시인 오규원(1941)은 1965년 등단한 이래 현재까지 8권의 시집과 2권의 시선집 산문집과 시론집을 상재 하면서 활발한 시작 활동을 펼쳐온 중진시인 중 한 명이다. 오규원 시에 대한 평가는 그가 기교적 시인이라는 점이며, 그러한 기교의 근본정신은 패러디와 아이러니라는 것이다. 또한 오규원은 현대의 물신주의를 극복하고 참된 자아를 회복하려는 시인이며, 상품화된 언어의 해체를 통해 타락한 언어를 본래의 자리로 되돌리고자 노력하는 시인이라는 점을 평가받고 있다. 물론 시인이라면 시의 가장 직접적인 매개물인 언어에 대한 관심을 가지고...
시인 오규원(1941)은 1965년 등단한 이래 현재까지 8권의 시집과 2권의 시선집 산문집과 시론집을 상재 하면서 활발한 시작 활동을 펼쳐온 중진시인 중 한 명이다. 오규원 시에 대한 평가는 그가 기교적 시인이라는 점이며, 그러한 기교의 근본정신은 패러디와 아이러니라는 것이다. 또한 오규원은 현대의 물신주의를 극복하고 참된 자아를 회복하려는 시인이며, 상품화된 언어의 해체를 통해 타락한 언어를 본래의 자리로 되돌리고자 노력하는 시인이라는 점을 평가받고 있다. 물론 시인이라면 시의 가장 직접적인 매개물인 언어에 대한 관심을 가지고 있음은 당연한 일이겠지만 시에 대한 자의식 적인 관심과 성찰을 지속적인 화두로 삼고 있는 시인은 그리 많지 않다. 모든 시인에게 언어가 실존의 문제로 다가오지는 않기 때문이다. 30여 년 간 그의 시는 다양하고 복잡한 변전을 거치게 되었지만, 그의 시작(詩作)원리에는 항상 대상이나 수단이 아닌 존재론적 문제로서의 언어, 실존으로서의 언어가 중심에 자리 잡고 있다. 그는 언어와 시쓰기 방식을 통해 자신을 바라보고 자신을 둘러싼 사회현실과 존재론적 현황을 직시하는데, 세계 속에서 사용되는 의미나 관념을 획일적으로 고정시키고 자기 동일 적인 의미만을 생산하는 것이 가장 무력한 시작(詩作)방법이라고 한다. 이것은 오규원 시의 지속적인 화두로 이어져 ‘언어’라는 기호를 통해 각 사물의 관념을 생성 또는 소멸시키려는 노력을 보여준다. 오규원을 대상으로 삼은 이유는 다음과 같다. 첫째, 급격한 사회변화 속에서도 오규원은 일관되게 ‘언어’라는 주제를 집요하게 시적 에너지에 부여하면서 시를 써온 시인이라는 점이다. 오규원은 이러한 기반 위에 새로운 시창작 방법론을 끊임없이 연구하고 있으며, 그러한 시창작 방법론이 문학성의 성취와 동시에 이루어지고 있다는 점이다. 둘째, 오규원의 시가 보여주는 ‘언어’에 대한 부단한 탐구는 그의 시론의 전제조건인 은유의 방법론에서 시작하여 은유에 대한 회의로 이어지며, 중기시에 이르러 다양한 현실의 패러디를 통해 시의 영역을 확장시키고, 이는 다시 환유의 방법론으로 전개되고 있는 점에서 주목하였다. 이와 같이 오규원은 ‘언어’를 통하여 우리에게 현실에 대한 인식을 가져다주었으며, 나아가 현실의 모습을 반영하고, 인간의 모습을 재조명하였다는 데 가치를 두고 있다. 셋째, 오규원만큼 풍요로운 시작 방법론을 적용시켜 시를 쓴 시인이 많지 않음에도 불구하고 오규원에 대한 비평적 성향은 많지 않다. 그에 관한 대부분의 글들이 월평이나 단평 위주로 이루어지고 있으며 오규원의 시집 8권을 일관성 있게 나타낸 비평은 거의 없었다. 위와 같은 이유로 본고는 오규원의 전반적인 시 세계와 시인의 현실인식방법에 대해 방법론적인 접근으로 고찰해 보는 것을 목적으로 한다. 또한, 본고는 오규원 시의 창작방법론의 변모양상과 그 이유, 그리고 초기시, 중기시, 후기시에 이르기까지 시인이 보여준 현실인식의 변모양상을 세밀하게 고찰에 보는 것을 목적으로 한다. 본고는 오규원의 시를 방법론적으로 해석하기 위해 그의 시를 초기, 중기, 후기 시로 나누었다. 오규원 시의 시기 구분은 많은 연구자들이 시인 스스로 진술한 구체적인 그의 시적 변모에 그 기준을 정하고 있고, 본고역시 그에 따르고 있다. 그가 밝힌 시적 변모는 ‘세계를 투명하게 그려내려는 노력『분명한 사건』’, ‘세계화의 불화, 언어와의 불화를 드러내려는 노력『순례』’, ‘관념과 현실에 대한 나름의 해체와 재조명『왕자가 한 아이에게』,『이땅에 씌여지는 抒情詩』,『가끔은 주목받는 생이고 싶다』’, ‘시적 사고의 주축인 은유적 사고에 대한 회의와 ‘의미적 해석’ 보다 ‘정황적 해석’의 시 세계로의 변모 『사랑의 감옥』’, ‘현상적 의미의 재발견 『길, 골목, 호텔 그리고 강물소리』로 정리’될 수 있다. 이러한 방법으로 오규원 시를 시기 구분 했을 때, 다음을 알 수 있었다. 첫째, 오규원의 초기시에서는 존재론적인 은유라는 기법을 통하여 언어와 관념과의 갈등양상을 나타내고 있다. 오규원은 추상적인 현상을 의인화와 은유의 확장을 통하여 관념적인 세계의 공간 속에 도사리고 있는 인간 삶의 부정한 모습들을 참신한 시어로서 매달리고 있는 것이다. 그리하여 오규원의 초기시에서는 현실세계를 인정하고 현실세계 속에서 삶의 가치를 넓히는 공간이 되는 것이다. 그러나 시인은 이러한 노력에도 불구하고 현실세계로부터 벗어나지는 못하고 있다. 즉, 현실세계의 모습이 그에게 공포로 드러나고 있고 그것을 극복하는 방법으로서 은유라는 기교를 선택한 것이다. 그러나 시인은 현실 자체에서 더 이상 탈피하지 못하고 생명과 죽음이라는 자체 내에서 갈등한다. 이러한 한계점으로서 시인은 중기시에서 좀더 구체적인 방법으로서 패러디라는 방법론으로 구체화되기 시작한다. 둘째, 오규원 는 끝임 없는 방법적 모색을 통해 패러디를 의도적으로 만들어 내고 있다. 대중문화를 풍자하는 방법론으로 오규원의 광고 패러디 시는 자본주의 사회에서 대중들의 의식 속에 일상화된 광고 언어의 소비욕망을 통렬하게 비판하고 있는 것이다. 또한 오규원의 패러디 전략은 상품광고에 대한 우리들의 관습적인 인식 혹은 자동화된 의식을 흔듦으로서 절묘한 현실상황을 풍자해 내고 있는 것을 밝혀 보았다. 셋째, 환유적인 기법을 사용함으로써 오규원은 세계와 소통할 수 있는 화해의 길을 결국 자연과의 공존에서 찾고 있다. 