본 연구는 특성화고등학교 학생들과 인문계고등학교 학생들의 자아 존중감과 학교생활만족도, 자아개념, 진로성숙도등에 어떠한 차이가 있는지 살펴본 후 두 학교 학생들의 특성과 학교의 장점을 파악하여 학생들을 좀 더 유익하고 효율적으로 지도하는데 도움이 되는 기본 자료를 마련하고자 하였다. 이를 위하여 서울시내 특성화 고등학교 학생들과 인문계 고등학교 학 생들의 남, 여 2학년 학생들을 대상으로 각각 266명씩 설문 조사를 하여 비교 분석하였다. 설문조사에 활용된 측정 도구는 자아존중감, 학교생활만족도, 자아개념과 진로성숙도에 대한 기존의 설문지를 기반으로 하여 사용하였다.위의 자료들을 활용하여 본 연구에서는 연구문제 별로 ...
본 연구는 특성화고등학교 학생들과 인문계고등학교 학생들의 자아 존중감과 학교생활만족도, 자아개념, 진로성숙도등에 어떠한 차이가 있는지 살펴본 후 두 학교 학생들의 특성과 학교의 장점을 파악하여 학생들을 좀 더 유익하고 효율적으로 지도하는데 도움이 되는 기본 자료를 마련하고자 하였다. 이를 위하여 서울시내 특성화 고등학교 학생들과 인문계 고등학교 학 생들의 남, 여 2학년 학생들을 대상으로 각각 266명씩 설문 조사를 하여 비교 분석하였다. 설문조사에 활용된 측정 도구는 자아존중감, 학교생활만족도, 자아개념과 진로성숙도에 대한 기존의 설문지를 기반으로 하여 사용하였다.위의 자료들을 활용하여 본 연구에서는 연구문제 별로 SPSS 12.0을 이용하여 학교유형과 성별의 상호작용 효과를 파악하기 위하여 2원 분산분석(2-Way ANOVA)를 실시하였다.연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다.첫째, 신체능력 자아존중감은 특성화 고등학교 학생과 인문계 고등학교 간 차이가 없었으며 학교생활 자아존중감과 교사관계 자아존중감은 특성화 고등학교 학생이 인문계 고등학교 학생보다 높았다. 이를 학교특성과 성별의 상호작용 효과를 파악한 결과, 교사관계 자아존중감에서 유의한 상호작용 효과를 보였다. 즉, 남학생은 특성화 고등학생과 인문계 고등학생 간 차이가 없었으나 여학생은 인문계 고등학생이 교사관계 자아존중감이 매우 낮은 것으로 나타났다.둘째, 특성화등학교와 인문계고등학교의 학생들은 학교환경 만족도, 학교선생님만족도, 학교학습만족도에서 유의미한 차이를 보였으며 특성화 고등학교 학생들이 높은 것으로 나타났다. 이를 성별에 따라 살펴보면, 학교특성과 성별의 상호작용 효과는 없었다.셋째, 중요타인 자아개념과 전체 자아개념이 특성화 고등학교 학생이 인문계 고등학교 학생에 비하여 높게 나타났다. 이를 성별로 살펴보면 중요타인 자아개념의 상호작용 효과가 유의미하였으며 남학생에 비하여 여학생일 때 특성화 고등학교 학생과 인문계 고등학교 학생 간 차이가 컸으며 인문계 고등학교 여학생의 중요타인 자아개념 수준이 매우 낮은 것으로 나타났다.넷째, 진로성숙도는 특성화 고등학교 학생과 인문계 고등학교 학생의 차이는 없었다. 이를 성별에 따라 살펴보면 학교유형과 성별의 상호작용 효과는 유의미하지 않았다.본 연구의 결과로 미루어 볼 때 학생들의 적성과 특성과 흥미에 적합한교육을 실시할 경우 학생들의 자아존중감과 학교생활 만족도, 자아개념 등에서 높은 결과가 나타남을 확인 할 수 있었다. 따라서 획일적이고 암기식 입시위주의 고등학교 교육에서 벗어나 좀 더 적극적이고 다양한 교육제도를 개선하고 학교 현장에서는 이를 적용하고 활용 할 수 있는 교육이 제도적으로 뒷받침 되어야 할 필요성이 있다고 생각된다.
