본 연구는 우리나라의 사회복지서비스 전달체계를 공공부문과 민간부문으로 구분하여 이들에 대한 문제점의 도출을 통하여 그에 대한 개선방안을 제시할 목적으로 사회복지서비스 전달체계의 구성요소인 조직, 기능, 인력, 재정을 중심으로 고찰하여 공공과 민간분문 사회복지서비스 전달의 효과성과 효율성을 높일 수 있는 사회복지서비스 전달체계의 개선방안을 모색하고자 하였다. 본 연구결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 중앙정부차원의 사회복지전달체계는 주무부처인 보건복지부 외에 여러 부처에 산재되어 있어 사회복지기능을 효율적으로 수행하기 위한 기획·조정·통합기능이 필요하다. 이러한 기능은 부처간의 이해관계가 있기 때문에 국가적인 차원에서 기획·조정·통합할 수 있어야 한다. 둘째, 민간복지서비스의 역할을 재정립해야 한다. ...
본 연구는 우리나라의 사회복지서비스 전달체계를 공공부문과 민간부문으로 구분하여 이들에 대한 문제점의 도출을 통하여 그에 대한 개선방안을 제시할 목적으로 사회복지서비스 전달체계의 구성요소인 조직, 기능, 인력, 재정을 중심으로 고찰하여 공공과 민간분문 사회복지서비스 전달의 효과성과 효율성을 높일 수 있는 사회복지서비스 전달체계의 개선방안을 모색하고자 하였다. 본 연구결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 중앙정부차원의 사회복지전달체계는 주무부처인 보건복지부 외에 여러 부처에 산재되어 있어 사회복지기능을 효율적으로 수행하기 위한 기획·조정·통합기능이 필요하다. 이러한 기능은 부처간의 이해관계가 있기 때문에 국가적인 차원에서 기획·조정·통합할 수 있어야 한다. 둘째, 민간복지서비스의 역할을 재정립해야 한다. 지역사회 복지활동의 주체로서 중앙정부와 지방정부 그리고 지방정부와 민간부문간의 역할을 재확인하고, 지방화, 민주화시대에 적합한 모델을 찾아내야 한다. 셋째, 사회복지서비스 전달 주체간의 연계 및 협력체계의 구축이다. 우리나라는 전통적으로 사회복지서비스를 전달하는데 있어서 공공기관이 민간기관에 사회복지서비스를 위탁하여 재정적적 지원을 하고 민간기관이 복지서비스를 복지수요자에게 제공하는 관계를 유지하여 왔다. 따라서 사회복지서비스 전달에 있어서 공공과 민간부문간의 연계와 협력체계 마련은 매우 중요한 요소 중의 하나이며 이는 복지서비스 수요자의 다양한 복지서비스 욕구를 충족시키기 위한 통합적 서비스제공 이라는 측면에서도 매우 중요하다 하겠다. 나아가 지금까지의 공급자 중심의 서비스 제공이 분절되고 단편적 서비스를 제공하여 수요자의 다양한 욕구를 충족시키지 못한 것을 보더라도 다양한 사회복지서비스 기관간의 연계를 통하여 지속적이고 포괄적인 복지서비스 제공이 필요하다. 넷째, 사회복지 전문 인력이 확보되어야 한다. 사회복지서비스를 공급자가 수요자에게 전달하는 과정에서 왜곡이나 불필요한 부분을 차단함으로써 사회복지서비스의 효율을 극대화하고 효과적인 조직과 기능을 담당할 수 있는 전문성 확보라는 차원에서 인력의 전문화는 매우 중요한 것이다. 다섯째, 사회복지 재정이 확충되어야 한다. 사회복지 재정의 확충은 복지서비스의 확대와 내실화를 위한 전제 조건으로 특히, 지방재정의 확보는 지방화시대와 지역복지의 증진을 위하여 무엇보다 우선되어야 하리라 본다.
