[학위논문]Dalcroze의 음악교육이 유아의 음악청취력 및 음악적 창의성에 미치는 영향 : 유리드믹스 프로그램을 중심으로 (The) effects of the music education of Dalcrose on the musical audiation and creativity of young children원문보기
본 연구는 달크로즈의 음악교육이 유아의 음악청취력과 음악적 창의성에 어떤 효과가 있는지 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 달크로즈의 음악교육은 유아의 음악청취력에 어떤 효과가 있는가? 1-1. 달크로즈의 음악교육은 음감청취력에 어떤 효과가 있는가? 1-2. 달크로즈의 음악교육은 리듬청취력에 어떤 효과가 있는가? 2. 달크로즈의 음악교육은 유아의 음악적 창의성에 어떤 효과가 있는가? 2-1. 달크로즈의 음악교육은 음악적 유창성에 어떤 효과가 있는가? 2-2. 달크로즈의 음악교육은 음악적 상상력에 어떤 효과가 있는가? 2-3. 달크로즈의 음악교육은 음악적 독창성에 어떤 효과가 있는가? 연구의 대상은 광주광역시에 위치한 H병설유치원과 P병설유치원의 만 5세반 유아 각 20명씩 총40명이며, 이중 20명을 실험집단, 20명을 통제집단으로 구성하였다. 실험집단에서는 달크로즈의 음악교육을 실시하였고, 통제집단에서는 그 동안 진행되어 오던 교육과정대로 음악수업을 진행하였다. 본 연구에서 사용한 음악청취력 측정도구는 Gordon이 제작한 음악청취력 기초검사(The Primary Measures Of Music Audiation: ...
본 연구는 달크로즈의 음악교육이 유아의 음악청취력과 음악적 창의성에 어떤 효과가 있는지 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 달크로즈의 음악교육은 유아의 음악청취력에 어떤 효과가 있는가? 1-1. 달크로즈의 음악교육은 음감청취력에 어떤 효과가 있는가? 1-2. 달크로즈의 음악교육은 리듬청취력에 어떤 효과가 있는가? 2. 달크로즈의 음악교육은 유아의 음악적 창의성에 어떤 효과가 있는가? 2-1. 달크로즈의 음악교육은 음악적 유창성에 어떤 효과가 있는가? 2-2. 달크로즈의 음악교육은 음악적 상상력에 어떤 효과가 있는가? 2-3. 달크로즈의 음악교육은 음악적 독창성에 어떤 효과가 있는가? 연구의 대상은 광주광역시에 위치한 H병설유치원과 P병설유치원의 만 5세반 유아 각 20명씩 총40명이며, 이중 20명을 실험집단, 20명을 통제집단으로 구성하였다. 실험집단에서는 달크로즈의 음악교육을 실시하였고, 통제집단에서는 그 동안 진행되어 오던 교육과정대로 음악수업을 진행하였다. 본 연구에서 사용한 음악청취력 측정도구는 Gordon이 제작한 음악청취력 기초검사(The Primary Measures Of Music Audiation: PMMA)를 신인숙이(1994)이 번안 재구성한 것을 사용하였고, 음악적 창의성의 측정도구는 Wang(1985)의 MCSM(measures of creativity in sound and music)을 허순희가(1996)가 번안한 것을 사용하였다. 설정한 연구문제를 알아보기 위해 사전, 사후 검사의 공분산 분석(ANCOVA)을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 음악청취력에 있어서 그 하위요소인 음감청취력과 리듬청취력은 두 집단간에 차이가 있었다. 즉, 달크로즈의 음악교육을 실시한 실험집단이 통제집단보다 음감청취력과 리듬청취력이 높게 나타났다. 2. 유아의 음악적 창의성에 있어서 달크로즈의 음악교육을 실시한 실험집단 유아들은 통제집단 유아들보다 음악적 창의성의 하위요소인 음악적 유창성, 상상력, 독창성에서 더 많은 향상을 보여주었다. 즉, 달크로즈의 음악교육이 유아의 음악적 창의성에도 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다.
