본 연구의 목적은 해마다 증가하고 있는 인구 이동률을 보면서 중학생들을 대상으로 전학이 학생들에게 어떤 영향력을 끼치며 또한 성격유형에 따라 학교적응 관계를 알고 싶어 본 연구를 시작하게 되었다. 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 1. 전학횟수에 따라 학교적응도에는 차이가 있는가? 2. 성격유형에 따라 학교적응도에는 차이가 있는가? 3. 전학횟수에 따라 학교적응도의 하위수준에 차이가 있는가? 4. 성격유형에 따라 학교적응도의 하위수준에 차이가 있는가? 이러한 목적을 달성하기 위하여 전라남도 장성군에 위치한 S중학교 학생 269명을 연구대상으로 선정하였는데 그 이유는 전교생의 44%가 군인 자녀이며 전출??입한 이동 학생이 28.6%(2003)로 매우 높아 군인자녀와 일반인 자녀를 중심으로 연구하였다. 전학횟수는 0회, 1~3회, 4회 이상으로 나누어 학교적응도를 살펴보았고, 성격유형으로는 MMTIC(어린이·청소년 성격유형검사)에서 나타난 4가지 기질 중 두 가지 기질인 내향성과 ...
본 연구의 목적은 해마다 증가하고 있는 인구 이동률을 보면서 중학생들을 대상으로 전학이 학생들에게 어떤 영향력을 끼치며 또한 성격유형에 따라 학교적응 관계를 알고 싶어 본 연구를 시작하게 되었다. 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 1. 전학횟수에 따라 학교적응도에는 차이가 있는가? 2. 성격유형에 따라 학교적응도에는 차이가 있는가? 3. 전학횟수에 따라 학교적응도의 하위수준에 차이가 있는가? 4. 성격유형에 따라 학교적응도의 하위수준에 차이가 있는가? 이러한 목적을 달성하기 위하여 전라남도 장성군에 위치한 S중학교 학생 269명을 연구대상으로 선정하였는데 그 이유는 전교생의 44%가 군인 자녀이며 전출??입한 이동 학생이 28.6%(2003)로 매우 높아 군인자녀와 일반인 자녀를 중심으로 연구하였다. 전학횟수는 0회, 1~3회, 4회 이상으로 나누어 학교적응도를 살펴보았고, 성격유형으로는 MMTIC(어린이·청소년 성격유형검사)에서 나타난 4가지 기질 중 두 가지 기질인 내향성과 외향성으로 나누어 학교적응도를 알아보았다. 또한 학교적응도는 Elias와 그의 동료들(1992)이 개발한 SAT-MS(Survey of Adaptational Tasks of Middle School)를 번안해 놓은 것을 사용했으며 하위요인으로 학업성취, 동료관계, 대인관계 등의 3가지로 나누어 살펴보았다. 전학경험의 유무나 횟수 성격유형에 따른 학교적응도의 관계를 알아보기 위해 중다변량분석을 실시하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전학 경험이 있는 학생이 전학경험이 없는 학생보다 학교적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 둘째, 전학경험이 많을수록 학생들이 학교적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 셋째, 외향성인 학생보다 내향성인 학생이 학교적응을 더 잘한 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 해마다 증가하고 있는 인구 이동률을 보면서 중학생들을 대상으로 전학이 학생들에게 어떤 영향력을 끼치며 또한 성격유형에 따라 학교적응 관계를 알고 싶어 본 연구를 시작하게 되었다. 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 1. 전학횟수에 따라 학교적응도에는 차이가 있는가? 2. 성격유형에 따라 학교적응도에는 차이가 있는가? 3. 전학횟수에 따라 학교적응도의 하위수준에 차이가 있는가? 4. 성격유형에 따라 학교적응도의 하위수준에 차이가 있는가? 이러한 목적을 달성하기 위하여 전라남도 장성군에 위치한 S중학교 학생 269명을 연구대상으로 선정하였는데 그 이유는 전교생의 44%가 군인 자녀이며 전출??입한 이동 학생이 28.6%(2003)로 매우 높아 군인자녀와 일반인 자녀를 중심으로 연구하였다. 전학횟수는 0회, 1~3회, 4회 이상으로 나누어 학교적응도를 살펴보았고, 성격유형으로는 MMTIC(어린이·청소년 성격유형검사)에서 나타난 4가지 기질 중 두 가지 기질인 내향성과 외향성으로 나누어 학교적응도를 알아보았다. 또한 학교적응도는 Elias와 그의 동료들(1992)이 개발한 SAT-MS(Survey of Adaptational Tasks of Middle School)를 번안해 놓은 것을 사용했으며 하위요인으로 학업성취, 동료관계, 대인관계 등의 3가지로 나누어 살펴보았다. 전학경험의 유무나 횟수 성격유형에 따른 학교적응도의 관계를 알아보기 위해 중다변량분석을 실시하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전학 경험이 있는 학생이 전학경험이 없는 학생보다 학교적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 둘째, 전학경험이 많을수록 학생들이 학교적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 셋째, 외향성인 학생보다 내향성인 학생이 학교적응을 더 잘한 것으로 나타났다.
