21세기는 기술의 시대를 넘어 감성의 시대에 돌입하면서 ‘감성파워’가 중요하게 부각되면서 각 기업들은 소비자의 감성을 자극할 수 있는 정보제공과 더불어 그들을 만족시킬 수 있는 기술력과 감성파워를 결합시켜야만 시장에서 확고한 위치를 차지할 수 있을 것이며, 소비자 중심의 기업문화의 확립이 절실히 요구되고 있는 실정이다. 또한 정보화 사회가 몰고 온 영향은 소비자 자신만의 개성과 라이프스타일을 우선시 여김에 따라 소비자의 요구는 갈수록 개성화되어가면서 더 이상 획일적인 패션제품을 원하지 않고 있다. 이러한 사회·문화 환경의 변화로 패션산업에서도 패션 제품을 소재로 한 다양한 이벤트성 행사로 접근하여 제품 홍보·판촉증진을 위한 새로운 표현방법을 도입하고 소비자가 상품을 구매하는데 영향을 줄 수 있는 다각적인 패션이벤트를 전개하고 있다. 패션이벤트의 대표적인 행사라 할 수 있는 패션쇼는 패션산업에 있어 중요한 위치를 차지하고 있고 기업이 생산하는 신제품을 소비자에게 홍보하는 역할뿐만 아니라 판매촉진의 도구로 활용되고 있으며, 빠르게 변화되고 있는 패션유행을 세계에 알리는 중추적인 역할을 담당해내고 있기 때문에 현재에 이르기까지 계속 진행되어오고 있다. 그러나 패션산업의 환경변화와 패션쇼를 관람하는 소비자들의 라이프스타일이 변화되고 있는 시점에서 패션쇼의 주체인 관람객에 관한 연구는 전무한 실정이며 ...
21세기는 기술의 시대를 넘어 감성의 시대에 돌입하면서 ‘감성파워’가 중요하게 부각되면서 각 기업들은 소비자의 감성을 자극할 수 있는 정보제공과 더불어 그들을 만족시킬 수 있는 기술력과 감성파워를 결합시켜야만 시장에서 확고한 위치를 차지할 수 있을 것이며, 소비자 중심의 기업문화의 확립이 절실히 요구되고 있는 실정이다. 또한 정보화 사회가 몰고 온 영향은 소비자 자신만의 개성과 라이프스타일을 우선시 여김에 따라 소비자의 요구는 갈수록 개성화되어가면서 더 이상 획일적인 패션제품을 원하지 않고 있다. 이러한 사회·문화 환경의 변화로 패션산업에서도 패션 제품을 소재로 한 다양한 이벤트성 행사로 접근하여 제품 홍보·판촉증진을 위한 새로운 표현방법을 도입하고 소비자가 상품을 구매하는데 영향을 줄 수 있는 다각적인 패션이벤트를 전개하고 있다. 패션이벤트의 대표적인 행사라 할 수 있는 패션쇼는 패션산업에 있어 중요한 위치를 차지하고 있고 기업이 생산하는 신제품을 소비자에게 홍보하는 역할뿐만 아니라 판매촉진의 도구로 활용되고 있으며, 빠르게 변화되고 있는 패션유행을 세계에 알리는 중추적인 역할을 담당해내고 있기 때문에 현재에 이르기까지 계속 진행되어오고 있다. 그러나 패션산업의 환경변화와 패션쇼를 관람하는 소비자들의 라이프스타일이 변화되고 있는 시점에서 패션쇼의 주체인 관람객에 관한 연구는 전무한 실정이며 고객지향성의 패션쇼 기획방향에 관한 연구가 절실히 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 패션쇼를 보러 온 관람객을 대상으로 문헌연구 및 패션쇼 기획전문가들과의 심층면접을 토대로 설문지를 작성한 후 2005년 8월 말~9월 말까지 실증조사를 실시하여 관람객들의 패션쇼 관람성향 및 특성, 선호하는 패션쇼 구성요소 및 관람객 특성에 따른 패션쇼 구성요소와의 관계를 조사 자료를 통해 분석하였다. 이상의 연구결과 및 주요 시사점을 요약해보면, 관람객 연령층이 20~30대가 높은 편이며, 패션트렌드를 알기위한 패션쇼의 관람이유의 비중이 많이 차지했다. 관람성향 중 온라인 패션쇼 관람이 월 1회~4회로 정보화시대의 현실을 반영한 결과를 나타냈고, 선호하는 패션쇼 장소는 전시장 및 특별한 행사장, 호텔 등을 선호하는 것으로 조사되었다. 다음은 패션쇼 구성요소를 연출, 출연진, 프로그램, 시설부문으로 구분하여 각 부문별 속성요인을 측정한 결과, 시설부문 중 주제에 맞는 패션쇼 무대디자인과 장치, 관람객을 위한 자리배치가 가장 중요한 부분으로 분석되었다. 이러한 분석결과를 바탕으로 패션쇼 및 패션이벤트 관람객뿐만 아니라 미래 관람객 창출을 위해 패션쇼 주최자 및 기획자는 관람객의 특성을 명확히 파악할 수 있는 정보를 수집하고 분석하여 행사를 설계해야 함으로서 그 시너지 효과의 확대를 기대할 수 있을 것이다. 나아가 고객의 특성을 이해한 후 고객서비스 강화와 행사 관람객의 만족도를 높일 수 있는 패션쇼의 질적 향상을 꾀하는데 시사점을 제시하고자 한다.
