현행 도로설계의 기준이 되는 「도로의 구조·시설 기준에 관한 규칙 해설 및 지침」에서는 설계속도에 따라 도로 선형별 최소 설계기준을 정하고 있으며, 이 기준을 만족시키면 교통안전성이 확보되는 것으로 규정하고 있다. 이러한 설계기준에 적용되고 있는 개별 설계요소들은 원칙적으로 차량 및 운전자 특성을 감안하여 설치 기준이 정립되었으나, 설계요소간의 연관성 또는 일관성에 대한 깊이 있는 연구를 통해 제반 기준이 정립된 것은 아니다. 결과적으로, 현재의 도로설계기준이 개별 설계요소들의 조합에 의해 결정되는 도로의 안전성, 일관성 문제를 모두 고려하지는 못하였다. 따라서, 본 연구에서는 기존의 설계기준에 내재된 문제점을 인지하고 해결을 위해 우선적으로 ...
현행 도로설계의 기준이 되는 「도로의 구조·시설 기준에 관한 규칙 해설 및 지침」에서는 설계속도에 따라 도로 선형별 최소 설계기준을 정하고 있으며, 이 기준을 만족시키면 교통안전성이 확보되는 것으로 규정하고 있다. 이러한 설계기준에 적용되고 있는 개별 설계요소들은 원칙적으로 차량 및 운전자 특성을 감안하여 설치 기준이 정립되었으나, 설계요소간의 연관성 또는 일관성에 대한 깊이 있는 연구를 통해 제반 기준이 정립된 것은 아니다. 결과적으로, 현재의 도로설계기준이 개별 설계요소들의 조합에 의해 결정되는 도로의 안전성, 일관성 문제를 모두 고려하지는 못하였다. 따라서, 본 연구에서는 기존의 설계기준에 내재된 문제점을 인지하고 해결을 위해 우선적으로 3차원 가속도를 고려한 선형 설계방안에 대한 연구를 수행하였으며, 이를 통해 더욱 안전하고 조화로운 도로건설을 유도하고자 한다. 3차원 가속도에 의한 공간적 도로곡선부 설계기준제시를 목적으로 하는 본 연구는 다음의과정에 따라 수행되었다. 첫째, 주행속도 , 곡선반경 , 편경사 , 종단경사를 고려한 도로곡선부 유형별 3차원 가속도를 산정한다. 둘째, 방향별 가속도와 이를 합성한 3차원가속도 각각의 설계안전성 평가기준을 마련한다. 셋째, 3차원 가속도를 고려한 공간적 도로곡선부 설계기준 제시를 위한 분석과정을 제시하고, 속도를 고려한 '평면곡선반경 조화표', 3차원가속도를 고려한'평면곡선반경 조화표'룰 분석하고, 이 결과를 비교평가하여 도로곡선부의 설계기준을 제시한다. 본 연구에서 제시한 도로 곡선부 설계기준을 실무에 적용한다면 설계자와 도로 이용자 사이의 상호 부조화에 따른 폐단을 줄일 수 있으며, 곡선부 내 사고 위험성도 감소시킬 수 있을 것이라 판단된다.
