‘한국인의 정체성’을 정치 이념적 측면에서 어떻게 정의 내릴 수 있고, 주요 내용은 무엇이며, 그러한 내용들이 갖는 현실적·실천적 함의를 살펴보는 것이 본 논문의 핵심 주제다. 이러한 연구와 관련하여 우선적으로 중요한 것이, 한국인의 정체성에 관한 논의를 왜 해야 하는가이다. 그 첫째 이유는, 세계화 속에 민족과 국가생존의 전제조건이기 때문이다. 둘째 극단적 대립관계 등으로 나타나는 사회적 혼란을 극복하기 위함이다. 셋째, 역사인식에 관한 이해의 폭을 넓혀 나가기 위함 이다. 그렇다면 한국인의 정체성은 무엇이고, 또 그 근원은 어...
‘한국인의 정체성’을 정치 이념적 측면에서 어떻게 정의 내릴 수 있고, 주요 내용은 무엇이며, 그러한 내용들이 갖는 현실적·실천적 함의를 살펴보는 것이 본 논문의 핵심 주제다. 이러한 연구와 관련하여 우선적으로 중요한 것이, 한국인의 정체성에 관한 논의를 왜 해야 하는가이다. 그 첫째 이유는, 세계화 속에 민족과 국가생존의 전제조건이기 때문이다. 둘째 극단적 대립관계 등으로 나타나는 사회적 혼란을 극복하기 위함이다. 셋째, 역사인식에 관한 이해의 폭을 넓혀 나가기 위함 이다. 그렇다면 한국인의 정체성은 무엇이고, 또 그 근원은 어디에서 찾아야 하는가? 본인은 21세기를 열어가는 오늘날, 한국이 국·내외적으로 겪고 있는 많은문제들을 극복해 나갈 수 있는, 근본적인 방법이나 모티브이자 정체성의 근원을 바로 ‘홍익인간 재세이화(弘益人間在世理化)’라는 한민족 최초의 국가인 고조선의 건국이념에서 찾아야 한다고 생각한다. 왜냐하면 한국인들이 공유하고 있는 다양한 이념들 중에서 고유성, 동일성, 영속성, 영원성 등 본질적 또는 이념적 측면의 정체성의 속성들을 홍익인간의 정치이념이 가장 잘 충족시키기 때문이다. 고조선의 개국 기록은 한민족의 뿌리를 알게 해줄 뿐만 아니라 특히 그 기 록 속에 나오는 홍익인간의 정치이념은 고대 한민족의 조상들이 가졌던 한민 족은 누구인가 그리고 한민족은 무엇을 목표로 살아가는가라는 고대국가의 구성원으로서의 본질적 또는 이념적 측면의 정체성에 대한 사유에 대한 답을 제공함으로서 한국인의 정체성의 시원을 파악하는 단초를 제공한다. 이러한 측면에서 한국인의 정체성의 내용을 규명하는 과제는 곧 홍인인간의 정치이념의 내용을 규명하는 일과 동일하다. 홍익인간의 정치이념의 주요 내용으로 첫째, 홍익의 정치이념을 통해 본질적 정체성을 자각하고, 현실적이고 실천적 삶을 통해서 인격과 덕성을 함양시키는 참 자아(眞我)의 실현을 목표로 한다 곧 신인합일 을 삶의 목표와 이상으로 추구한다 . (神人合一) . 둘째, 이러한 현실적이고 실천적인 지행합일(知行合一)의 실현의지와 더불어 공동체와 구성원을 하나의 이념적 정체성으로 연결되어 있는 유기체로 인식하는 개전일체(個全一體)의 사유 체계다. 셋째, 자유와 평등의 조화적 속성으로 자유민주주의와 사회주의를 통합할 수 있는 중도주의적 내용 그리고 남성과 여성뿐만 아니라 인간과 자연, 그리고 내 민족과 타민족이라는 서로 상반되는 양극단의위치에 있는 존재가 자유의지와 상호 대등한 역할을 조화롭게 연결해낼 수 있는 가능성을 담고 있다. 넷째, 모두가 홍익의 주체가 될 수 있음과 동시에 홍익의 대상에 차별을 두지 않고, 인간을 포함한 우주 내 모든 존재와의 평화공존을 추구하며, 이화세계라는 인류의 이상적 미래상을 제시하는 보편적 평화이념이다 그리고 이러한 연구 결과가 제시해 주는 현실적·실천적 함의로는 첫째, 창의적이고 상호공존을 추구하며 통찰적 사고를 요구하는 즉 21 세기에 부합하는 이상적인 인간상을 제시한다. 