쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간능력과 창의성에 미치는 효과 비교 A Comparison of the Effects between Block Play and Paper Folding Activity on Young Children's Spatial Abilities and Creativity원문보기
유아교육 현장에서는 쌓기놀이와 종이접기 활동이 매우 중요한 교육활동으로 활용되고 있다. 그러나 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간능력과 창의성을 증진시킬 수 있는 효율적인 교육활동인지에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 쌓기놀이와 종이접기 활동의 교육적 가치를 재조명하고, 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간능력과 창의성에 어떠한 효과가 있는지 비교하고자 한다. 이를 근거로 유아의 공간능력과 창의성을 증진시킬 수 있는 효과적인 교수방법의 기초자료를 제시하고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주광역시의 중류층 지역에 소재 한 C초등학교 병설 유치원과 G초등학교 병설 유치원의 만 5세 2개반 유아 56명을 선정하였으며, 이들 유아를 쌓기 놀이 집단(28명)과 종이 접기 집단(28명)에 각각 임의 배정하였다. 쌓기 놀이 집단과 종이 접기 집단 간의 평균연령 및 공간능력과 창의성에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않아 두 집단을 동질집단으로 가정 할 수 있었다. 실험처치는 제6차 유치원교육과정의 생활주제에 따라 쌓기놀이 집단에서는 블록을 이용하여 쌓기놀이 활동을, 종이접기 집단에서는 종이접기 활동을 5주 동안 주 3회씩 총 15회 실시하였다. 실험처치 후 사후 검사를 실시하여 그 효과를 분석하였다. 연구 도구는 유아의 공간능력을 측정하기 위하여 홍혜경(2001a)이 제작한 <유아 공간능력 검사>도구를 사용하였으며, 유아의 창의성을 측정하기 위하여 김상윤(2004)의 <칠교판 창의성 검사>도구를 사전·사후검사에 사용하였다. 사전과 사후 검사 후 수집된 자료는 ...
유아교육 현장에서는 쌓기놀이와 종이접기 활동이 매우 중요한 교육활동으로 활용되고 있다. 그러나 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간능력과 창의성을 증진시킬 수 있는 효율적인 교육활동인지에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 쌓기놀이와 종이접기 활동의 교육적 가치를 재조명하고, 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간능력과 창의성에 어떠한 효과가 있는지 비교하고자 한다. 이를 근거로 유아의 공간능력과 창의성을 증진시킬 수 있는 효과적인 교수방법의 기초자료를 제시하고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주광역시의 중류층 지역에 소재 한 C초등학교 병설 유치원과 G초등학교 병설 유치원의 만 5세 2개반 유아 56명을 선정하였으며, 이들 유아를 쌓기 놀이 집단(28명)과 종이 접기 집단(28명)에 각각 임의 배정하였다. 쌓기 놀이 집단과 종이 접기 집단 간의 평균연령 및 공간능력과 창의성에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않아 두 집단을 동질집단으로 가정 할 수 있었다. 실험처치는 제6차 유치원교육과정의 생활주제에 따라 쌓기놀이 집단에서는 블록을 이용하여 쌓기놀이 활동을, 종이접기 집단에서는 종이접기 활동을 5주 동안 주 3회씩 총 15회 실시하였다. 실험처치 후 사후 검사를 실시하여 그 효과를 분석하였다. 연구 도구는 유아의 공간능력을 측정하기 위하여 홍혜경(2001a)이 제작한 <유아 공간능력 검사>도구를 사용하였으며, 유아의 창의성을 측정하기 위하여 김상윤(2004)의 <칠교판 창의성 검사>도구를 사전·사후검사에 사용하였다. 사전과 사후 검사 후 수집된 자료는 SAS program을 이용하여 t검증으로 비교·분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 쌓기놀이 활동 집단 보다 종이접기 활동 집단이 유아의 공간능력 전체에서 유의미하게 더 높게 나타났다. 또한 공간능력의 하위요소인 형태-배경 구별, 공간적 추리에서 쌓기놀이 집단보다 종이접기 집단이 유의미하게 더 높게 나타났고, 시각적 기억 및 회상하기에서는 쌓기놀이 집단이 유의미하게 더 높게 나타났다. 그러나 눈-운동 협응, 공간지각에서 위치 찾기에서는 두 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 쌓기놀이 활동집단과 종이접기 활동집단의 창의성 전체에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 그러나 창의성의 하위요소인 유창성에서는 쌓기놀이 집단이 종이접기 집단보다 유의미하게 더 높게 나타났다. 창의성의 하위요소인 정교성, 융통성, 독창성, 확산성에서는 두 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구의 결과로 볼 때 종이접기 활동은 유아의 공간능력증진에 효과가 더 있었던 것으로 나타났고 쌓기놀이 활동과 종이접기 활동은 창의성에 있어 의미있는 차이를 보이지 않았다. 이러한 연구 결과는 유아교육 현장에서 쌓기놀이 활동과 종이접기 활동을 유아의 공간능력과 창의성 향상을 위한 보다 계획적인 교육활동으로 구체화하여 적용할 필요가 있음을 시사한다 하겠다.