본 연구는 특성화고등학교 학생들과 인문계고등학교 학생들의 자아 존중감과 학교생활만족도, 자아개념, 진로성숙도등에 어떠한 차이가 있는지 살펴본 후 두 학교 학생들의 특성과 학교의 장점을 파악하여 학생들을 좀 더 유익하고 효율적으로 지도하는데 도움이 되는 기본 자료를 마련하고자 하였다. 이를 위하여 서울시내 특성화 고등학교 학생들과 인문계 고등학교 학 생들의 남, 여 2학년 학생들을 대상으로 각각 266명씩 설문 조사를 하여 비교 분석하였다. 설문조사에 활용된 측정 도구는 자아존중감, 학교생활만족도, 자아개념과 진로성숙도에 대한 기존의 설문지를 기반으로 하여 사용하였다.위의 자료들을 활용하여 본 연구에서는 연구문제 별로 SPSS 12.0을 이용하여 학교유형과 성별의 상호작용 효과를 파악하기 위하여 2원 분산분석(2-Way ANOVA)를 실시하였다.연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다.첫째, 신체능력 자아존중감은 특성화 고등학교 학생과 인문계 고등학교 간 차이가 없었으며 학교생활 자아존중감과 교사관계 자아존중감은 특성화 고등학교 학생이 인문계 고등학교 학생보다 높았다. 이를 학교특성과 성별의 상호작용 효과를 파악한 결과, 교사관계 자아존중감에서 유의한 상호작용 효과를 보였다. 즉, 남학생은 특성화 고등학생과 인문계 고등학생 간 차이가 없었으나 여학생은 인문계 고등학생이 교사관계 자아존중감이 매우 낮은 것으로 나타났다.둘째, 특성화등학교와 인문계고등학교의 학생들은 학교환경 만족도, 학교선생님만족도, 학교학습만족도에서 유의미한 차이를 보였으며 특성화 고등학교 학생들이 높은 것으로 나타났다. 이를 성별에 따라 살펴보면, 학교특성과 성별의 상호작용 효과는 없었다.셋째, 중요타인 자아개념과 전체 자아개념이 특성화 고등학교 학생이 인문계 고등학교 학생에 비하여 높게 나타났다. 이를 성별로 살펴보면 중요타인 자아개념의 상호작용 효과가 유의미하였으며 남학생에 비하여 여학생일 때 특성화 고등학교 학생과 인문계 고등학교 학생 간 차이가 컸으며 인문계 고등학교 여학생의 중요타인 자아개념 수준이 매우 낮은 것으로 나타났다.넷째, 진로성숙도는 특성화 고등학교 학생과 인문계 고등학교 학생의 차이는 없었다. 이를 성별에 따라 살펴보면 학교유형과 성별의 상호작용 효과는 유의미하지 않았다.본 연구의 결과로 미루어 볼 때 학생들의 적성과 특성과 흥미에 적합한교육을 실시할 경우 학생들의 자아존중감과 학교생활 만족도, 자아개념 등에서 높은 결과가 나타남을 확인 할 수 있었다. 따라서 획일적이고 암기식 입시위주의 고등학교 교육에서 벗어나 좀 더 적극적이고 다양한 교육제도를 개선하고 학교 현장에서는 이를 적용하고 활용 할 수 있는 교육이 제도적으로 뒷받침 되어야 할 필요성이 있다고 생각된다.
This study is purposed to identify the difference in the self-esteem, the satisfaction with the school life, the ego-concept and the vocational maturity between the specialized senior highschool students and the general senior highschool students and to present the basic information for the useful a...