현행 도로설계의 기준이 되는 「도로의 구조·시설 기준에 관한 규칙 해설 및 지침」에서는 설계속도에 따라 도로 선형별 최소 설계기준을 정하고 있으며, 이 기준을 만족시키면 교통안전성이 확보되는 것으로 규정하고 있다. 이러한 설계기준에 적용되고 있는 개별 설계요소들은 원칙적으로 차량 및 운전자 특성을 감안하여 설치 기준이 정립되었으나, 설계요소간의 연관성 또는 일관성에 대한 깊이 있는 연구를 통해 제반 기준이 정립된 것은 아니다. 결과적으로, 현재의 도로설계기준이 개별 설계요소들의 조합에 의해 결정되는 도로의 안전성, 일관성 문제를 모두 고려하지는 못하였다. 따라서, 본 연구에서는 기존의 설계기준에 내재된 문제점을 인지하고 해결을 위해 우선적으로 3차원 가속도를 고려한 선형 설계방안에 대한 연구를 수행하였으며, 이를 통해 더욱 안전하고 조화로운 도로건설을 유도하고자 한다. 3차원 가속도에 의한 공간적 도로곡선부 설계기준제시를 목적으로 하는 본 연구는 다음의과정에 따라 수행되었다. 첫째, 주행속도 , 곡선반경 , 편경사 , 종단경사를 고려한 도로곡선부 유형별 3차원 가속도를 산정한다. 둘째, 방향별 가속도와 이를 합성한 3차원가속도 각각의 설계안전성 평가기준을 마련한다. 셋째, 3차원 가속도를 고려한 공간적 도로곡선부 설계기준 제시를 위한 분석과정을 제시하고, 속도를 고려한 '평면곡선반경 조화표', 3차원가속도를 고려한'평면곡선반경 조화표'룰 분석하고, 이 결과를 비교평가하여 도로곡선부의 설계기준을 제시한다. 본 연구에서 제시한 도로 곡선부 설계기준을 실무에 적용한다면 설계자와 도로 이용자 사이의 상호 부조화에 따른 폐단을 줄일 수 있으며, 곡선부 내 사고 위험성도 감소시킬 수 있을 것이라 판단된다.
Accordign to "A guide Book to Highway Design", most road elements are chosen based on a certain design speed in order to ensure obtaining safe and smooth traffic operating. Howevew, road safety in practical way is corelative to not only all element of roads but also road shape, for example, between ...
Accordign to "A guide Book to Highway Design", most road elements are chosen based on a certain design speed in order to ensure obtaining safe and smooth traffic operating. Howevew, road safety in practical way is corelative to not only all element of roads but also road shape, for example, between straight line and curves line and between curved lines. Also, it is relates to alignments such as horizontal alignment, vertical alignment, and cross section, That is, the pratical road design should be examined in both sides of 3 demension and consecutiveness as the pratical road is a 3-demensional successive object. The paper presents a concept for acceleration to evaluate consistency of road considering actual road shape on 3-demension. Acceleration of vehicle is influential to road consistency based on running state of vehicle and state of drivers. Especially, the magnitude of acceleration is a quite influential element to drivers. Based on above, the acceleration on each point 3-D road can be calculated and then displacement can be done. Computation of acceleration means total calcilation on each axis. This paper shows a process of evaluating the highway curve geometric considering 3-D acceleration, The process is following. First of all, 3-D acceleration model considering operating speed, curve radii, and suerelevation is established. Secondly, standard of design safety evaluating of 3-D acceleration and direction acceleration. Thirdly, analysis process for highway design standard is shows. And 「Tuning of radii of curve sequendes for road」considerating operating speed and 3-D acceleration is analyzes. The standard of highway curve geometric considering the resulrs is showes.
Accordign to "A guide Book to Highway Design", most road elements are chosen based on a certain design speed in order to ensure obtaining safe and smooth traffic operating. Howevew, road safety in practical way is corelative to not only all element of roads but also road shape, for example, between straight line and curves line and between curved lines. Also, it is relates to alignments such as horizontal alignment, vertical alignment, and cross section, That is, the pratical road design should be examined in both sides of 3 demension and consecutiveness as the pratical road is a 3-demensional successive object. The paper presents a concept for acceleration to evaluate consistency of road considering actual road shape on 3-demension. Acceleration of vehicle is influential to road consistency based on running state of vehicle and state of drivers. Especially, the magnitude of acceleration is a quite influential element to drivers. Based on above, the acceleration on each point 3-D road can be calculated and then displacement can be done. Computation of acceleration means total calcilation on each axis. This paper shows a process of evaluating the highway curve geometric considering 3-D acceleration, The process is following. First of all, 3-D acceleration model considering operating speed, curve radii, and suerelevation is established. Secondly, standard of design safety evaluating of 3-D acceleration and direction acceleration. Thirdly, analysis process for highway design standard is shows. And 「Tuning of radii of curve sequendes for road」considerating operating speed and 3-D acceleration is analyzes. The standard of highway curve geometric considering the resulrs is showes.
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