둘째, 보수와 진보 간, 계층 간, 지역 간, 세대간, 이익집단 간의 갈등과 분열을 넘어 홍익인간의 정치이념을 본질적 정체성 으로 하는 ‘한국인’이라는 공통의 가치에 하나로 연결된 상생적 관계로 전환시켜 정치·사회적 통합을 유도할 수 있는 가능성을 제시한다. 셋째, 한민족 최초의 국가인 고조선의 건국이념이라는 공통분모를 담고 있음으로 체제와 이념을 달리하는 남북을 평화적으로 통합해 낼 수 있는 가능성을 시사한다. 넷째, 어떠한 종교나 이념도 절대적 중심 가치로 적용되지 않는 지구촌에 보편적 평화이념으로서의 적용 가능성은 세계 보편적 정체성이나 지구인의 보편적 정체성으로 확대 재생산될 수 있는 가능성으로 이어진다고 할 수 있다. 이러한 현실적·실천적 함의를 갖는 홍익인간의 정치이념을 내면화시키기 위해 극복해야 할 과제는 우선적으로 홍익인간의 정치이념을 탄생시킨 선도적사관(仙道的史觀)의 회복을 의미하는 바른 역사의식의 확립이다. 다음으로 홍익인간의 정치이념에 관한 올바른 이해와 이러한 홍익인간의 정치이념을 계승했던 삼균주의와 균일주의를 모두 수용하고, 남북을 자연스럽게 통합할 수 있으며, 세계화의 흐름에 맞는 홍익인간의 정치이념의 재창조이 이루어 져야 한다. 마지막으로 홍익인간의 정치이념을 내면화 시키는 과정이 가정과 공교육 그리고 적극적인 사회 참여 등이 동시에 입체적으로 진행되어야 한다는 것인데,특히 역사적 소명과 책임 그리고 의무를 지닌 지성계의 역할이 무엇보다도 강조된다. 이와 같이 본 논문의 논의에서 얻은 결론은 한국인의 본질적 정체성을 , 구성하는 홍익인간의 정치이념은, 전 지구적으로 볼 때 보편적 중심이념으로서의 뛰어난 적실성을 보여줌과 동시에 분열되어 있는 한국을 하나의 힘 즉 한민족으로 묶어주는 구심점으로서의 역할과 한국인을 더욱더 한국적이게 할 수있다는 가능성을 보여주는 것이다.
‘한국인의 정체성’을 정치 이념적 측면에서 어떻게 정의 내릴 수 있고, 주요 내용은 무엇이며, 그러한 내용들이 갖는 현실적·실천적 함의를 살펴보는 것이 본 논문의 핵심 주제다. 이러한 연구와 관련하여 우선적으로 중요한 것이, 한국인의 정체성에 관한 논의를 왜 해야 하는가이다. 그 첫째 이유는, 세계화 속에 민족과 국가생존의 전제조건이기 때문이다. 둘째 극단적 대립관계 등으로 나타나는 사회적 혼란을 극복하기 위함이다. 셋째, 역사인식에 관한 이해의 폭을 넓혀 나가기 위함 이다. 그렇다면 한국인의 정체성은 무엇이고, 또 그 근원은 어디에서 찾아야 하는가? 본인은 21세기를 열어가는 오늘날, 한국이 국·내외적으로 겪고 있는 많은문제들을 극복해 나갈 수 있는, 근본적인 방법이나 모티브이자 정체성의 근원을 바로 ‘홍익인간 재세이화(弘益人間在世理化)’라는 한민족 최초의 국가인 고조선의 건국이념에서 찾아야 한다고 생각한다. 왜냐하면 한국인들이 공유하고 있는 다양한 이념들 중에서 고유성, 동일성, 영속성, 영원성 등 본질적 또는 이념적 측면의 정체성의 속성들을 홍익인간의 정치이념이 가장 잘 충족시키기 때문이다. 고조선의 개국 기록은 한민족의 뿌리를 알게 해줄 뿐만 아니라 특히 그 기 록 속에 나오는 홍익인간의 정치이념은 고대 한민족의 조상들이 가졌던 한민 족은 누구인가 그리고 한민족은 무엇을 목표로 살아가는가라는 고대국가의 구성원으로서의 본질적 또는 이념적 측면의 정체성에 대한 사유에 대한 답을 제공함으로서 한국인의 정체성의 시원을 파악하는 단초를 제공한다. 