자연을 있는 그대로 바라보는 것에서 오규원은 존재의 진실을 은폐하고, 사물과 세계를 갖가지 도구화된 의미로 훼손시키고 파괴시키는 이 세계의 불순한 상상력으로부터 벗어나는 길을 찾고 있는 것이다. 그리고 이러한 작업을 통해 인간의 고정관념을 지배하는 은유적 사유체계를 대신할 환유적 사유체계의 기초를 다지려 노력하고 있다. 또한, 오규원은 철저하게 사유와 관념을 배제하고 자연을 객관적으로 묘사한다. 즉, 언어와 관념에서 관념을 해체함으로서 언어를 자연그대로의 상태로 되돌리고 있다. 오규원은 관념을 도구화된 의미로 훼손시키고 있는 것은 다시 언어로서 순화시키려는 노력을 하고 있는 것을 밝혀 보았다. 오규원의 시세계와 변전의 과정에 주목하면서 방법론적인 시학을 중심으로 그의 시를 연구하고자 한 본 논문은 70년대 이후 다양한 방향으로 전개되면서 새로운 시의 미학적 원리를 세워나가는 과정을 조망해보는 작업과도 연관될 수 있을 것이다. 오규원의 연계선상에 있는 다른 시인들에 대한 논의가 함께 이루어 질 때 오규원 시의 전모가 보다 풍부하게 드러날 수 있으므로 그에 대한 연구는 이후의 과제로 남긴다. 다만 본 논문에서는 오규원의 언어와 관념에 대한 변화와 그에 따른 시인의 언어가 어떻게 변해가고 있는지를 알아보고자 하는데 의의를 두고 있다.
시인 오규원(1941)은 1965년 등단한 이래 현재까지 8권의 시집과 2권의 시선집 산문집과 시론집을 상재 하면서 활발한 시작 활동을 펼쳐온 중진시인 중 한 명이다. 오규원 시에 대한 평가는 그가 기교적 시인이라는 점이며, 그러한 기교의 근본정신은 패러디와 아이러니라는 것이다. 또한 오규원은 현대의 물신주의를 극복하고 참된 자아를 회복하려는 시인이며, 상품화된 언어의 해체를 통해 타락한 언어를 본래의 자리로 되돌리고자 노력하는 시인이라는 점을 평가받고 있다. 물론 시인이라면 시의 가장 직접적인 매개물인 언어에 대한 관심을 가지고 있음은 당연한 일이겠지만 시에 대한 자의식 적인 관심과 성찰을 지속적인 화두로 삼고 있는 시인은 그리 많지 않다. 모든 시인에게 언어가 실존의 문제로 다가오지는 않기 때문이다. 30여 년 간 그의 시는 다양하고 복잡한 변전을 거치게 되었지만, 그의 시작(詩作)원리에는 항상 대상이나 수단이 아닌 존재론적 문제로서의 언어, 실존으로서의 언어가 중심에 자리 잡고 있다. 그는 언어와 시쓰기 방식을 통해 자신을 바라보고 자신을 둘러싼 사회현실과 존재론적 현황을 직시하는데, 세계 속에서 사용되는 의미나 관념을 획일적으로 고정시키고 자기 동일 적인 의미만을 생산하는 것이 가장 무력한 시작(詩作)방법이라고 한다. 이것은 오규원 시의 지속적인 화두로 이어져 ‘언어’라는 기호를 통해 각 사물의 관념을 생성 또는 소멸시키려는 노력을 보여준다. 오규원을 대상으로 삼은 이유는 다음과 같다. 첫째, 급격한 사회변화 속에서도 오규원은 일관되게 ‘언어’라는 주제를 집요하게 시적 에너지에 부여하면서 시를 써온 시인이라는 점이다. 오규원은 이러한 기반 위에 새로운 시창작 방법론을 끊임없이 연구하고 있으며, 그러한 시창작 방법론이 문학성의 성취와 동시에 이루어지고 있다는 점이다. 둘째, 오규원의 시가 보여주는 ‘언어’에 대한 부단한 탐구는 그의 시론의 전제조건인 은유의 방법론에서 시작하여 은유에 대한 회의로 이어지며, 중기시에 이르러 다양한 현실의 패러디를 통해 시의 영역을 확장시키고, 이는 다시 환유의 방법론으로 전개되고 있는 점에서 주목하였다. 이와 같이 오규원은 ‘언어’를 통하여 우리에게 현실에 대한 인식을 가져다주었으며, 나아가 현실의 모습을 반영하고, 인간의 모습을 재조명하였다는 데 가치를 두고 있다. 셋째, 오규원만큼 풍요로운 시작 방법론을 적용시켜 시를 쓴 시인이 많지 않음에도 불구하고 오규원에 대한 비평적 성향은 많지 않다. 그에 관한 대부분의 글들이 월평이나 단평 위주로 이루어지고 있으며 오규원의 시집 8권을 일관성 있게 나타낸 비평은 거의 없었다. 위와 같은 이유로 본고는 오규원의 전반적인 시 세계와 시인의 현실인식방법에 대해 방법론적인 접근으로 고찰해 보는 것을 목적으로 한다. 또한, 본고는 오규원 시의 창작방법론의 변모양상과 그 이유, 그리고 초기시, 중기시, 후기시에 이르기까지 시인이 보여준 현실인식의 변모양상을 세밀하게 고찰에 보는 것을 목적으로 한다. 본고는 오규원의 시를 방법론적으로 해석하기 위해 그의 시를 초기, 중기, 후기 시로 나누었다. 오규원 시의 시기 구분은 많은 연구자들이 시인 스스로 진술한 구체적인 그의 시적 변모에 그 기준을 정하고 있고, 본고역시 그에 따르고 있다. 그가 밝힌 시적 변모는 ‘세계를 투명하게 그려내려는 노력『분명한 사건』’, ‘세계화의 불화, 언어와의 불화를 드러내려는 노력『순례』’, ‘관념과 현실에 대한 나름의 해체와 재조명『왕자가 한 아이에게』,『이땅에 씌여지는 抒情詩』,『가끔은 주목받는 생이고 싶다』’, ‘시적 사고의 주축인 은유적 사고에 대한 회의와 ‘의미적 해석’ 보다 ‘정황적 해석’의 시 세계로의 변모 『사랑의 감옥』’, ‘현상적 의미의 재발견 『길, 골목, 호텔 그리고 강물소리』로 정리’될 수 있다. 이러한 방법으로 오규원 시를 시기 구분 했을 때, 다음을 알 수 있었다. 첫째, 오규원의 초기시에서는 존재론적인 은유라는 기법을 통하여 언어와 관념과의 갈등양상을 나타내고 있다. 오규원은 추상적인 현상을 의인화와 은유의 확장을 통하여 관념적인 세계의 공간 속에 도사리고 있는 인간 삶의 부정한 모습들을 참신한 시어로서 매달리고 있는 것이다. 그리하여 오규원의 초기시에서는 현실세계를 인정하고 현실세계 속에서 삶의 가치를 넓히는 공간이 되는 것이다. 그러나 시인은 이러한 노력에도 불구하고 현실세계로부터 벗어나지는 못하고 있다. 즉, 현실세계의 모습이 그에게 공포로 드러나고 있고 그것을 극복하는 방법으로서 은유라는 기교를 선택한 것이다. 그러나 시인은 현실 자체에서 더 이상 탈피하지 못하고 생명과 죽음이라는 자체 내에서 갈등한다. 이러한 한계점으로서 시인은 중기시에서 좀더 구체적인 방법으로서 패러디라는 방법론으로 구체화되기 시작한다. 