This study is purposed to identify the difference in the self-esteem, the satisfaction with the school life, the ego-concept and the vocational maturity between the specialized senior highschool students and the general senior highschool students and to present the basic information for the useful and efficient instructions for the students.For this, the surveys were conducted to 266 female and male students at the 2nd grade of the specialized and general senior highschool, and the responses were analyzed in comparison.The measuring tools in this study were introduced based on the existing questionnaires about the self-esteem, the satisfaction with the school life, the ego-concept and the vocational maturity.The analysis was fulfilled by T-test using SPSS 12.0, and 2-Way ANOVA was implemented to determine the interactive effects per school character and gender.The results from this study are as follows.Firstly, there was no difference in the self-esteem of the physical capacity between the specialized highschool students and the general highschool students. In regards to the school life and the relationship with the teachers, the specialized highschool students had higher self-esteem than the general highschool students. By school character and gender, the positive interactive effects were indicated in the self-esteem of the relationship with the teachers. That is, the female general highschool students displayed very low self-esteem of the relationship with the teacher, while there was no disparity between the male specialized highschool and general highschool students.Secondly, there was a positive discrepancy in the satisfaction with the school environment, the teachers and the school learning processes between the specialized and general highschool students. It is found that the specialized highschool students were relatively more contented. No interactive effects per school character and gender were caught.Thirdly, the feedback of the survey presented that the specialized highschool students had higher ego-concept to both the significant others and the overall others in comparison with the general highschool students. By gender, the interactive effects of the ego-concept to the significant others were positive, and the difference between the female specialized highschool students and general highschool students was bigger than the male. The ego-concept to the significant others of the female general highschool students showed very low.Finally, there was no discrepancy in the vocational maturity between the specialized highschool students and the general highschool students. The interactive effects per school character and gender were not positively significantIn consequence, the education corresponding to the students'' aptitude, characters and interests may enhance their self-esteem, contentment with the school life and ego-concept. Accordingly, it is necessary to abandon the current monotonous and memory-focused examinations, to improve the educational system to further active and various one and to bring into the practice institutionally.
This study is purposed to identify the difference in the self-esteem, the satisfaction with the school life, the ego-concept and the vocational maturity between the specialized senior highschool students and the general senior highschool students and to present the basic information for the useful and efficient instructions for the students.For this, the surveys were conducted to 266 female and male students at the 2nd grade of the specialized and general senior highschool, and the responses were analyzed in comparison.The measuring tools in this study were introduced based on the existing questionnaires about the self-esteem, the satisfaction with the school life, the ego-concept and the vocational maturity.The analysis was fulfilled by T-test using SPSS 12.0, and 2-Way ANOVA was implemented to determine the interactive effects per school character and gender.The results from this study are as follows.Firstly, there was no difference in the self-esteem of the physical capacity between the specialized highschool students and the general highschool students. In regards to the school life and the relationship with the teachers, the specialized highschool students had higher self-esteem than the general highschool students. By school character and gender, the positive interactive effects were indicated in the self-esteem of the relationship with the teachers. That is, the female general highschool students displayed very low self-esteem of the relationship with the teacher, while there was no disparity between the male specialized highschool and general highschool students.Secondly, there was a positive discrepancy in the satisfaction with the school environment, the teachers and the school learning processes between the specialized and general highschool students. It is found that the specialized highschool students were relatively more contented. No interactive effects per school character and gender were caught.Thirdly, the feedback of the survey presented that the specialized highschool students had higher ego-concept to both the significant others and the overall others in comparison with the general highschool students. By gender, the interactive effects of the ego-concept to the significant others were positive, and the difference between the female specialized highschool students and general highschool students was bigger than the male. The ego-concept to the significant others of the female general highschool students showed very low.Finally, there was no discrepancy in the vocational maturity between the specialized highschool students and the general highschool students. The interactive effects per school character and gender were not positively significantIn consequence, the education corresponding to the students'' aptitude, characters and interests may enhance their self-esteem, contentment with the school life and ego-concept. Accordingly, it is necessary to abandon the current monotonous and memory-focused examinations, to improve the educational system to further active and various one and to bring into the practice institutionally.
주제어
#자아존중감
#학교생활만족도
#특성화
#인문계
#satisfaction with school life
#self-esteem
학위논문 정보
저자
김대성
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
상담교육전공
지도교수
오경자
발행연도
2006
총페이지
v, 63장
키워드
자아존중감,
학교생활만족도,
특성화,
인문계,
satisfaction with school life,
self-esteem
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.