이러한 측면에서 한국인의 정체성의 내용을 규명하는 과제는 곧 홍인인간의 정치이념의 내용을 규명하는 일과 동일하다. 홍익인간의 정치이념의 주요 내용으로 첫째, 홍익의 정치이념을 통해 본질적 정체성을 자각하고, 현실적이고 실천적 삶을 통해서 인격과 덕성을 함양시키는 참 자아(眞我)의 실현을 목표로 한다 곧 신인합일 을 삶의 목표와 이상으로 추구한다 . (神人合一) . 둘째, 이러한 현실적이고 실천적인 지행합일(知行合一)의 실현의지와 더불어 공동체와 구성원을 하나의 이념적 정체성으로 연결되어 있는 유기체로 인식하는 개전일체(個全一體)의 사유 체계다. 셋째, 자유와 평등의 조화적 속성으로 자유민주주의와 사회주의를 통합할 수 있는 중도주의적 내용 그리고 남성과 여성뿐만 아니라 인간과 자연, 그리고 내 민족과 타민족이라는 서로 상반되는 양극단의위치에 있는 존재가 자유의지와 상호 대등한 역할을 조화롭게 연결해낼 수 있는 가능성을 담고 있다. 넷째, 모두가 홍익의 주체가 될 수 있음과 동시에 홍익의 대상에 차별을 두지 않고, 인간을 포함한 우주 내 모든 존재와의 평화공존을 추구하며, 이화세계라는 인류의 이상적 미래상을 제시하는 보편적 평화이념이다 그리고 이러한 연구 결과가 제시해 주는 현실적·실천적 함의로는 첫째, 창의적이고 상호공존을 추구하며 통찰적 사고를 요구하는 즉 21 세기에 부합하는 이상적인 인간상을 제시한다. 둘째, 보수와 진보 간, 계층 간, 지역 간, 세대간, 이익집단 간의 갈등과 분열을 넘어 홍익인간의 정치이념을 본질적 정체성 으로 하는 ‘한국인’이라는 공통의 가치에 하나로 연결된 상생적 관계로 전환시켜 정치·사회적 통합을 유도할 수 있는 가능성을 제시한다. 셋째, 한민족 최초의 국가인 고조선의 건국이념이라는 공통분모를 담고 있음으로 체제와 이념을 달리하는 남북을 평화적으로 통합해 낼 수 있는 가능성을 시사한다. 넷째, 어떠한 종교나 이념도 절대적 중심 가치로 적용되지 않는 지구촌에 보편적 평화이념으로서의 적용 가능성은 세계 보편적 정체성이나 지구인의 보편적 정체성으로 확대 재생산될 수 있는 가능성으로 이어진다고 할 수 있다. 이러한 현실적·실천적 함의를 갖는 홍익인간의 정치이념을 내면화시키기 위해 극복해야 할 과제는 우선적으로 홍익인간의 정치이념을 탄생시킨 선도적사관(仙道的史觀)의 회복을 의미하는 바른 역사의식의 확립이다. 다음으로 홍익인간의 정치이념에 관한 올바른 이해와 이러한 홍익인간의 정치이념을 계승했던 삼균주의와 균일주의를 모두 수용하고, 남북을 자연스럽게 통합할 수 있으며, 세계화의 흐름에 맞는 홍익인간의 정치이념의 재창조이 이루어 져야 한다. 마지막으로 홍익인간의 정치이념을 내면화 시키는 과정이 가정과 공교육 그리고 적극적인 사회 참여 등이 동시에 입체적으로 진행되어야 한다는 것인데,특히 역사적 소명과 책임 그리고 의무를 지닌 지성계의 역할이 무엇보다도 강조된다. 이와 같이 본 논문의 논의에서 얻은 결론은 한국인의 본질적 정체성을 , 구성하는 홍익인간의 정치이념은, 전 지구적으로 볼 때 보편적 중심이념으로서의 뛰어난 적실성을 보여줌과 동시에 분열되어 있는 한국을 하나의 힘 즉 한민족으로 묶어주는 구심점으로서의 역할과 한국인을 더욱더 한국적이게 할 수있다는 가능성을 보여주는 것이다.