둘째, 오규원 는 끝임 없는 방법적 모색을 통해 패러디를 의도적으로 만들어 내고 있다. 대중문화를 풍자하는 방법론으로 오규원의 광고 패러디 시는 자본주의 사회에서 대중들의 의식 속에 일상화된 광고 언어의 소비욕망을 통렬하게 비판하고 있는 것이다. 또한 오규원의 패러디 전략은 상품광고에 대한 우리들의 관습적인 인식 혹은 자동화된 의식을 흔듦으로서 절묘한 현실상황을 풍자해 내고 있는 것을 밝혀 보았다. 셋째, 환유적인 기법을 사용함으로써 오규원은 세계와 소통할 수 있는 화해의 길을 결국 자연과의 공존에서 찾고 있다. 자연을 있는 그대로 바라보는 것에서 오규원은 존재의 진실을 은폐하고, 사물과 세계를 갖가지 도구화된 의미로 훼손시키고 파괴시키는 이 세계의 불순한 상상력으로부터 벗어나는 길을 찾고 있는 것이다. 그리고 이러한 작업을 통해 인간의 고정관념을 지배하는 은유적 사유체계를 대신할 환유적 사유체계의 기초를 다지려 노력하고 있다. 또한, 오규원은 철저하게 사유와 관념을 배제하고 자연을 객관적으로 묘사한다. 즉, 언어와 관념에서 관념을 해체함으로서 언어를 자연그대로의 상태로 되돌리고 있다. 오규원은 관념을 도구화된 의미로 훼손시키고 있는 것은 다시 언어로서 순화시키려는 노력을 하고 있는 것을 밝혀 보았다. 오규원의 시세계와 변전의 과정에 주목하면서 방법론적인 시학을 중심으로 그의 시를 연구하고자 한 본 논문은 70년대 이후 다양한 방향으로 전개되면서 새로운 시의 미학적 원리를 세워나가는 과정을 조망해보는 작업과도 연관될 수 있을 것이다. 오규원의 연계선상에 있는 다른 시인들에 대한 논의가 함께 이루어 질 때 오규원 시의 전모가 보다 풍부하게 드러날 수 있으므로 그에 대한 연구는 이후의 과제로 남긴다. 다만 본 논문에서는 오규원의 언어와 관념에 대한 변화와 그에 따른 시인의 언어가 어떻게 변해가고 있는지를 알아보고자 하는데 의의를 두고 있다.
A poet, Kyuwon Oh is one of a leading poets who has worked actively with 8 poetical works and 2 anthologies and 2 essays on poetry until now since he took the rostrum in 1965. The evaluation of Kyu-won Oh is that he is a technical poet and the fundamental spirit of such a technique is parody and iro...
A poet, Kyuwon Oh is one of a leading poets who has worked actively with 8 poetical works and 2 anthologies and 2 essays on poetry until now since he took the rostrum in 1965. The evaluation of Kyu-won Oh is that he is a technical poet and the fundamental spirit of such a technique is parody and irony. And he is appreciated as the poet who is trying to overcome modern materialism and to restore the idealistic ego and the deteriorated language through disassembling the commercialized language. Of course, if a poet it is natural for anybody to be interested in a language, the most direct agent of the poem, but there are not many poets who are choosing the subject of self-concious interest and consideraton about poems. Because the language dosen't come to a matter of existence to all poets. For 30 years, his peoms has been going through various and complex changes, but in the principle of his making poems there is always the language as ontologic matter and existence in the center, not a object or a means. He looks himself through the language and the way of writing poems and accepts t! he social reality and the existential present condition, so it is called the weakest way of writing of poems to fix a meaning or a concept which is used in the world uniformly and to produce a slef-identical meaning. It shows the deavor which tries to produce or extinguish the concept of each thing through the symbol of the language while getting connected in his poems as the continuous subject. It is as follows the reason I chose Kyu-won Oh. First, he is a poet who has been writing poems as giving persistenly the subject of 'the language' poetic energy consistently. He has been studying new ways of writing poems on that