본 연구는 우리나라의 사회복지서비스 전달체계를 공공부문과 민간부문으로 구분하여 이들에 대한 문제점의 도출을 통하여 그에 대한 개선방안을 제시할 목적으로 사회복지서비스 전달체계의 구성요소인 조직, 기능, 인력, 재정을 중심으로 고찰하여 공공과 민간분문 사회복지서비스 전달의 효과성과 효율성을 높일 수 있는 사회복지서비스 전달체계의 개선방안을 모색하고자 하였다. 본 연구결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 중앙정부차원의 사회복지전달체계는 주무부처인 보건복지부 외에 여러 부처에 산재되어 있어 사회복지기능을 효율적으로 수행하기 위한 기획·조정·통합기능이 필요하다. 이러한 기능은 부처간의 이해관계가 있기 때문에 국가적인 차원에서 기획·조정·통합할 수 있어야 한다. 둘째, 민간복지서비스의 역할을 재정립해야 한다. 지역사회 복지활동의 주체로서 중앙정부와 지방정부 그리고 지방정부와 민간부문간의 역할을 재확인하고, 지방화, 민주화시대에 적합한 모델을 찾아내야 한다. 셋째, 사회복지서비스 전달 주체간의 연계 및 협력체계의 구축이다. 우리나라는 전통적으로 사회복지서비스를 전달하는데 있어서 공공기관이 민간기관에 사회복지서비스를 위탁하여 재정적적 지원을 하고 민간기관이 복지서비스를 복지수요자에게 제공하는 관계를 유지하여 왔다. 따라서 사회복지서비스 전달에 있어서 공공과 민간부문간의 연계와 협력체계 마련은 매우 중요한 요소 중의 하나이며 이는 복지서비스 수요자의 다양한 복지서비스 욕구를 충족시키기 위한 통합적 서비스제공 이라는 측면에서도 매우 중요하다 하겠다. 나아가 지금까지의 공급자 중심의 서비스 제공이 분절되고 단편적 서비스를 제공하여 수요자의 다양한 욕구를 충족시키지 못한 것을 보더라도 다양한 사회복지서비스 기관간의 연계를 통하여 지속적이고 포괄적인 복지서비스 제공이 필요하다. 넷째, 사회복지 전문 인력이 확보되어야 한다. 사회복지서비스를 공급자가 수요자에게 전달하는 과정에서 왜곡이나 불필요한 부분을 차단함으로써 사회복지서비스의 효율을 극대화하고 효과적인 조직과 기능을 담당할 수 있는 전문성 확보라는 차원에서 인력의 전문화는 매우 중요한 것이다. 다섯째, 사회복지 재정이 확충되어야 한다. 사회복지 재정의 확충은 복지서비스의 확대와 내실화를 위한 전제 조건으로 특히, 지방재정의 확보는 지방화시대와 지역복지의 증진을 위하여 무엇보다 우선되어야 하리라 본다.
This study is aimed at dividing the delivery system of Korea's social welfare into the public sector and the private sector and presenting their problems to suggest improvement plans for them. For this, the author made an examination focused on structure, functions, workforce and financial status, w...
This study is aimed at dividing the delivery system of Korea's social welfare into the public sector and the private sector and presenting their problems to suggest improvement plans for them. For this, the author made an examination focused on structure, functions, workforce and financial status, which are composed of the delivery system of social welfare, to search improvement plans for the system in order to improve the effectiveness and efficiency of delivering social welfare services by the two sectors. The results of this study are like the following. First, given that the delivery system of social welfare at the level of the central government ranges from the competent department of the ministry of Health and Welfare to many other departments, the functions of designing, coordinating and integrating for the efficient performances of its social welfare functions are needed. The functions should be able to be designed, coordinated and integrated in terms of the government because conflicting interests exist among relevant departments. Considering rising concerns about professional intervention by the system in the case that the delivery system of social welfare overlaps with other professional areas in many fields, an examination in terms of policies should be performed. Second, the role of the private welfare services should be reshaped. It is necessary to reconfirm the roles of the central government and local governments as the subjects of welfare activities in local communities, and the roles of local governments and the private sector in order to find an appropriate model for the era of localization and democracy. In particular, the private sector is expected to put priority on extended welfare services focused on councils on social welfare and to develop various kinds of projects and programs aimed at integrating and coordinating the private sector. Third, a system of connection and cooperation among subjects delivering welfare services should be established. The Korean government has taken a type of delivering welfare services which public organizations entrust private ones with welfare services and finance them to make the private organizations provide welfare services for welfare recipients. Therefore, in the delivery of welfare services, the cooperating system between the public and private sectors is one of the most important factors, and this is also so in terms of providing integrated services designed to meet the expectations of recipients who want various welfare services. In particular, considering that the government has recently mandated the installation of consultative bodies for community welfare within the local independent organizations, the expectation is seen high. Furthermore, given that till now, providing welfare services in favor of the providers has been intermittent and fragmented, so that the services has failed to meet the diverse expectations of recipients, consistent and comprehensive welfare services through linking with other various service institutes should be offered. Fourth, a professional workforce for social welfare should be secured. This is very significant in terms of that the providers of welfare services block distorted or unnecessary parts in advance in the processes of delivering their services to recipients in order to maximize the efficiency of welfare services and to secure professionalisms enabling effective organizations and functions. Finally, finances for social welfare should be increased. This is the prerequisite of extended welfare services and insured substantiality, and especially the security of local institutes' finances should be taken as a primary for promoting the tendency of localization and community welfare. In terms of providing welfare services and its achievements, it should not be ignored that, for the providers of services, accomplishing policy purposes without the disappearance of services in the process of their delivery, and for the recipients of services, providing services meeting their expectations appropriately should be taken primaries in setting up welfare policies.