The core themes of this treatise are the definition of 'Identity of Koreans' in the aspect of political ideology, its main contents and the realistic and practical implications of the contents. What is primarily important in such a study is the reasons for the discussion of the identity of Koreans. ...
The core themes of this treatise are the definition of 'Identity of Koreans' in the aspect of political ideology, its main contents and the realistic and practical implications of the contents. What is primarily important in such a study is the reasons for the discussion of the identity of Koreans. Firstly, it is a prerequisite for the survival of the nation and people in the era of globalization. Secondly, it is necessary to overcome the social disturbance caused by acute confrontations, and thirdly, to broaden the understanding of history. Then, what is the identity of Koreans and what are the origins? I believe that the origin of the basic methodology, motive and identity can be found in the national foundation ideas of Gochosun - the first nation in Korean history - which are 'Hong-ik Ingan(man of public benefit)' and 'Ihwa Segye(governing the world with reasons)' with the purpose to overcome the numerous problems Korea is facing now in and outside of the country in the early 21st century because among the various ideologies shared by Koreans the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' satisfies the best the essential or ideological attributes of the identity such as uniqueness, uniformity, continuity and eternity. The records on the foundation of Gochosun tell us the roots of Korean people, and especially the political idea of 'Hong-ik Ingan' contained in the records gives us some clues for the origin of the identity of Koreans by providing answers to the questions of Korean forefathers on their identity as Koreans, their goal of life and the essential or ideological identity as members of the ancient nation. In this regard, the task of examining the contents of the identity of Koreans is the same as that of the political idea of 'Hong-ik Ingan'. The major contents of the political idea of 'Hong-ik Ingan' are; firstly, it aims to recognize an essential identity with the political idea of 'Hong-ik Ingan' and realize a true self that fosters personality and morality through a realistic and practical life, that is, to pursue the goal of the union of god and humans as an ideal life. Secondly, with the will to put the realistic knowledge into practice, the community and its members are connected by the same ideological identity with the recognition of the part and the whole as one unit. Thirdly, the extremely contradictory existences of liberal democracy and socialism, men and women, human and nature, and our nation and other nations are integrated with the balanced attributes of liberty and equality to produce a neutral content to have the possibility to possess a liberal will and mutually equal roles. The fourth is an ideology of universal peace which pursues a peaceful coexistence with all the creatures of the universe including human beings and presents an ideal future vision for mankind - the 'Ihwa Segye(governing the world with reasons)' - in which everyone can be the subject of 'Hong-ik' without discrimination. The realistic and practical implications of the results of such research are; firstly, the image of ideal human beings appropriate in the 21st century is presented which is creative and intuitive pursuing mutual coexistence. Secondly, it suggests the possibility of a political and social integration by creating win-win relations connected to the common value of being 'Koreans' with the essential identity of 'Hong-ik Ingan' beyond the conflicts and fragmentation between conservatives and liberalists and different classes, regions, generations and interest groups. Thirdly, it presents the possibility of the peaceful integration of the systematically and ideologically different North and South Korea with the common denominator of the national foundation ideas of Gochosun - the first nation in Korean history. Fourthly, it has the possibility to be reproduced and expanded as a universal identity of the world or cosmopolitans since it can be applied as a universal ideology of peace in the global village where no one religion or ideology has been allowed to be adopted as an absolute central value. What must be done for the internalization of this political ideology of the 'Hong-ik Ingan' which has such realistic and practical implications are; most of all, to establish a correct sense of history which means the recovery of the historical sense of supernatural virtues which had produced the political ideology of the 'Hong-ik Ingan'. Next, the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' must be understood correctly and the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' must be a recreated according to the recent trend of globalization by accommodating both the thought of equality and equality of triple that are the heirs of the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' to be able to integrate North and South Korea in a natural manner. Lastly, the efforts for the internalization of the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' must be made simultaneously at home and school education and through active social participations, and the role of intellectual society with historical mission, responsibility and duty is especially emphasized. The conclusion of the discussions so far in this treatise is that the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' which constitutes the essential identity of Koreans demonstrates a superior appropriateness as a universal central ideology in a global perspective and, at the same time, shows the possibility to play a centripetal role in binding the divided Korea into one power, that is, the Korean people, and make Koreans more like Korean.