This thesis were to aim to get information about school adaptation of transferred students according to types of characters for middle school students, And we want to know whether students' transferring have influence with them or not . The major problems in this thesis were as follows: 1. Is there ...
This thesis were to aim to get information about school adaptation of transferred students according to types of characters for middle school students, And we want to know whether students' transferring have influence with them or not . The major problems in this thesis were as follows: 1. Is there the difference of adaptation to new school according to transfer frequency. 2. Is there the difference of adaptation to new school according to types of characters. 3. Is there the difference of adaptation to new school according to transfer frequency in low level students? 4. Is there the difference of adaptation to new school according to types of characters in low level students? To achieve these objects, the survey was performed in 269 students from S middle school in Jeolanamdo Jangseonggun. This survey was carried out by two groups divided children of military servicemen and civilians because 44 % of the students are the children of military servicemen and 28.6% of the students transfer. We inquired school adaptation level according to the students who never transfer and transfer one, two or three times and transfer over four times. And we inquired school adaptation level according to introvert and extrovert by MMTIC. We used SAT-MS that was developed by Elias and his associates. We inquire the sub factor according to the grade, their friends and interpersonal relations. To verify relation the school adaptation to students' transfer experience, transfer frequency and type of character, multi-ANOVA was carried out and the results of the thesis were as follows. Frist, It showed that the transferred students adapted to the school better than non-transferred students. Second, The more transfer experience, the better adapt to the new school life. Third, The extrovert persons adapted to the new school life better than the introvert persons.
This thesis were to aim to get information about school adaptation of transferred students according to types of characters for middle school students, And we want to know whether students' transferring have influence with them or not . The major problems in this thesis were as follows: 1. Is there the difference of adaptation to new school according to transfer frequency. 2. Is there the difference of adaptation to new school according to types of characters. 3. Is there the difference of adaptation to new school according to transfer frequency in low level students? 4. Is there the difference of adaptation to new school according to types of characters in low level students? To achieve these objects, the survey was performed in 269 students from S middle school in Jeolanamdo Jangseonggun. This survey was carried out by two groups divided children of military servicemen and civilians because 44 % of the students are the children of military servicemen and 28.6% of the students transfer. We inquired school adaptation level according to the students who never transfer and transfer one, two or three times and transfer over four times. And we inquired school adaptation level according to introvert and extrovert by MMTIC. We used SAT-MS that was developed by Elias and his associates. We inquire the sub factor according to the grade, their friends and interpersonal relations. To verify relation the school adaptation to students' transfer experience, transfer frequency and type of character, multi-ANOVA was carried out and the results of the thesis were as follows. Frist, It showed that the transferred students adapted to the school better than non-transferred students. Second, The more transfer experience, the better adapt to the new school life. Third, The extrovert persons adapted to the new school life better than the introvert persons.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.