이식한 피험동물에게 훈련 직전에 약물(Muscimol)을 주입하여 편도체를 불활성화시킨 후 능동회피훈련을 시키고 이틀 후에 활동성을 측정하였다. 그 결과, 약물집단과 통제집단 간 능동회피반응의 습득에서 차이가 나타나지 않았으며, 조건공포의 표현에서도 차이를 보이지 않았다. 실험 1의 결과는 편도체의 손상이 능동회피 반응의 습득을 방해한다는 기존의 연구들과는 상반된다. 따라서 실험2에서는 약물주입이 효과적이지 못했을 가능성을 점검하고, 편도체가 관련되지 않는 상태로는 조건공포를 습득하지 못한 기존의 연구들을 반복할 수 있는지 알아보았다. 약물을 주입하여 편도체를 불활성화시킨 후 고전적 조건형성을 시키고 조건 공포를 검사한 결과, 편도체 가 관련되지 않는 상태로는 조건공포를 습득할 수 없었다. 본 연구 결과는 능동회피학습을 통한 조건공포의 습득에 편도체 이외의 뇌구조가 관여할 가능성을 시사한다.
This study examined the role of the amygdala on acquisition of active avoidance response and expression of conditioned fear. In experiment 1, rats were trained in an active avoidance task after muscimol injection into the amygdala, and two days later were tested for conditioned fear to the warning s...
This study examined the role of the amygdala on acquisition of active avoidance response and expression of conditioned fear. In experiment 1, rats were trained in an active avoidance task after muscimol injection into the amygdala, and two days later were tested for conditioned fear to the warning signal used in the AA task. There was no difference between amygdala inactivation group and control group in the acquisition of active avoidance response. These results indicating that amygdala inactivation does not impair the acquisition of active avoidance response is not consistent with the results of most of the previous studies. Therefore, experiment 2 examined whether muscimol injection is efficacious and if pretraining amygdala inactivation would impair acquisition of conditioned fear. Rats were trained in a classical conditioning task after muscimol injection into the amygdala, and were tested for conditioned fear two days later. Amygdala inactivation impaired acquisition of conditioned fear. These results suggest that brain structures other than the amygdala may be involved in the aquisition of conditioned fear during active avoidance learning.
This study examined the role of the amygdala on acquisition of active avoidance response and expression of conditioned fear. In experiment 1, rats were trained in an active avoidance task after muscimol injection into the amygdala, and two days later were tested for conditioned fear to the warning signal used in the AA task. There was no difference between amygdala inactivation group and control group in the acquisition of active avoidance response. These results indicating that amygdala inactivation does not impair the acquisition of active avoidance response is not consistent with the results of most of the previous studies. Therefore, experiment 2 examined whether muscimol injection is efficacious and if pretraining amygdala inactivation would impair acquisition of conditioned fear. Rats were trained in a classical conditioning task after muscimol injection into the amygdala, and were tested for conditioned fear two days later. Amygdala inactivation impaired acquisition of conditioned fear. These results suggest that brain structures other than the amygdala may be involved in the aquisition of conditioned fear during active avoidance learning.
Keyword
#과제차이 기억저장 기억조절 능동회피반응 조건공포 편도체 억압비 Muscimol Task difference Memory storage Memory modulation Active avoidance response Conditioned fear Amygdala Supression ratio
학위논문 정보
저자
임형문
학위수여기관
全南大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
심리학과
발행연도
2005
총페이지
37p
키워드
과제차이 기억저장 기억조절 능동회피반응 조건공포 편도체 억압비 Muscimol Task difference Memory storage Memory modulation Active avoidance response Conditioned fear Amygdala Supression ratio
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