This study is aimed at dividing the delivery system of Korea's social welfare into the public sector and the private sector and presenting their problems to suggest improvement plans for them. For this, the author made an examination focused on structure, functions, workforce and financial status, which are composed of the delivery system of social welfare, to search improvement plans for the system in order to improve the effectiveness and efficiency of delivering social welfare services by the two sectors. The results of this study are like the following. First, given that the delivery system of social welfare at the level of the central government ranges from the competent department of the ministry of Health and Welfare to many other departments, the functions of designing, coordinating and integrating for the efficient performances of its social welfare functions are needed. The functions should be able to be designed, coordinated and integrated in terms of the government because conflicting interests exist among relevant departments. Considering rising concerns about professional intervention by the system in the case that the delivery system of social welfare overlaps with other professional areas in many fields, an examination in terms of policies should be performed. Second, the role of the private welfare services should be reshaped. It is necessary to reconfirm the roles of the central government and local governments as the subjects of welfare activities in local communities, and the roles of local governments and the private sector in order to find an appropriate model for the era of localization and democracy. In particular, the private sector is expected to put priority on extended welfare services focused on councils on social welfare and to develop various kinds of projects and programs aimed at integrating and coordinating the private sector. Third, a system of connection and cooperation among subjects delivering welfare services should be established. The Korean government has taken a type of delivering welfare services which public organizations entrust private ones with welfare services and finance them to make the private organizations provide welfare services for welfare recipients. Therefore, in the delivery of welfare services, the cooperating system between the public and private sectors is one of the most important factors, and this is also so in terms of providing integrated services designed to meet the expectations of recipients who want various welfare services. In particular, considering that the government has recently mandated the installation of consultative bodies for community welfare within the local independent organizations, the expectation is seen high. Furthermore, given that till now, providing welfare services in favor of the providers has been intermittent and fragmented, so that the services has failed to meet the diverse expectations of recipients, consistent and comprehensive welfare services through linking with other various service institutes should be offered. Fourth, a professional workforce for social welfare should be secured. This is very significant in terms of that the providers of welfare services block distorted or unnecessary parts in advance in the processes of delivering their services to recipients in order to maximize the efficiency of welfare services and to secure professionalisms enabling effective organizations and functions. Finally, finances for social welfare should be increased. This is the prerequisite of extended welfare services and insured substantiality, and especially the security of local institutes' finances should be taken as a primary for promoting the tendency of localization and community welfare. In terms of providing welfare services and its achievements, it should not be ignored that, for the providers of services, accomplishing policy purposes without the disappearance of services in the process of their delivery, and for the recipients of services, providing services meeting their expectations appropriately should be taken primaries in setting up welfare policies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.