21세기는 기술의 시대를 넘어 감성의 시대에 돌입하면서 ‘감성파워’가 중요하게 부각되면서 각 기업들은 소비자의 감성을 자극할 수 있는 정보제공과 더불어 그들을 만족시킬 수 있는 기술력과 감성파워를 결합시켜야만 시장에서 확고한 위치를 차지할 수 있을 것이며, 소비자 중심의 기업문화의 확립이 절실히 요구되고 있는 실정이다. 또한 정보화 사회가 몰고 온 영향은 소비자 자신만의 개성과 라이프스타일을 우선시 여김에 따라 소비자의 요구는 갈수록 개성화되어가면서 더 이상 획일적인 패션제품을 원하지 않고 있다. 이러한 사회·문화 환경의 변화로 패션산업에서도 패션 제품을 소재로 한 다양한 이벤트성 행사로 접근하여 제품 홍보·판촉증진을 위한 새로운 표현방법을 도입하고 소비자가 상품을 구매하는데 영향을 줄 수 있는 다각적인 패션이벤트를 전개하고 있다. 패션이벤트의 대표적인 행사라 할 수 있는 패션쇼는 패션산업에 있어 중요한 위치를 차지하고 있고 기업이 생산하는 신제품을 소비자에게 홍보하는 역할뿐만 아니라 판매촉진의 도구로 활용되고 있으며, 빠르게 변화되고 있는 패션유행을 세계에 알리는 중추적인 역할을 담당해내고 있기 때문에 현재에 이르기까지 계속 진행되어오고 있다. 그러나 패션산업의 환경변화와 패션쇼를 관람하는 소비자들의 라이프스타일이 변화되고 있는 시점에서 패션쇼의 주체인 관람객에 관한 연구는 전무한 실정이며 고객지향성의 패션쇼 기획방향에 관한 연구가 절실히 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 패션쇼를 보러 온 관람객을 대상으로 문헌연구 및 패션쇼 기획전문가들과의 심층면접을 토대로 설문지를 작성한 후 2005년 8월 말~9월 말까지 실증조사를 실시하여 관람객들의 패션쇼 관람성향 및 특성, 선호하는 패션쇼 구성요소 및 관람객 특성에 따른 패션쇼 구성요소와의 관계를 조사 자료를 통해 분석하였다. 이상의 연구결과 및 주요 시사점을 요약해보면, 관람객 연령층이 20~30대가 높은 편이며, 패션트렌드를 알기위한 패션쇼의 관람이유의 비중이 많이 차지했다. 관람성향 중 온라인 패션쇼 관람이 월 1회~4회로 정보화시대의 현실을 반영한 결과를 나타냈고, 선호하는 패션쇼 장소는 전시장 및 특별한 행사장, 호텔 등을 선호하는 것으로 조사되었다. 다음은 패션쇼 구성요소를 연출, 출연진, 프로그램, 시설부문으로 구분하여 각 부문별 속성요인을 측정한 결과, 시설부문 중 주제에 맞는 패션쇼 무대디자인과 장치, 관람객을 위한 자리배치가 가장 중요한 부분으로 분석되었다. 이러한 분석결과를 바탕으로 패션쇼 및 패션이벤트 관람객뿐만 아니라 미래 관람객 창출을 위해 패션쇼 주최자 및 기획자는 관람객의 특성을 명확히 파악할 수 있는 정보를 수집하고 분석하여 행사를 설계해야 함으로서 그 시너지 효과의 확대를 기대할 수 있을 것이다. 나아가 고객의 특성을 이해한 후 고객서비스 강화와 행사 관람객의 만족도를 높일 수 있는 패션쇼의 질적 향상을 꾀하는데 시사점을 제시하고자 한다.
In the 21st century which attaches importance to 'emotional power' rushing into the age of emotion beyond the age of technology, each enterprise will be able to occupy a firm position in the market not only by providing information to stimulate consumers' emotion but also by combining technological ...