foundation and such ways of writing poems are getting achieved with the accomplishment of quality of literature. Second, I noticed that the constant search of the language which his poems show begins with the way of a metaphor, the precondition in his poetics and gets connected to doubt about metaphor and extends an ared of peoms through various parody of reality leading to the middle period and this develops into the methodology of metonymy. I set a value that like this ,through the language, he brings us the perception of reality and reflects an aspect of reality and illuminate appearance of human beings. Third, although there are not many poets who has written peoms applying the abundant methodology of writing of poems as much as him there is not a critical tendency to him. The most writings about him have been done in a monthly review or a short criticism and there has been little criticism which shows his 8 collections of poems. As the reason of the above the goal of this dissertation is to consider the methodical approach of his general peotic world and the way of perception of reality. Also, this dissertation aims at considerating aspect of changes of the methodology of his poems and the reason and the aspect of changes of perception of reality which he showed in his early,middle, latter poems. This draft divides his poems into the beginnng, middle, the latter period to analyze them methodologically. Many reseachers set the standard on the periodical division of his poems establishes the definite poetic changes which was stated by the poet, himself and this draft also follows it. The poetic changes which he made clear can be arranged 'the endeavor to show the world tramsparently (clear event)', 'disharmony of globalization, an effort to reveal the discord with the language(a pilgrimage)', ' the his own dismantling of an idea and the reality and re-illumination (from a princess to a kid )', (lyric poems which are written on this land), (Sometimes I want to get attention in my life), ' the change to the poetic world of 'circumstantial analyzation' rather than doubt about metaphoric consideration, the major set of poetic consideration and 'semantic analyization'(a prison of love)', 'rediscovery of stit! uational meaning(a road, a bystreet, a hotel and the noise of river)'. Dividing his poems periodicalIy with this way could recognize as follows. First, his poems in the beginning shows the aspect of conflict between the language and and an idea through a technique, an ontological metaphor. He sticks to bad aspects of human beings' lives which lurk in the space of the ideal world with poetic words through personalication and extension of a metaphor of abstract situations.Then in spite of these kinds of effort he doesn't get out of the real world. Namely, the aspect of the real world reavels fear to him and he chosed the technique, a metaphor as a way to overcome it. But, the poet can not break from the