유아교육 현장에서는 쌓기놀이와 종이접기 활동이 매우 중요한 교육활동으로 활용되고 있다. 그러나 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간능력과 창의성을 증진시킬 수 있는 효율적인 교육활동인지에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 쌓기놀이와 종이접기 활동의 교육적 가치를 재조명하고, 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간능력과 창의성에 어떠한 효과가 있는지 비교하고자 한다. 이를 근거로 유아의 공간능력과 창의성을 증진시킬 수 있는 효과적인 교수방법의 기초자료를 제시하고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 공간 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 쌓기놀이와 종이접기 활동이 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 광주광역시의 중류층 지역에 소재 한 C초등학교 병설 유치원과 G초등학교 병설 유치원의 만 5세 2개반 유아 56명을 선정하였으며, 이들 유아를 쌓기 놀이 집단(28명)과 종이 접기 집단(28명)에 각각 임의 배정하였다. 쌓기 놀이 집단과 종이 접기 집단 간의 평균연령 및 공간능력과 창의성에 대한 사전검사 결과 유의미한 차이가 나타나지 않아 두 집단을 동질집단으로 가정 할 수 있었다. 실험처치는 제6차 유치원교육과정의 생활주제에 따라 쌓기놀이 집단에서는 블록을 이용하여 쌓기놀이 활동을, 종이접기 집단에서는 종이접기 활동을 5주 동안 주 3회씩 총 15회 실시하였다. 실험처치 후 사후 검사를 실시하여 그 효과를 분석하였다. 연구 도구는 유아의 공간능력을 측정하기 위하여 홍혜경(2001a)이 제작한 <유아 공간능력 검사>도구를 사용하였으며, 유아의 창의성을 측정하기 위하여 김상윤(2004)의 <칠교판 창의성 검사>도구를 사전·사후검사에 사용하였다. 사전과 사후 검사 후 수집된 자료는 SAS program을 이용하여 t검증으로 비교·분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 쌓기놀이 활동 집단 보다 종이접기 활동 집단이 유아의 공간능력 전체에서 유의미하게 더 높게 나타났다. 또한 공간능력의 하위요소인 형태-배경 구별, 공간적 추리에서 쌓기놀이 집단보다 종이접기 집단이 유의미하게 더 높게 나타났고, 시각적 기억 및 회상하기에서는 쌓기놀이 집단이 유의미하게 더 높게 나타났다. 그러나 눈-운동 협응, 공간지각에서 위치 찾기에서는 두 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 쌓기놀이 활동집단과 종이접기 활동집단의 창의성 전체에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 그러나 창의성의 하위요소인 유창성에서는 쌓기놀이 집단이 종이접기 집단보다 유의미하게 더 높게 나타났다. 창의성의 하위요소인 정교성, 융통성, 독창성, 확산성에서는 두 집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구의 결과로 볼 때 종이접기 활동은 유아의 공간능력증진에 효과가 더 있었던 것으로 나타났고 쌓기놀이 활동과 종이접기 활동은 창의성에 있어 의미있는 차이를 보이지 않았다. 이러한 연구 결과는 유아교육 현장에서 쌓기놀이 활동과 종이접기 활동을 유아의 공간능력과 창의성 향상을 위한 보다 계획적인 교육활동으로 구체화하여 적용할 필요가 있음을 시사한다 하겠다.
Block play and paper folding activity are the important activities in the field of early childhood education. However, studies about effective teaching methods for the development of their creativity and spatial abilities by block play and paper folding activity are insufficient. Therefore, this res...