In the 21st century which attaches importance to 'emotional power' rushing into the age of emotion beyond the age of technology, each enterprise will be able to occupy a firm position in the market not only by providing information to stimulate consumers' emotion but also by combining technological power and emotional power, which will satisfy them, and will have to establish consumer-oriented corporate culture urgently. As the enterprise affected by the Informationalized Society prioritizes the individuality and lifestyle peculiar to a consumer, he or she has his or her need individualized by degrees and no longer wants uniform fashionable products. The changes in social and cultural environment induced the fashion industry to introduce a new expressing method for fostering public relations and promotion by performing various events with fashionable products as material and develop a multilateral fashion event which can affect a consumer's purchase of a product. The fashion show that can be said to be typical of a fashion event has continued until now because it has occupied an important position in the fashion industry, because it has not only played the role of advertising a new product produced by an enterprise widely to consumers but has used as an instrument of promotion, and because it has played the central role of informing rapidly changing fashion to the world. However, at the point of time when environment changes in the fashion industry and when the lifestyles of consumers viewing a fashion show are being changed a wholly lacking study on spectators, the subject of a fashion show, urgently requires a study on the planning direction for a customer-oriented fashion show. Thus, with spectators for a fashion show as a subject this study analyzed through surveyed materials their tendencies and traits for viewing a fashion show and the relation between its components preferred by them and its components according to their traits by making a questionnaire based on a study of literature and in-depth interview with specialists in planning a fashion show and then making a positive survey from the end of August to the end of September 2005. Summarizing the above findings and main suggestions showed that one's twenties and thirties accounted for a high percentage in the age range of spectators and that knowing a fashion trend was given much weight in the reason for viewing a fashion show. The survey indicated that among tendencies to view a fashion show on-line fashion shows were viewed one to four times a month, which resulted in reflecting the reality of the Information Age, and that spectators preferred the places for a fashion show such as an exhibition hall, a special event area and a hotel. Next, dividing the components of a fashion show into the sections of production, a group of performers, a program and facilities and measuring an attribute factor by sections showed that fashion show stage design and device fit for a theme in the section of facilities and seat placement for spectators were analyzed as the most important parts. Based on the result of the analysis the promoter and the planner for a fashion show will be able to expect the synergy effect to be expanded by gathering and analyzing information by which to understand spectators' traits definitely and designing an event so as to create not only spectators for a fashion show and a fashion event but also future spectators. Further, I want to present a suggestion in trying to improve a fashion show qualitatively in order to reinforce customer service and heighten an event spectator's satisfaction.
In the 21st century which attaches importance to 'emotional power' rushing into the age of emotion beyond the age of technology, each enterprise will be able to occupy a firm position in the market not only by providing information to stimulate consumers' emotion but also by combining technological power and emotional power, which will satisfy them, and will have to establish consumer-oriented corporate culture urgently. As the enterprise affected by the Informationalized Society prioritizes the individuality and lifestyle peculiar to a consumer, he or she has his or her need individualized by degrees and no longer wants uniform fashionable products. The changes in social and cultural environment induced the fashion industry to introduce a new expressing method for fostering public relations and promotion by performing various events with fashionable products as material and develop a multilateral fashion event which can affect a consumer's purchase of a product. The fashion show that can be said to be typical of a fashion event has continued until now because it has occupied an important position in the fashion industry, because it has not only played the role of advertising a new product produced by an enterprise widely to consumers but has used as an instrument of promotion, and because it has played the central role of informing rapidly changing fashion to the world. However, at the point of time when environment changes in the fashion industry and when the lifestyles of consumers viewing a fashion show are being changed a wholly lacking study on spectators, the subject of a fashion show, urgently requires a study on the planning direction for a customer-oriented fashion show. Thus, with spectators for a fashion show as a subject this study analyzed through surveyed materials their tendencies and traits for viewing a fashion show and the relation between its components preferred by them and its components according to their traits by making a questionnaire based on a study of literature and in-depth interview with specialists in planning a fashion show and then making a positive survey from the end of August to the end of September 2005. Summarizing the above findings and main suggestions showed that one's twenties and thirties accounted for a high percentage in the age range of spectators and that knowing a fashion trend was given much weight in the reason for viewing a fashion show. The survey indicated that among tendencies to view a fashion show on-line fashion shows were viewed one to four times a month, which resulted in reflecting the reality of the Information Age, and that spectators preferred the places for a fashion show such as an exhibition hall, a special event area and a hotel. Next, dividing the components of a fashion show into the sections of production, a group of performers, a program and facilities and measuring an attribute factor by sections showed that fashion show stage design and device fit for a theme in the section of facilities and seat placement for spectators were analyzed as the most important parts. Based on the result of the analysis the promoter and the planner for a fashion show will be able to expect the synergy effect to be expanded by gathering and analyzing information by which to understand spectators' traits definitely and designing an event so as to create not only spectators for a fashion show and a fashion event but also future spectators. Further, I want to present a suggestion in trying to improve a fashion show qualitatively in order to reinforce customer service and heighten an event spectator's satisfaction.
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