actual and conflicts in itself of life and death. Becaus of this limit he begins to actualize in methodology of parody as a more concrete way from his poems of the middle period. Second, Kyu-won Oh makes parody intentionally through endless methodical groping. His ad-parody peoms criticizes the desire of consumption of the language in advertisement which is usual in consciousness of the public bitterly. Also, the strategy of his parody reveals satirizes the delicate real situations by shaking up our habitual recognition and automatical one. Third, Kyu-won Oh is searching for the way of reconciliation which he can communicate with the world by using the metonymical technique. By looking at the nature as it is he is looking for the way he can get away from impure imagination in this world which conceals the truth of existence damages and destroys things and the world into the meaning which is made a vehicle. And through this work he is trying to build up the foundation of the system of metonymical thinking to substitute the system of metaphoric thinking. Also, Kyu-won Oh describes the nature objectively excluding thinking and an idea throughly. Namely, Excluding an idea from the language and an idea he is returning the language into the state of the nature itself. Kyu-won Oh made clear that what damages an idea into the meaning which is made a tool is trying to purify with a language again. With paying attention to his poetic world and the process of the change this dissertation to study his poems with methodical poetics as the center can be related to the work to view the process to build up the aesthetical principle of new poems which were developed into various directions since 1970s. I leave the subject in the future about him because the whole aspect of his poems can be come into view more abundantly when his poems are discussed with other poets who have close connection. I merely set the importance of trying to find out how Kyu-won Oh's language and the change of an idea and how his words are changing with the change.
A poet, Kyuwon Oh is one of a leading poets who has worked actively with 8 poetical works and 2 anthologies and 2 essays on poetry until now since he took the rostrum in 1965. The evaluation of Kyu-won Oh is that he is a technical poet and the fundamental spirit of such a technique is parody and irony. And he is appreciated as the poet who is trying to overcome modern materialism and to restore the idealistic ego and the deteriorated language through disassembling the commercialized language. Of course, if a poet it is natural for anybody to be interested in a language, the most direct agent of the poem, but there are not many poets who are choosing the subject of self-concious interest and consideraton about poems. Because the language dosen't come to a matter of existence to all poets. For 30 years, his peoms has been going through various and complex changes, but in the principle