The core themes of this treatise are the definition of 'Identity of Koreans' in the aspect of political ideology, its main contents and the realistic and practical implications of the contents. What is primarily important in such a study is the reasons for the discussion of the identity of Koreans. Firstly, it is a prerequisite for the survival of the nation and people in the era of globalization. Secondly, it is necessary to overcome the social disturbance caused by acute confrontations, and thirdly, to broaden the understanding of history. Then, what is the identity of Koreans and what are the origins? I believe that the origin of the basic methodology, motive and identity can be found in the national foundation ideas of Gochosun - the first nation in Korean history - which are 'Hong-ik Ingan(man of public benefit)' and 'Ihwa Segye(governing the world with reasons)' with the purpose to overcome the numerous problems Korea is facing now in and outside of the country in the early 21st century because among the various ideologies shared by Koreans the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' satisfies the best the essential or ideological attributes of the identity such as uniqueness, uniformity, continuity and eternity. The records on the foundation of Gochosun tell us the roots of Korean people, and especially the political idea of 'Hong-ik Ingan' contained in the records gives us some clues for the origin of the identity of Koreans by providing answers to the questions of Korean forefathers on their identity as Koreans, their goal of life and the essential or ideological identity as members of the ancient nation. In this regard, the task of examining the contents of the identity of Koreans is the same as that of the political idea of 'Hong-ik Ingan'. The major contents of the political idea of 'Hong-ik Ingan' are; firstly, it aims to recognize an essential identity with the political idea of 'Hong-ik Ingan' and realize a true self that fosters personality and morality through a realistic and practical life, that is, to pursue the goal of the union of god and humans as an ideal life. Secondly, with the will to put the realistic knowledge into practice, the community and its members are connected by the same ideological identity with the recognition of the part and the whole as one unit. Thirdly, the extremely contradictory existences of liberal democracy and socialism, men and women, human and nature, and our nation and other nations are integrated with the balanced attributes of liberty and equality to produce a neutral content to have the possibility to possess a liberal will and mutually equal roles. The fourth is an ideology of universal peace which pursues a peaceful coexistence with all the creatures of the universe including human beings and presents an ideal future vision for mankind - the 'Ihwa Segye(governing the world with reasons)' - in which everyone can be the subject of 'Hong-ik' without discrimination. The realistic and practical implications of the results of such research are; firstly, the image of ideal human beings appropriate in the 21st century is presented which is creative and intuitive pursuing mutual coexistence. Secondly, it suggests the possibility of a political and social integration by creating win-win relations connected to the common value of being 'Koreans' with the essential identity of 'Hong-ik Ingan' beyond the conflicts and fragmentation between conservatives and liberalists and different classes, regions, generations and interest groups. Thirdly, it presents the possibility of the peaceful integration of the systematically and ideologically different North and South Korea with the common denominator of the national foundation ideas of Gochosun - the first nation in Korean history. Fourthly, it has the possibility to be reproduced and expanded as a universal identity of the world or cosmopolitans since it can be applied as a universal ideology of peace in the global village where no one religion or ideology has been allowed to be adopted as an absolute central value. What must be done for the internalization of this political ideology of the 'Hong-ik Ingan' which has such realistic and practical implications are; most of all, to establish a correct sense of history which means the recovery of the historical sense of supernatural virtues which had produced the political ideology of the 'Hong-ik Ingan'. Next, the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' must be understood correctly and the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' must be a recreated according to the recent trend of globalization by accommodating both the thought of equality and equality of triple that are the heirs of the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' to be able to integrate North and South Korea in a natural manner. Lastly, the efforts for the internalization of the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' must be made simultaneously at home and school education and through active social participations, and the role of intellectual society with historical mission, responsibility and duty is especially emphasized. The conclusion of the discussions so far in this treatise is that the political ideology of the 'Hong-ik Ingan' which constitutes the essential identity of Koreans demonstrates a superior appropriateness as a universal central ideology in a global perspective and, at the same time, shows the possibility to play a centripetal role in binding the divided Korea into one power, that is, the Korean people, and make Koreans more like Korean.
주제어
#한국인 정체성 홍익인간
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