본 연구는 달크로즈의 음악교육이 유아의 음악청취력과 음악적 창의성에 어떤 효과가 있는지 알아보고자 한다. 이와 같은 연구목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 달크로즈의 음악교육은 유아의 음악청취력에 어떤 효과가 있는가? 1-1. 달크로즈의 음악교육은 음감청취력에 어떤 효과가 있는가? 1-2. 달크로즈의 음악교육은 리듬청취력에 어떤 효과가 있는가? 2. 달크로즈의 음악교육은 유아의 음악적 창의성에 어떤 효과가 있는가? 2-1. 달크로즈의 음악교육은 음악적 유창성에 어떤 효과가 있는가? 2-2. 달크로즈의 음악교육은 음악적 상상력에 어떤 효과가 있는가? 2-3. 달크로즈의 음악교육은 음악적 독창성에 어떤 효과가 있는가? 연구의 대상은 광주광역시에 위치한 H병설유치원과 P병설유치원의 만 5세반 유아 각 20명씩 총40명이며, 이중 20명을 실험집단, 20명을 통제집단으로 구성하였다. 실험집단에서는 달크로즈의 음악교육을 실시하였고, 통제집단에서는 그 동안 진행되어 오던 교육과정대로 음악수업을 진행하였다. 본 연구에서 사용한 음악청취력 측정도구는 Gordon이 제작한 음악청취력 기초검사(The Primary Measures Of Music Audiation: PMMA)를 신인숙이(1994)이 번안 재구성한 것을 사용하였고, 음악적 창의성의 측정도구는 Wang(1985)의 MCSM(measures of creativity in sound and music)을 허순희가(1996)가 번안한 것을 사용하였다. 설정한 연구문제를 알아보기 위해 사전, 사후 검사의 공분산 분석(ANCOVA)을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 음악청취력에 있어서 그 하위요소인 음감청취력과 리듬청취력은 두 집단간에 차이가 있었다. 즉, 달크로즈의 음악교육을 실시한 실험집단이 통제집단보다 음감청취력과 리듬청취력이 높게 나타났다. 2. 유아의 음악적 창의성에 있어서 달크로즈의 음악교육을 실시한 실험집단 유아들은 통제집단 유아들보다 음악적 창의성의 하위요소인 음악적 유창성, 상상력, 독창성에서 더 많은 향상을 보여주었다. 즉, 달크로즈의 음악교육이 유아의 음악적 창의성에도 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of music education of Dalcroze on musical audiation and creativity of children. The research questions were as follows: 1. What are the effects of music education of Dalcrose on the musical audiation of young children? 1-1 What are the effects...
The purpose of this study was to investigate the effects of music education of Dalcroze on musical audiation and creativity of children. The research questions were as follows: 1. What are the effects of music education of Dalcrose on the musical audiation of young children? 1-1 What are the effects of music education of Dalcrose on the tonal-audiation? 1-2 What are the effects of music education of Dalcrose on the rhythm-audiation? 2. What are the effects of music education of Dalcrose on the musical creativity of children? 2-1 What are the effects of music education of Dalcrose on the musical fluency? 2-2 What are the effects of music education of Dalcrose on the musical imagination? 2-3 What are the effects of music education of Dalcrose on the musical originality? The subjects of this study were 40 5-years-old children who were attending 2 kindergarten in Kwang-Ju. Twenty of them served as an experimental group and twenty of them as a controlled group. The experimental group received music education of Dalcrose, while the control group received reqular music lesson. To measure musical audiation, Gordeon's Tests of the Primary Measures of Music audiation(PMMA), which was translated and reconstructed by Shin In-Sook(1994) was used. To test musical creativity, it Wang's Measures of creativity in sound and music(MCSM), which was translated and reconstructed by Heo Soon-Heui(1996) was used. Data were analyzed by ANCOVA in order to investigate the differences between the two groups. The results of this study are as follows: 1. There were differences between the two groups in the musical audiation and musical creativity of children . The experimental group which experienced music education of Dalcrose showed the higher musical audiation and musical creativity scores than the control group. 2. For the musical creativity, the experimental group showed more improvement on musical fluency, imagination, and originality than the control group. Therefore the music education of Dalcrose had positive effects on both musical audiation and musical creativity.
The purpose of this study was to investigate the effects of music education of Dalcroze on musical audiation and creativity of children. The research questions were as follows: 1. What are the effects of music education of Dalcrose on the musical audiation of young children? 1-1 What are the effects of music education of Dalcrose on the tonal-audiation? 1-2 What are the effects of music education of Dalcrose on the rhythm-audiation? 2. What are the effects of music education of Dalcrose on the musical creativity of children? 2-1 What are the effects of music education of Dalcrose on the musical fluency? 2-2 What are the effects of music education of Dalcrose on the musical imagination? 2-3 What are the effects of music education of Dalcrose on the musical originality? The subjects of this study were 40 5-years-old children who were attending 2 kindergarten in Kwang-Ju. Twenty of them served as an experimental group and twenty of them as a controlled group. The experimental group received music education of Dalcrose, while the control group received reqular music lesson. To measure musical audiation, Gordeon's Tests of the Primary Measures of Music audiation(PMMA), which was translated and reconstructed by Shin In-Sook(1994) was used. To test musical creativity, it Wang's Measures of creativity in sound and music(MCSM), which was translated and reconstructed by Heo Soon-Heui(1996) was used. Data were analyzed by ANCOVA in order to investigate the differences between the two groups. The results of this study are as follows: 1. There were differences between the two groups in the musical audiation and musical creativity of children . The experimental group which experienced music education of Dalcrose showed the higher musical audiation and musical creativity scores than the control group. 2. For the musical creativity, the experimental group showed more improvement on musical fluency, imagination, and originality than the control group. Therefore the music education of Dalcrose had positive effects on both musical audiation and musical creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.