of his making poems there is always the language as ontologic matter and existence in the center, not a object or a means. He looks himself through the language and the way of writing poems and accepts t! he social reality and the existential present condition, so it is called the weakest way of writing of poems to fix a meaning or a concept which is used in the world uniformly and to produce a slef-identical meaning. It shows the deavor which tries to produce or extinguish the concept of each thing through the symbol of the language while getting connected in his poems as the continuous subject. It is as follows the reason I chose Kyu-won Oh. First, he is a poet who has been writing poems as giving persistenly the subject of 'the language' poetic energy consistently. He has been studying new ways of writing poems on that foundation and such ways of writing poems are getting achieved with the accomplishment of quality of literature. Second, I noticed that the constant search of the language which his poems show begins with the way of a metaphor, the precondition in his poetics and gets connected to doubt about metaphor and extends an ared of peoms through various parody of reality leading to the middle period and this develops into the methodology of metonymy. I set a value that like this ,through the language, he brings us the perception of reality and reflects an aspect of reality and illuminate appearance of human beings. Third, although there are not many poets who has written peoms applying the abundant methodology of writing of poems as much as him there is not a critical tendency to him. The most writings about him have been done in a monthly review or a short criticism and there has been little criticism which shows his 8 collections of poems. As the reason of the above the goal of this dissertation is to consider the methodical approach of his general peotic world and the way of perception of reality. Also, this dissertation aims at considerating aspect of changes of the methodology of his poems and the reason and the aspect of changes of perception of reality which he showed in his early,middle, latter poems. This draft divides his poems into the beginnng, middle, the latter period to analyze them methodologically. Many reseachers set the standard on the periodical division of his poems establishes the definite poetic changes which was stated by the poet, himself and this draft also follows it. The poetic changes which he made clear can be arranged 'the endeavor to show the world tramsparently (clear event)', 'disharmony of globalization, an effort to reveal the discord with the language(a pilgrimage)', ' the his own dismantling of an idea and the reality and re-illumination (from a princess to a kid )', (lyric poems which are written on this land), (Sometimes I want to get attention in my life), ' the change to the poetic world of 'circumstantial analyzation' rather than doubt about