The purpose of this study is to discuss the background and cases of social movements in the region of Ulsan Dong-meun under the rule of Japanese Imperialism in a bid to define the subject and nature of the contemporary social movement in that place. And it is indispensable to understand the character of social movement on the ...
The purpose of this study is to discuss the background and cases of social movements in the region of Ulsan Dong-meun under the rule of Japanese Imperialism in a bid to define the subject and nature of the contemporary social movement in that place. And it is indispensable to understand the character of social movement on the community in the 1920s and 1930s. Chapter Ⅰ described the findings of earlier studies on social movement during the reign of Japan, and explained the purpose of this study. Chapter Ⅱ reviewed the background of social movement in the region of Ulsan Dong-myon. As the administrative districts were reorganized during the reign of Japan. Socioeconomically, many people were illiterate, and the educational condition was very poor. And because of the high rate of Japanese fishermen and their in the Field of Fishery was the background of social movement. Futhermore, tenant farms and high rate farm rent was likely to take place. Chapter Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ looked into the development of diverse social movements in different fields in the region of Dong-myon during the 1920's and 1930's. The social movement under the rule of Japanese imperialism In Dong-myondeveloped by the youth after the Samil and the social movement extended Night school movement, March Young Mens Alliance, Red Tiger Group, The Singan-Association movement. Moreover, these were jointly and severally liable to the Ulsan Young Mens Alliance, etc, and under these relation, they concentrated their efforts on enlarging the scope of community movement to a unit of province and tried to propagate a progressive idea to local citizenry of Dong-myon and lay the foundation of social movement thanks to an influence of socialism, and turn to a new direction of National Liberation Movement, devoting all their energies to establish local branches in Myon unit and concentrate their activity strength. Especially, under the reign of Japan, Bo-Sung school movement was promoted by local influential figures or intellectual young people in late 1920s until the mid-'20s for the purpose of enlightenment. And a group of teachers in Bo-Sung school was at the center of Dong-myon movement. The local leading figures played a central role in organizing action committees and collecting donations for school foundation. The social equality movement initially started to raise the social standing of the lowest class, and its branches were founded in 일산, 방어진, 화정. However, it seems that these activities began to forfeit their influence gradually in entering an illegal movement time in 1930s and their movement capacity was gradually exhausted. It was dissolved by dissolution because of a loose of constituent organization that exposed ones limit. Chapter Ⅳ, Ⅴ defined who took the initiative in social movement in the region of Dong-myon, and depicted how they struggled and what the related regional characteristics were. In conclusion, Though the social movement in Dong-myon region started propertied class, National and Social young men transfered the social movement of Dong-myon in the 1920s and spread out various social movement. They had not the power that demolish the distinction of classes because of immaturity of advance-group, although the poor class awakening of class consciousness grew up center of social movement.이 글은 1920년대 및 30년대의 울산 東面 지역을 연구대상으로 삼은 것이다. 이 지역을 연구의 대상으로 선정한 이유는 다음과 같다. 첫째, 울산의 동면지역은 행정구역상 울산에 포함되지만 1894년 울산목장이 폐지될 때까지는 종6품의 감목관이 관할하는 곳이었다. 따라서 동면지역은 울산 本府와 구별되는 수 백년 지속된 공동체적 인식과 삶이 현재까지도 지속되고 있는 곳이다. 근현대시기에 동면지역이 근대 민족국가와 자본주의라는 압도적인 규정력에 의해 균일화가 되었다하더라도 아직까지 지역의 특수한 공동체 문화와 전통, 인식이 지속되고 있음을 고려할 때 일제시대 지역운동사의 특수성을 고찰하기에 충분하다고 생각한다. 둘째, 동면 지역을 연구대상으로 선정한 이유는 한말부터 일제식민통치 기간을 거쳐 한국전쟁 시기까지, 즉 울산지역 근현대 사회변동, 울산지역의 민족운동과 각종 사회운동이 동면지역을 중심으로 활발하게 펼쳐졌기 때문이다. 따라서 면단위의 사회운동이 어떤 특징과 과정을 가지고 군 단위의 운동 및 이를 넘어서서 전국적인 민족해방운동과 긴밀한 관련을 가지게 되었는지를 살펴보는 것은 당시 지역운동사에 대한 특징과 성격의 일단을 파악하는데 도움이 될 것이라고 생각한다. 이에 필자는 일제 식민지시대 울산 동면지역 사회운동의 특징과 성격을 다음과 같은 과정을 통해 살펴보고자 한다. Ⅱ장에서는 동면지역 사회운동의 배경에 대해 살펴보도록 하겠다. 특히 동면지역의 사회경제적 특징을 농업과 어업 측면에서 파악해서 도출된 사회경제적 배경의 특징이 사회운동과 어떤 연관이 있는지를 알아보도록 하겠다. Ⅲ장에서는 1920년대 전 중반 사회운동의 형성과 발전양상을 청년운동과 노동 교육운동을 중심으로 살펴보고자 한다. Ⅳ장에서는 1920년대 후반 사회운동의 분화와 통합의 과정을 살펴보고자 한다. Ⅴ장에서는 1930년대 사회운동의 성격이 전환되면서 나타난 지역운동의 변화를 짚어보고자 한다. 동면지역 사회운동의 특징과 울산군 내에서의 위상과 역할을 위와 같이 시기적으로 살펴보는 것은 면단위 지역운동사의 흐름을 짚는 매우 중요한 작업이라고 생각한다. 또한 이를 통해 지역운동사의 성격을 파악하고 지역사회운동의 의의를 찾아내는 것이 필요하다고 생각한다.