Block play and paper folding activity are the important activities in the field of early childhood education. However, studies about effective teaching methods for the development of their creativity and spatial abilities by block play and paper folding activity are insufficient. Therefore, this research has its purpose to examine the educational value of block play and paper folding activity and what effects the representational activities during block play have on children's spatial abilities. Furthermore, this research aims to seek for a more effective teaching method for improving children's spatial abilities on the basis of the already analyzed results. For this purpose of the research, the following study subjects were established; 1. What effects do the representational activities during block play and paper folding activity have on children's spatial abilities? 2. What effects do the representational activities during block play and paper folding activity have on children's creativity? The subjects of this research were 56 children of two classes whose ages were 5 years in full. They were children of the kindergartens attached to the " C Elementary School" and "G Elementary School" which located in a middle-class region of Gwangju. For these two classes, the total 56 children were randomly assigned to the block play group(28) and the paper folding activity group(28). The results of protest should no significant difference in their mean ages, spatial abilities and creativity between the two groups, so these groups are assumed homogeneous group. The experimental treatment was conducted 15 times in total for 5 weeks, in proportion of three times a week. In this research, for measuring children's spatial abilities, the Instrument for Testing Children's Spatial Abilities, developed by Hong(2001a), and for measuring children's creativity, Chilgyopan Creativity Test, developed by Kim Sang yun(2004), was used for both the pre-post tests. Mean and standard deviation are obtained from the data collected before and after test and comparison and analysis by t-test using SAS program are performed to examine a difference between both groups. The findings of this research were as follows. First, as for the children's spatial abilities, it appeared that paper folding activity group has significant higher than block play group. And, as for the discrimination of form and background and spatial inference- the sub-factors of children's creativity- it appeared that paper folding activity group has significant higher than block play group and as for the visual storage and reflection, it appeared that block play group has significant higher than paper folding group. But, as for the coordination of vision and motor, looking for the location in spatial perception- the sub-factors of children's spatial abilities- it appeared that there isn't any significant difference between both group. And, as for the group variation between paper folding activity group and block play group, it appeared that paper folding activity group has significant higher than block play group. Second, as for the children's creativity, it appeared that each group has no significant difference. But as for the sub-factors of children's creativity, fluency, it appeared that block play group has significant higher than paper folding activity group. And as for the sub-factors of children's creativity, elaborateness, originality, diffusivity, it appeared that each group has no significant difference. As for the group variation between paper folding activity group and block play group, it appeared that block play group has significant higher than paper folding activity group in creativity. The results of this research showed that the representational activities during paper folding activity had positive effects on the improvement of children's spatial abilities and the representational activities during paper folding activity and block play had no significant difference on the improvement of children's creativity. But as for the variation between two groups, it appeared that block play is more significant in creativity, and paper folding activity is more significant in spatial abilities. The results of this study suggest that paper folding activity and block play should be used in the field of early childhood education in the systematic and concrete way for the improvement of children's spatial abilities and creativity.
Block play and paper folding activity are the important activities in the field of early childhood education. However, studies about effective teaching methods for the development of their creativity and spatial abilities by block play and paper folding activity are insufficient. Therefore, this research has its purpose to examine the educational value of block play and paper folding activity and what effects the representational activities during block play have on children's spatial abilities. Furthermore, this research aims to seek for a more effective teaching method for improving children's spatial abilities on the basis of the already analyzed results. For this purpose of the research, the following study subjects were established; 1. What effects do the representational activities during block play and paper folding activity have on children's spatial abilities? 2. What effects do the representational activities during block play and paper folding activity have on children's creativity? The subjects of this research were 56 children of two classes whose ages were 5 years in full. They were children of the kindergartens attached to the " C Elementary School" and "G Elementary School" which located in a middle-class region of Gwangju. For these two classes, the total 56 children were randomly assigned to the block play group(28) and the paper folding activity group(28). The results of protest should no significant difference in their mean ages, spatial abilities and creativity between the two groups, so these groups are assumed homogeneous group. The experimental treatment was conducted 15 times in total for 5 weeks, in proportion of three times a week. In this research, for measuring children's spatial abilities, the Instrument for Testing Children's Spatial Abilities, developed by Hong(2001a), and for measuring children's creativity, Chilgyopan Creativity Test, developed by Kim Sang yun(2004), was used for both the pre-post tests. Mean and standard deviation are obtained from the data collected before and after test and comparison and analysis by t-test using SAS program are performed to examine a difference between both groups. The findings of this research were as follows. First, as for the children's spatial abilities, it appeared that paper folding activity group has significant higher than block play group. And, as for the discrimination of form and background and spatial inference- the sub-factors of children's creativity- it appeared that paper folding activity group has significant higher than block play group and as for the visual storage and reflection, it appeared that block play group has significant higher than paper folding group. But, as for the coordination of vision and motor, looking for the location in spatial perception- the sub-factors of children's spatial abilities- it appeared that there isn't any significant difference between both group. And, as for the group variation between paper folding activity group and block play group, it appeared that paper folding activity group has significant higher than block play group. Second, as for the children's creativity, it appeared that each group has no significant difference. But as for the sub-factors of children's creativity, fluency, it appeared that block play group has significant higher than paper folding activity group. And as for the sub-factors of children's creativity, elaborateness, originality, diffusivity, it appeared that each group has no significant difference. As for the group variation between paper folding activity group and block play group, it appeared that block play group has significant higher than paper folding activity group in creativity. The results of this research showed that the representational activities during paper folding activity had positive effects on the improvement of children's spatial abilities and the representational activities during paper folding activity and block play had no significant difference on the improvement of children's creativity. But as for the variation between two groups, it appeared that block play is more significant in creativity, and paper folding activity is more significant in spatial abilities. The results of this study suggest that paper folding activity and block play should be used in the field of early childhood education in the systematic and concrete way for the improvement of children's spatial abilities and creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.