metaphoric consideration, the major set of poetic consideration and 'semantic analyization'(a prison of love)', 'rediscovery of stit! uational meaning(a road, a bystreet, a hotel and the noise of river)'. Dividing his poems periodicalIy with this way could recognize as follows. First, his poems in the beginning shows the aspect of conflict between the language and and an idea through a technique, an ontological metaphor. He sticks to bad aspects of human beings' lives which lurk in the space of the ideal world with poetic words through personalication and extension of a metaphor of abstract situations.Then in spite of these kinds of effort he doesn't get out of the real world. Namely, the aspect of the real world reavels fear to him and he chosed the technique, a metaphor as a way to overcome it. But, the poet can not break from the actual and conflicts in itself of life and death. Becaus of this limit he begins to actualize in methodology of parody as a more concrete way from his poems of the middle period. Second, Kyu-won Oh makes parody intentionally through endless methodical groping. His ad-parody peoms criticizes the desire of consumption of the language in advertisement which is usual in consciousness of the public bitterly. Also, the strategy of his parody reveals satirizes the delicate real situations by shaking up our habitual recognition and automatical one. Third, Kyu-won Oh is searching for the way of reconciliation which he can communicate with the world by using the metonymical technique. By looking at the nature as it is he is looking for the way he can get away from impure imagination in this world which conceals the truth of existence damages and destroys things and the world into the meaning which is made a vehicle. And through this work he is trying to build up the foundation of the system of metonymical thinking to substitute the system of metaphoric thinking. Also, Kyu-won Oh describes the nature objectively excluding thinking and an idea throughly. Namely, Excluding an idea from the language and an idea he is returning the language into the state of the nature itself. Kyu-won Oh made clear that what damages an idea into the meaning which is made a tool is trying to purify with a language again. With paying attention to his poetic world and the process of the change this dissertation to study his poems with methodical poetics as the center can be related to the work to view the process to build up the aesthetical principle of new poems which were developed into various directions since 1970s. I leave the subject in the future about him because the whole aspect of his poems can be come into view more abundantly when his poems are discussed with other poets who have close connection. I merely set the importance of trying to find out how Kyu-won Oh's language and the change of an idea and how his words are changing with the change.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.