The purpose of this study is to discuss the background and cases of social movements in the region of Ulsan Dong-meun under the rule of Japanese Imperialism in a bid to define the subject and nature of the contemporary social movement in that place. And it is indispensable to understand the character of social movement on the community in the 1920s and 1930s. Chapter Ⅰ described the findings of earlier studies on social movement during the reign of Japan, and explained the purpose of this study. Chapter Ⅱ reviewed the background of social movement in the region of Ulsan Dong-myon. As the administrative districts were reorganized during the reign of Japan. Socioeconomically, many people were illiterate, and the educational condition was very poor. And because of the high rate of Japanese fishermen and their in the Field of Fishery was the background of social movement. Futhermore, tenant farms and high rate farm rent was likely to take place. Chapter Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ looked into the development of diverse social movements in different fields in the region of Dong-myon during the 1920's and 1930's. The social movement under the rule of Japanese imperialism In Dong-myondeveloped by the youth after the Samil and the social movement extended Night school movement, March Young Mens Alliance, Red Tiger Group, The Singan-Association movement. Moreover, these were jointly and severally liable to the Ulsan Young Mens Alliance, etc, and under these relation, they concentrated their efforts on enlarging the scope of community movement to a unit of province and tried to propagate a progressive idea to local citizenry of Dong-myon and lay the foundation of social movement thanks to an influence of socialism, and turn to a new direction of National Liberation Movement, devoting all their energies to establish local branches in Myon unit and concentrate their activity strength. Especially, under the reign of Japan, Bo-Sung school movement was promoted by local influential figures or intellectual young people in late 1920s until the mid-'20s for the purpose of enlightenment. And a group of teachers in Bo-Sung school was at the center of Dong-myon movement. The local leading figures played a central role in organizing action committees and collecting donations for school foundation. The social equality movement initially started to raise the social standing of the lowest class, and its branches were founded in 일산, 방어진, 화정. However, it seems that these activities began to forfeit their influence gradually in entering an illegal movement time in 1930s and their movement capacity was gradually exhausted. It was dissolved by dissolution because of a loose of constituent organization that exposed ones limit. Chapter Ⅳ, Ⅴ defined who took the initiative in social movement in the region of Dong-myon, and depicted how they struggled and what the related regional characteristics were. In conclusion, Though the social movement in Dong-myon region started propertied class, National and Social young men transfered the social movement of Dong-myon in the 1920s and spread out various social movement. They had not the power that demolish the distinction of classes because of immaturity of advance-group, although the poor class awakening of class consciousness grew up center of social movement.이 글은 1920년대 및 30년대의 울산 東面 지역을 연구대상으로 삼은 것이다. 이 지역을 연구의 대상으로 선정한 이유는 다음과 같다. 첫째, 울산의 동면지역은 행정구역상 울산에 포함되지만 1894년 울산목장이 폐지될 때까지는 종6품의 감목관이 관할하는 곳이었다. 따라서 동면지역은 울산 本府와 구별되는 수 백년 지속된 공동체적 인식과 삶이 현재까지도 지속되고 있는 곳이다. 근현대시기에 동면지역이 근대 민족국가와 자본주의라는 압도적인 규정력에 의해 균일화가 되었다하더라도 아직까지 지역의 특수한 공동체 문화와 전통, 인식이 지속되고 있음을 고려할 때 일제시대 지역운동사의 특수성을 고찰하기에 충분하다고 생각한다. 둘째, 동면 지역을 연구대상으로 선정한 이유는 한말부터 일제식민통치 기간을 거쳐 한국전쟁 시기까지, 즉 울산지역 근현대 사회변동, 울산지역의 민족운동과 각종 사회운동이 동면지역을 중심으로 활발하게 펼쳐졌기 때문이다. 따라서 면단위의 사회운동이 어떤 특징과 과정을 가지고 군 단위의 운동 및 이를 넘어서서 전국적인 민족해방운동과 긴밀한 관련을 가지게 되었는지를 살펴보는 것은 당시 지역운동사에 대한 특징과 성격의 일단을 파악하는데 도움이 될 것이라고 생각한다. 이에 필자는 일제 식민지시대 울산 동면지역 사회운동의 특징과 성격을 다음과 같은 과정을 통해 살펴보고자 한다. Ⅱ장에서는 동면지역 사회운동의 배경에 대해 살펴보도록 하겠다. 특히 동면지역의 사회경제적 특징을 농업과 어업 측면에서 파악해서 도출된 사회경제적 배경의 특징이 사회운동과 어떤 연관이 있는지를 알아보도록 하겠다. Ⅲ장에서는 1920년대 전 중반 사회운동의 형성과 발전양상을 청년운동과 노동 교육운동을 중심으로 살펴보고자 한다. Ⅳ장에서는 1920년대 후반 사회운동의 분화와 통합의 과정을 살펴보고자 한다. Ⅴ장에서는 1930년대 사회운동의 성격이 전환되면서 나타난 지역운동의 변화를 짚어보고자 한다. 동면지역 사회운동의 특징과 울산군 내에서의 위상과 역할을 위와 같이 시기적으로 살펴보는 것은 면단위 지역운동사의 흐름을 짚는 매우 중요한 작업이라고 생각한다. 또한 이를 통해 지역운동사의 성격을 파악하고 지역사회운동의 의의를 찾아내는 것이 필요하다고 생각한다.
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